Την επόμενη εβδομάδα οι οριστικές αποφάσεις για το πότε θα ανοίξουν τα σχολεία και πώς θα γίνει αυτό. Προβληματίζει τους ειδικούς ο συγχρωτισμός των γονιών στην πρωινή προσέλευση και το μεσημέρι, όταν αποχωρούν τα παιδιά από το σχολείο, το σχέδιο Κεραμέως για testing στα σχολεία.
Ο κ. Τσάκρης, τόνισε ότι το άνοιγμα των δημοτικών σχολείων θα έχει προτεραιότητα σε σχέση με τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, ενώ δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη αν θα γίνει στις 8 ή στις 11 Ιανουαρίου. «Όλα θα εξεταστούν την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου, που θα υπάρχουν και επιδημιολογικά στοιχεία από τις ήμερες των εορτών», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Η πρόταση της Επιτροπής είναι τα σχολεία να ανοίξουν το ταχύτερο δυνατόν, ακόμα και στις 8 ή 11 Ιανουαρίου εφόσον είμαστε ασφαλείς» δήλωσε ο καθηγητής Χαράλαμπος Γώγος. «Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν στις 4 ή 5 του μήνα με βάση τα επιδημιολογικά στοιχεία».
Ο καθηγητής Λοιμωξιολογίας Νίκος Σύψας αναφέρθηκε στο άνοιγμα των σχολείων:
«Η επιτροπή ήταν ομόφωνη, θέλουμε να ανοίξουμε τα σχολεία. Δεν ξέρουμε την επίδραση των εορτών στην επιδημία, δε θέλουμε να ανοίξουμε τα σχολεία και να τα ξανακλείσουμε. Αποφασίσαμε ότι θα περιμένουμε τα επιδημιολογικά δεδομένα αμέσως μετά τις γιορτές και θα κάνουμε εισηγήσεις στην κυβέρνηση για τα σχολεία και θα μιλήσουμε ξανά πριν από τα Θεοφάνια. Στην επιτροπή ήρθε η υπουργός Παιδείας και μας παρουσίασε ένα σχέδιο για το άνοιγμα των σχολείων που περιλαμβάνει testing παιδιών και δασκάλων. Είναι ένα ασφαλές σχέδιο. Δεν έχουμε ημερομηνία ανοίγματος των σχολείων γιατί δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις. Η επιτροπή αποτελείται από 31 επιστήμονες και κάνουμε σύνθεση απόψεων για να καταλήξουμε στη βέλτιστη λύση».
Ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ Δημοσθένης Σαρηγιάννης, επανέλαβε τη θέση του ότι τα σχολεία δεν πρέπει να ανοίξουν στις αρχές του Ιανουαρίου.
«Η γνώμη μου είναι ότι τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν αργότερα. Έχουμε ήδη τρέξει προσομοιώσεις μέχρι τον Ιούνιο για μια σειρά από μέτρα που έχουν να κάνουν με το άνοιγμα των σχολείων, άνοιγμα λιανικού, άνοιγμα εστίασης, με/χωρίς απολύμανση του αέρα, με/χωρίς τηλεργασία κτλ. Το σημαντικότερο δεν είναι οι αριθμοί, είναι το πώς», ανέφερε ο κ. Σαρηγιάννης.
«Το άνοιγμα των σχολείων με βάση τα δεδομένα και από την προηγούμενη εμπειρία και του κλεισίματος – ανοίγματος στο προηγούμενο κύμα αλλά και το κλείσιμο που έγινε στο δεύτερο κύμα, βλέπουμε ότι κατά μέσο όρο έχουμε μια συνεισφορά στην αύξηση του αριθμού των επαφών από τα σχολεία, των επαφών όχι της μετάδοσης, εξαρτάται και από το πώς γίνεται η επαφή αν φοράμε μάσκα ή όχι κτλ.
Η αύξηση αυτών των επαφών είναι συνολικά γύρω στο +10%. Η κατανομή είναι 9%-12% αλλά ας πούμε 10%. Άρα, με το να έχουμε ανοιχτά τα σχολεία έχουμε μια αύξηση του ρυθμού επαφών κατά 10%. Αυτό έχει τη σημασία του, έχει να κάνει και με τα παιδιά αλλά και με τους γονείς. Την κινητικότητά τους δηλαδή σε σχέση με την μεταφορά των παιδιών στο σχολείο. Προφανώς συνδυάζεται με το τι κάνει ο γονιός μετά, ειδικά για τα παιδιά που είναι σε μικρή ηλικία π.χ. στο δημοτικό, όπου δεν έχουν πολύ αυξημένη αυτόνομη κοινωνικότητα. Το παιδί από το Γυμνάσιο και μετά έχει τη δυνατότητα να βγει, να πάει στο φροντιστήριο και να κινηθεί μόνο του».
«Αν ανοίξουμε τα σχολεία στις 8 Ιανουαρίου, η πρόβλεψή μας είναι ότι θα φτάναμε στα 2.000 κρούσματα γύρω στα μέσα του Μάρτη και στην αντίστοιχη περίοδο. Αν ανοίξουμε στις 20 για παράδειγμα για να κάνουμε μια σύγκριση θα φτάναμε στα 1.500 κρούσματα και εννοώ εβδομαδιαίο μέσο όρο. Αυτή τη στιγμή είμαστε στα 670 εβδομαδιαίο μέσο όρο σε κρούσματα. Το άνοιγμα των σχολείων θα έχει αρνητική επίπτωση, θα έχει δηλαδή αυξητική προσθήκη. Το θέμα δεν είναι όμως μόνο πότε θα ανοίξουν τα σχολεία, προφανώς μιλάμε και για κάποιου είδους άνοιγμα της οικονομίας, οπότε εκεί αρχίζει και ξεφεύγει άσχημα το σενάριο».
Το σχέδιο Κεραμέως για το άνοιγμα των σχολείων
Στην επιτροπή τέθηκαν δύο θέματα από τους λοιμωξιολόγους, με την υπουργό να παρουσιάζει το σχέδιο του υπουργείου για τη λύση των προβλημάτων αυτών.
Οι λοιμωξιολόγοι τόνισαν ότι το πρόβλημα στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά δεν είναι τα παιδιά αλλά ο συγχρωτισμός των γονιών στην πρωινή προσέλευση και το μεσημέρι όταν αποχωρούν τα παιδιά από το σχολείο.
Η υπουργός Παιδείας πρότεινε να διαφοροποιηθουν οι ώρες έναρξης και ολοκλήρωσης των μαθημάτων στις τάξεις κάθε σχολείου και να μείνουν ανοιχτές όλες οι είσοδοι των σχολείων και όχι μόνο μία κεντρική, ώστε να δημιουργείται συνωστισμός γύρω από αυτή.
Αναφορικά με τις ενστάσεις που υπήρξαν από την επιτροπή για τα παιδιά των 16 ετών και άνω και αν πρέπει ή όχι να επιστρέψουν στα σχολεία, η κυρία Κεραμέως παρουσίασε το σχέδιο testing και πρότεινε να φτιαχτεί πλατφόρμα για τεστ κορονοϊού, στην οποία θα εγγράφονται καθηγητές και μαθητές που θέλουν να κάνουν τεστ και θα το κάνουν, χωρίς κλήρωση, ενώ ήδη προβλέπονται 386 για τέτοια τεστ σε όλη τη χώρα.
Πηγή:dikaiologitika.gr