Μετά την δημοσίευση του άρθρου της κ. Φτάκα, σχετικά με την λειτουργία και πολιτική που ακολουθεί ο Δήμος Κοζάνης σε θέματα πολιτισμού, μετά τη σύσταση Αντιδημαρχίας Πολιτισμού, και επειδή από το δημοσιευμένο κείμενο προκύπτουν ποικίλες παρανοήσεις και ασάφειες, νομικές και μη, οι οποίες διαστρέφουν την αλήθεια των πραγμάτων, θα θέλαμε να αποσαφηνίσουμε τα εξής:
Ουδέποτε «εκχωρήθηκαν» αρμοδιότητες νομικών προσώπων και ουδέποτε επικαλύφθηκαν δραστηριότητες των δομών του Δήμου. Η Αντιδημαρχία Πολιτισμού λειτουργεί συντονιστικά, και ως μία ενιαία έκφραση του πολιτισμού του Δήμου, χωρίς να υποβαθμίζει ή να περιορίζει τη λειτουργία και την θεσμική διάσταση των νομικών προσώπων. Παράλληλα με τη συνεργασία των δομών μπορούν να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακος, προς όφελος των οικονομικών του Δήμου και κατ’επέκταση των δημοτών.
Η υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ των Προέδρων των τριών νομικών προσώπων του Δήμου, είναι απολύτως νόμιμη, και προέκυψε ύστερα από αποφάσεις των Ν.Π. Αυτοτέλεια του νομικού προσώπου σημαίνει ότι έχει δικά του όργανα διοίκησης, δικό του προϋπολογισμό και λαμβάνει τις δικές του αποφάσεις. Αποφάσεις για συνεργασία και συντονισμό με άλλα νομικά πρόσωπα και με το Δήμο αποτελούν και αυτά έκφραση της αυτοτέλειας του νομικού προσώπου. Σύμφωνα με το δημοτικό κώδικα, αλλά και κάθε λογική χρηστής διοίκησης, τα νομικά πρόσωπα έχουν δημιουργηθεί, προκειμένου να εξυπηρετούν τους σκοπούς του Δήμου. Αν επικαλούμαστε άστοχα την «αυτοτέλειά» τους, τότε ουσιαστικά τα απομακρύνουμε από το δημοκρατικό έλεγχο, αναιρούμε την έννοια της τοπικής αυτοδιοίκησης. Όλες οι δαπάνες που έκαναν τα νομικά πρόσωπα έχουν ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, επομένως θεσμικά δεν υπάρχει κάποια παράβαση, πολύ περισσότερο κάποια παρανομία.
Είναι αναληθές ότι το Σεμινάριο Μουσικής χρηματοδοτήθηκε από τον Τοπικό Πόρο. Το Σεμινάριο χρηματοδοτήθηκε από το ΔΗΠΕΘΕ με περίπου 4χιλ ευρώ και λειτούργησε ανταποδοτικά από τα έσοδά του. Το Διεθνές Σεμινάριο Μουσικής είναι ένας πετυχημένος θεσμός, κατά κοινή ομολογία, που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον πολλών ακροατών, καθώς και πολλές συμμετοχές σπουδαστών.
Το ΔΗΠΕΘΕ ήταν διοργανωτής του Σεμιναρίου Μουσικής για τεχνικούς λόγους, καθώς η νομική του υπόσταση τού δίνει τη δυνατότητα να εισπράττει και να υποστηρίζει έτσι τον ανταποδοτικό χαρακτήρα της διοργάνωσης. Επίσης, το νομικό του πλαίσιο σαφώς του επιτρέπει να διοργανώνει δράσεις που σχετίζονται ευρύτερα με τον πολιτισμό.
Στόχος είναι το Σεμινάριο Μουσικής να εξελιχθεί σε έναν σημαντικό θεσμό των Λασσανείων, που θα συμβάλλει στην πολιτιστική και πνευματική αναβάθμιση του τόπου. Αυτό θα επιτευχθεί με την όσο το δυνατόν πιο άρτια οργάνωσή του τα επόμενα χρόνια, συμπεριλαμβάνοντας σε αυτήν όλους τους φορείς που υπηρετούν την τέχνη της μουσικής, και οι οποίοι το κάνουν εξαιρετικά, με ποιότητα και βαθιά γνώση του αντικειμένου.
Το «πολιτιστικό απόθεμα των Λασσανείων» το διαχειρίστηκε ανάδοχος μέσα από διαγωνιστική διαδικασία η οποία προέκυψε να είναι ΚΟΙΝΣΕΠ και η οποία ανέλαβε τη διαδικαστική διαχείριση των δράσεων. Η στοχοποίηση μιας κοινωνικής επιχείρησης χάριν εντυπωσιασμού, και μάλιστα από κάποιον που υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, και δραστηριοποιήθηκε ενεργά στο κομμάτι των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, είναι αήθης.
Σχετικά με την μη καταβολή του αντιμισθίου Ιουλίου και Αυγούστου στους μουσικούς της Πανδώρας, ενημερωτικά αναφέρουμε πως ουδεμία σχέση έχει με όσα αναφέρει το κείμενο, αλλά σχετίζεται με την τυπική έγκριση αυτού του είδους της δαπάνης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, η οποία είναι πλέον υπό σοβαρή συζήτηση και αμφισβήτηση.
Σε ό, τι αφορά στην «υπέρβαση εξουσίας» από την Αντιδημαρχία Πολιτισμού, σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο, οι Αντιδήμαρχοι ασκούν αρμοδιότητες του Δημάρχου, οι οποίες τους απονέμονται με απόφασή του (άρθρο 59 παρ. 1 ν. 3852/2010). Επομένως, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού δεν έχει περισσότερες αρμοδιότητες από όσες θα είχε ο ίδιος ο Δήμαρχος, εάν επέλεγε να ασχοληθεί προσωπικά με το συντονιστικό του έργο. Για το λόγο αυτό, ο ορισμός Αντιδημάρχου Πολιτισμού σε καμία περίπτωση δεν καταλύει την αυτονομία των νομικών προσώπων που έχουν αντίστοιχο αντικείμενο.
Η άμεση και έμμεση αναφορά ως προς το εσκεμμένο και την προσπάθεια επικράτησης του ίδιου οφέλους έναντι του γενικότερου, αποτελούν ισχυρισμούς που είναι απολύτως παραπλανητικοί, άδικοι και συκοφαντικοί, και φυσικά αβάσιμοι, αποτελούν μία επίθεση κατά παντός υπευθύνου άνευ αντικειμένου. Είναι θλιβερό να αναδεικνύονται πολιτικές διαφωνίες μέσω νομικών ανακριβειών και αβάσιμων ισχυρισμών.
Η όποια πολιτική άποψη και διαφωνία της κ. Φτάκα-Τσικριτζή παραμένει απολύτως σεβαστή και ευπρόσδεκτη. Είναι άλλο πράγμα, όμως, η διαφορετική πολιτική εκτίμηση, και άλλο η αναληθής επίθεση για υποτιθέμενες ανύπαρκτες παρατυπίες. Στην πολιτική ο διχασμός κερδίζει πάντα εντυπώσεις, ζημιώνει πάντα την κοινωνία και φυσικά διαλύεται εκ της ύπαρξής του πάντα στο τέλος, δυστυχώς όμως έχοντας επιφέρει απώλειες για το σύνολο.
Η Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Κοζάνης θα συνεχίσει, ως οφείλει, να καταρτίζει και να εκτελεί έναν θετικό και προοδευτικό σχεδιασμό, ο οποίος αναδεικνύει το παρελθόν και παρόν του Δήμου, ενώνει τις δημιουργικές δυνάμεις του τόπου, με γνώμονα τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών. Τα πεπραγμένα της θα παρουσιαστούν με την πάροδο ενός έτους. Ο Δήμος Κοζάνης αποτελείται από το σύνολο των Δημοτών, των οποίων τα συμφέροντα θα συνεχίσει να υπηρετεί με προσήλωση και εκτός κάθε προσωπικής επιδίωξης.