Στο τιμόνι θα βρίσκονται από τα 17 τους οι έφηβοι που το επιθυμούν, αφού το υπουργείο Μεταφορών θεσπίζει τη συνοδευόμενη οδήγηση. Ωστόσο, ο συνοδός θα πρέπει να είναι άνω των 25, να κατέχει δίπλωμα τουλάχιστον 5 έτη και να έχει «καθαρό» point system, δηλαδή να μην έχει εμπλακεί σε τροχαίο. Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του «δοκιμαστικού» χρόνου δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18 θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης. Σε αντίθετη περίπτωση, θα κληθεί να ξαναδώσει εξετάσεις.
Αλλη ενδιαφέρουσα ρύθμιση που προβλέπεται στο νομοσχέδιο «Οδηγώντας με ασφάλεια» είναι και οι κάμερες που θα τοποθετηθούν εντός του οχήματος στο οποίο θα γίνεται η πρακτική εξέταση. Μάλιστα, το αρχείο θα διατηρείται για έξι μήνες στο υπουργείο Μεταφορών, και στην περίπτωση που ο νέος οδηγός εμπλακεί σε ατύχημα, θα μπορούν οι αρμόδιοι να ανατρέξουν στο βίντεο και να «τσεκάρουν» αν έγινε κάποια παρασπονδία κατά την εξέτασή του.
Τι προβλέπει όμως το νομοσχέδιο για τα διπλώματα που παρουσίασε η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών; Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, «σκοπός του σχεδίου νόμου είναι η αντιμετώπιση της διαφθοράς και της αδιαφάνειας του συστήματος εξετάσεων για τη χορήγηση αδειών οδήγησης, ο εκσυγχρονισμός της εκπαιδευτικής ύλης και της δοκιμαστικής διαδικασίας με γνώμονα την προαγωγή της οδικής ασφάλειας της χώρας, μέσω της διαμόρφωσης ενός σύγχρονου πλαισίου θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψήφιων οδηγών».
Οσον αφορά τους 17ρηδες, εφόσον έχουν πραγματοποιήσει τον ελάχιστο αριθμό ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης οχημάτων κατηγορίας Β’, μπορούν να λάβουν μέρος στις θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις. Στην περίπτωση που ολοκληρώσουν με επιτυχία τις εξετάσεις, έχουν τη δυνατότητα να οδηγούν εντός της περιφέρειας όπου διαμένουν, με συνοδό.
Με το νομοσχέδιο εισάγεται ειδική θεωρητική εκπαίδευση για συγκεκριμένες κατηγορίες υποψήφιων οδηγών, όπως οι οδηγοί που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που έχουν αναγνωριστεί ως δικαιούχοι διεθνούς προστασίας και που είναι κωφοί και βαρήκοοι, με τη χρήση ειδικού εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο θα περιλαμβάνει ενδεικτικά εγχειρίδιο σε ψηφιακή μορφή με ήχο, εικόνες, σκίτσα, πραγματικές φωτογραφίες, κείμενο και βίντεο ακόμα και στην ελληνική νοηματική γλώσσα.
Ταυτόχρονα, αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης, ενώ προβλέπεται η διάθεση των ερωτηματολογίων των θεωρητικών εξετάσεων και σε άλλες γλώσσες, αλλά και στη νοηματική.
Σε μια προσπάθεια να μπει φρένο στο… λάδωμα, αυστηροποιείται ο έλεγχος της διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, προς αποκατάσταση των στρεβλώσεων του υφιστάμενου συστήματος, με τον καθορισμό ελέγχου ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια, ενώ προβλέπεται η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για εισαγωγή στο εξεταστικό σύστημα, ήτοι η χρήση ψηφιακών διαπιστευτηρίων με δυνατότητα ταυτοποίησης δύο παραγόντων μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.
Παράλληλα, θα απαγορεύεται η χρήση κινητών, ακουστικών ή άλλων έξυπνων συσκευών.
Οι εν δυνάμει οδηγοί, εφόσον το επιθυμούν, θα μπορούν κατά τη διάρκεια της πρακτικής εξέτασης να κινηθούν με το όχημα για 5’ χωρίς οι εξεταστές να τους τσεκάρουν. Για περιπτώσεις που οι σχολές οδήγησης έχουν οχήματα νέας τεχνολογίας, για παράδειγμα ηλεκτρικά, θα έχουν τη δυνατότητα, αν το επιθυμούν, να εξεταστούν σε αυτά.
Στο διαδικαστικό κομμάτι, ο εξεταστής θα κάθεται στη θέση του συνοδηγού και ο εκπαιδευτής στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου.
Η διενέργεια της πρακτικής δοκιμασίας όλων των κατηγοριών γίνεται αποκλειστικά με τα οχήματα και τις μοτοσικλέτες των σχολών οδηγών, σε αστικές οδούς στις οποίες παρουσιάζονται βαθμοί δυσκολίας και συνθήκες παρόμοιες με αυτές που συναντά κάθε οδηγός,
Η εξέταση θα καταγράφεται από οπτικοαουστικά μέσα, τα οποία θα διατηρούνται για έξι μήνες στο υπουργείο Μεταφορών.
Ειδικότερα, προβλέπεται η χρήση φορητής κάμερας, υψηλής ευκρίνειας, με δυνατότητα λήψης 360 μοιρών, που διαθέτει μικρόφωνο και ειδική αποσπώμενη κάρτα μνήμης, στην οποία αποθηκεύεται όλη η διαδικασία της πρακτικής δοκιμασίας. Η κάμερα εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος και τους συμμετέχοντες στη διαδικασία.
Με άλλη ρύθμιση, καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εποπτών, για τις ανάγκες της εποπτείας και του ελέγχου τήρησης των προϋποθέσεων διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, της εποπτείας και του ελέγχου της διενέργειας των πρακτικών δοκιμασιών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών, καθώς και της αξιολόγησης του έργου των εξεταστών, στο οποίο εγγράφονται το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και το προσωπικό της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Σε περίπτωση αδυναμίας του ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας να καλύψει το ανατιθέμενο σε αυτό εποπτικό έργο, στο Μητρώο Εποπτών δύναται να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό άλλων φορέων, στις αρμοδιότητες των οποίων περιλαμβάνεται η εποπτεία εφαρμογής του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ήτοι το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και το ένστολο προσωπικό του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Οι υποψήφιοι οδηγοί θα έχουν δικαίωμα να υποβάλουν ένσταση κατά του αποτελέσματος, αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο, συμπληρώνοντας ειδική ηλεκτρονική προτυποποιημένη φόρμα.
Πάντως, στο νομοσχέδιο δεν προβλέπονται ρυθμίσεις για τους οδηγούς που έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους, με το ΥΠΟΜΕ να τονίζει πως διατηρείται το υπάρχον πλαίσιο (ανανέωση διπλώματος με εξέταση από γιατρούς), ενώ σε δεύτερο χρόνο θα εξεταστεί η αυστηροποίηση των ανανεώσεων για περιπτώσεις που δεν θα έπρεπε να παραταθεί η άδεια οδήγησης.
Πηγή: eleftherostypos.gr