Συνέχεια στο συλλογικό αγώνα για να αποσυρθεί το νέο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο (ΠΧΠ) της Δυτικής Μακεδονίας, έδωσε σήμερα ο Βουλευτής Κοζάνης του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Πάρις Κουκουλόπουλος. Συγκεκριμένα, έστειλε αναλυτική Επιστολή στον Υπουργό και στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας, κ.κ. Θ. Σκυλακάκη και Ν. Ταγαρά, η οποία περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία που του ζητήθηκαν κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής της σχετικής Επίκαιρης Ερώτησής του. Για να αποκτήσουν μάλιστα οι Υπουργοί πλήρη ενημέρωση, στην πεντασέλιδη Επιστολή επισυνάπτεται και η Αίτηση Ακυρώσεως του ΠΧΠ, που ασκήθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Με την Επιστολή, η Κυβέρνηση έχει πλέον στα χέρια της ολόκληρη τη -νομική και πρωτίστως πολιτική- τεκμηρίωση της αναγκαιότητας να ανακληθεί η Υπουργική Απόφαση του ΠΧΠ. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην πλήρη παράκαμψη της διαβούλευσης σε τόσο κρίσιμες και καθοριστικές επιλογές για το μέλλον του τόπου μας. Η υποβάθμιση των πόλεων που ραγδαία κατρακύλησαν επίπεδα, οι δυσμενείς ανατροπές για τις οδικές, σιδηροδρομικές και αεροπορικές μεταφορές, αλλά και το γενικόλογα “θολό” τοπίο για την ανάπτυξη των Α.Π.Ε., είναι ορισμένες μόνο από τις παραμέτρους για τις οποίες παρέχονται στοιχεία.
«Ενώ το ΠΧΠ θα έπρεπε να αποτελεί “ευαγγέλιο” για το αναπτυξιακό μέλλον της Περιφέρειάς μας, το συγκεκριμένο κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση, στερώντας της κάθε προοπτική. Το αντιδημοκρατικό ατόπημα που έλαβε χώρα με την εν κρυπτώ, χωρίς διαβούλευση, επιβολή μιας Υπουργικής Απόφασης – “θηλιάς” για το μέλλον της Δυτικής Μακεδονίας, πρέπει να διορθωθεί άμεσα. Η αρμονική θεσμική συνεργασία του Κεντρικού Κράτους με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και γενικότερα με τους τοπικούς φορείς, ειδικά για τέτοιας σπουδαιότητας και χρονικής διάρκειας αποφάσεις, θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητη και όχι να καταφεύγουμε στα Δικαστήρια για να ακούσετε τον τόπο μας. Δεν υπάρχει καμία άλλη λύση, παρά η άμεση πλήρης κατάργηση του ΠΧΠ» τονίζει προς την Κυβέρνηση.
Προτείνει, τέλος, στους Υπουργούς ότι «από την επόμενη ημέρα της ανάκλησης της Υπουργικής Απόφασής σας, όλοι μαζί μπορούμε να εργαστούμε από κοινού, δίνοντας το λόγο στους τοπικούς φορείς, για να φέρουμε εις πέρας μια συλλογική και σύγχρονη διαδικασία βελτιωτικής αναθεώρησης του ΠΧΠ που ισχύει από το 2003. Έχουμε χρέος απέναντι στους κατοίκους της Δυτικής Μακεδονίας να αξιοποιήσουμε ενωμένοι αυτήν την ευκαιρία, ώστε με κοινή προσπάθεια να επιτύχουμε για τους Δυτικομακεδόνες ένα ΠΧΠ που θα λειτουργήσει ως στέρεο θεμέλιο πάνω στο οποίο θα οικοδομήσουμε έναν διαφορετικό δρόμο ελπίδας και αναγέννησης της Δυτικής Μακεδονίας».
ΕΠΙΣΥΝΑΠΤΕΤΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΗ Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Προς:
– Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας, κ. Θ. Σκυλακάκη
– Υφυπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας, κ. Ν. Ταγαρά
Αξιότιμοι κ. Υπουργέ & κ. Υφυπουργέ,
Σας αποστέλλω την παρούσα Επιστολή σε συνέχεια της συζήτησης στην Ολομέλεια της
Βουλής την 23η Σεπτεμβρίου 2024, της αριθμ. 1389/16.9.2024 Επίκαιρης Ερώτησής μου, αναφορικά
με την αναγκαιότητα να αποσυρθεί το νέο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Δυτικής
Μακεδονίας (στο εξής ΠΧΠ).
Στο πλαίσιο της συζήτησης, κε Υφυπουργέ, ζητήσατε να σας αποστείλω τα στοιχεία στα
οποία αναφέρθηκα, τα οποία λοιπόν περιλαμβάνονται τόσο στην παρούσα όσο και εκτενώς στη
συνημμένη Αίτηση Ακυρώσεως. Υπογραμμίζεται ότι στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχουν
προσφύγει για την ακύρωση του ΠΧΠ αφενός μεν όλες μαζί οι Παρατάξεις της Αντιπολίτευσης
στο Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας, αφετέρου η Περιφερειακή Ένωση Δήμων
(Π.Ε.Δ.) Δυτικής Μακεδονίας κατόπιν ομόφωνης Απόφασής της.
Η Υπουργική Απόφασή σας με θέμα «Έγκριση αναθεώρησης του Περιφερειακού Χωροταξικού
Πλαισίου της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και Περιβαλλοντική Έγκριση αυτού», ως γνωστόν,
δημοσιεύθηκε στο Φ.Ε.Κ. Δ’ 398/19.6.2024 και τροποποιήθηκε σημειακά με το Φ.Ε.Κ. Δ’
458/17.7.2024. Ο αιφνιδιασμός της τοπικής κοινωνίας υπήρξε πρωτοφανής, έκτοτε δε οι
αντιδράσεις σε όλη τη Δυτική Μακεδονία κλιμακώνονται. Είναι χαρακτηριστικό ότι η σχετική
συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου την 16η Σεπτεμβρίου, όπου συζητήθηκε η άσκηση
Αίτησης Ακυρώσεως στο ΣτΕ, διεξήχθη παρουσία εκατοντάδων πολιτών. Κατακλείδα των
αντιδράσεων αποτελεί αναμφίβολα η ομόφωνη Απόφαση της Π.Ε.Δ. Δυτικής Μακεδονίας, στο
Διοικητικό Συμβούλιο της οποίας σημειωτέον συμμετέχουν όλοι οι Δήμαρχοι της Περιφέρειας και,
επίσης, Δημοτικοί Σύμβουλοι αντιπολιτεύσεων στους Δήμους τους.
Οι Δυτικομακεδόνες, ανεξαρτήτως κομματικής τοποθέτησης, εύλογα αισθάνονται
προσβεβλημένοι από την επιλογή σας να τους αγνοήσετε και να υπογράψετε το ΠΧΠ
παρακάμπτοντας τη διαβούλευση. Δεν είναι μόνο η νομική διάσταση παραβίασης των νόμων που
ρητά προϋποθέτουν γνώμη του Περιφερειακού Συμβουλίου (παρ.7 άρθρου 6 ν.4447/2016 και περ.
ΣΤ.25 άρθρου 186 ν.3852/2010). Είναι, πρωτίστως, η πολιτική διάσταση, καθώς πρόκειται για
θεσμικό πλήγμα στην ίδια την πεμπτουσία της Δημοκρατίας μας, που όλοι υπηρετούμε.
Η επιλογή επιβολής εν κρυπτώ του ΠΧΠ στη Δυτική Μακεδονία ερήμην της Δυτικής
Μακεδονίας, επιδεινώθηκε έτι περαιτέρω από τους πρωτοφανείς χειρισμούς που τη συνόδεψαν.
Αναφέρομαι στο γεγονός ότι στα “έχοντας υπόψη” της Απόφασής σας, αναγράφονται
γνωμοδοτήσεις από το παρελθόν, των προηγούμενων Περιφερειακών Συμβουλίων του 2013 και του
2015, που αναφέρονται σε μελέτη που ολοκληρώθηκε το 2015 και ποτέ δεν επικαιροποιήθηκε. Για
ένα ζήτημα πρωταγωνιστικής σημασίας, στοιχειώδης σεβασμός στην τοπική δημοκρατία θα
υπαγόρευε να ζητηθεί η γνώμη του νυν Περιφερειακού Συμβουλίου. Σίγουρα είναι σε γνώση σας η
πάγια διαχρονική πρακτική που εφαρμόζεται στη Δημόσια Διοίκηση, όταν μεσολαβούν εκλογικές
αναμετρήσεις που αλλάζουν τη σύνθεση αιρετού συλλογικού οργάνου της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης, οι Υπηρεσίες να αιτούνται εγγράφως την επικαιροποίηση της γνώμης των
Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων.
Επιπλέον, ο σεβασμός στη -συνταγματικά κατοχυρωμένη στο άρθρο 102 του Συντάγματος-
διοικητική αυτοτέλεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθιστούσε θεσμικά επιβεβλημένη την εκ
μέρους σας διαβούλευση και με τις Δημοτικές Αρχές, αφού όλα τα ζητήματα του ΠΧΠ επηρεάζουν
άμεσα τις δικές τους αρμοδιότητες και, τελικά, την υλοποίηση των προγραμματικών δεσμεύσεων
που εξελέγησαν να κάνουν πράξη.
Η θεσμική διάσταση της πλήρους αγνόησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κατά τη γνώμη
μου, ως πρώτου αιρετού Προέδρου της ΚΕΔΚΕ, αποτελεί την “καρδιά” του ζητήματος. Εάν είχατε
συζητήσει και συνεργαστεί με τους Ο.Τ.Α., είναι βέβαιο ότι το ακραία αρνητικό περιεχόμενο του
ΠΧΠ θα είχε αποτραπεί εγκαίρως, καθώς θα σας είχαν ενημερώσει τεκμηριωμένα για τα νέα
δεδομένα, τις ανάγκες και τις προοπτικές της πολύπαθης περιφέρειάς μας. Θα γνωρίζατε ότι την
τελευταία δεκαετία έχουν έρθει τα πάνω – κάτω στη Δυτ. Μακεδονία και, ειλικρινά, το να
σχεδιάζετε το μέλλον, βασιζόμενοι σε προ ετών παρωχημένα δεδομένα, απέχει πλήρως όχι μόνο
από την πραγματικότητα, αλλά από την κοινή λογική.
Πέραν αυτής της διάστασης, όμως, καθώς ζητήσατε τα στοιχεία του θέματος, αποτελεί
υποχρέωση μου να επεκταθώ ακροθιγώς και στη νομική διάσταση. Το περιεχόμενο επί του οποίου
είχε γνωμοδοτήσει το παλιό Περιφερειακό Συμβούλιο, έχει επιδεινωθεί δραματικά εν συγκρίσει
με το περιεχόμενο της Απόφασης που εκδώσατε μια δεκαετία αργότερα. Για άλλα κλήθηκε να
γνωμοδοτήσει τότε το Περιφερειακό Συμβούλιο, άλλα περιλαμβάνει τελικά το ΠΧΠ, δηλαδή οι
γνωμοδοτήσεις έχουν καταστεί παντελώς ανεπίκαιρες, σε αντίθεση με την πάγια νομολογία του
Συμβουλίου της Επικρατείας. Δεν αναφέρομαι σε λεπτομέρειες, αλλά σε μείζονες αλλαγές, οι
οποίες μάλιστα κινούνται σε εμφανέστατα αρνητική κατεύθυνση. Μια απλή σύγκριση δίπλα –
δίπλα του περιεχομένου διαβούλευσης επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με το περιεχόμενο της
δικής σας Υπουργικής Απόφασης, καθιστά οφθαλμοφανή την επιδείνωση σωρείας διατάξεων (τις
οποίες ήδη οι ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ χειροτέρευαν συγκριτικά με την Υπουργική Απόφαση του ΠΑΣΟΚ
το 2003).
Στη συνημμένη Αίτηση Ακυρώσεως παρουσιάζονται αναλυτικά, σημείο προς σημείο,
πασιφανείς αλλαγές χειροτέρευσης ανάμεσα στα κείμενα. Επιχειρώντας να τις κατηγοριοποιήσω
και συμπυκνώσω (όσο αυτό είναι εφικτό, αφού κάθε μία έχει μοναδική σημασία και επιπτώσεις
για τη ζωή στη Δυτική Μακεδονία), θα ξεχώριζα αφενός μεν τη ραγδαία υποβάθμιση επιπέδων
των πόλεων, αφετέρου την υποβάθμιση των μεταφορών (οδικών, σιδηροδρομικών,
αεροπορικών).
Προς αποφυγή επανάληψης όσων εκτίθενται στην Αίτηση Ακυρώσεως, ως ένα μόνο
ενδεικτικό παράδειγμα είναι ότι η πόλη της Κοζάνης, ενώ είχε οριστεί από το ΠΑΣΟΚ το 2003
κέντρο 1ου επιπέδου, θα κατρακυλούσε στο 2ο επίπεδο με το σχέδιο των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ και τελικά
την “ισοπεδώσατε” εσείς στο 3ο επίπεδο. Αντίστοιχα ισχύουν και για τις άλλες πόλεις, στις οποίες
επιφέρατε δραματική μείωση επιπέδου, όχι μόνο συγκριτικά με το ΠΧΠ του ΠΑΣΟΚ, αλλά και εν
συγκρίσει με το σχέδιο των ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ επί του οποίου είχε γνωμοδοτήσει το τότε Περιφερειακό
Συμβούλιο. Πιο χαρακτηριστική όλων είναι η υποβάθμιση της Πτολεμαΐδας που από το 2ο επίπεδο
μετακινήθηκε από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στο 3ο, για να την κατακρημνίσετε εσείς σήμερα
στο 5ο! Είναι γνωστό ότι η κατάταξη των πόλεων συνδέεται, μεταξύ άλλων, με το επίπεδο των
Υπηρεσιών που μπορούν να φιλοξενούν, τις απαραίτητες τεχνικές υποδομές και τις κοινωνικές
τους δομές. Όπως το έθεσα και στη Βουλή, η περιφέρεια με αυτές τις επιλογές μετατρέπεται σε
νομό.
Περαιτέρω, αντίστοιχη της υποβάθμισης των πόλεων, είναι και η δυσμενής εξέλιξη που
επιφυλάξατε στις υποδομές οδικών, σιδηροδρομικών και αεροπορικών μεταφορών. Ενδεικτικά
αναφέρω την εξαφάνιση στο ΠΧΠ του χαρακτηρισμού των Διευρωπαϊκών Δικτύων για το δρόμο
Λάρισα-Νίκη, τις σιδηροδρομικές συνδέσεις Κοζάνης-Καλαμπάκας και Φλώρινας-
Κρυσταλλοπηγής, όπως και το διεθνές αεροδρόμιο Καστοριάς.
Τα παραδείγματα ριζικής υποβάθμισης είναι πολλά, μπορείτε με μια ανάγνωση να τα
εντοπίσετε είτε στη συνημμένη Αίτηση Ακυρώσεως είτε με μια απλή αντιπαραβολή όσων ίσχυαν
από το 2003, όσων τέθηκαν σε διαβούλευση το 2015 και όσων τελικά θεσπίσατε εσείς το 2024.
Το μείζον γεγονός, ωστόσο, όπου δεν υφίσταται ίχνος διαβούλευσης, ούτε καν
παρελθόντων ετών, δεν είναι άλλο από την ανάπτυξη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) στη
Δυτική Μακεδονία. Το ΠΧΠ περιέχει κάποιες γενικόλογες αναφορές και από την άλλη συνοδεύεται
από χάρτες Α.Π.Ε. χωρίς περαιτέρω πληροφορίες. Η κοινή πεποίθηση των πολιτών και των
αιρετών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ότι οι εν λόγω χάρτες επιχειρούν την εκ των υστέρων
νομιμοποίηση εγκαταστάσεων Α.Π.Ε. για τις οποίες υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις ή/και έχουν
ασκηθεί προσφυγές. Εξίσου σημαντικά ερωτήματα στον τομέα ανάπτυξης Α.Π.Ε. προκύπτουν από
τα επίσημα διαθέσιμα στοιχεία των αδειοδοτήσεων. Σε όλη τη Χώρα η ισχύς των εγκαταστάσεων
Α.Π.Ε. που εξασφάλισαν Οριστική Προσφορά Σύνδεσης (Ο.Π.Σ.) μέχρι σήμερα ανέρχεται στα 28
GW, εκ των οποίων κάτι περισσότερο από 7GW βρίσκονται στη Δυτική Μακεδονία, δηλαδή το
2.5% του πληθυσμού της Χώρας καλείται να σηκώσει το 25% του βάρους της ανάπτυξης Α.Π.Ε.
Από κανένα στοιχείο του ΠΧΠ δεν προκύπτει αν οι σχετικοί συνημμένοι χάρτες του
αποτυπώνουν το δυναμικό των 7GW ή ενδεχομένως και μελλοντικών αδειοδοτήσεων. Η
παντελής απουσία διαβούλευσης σε τόσο κρίσιμες και καθοριστικές επιλογές για το μέλλον του
τόπου καθιστά, από μόνη της, έωλους τους ισχυρισμούς περί νομιμότητάς του και εγείρει τεράστιο
ζήτημα Δημοκρατίας.
Το συμπέρασμα, δυστυχώς, είναι ότι, ενώ το ΠΧΠ θα έπρεπε να αποτελεί “ευαγγέλιο” για το
αναπτυξιακό μέλλον της Περιφέρειάς μας, το συγκεκριμένο κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση,
στερώντας της κάθε προοπτική. Χρειάζεται να ληφθεί υπόψη ότι δεν πρόκειται για μια
οποιαδήποτε Περιφέρεια, αλλά για τον τόπο που τα τελευταία επτά χρόνια απώλεσε περισσότερο
από το 50% του ΑΕΠ του, υπό τις δυσμενείς επιπτώσεις της βίαιης απολιγνιτοποίησης που
εφαρμόζετε με έναν παντελώς λανθασμένο τρόπο, καταδικάζοντας περιοχές ολόκληρες σε
ερήμωση και μαρασμό. Η ρήτρα δίκαιης μετάβασης -για την εφαρμογή της οποίας η Κυβέρνηση
της Ν.Δ. έχει δεσμευτεί- όχι απλώς επιτρέπει, αλλά επιτάσσει την κατ’ εξαίρεση λήψη ειδικών
θετικών μέτρων προς όφελος των κατοίκων της Περιφέρειάς μας. Αξίζει να επισημανθεί άλλωστε
ότι στο δικό σας ΠΧΠ, στο άρθρο 23 “Τελικές – Μεταβατικές Διατάξεις” η παράγραφος 1 ορίζει: “1. Οι
τυχόν αντιφάσεις ή αποκλίσεις του παρόντος περιφερειακού χωροταξικού πλαισίου σε σχέση με τα
υπερκείμενα εν ισχύ Γενικό και Ειδικά Χωροταξικά Πλαίσια, οι οποίες δεν αποτελούν
εξειδικεύσεις/συμπληρώσεις αυτών, ισχύουν υπό τον όρο ενσωμάτωσής τους στα Πλαίσια”.
Αξιότιμοι κ. Υπουργέ & κ. Υφυπουργέ,
Το αντιδημοκρατικό ατόπημα που έλαβε χώρα με την εν κρυπτώ, χωρίς διαβούλευση,
επιβολή μιας Υπουργικής Απόφασης – “θηλιάς” για το μέλλον της Δυτικής Μακεδονίας, πρέπει να
διορθωθεί άμεσα. Η αρμονική θεσμική συνεργασία του Κεντρικού Κράτους με την Τοπική
Αυτοδιοίκηση και γενικότερα με τους τοπικούς φορείς, ειδικά για τέτοιας σπουδαιότητας και
χρονικής διάρκειας αποφάσεις, θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητη και όχι να καταφεύγουμε στα
Δικαστήρια για να ακούσετε τον τόπο μας. Δεν υπάρχει καμία άλλη λύση, παρά η άμεση πλήρης
κατάργηση του ΠΧΠ.
Από την επόμενη ημέρα της ανάκλησης της Υπουργικής Απόφασής σας, όλοι μαζί
μπορούμε να εργαστούμε από κοινού, δίνοντας το λόγο στους τοπικούς φορείς, για να φέρουμε
εις πέρας μια συλλογική και σύγχρονη διαδικασία βελτιωτικής αναθεώρησης του ΠΧΠ που ισχύει
από το 2003. Έχουμε χρέος απέναντι στους κατοίκους της Δυτικής Μακεδονίας να αξιοποιήσουμε
ενωμένοι αυτήν την ευκαιρία, ώστε με κοινή προσπάθεια να επιτύχουμε για τους
Δυτικομακεδόνες ένα ΠΧΠ που θα λειτουργήσει ως στέρεο θεμέλιο πάνω στο οποίο θα
οικοδομήσουμε έναν διαφορετικό δρόμο ελπίδας και αναγέννησης της Δυτικής Μακεδονίας.
ΠΑΡΙΣ ΚΟΥΚΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ