Ερώτηση του ΚΚΕ για το ζήτημα της υψηλής γέφυρας Σερβίων στην Π.Ε. Κοζάνης και τα προβλήματα που δημιουργούνται από το κλείσιμό της λόγω σοβαρών ζημιών
Η δεύτερη μεγαλύτερη γέφυρα της χώρας, στα Σέρβια της Π.Ε. Κοζάνης, πάνω από την τεχνητή λίμνη Πολυφύτου, έκλεισε με εισαγγελική εντολή αφού παρουσίασε σοβαρές ζημιές. Η συγκεκριμένη γέφυρα αποτελεί τμήμα του οδικού δικτύου που συνδέει την περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας με την περιφέρεια Θεσσαλίας.
Η εξέλιξη αυτή ήταν προδιαγεγραμμένη αφού από την κατασκευή της (1972-1976) δεν είχαν γίνει ποτέ εργασίες συντήρησης και ουσιαστική επιθεώρηση. Χαρακτηριστικό επίσης για το “ενδιαφέρον ” του κράτους είναι ότι αγνοούνταν έως το 2022 τα σχέδια και οι μελέτες κατασκευής της γέφυρας, χωρίς τα οποία δεν μπορούσε να προχωρήσει μελέτη αποκατάστασης της φέρουσας ικανότητάς της, αφού από το 2012 υπήρξαν εμφανείς φθορές και το 2020 διαπιστώθηκαν σοβαρές ζημιές που έχριζαν άμεσης επισκευής σύμφωνα με προτάσεις επιστημόνων. Από τότε χάθηκε όμως πολύτιμος χρόνος με το πιγκ πογκ των ευθυνών μεταξύ Υπουργείου και Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, σε αντίθεση με τις fast-track διαδικασίες για πράσινες επενδύσεις και όχι μόνο, χάριν των κερδών των μονοπωλιακών ομίλων.
Με όλη αυτή την κατάσταση είναι δικαιολογημένη η αναστάτωση ιδιαίτερα των κατοίκων των δήμων Σερβίων, Βελβεντού που αγωνιούν για το πως θα τα βγάλουν πέρα, αφού στην ήδη επιβαρυμένη καθημερινότητά τους, εξαιτίας της εφαρμοζόμενης αντιλαϊκής πολιτικής, προστίθενται νέα προβλήματα μετακίνησης, διανύοντας μεγαλύτερες αποστάσεις από και προς την εργασία τους, το σχολείο, για την κάλυψη των εφοδιαστικών αναγκών κλπ, ενώ ακόμη πιο δύσκολη θα είναι η άμεση πρόσβαση σε Νοσοκομείο.
Επιπλέον, σημειώνεται ότι η υποστελέχωση σε εξειδικευμένο επιστημονικό-τεχνικό προσωπικό (και όχι μόνο) στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας είναι μεγάλη. Το αποτέλεσμα είναι να μη μπορεί να γίνεται ολοκληρωμένη επίβλεψη-συντήρηση του απαρχαιωμένου, στο μεγαλύτερο κομμάτι, οδικού Εθνικού δικτύου, 560 χλμ, όπου βρίσκονται δεκάδες γέφυρες, με ό,τι αυτό σημαίνει για τους εργαζόμενους και την ασφάλεια των διερχόμενων οδηγών.
Οι ευθύνες είναι διαχρονικές και όλων των κυβερνήσεων, γιατί δεν είναι στις ιεραρχήσεις και στις προτεραιότητές τους οι ανάγκες των πολλών, όπως αποδείχθηκε με τραγικό τρόπο. Είναι η ίδια η πολιτική της Ε.Ε., που στήριξαν και στηρίζουν όλα τα αστικά κόμματα και οι περιφερειακές αρχές.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, σε τι ενέργειες προτίθεται να προβεί η κυβέρνηση ώστε άμεσα:
– Να παρθούν όλα τα αναγκαία μέτρα, με ευθύνη του κράτους και της περιφέρειας για την ολοκληρωμένη συντήρηση – επισκευή της γέφυρας, ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής μετακίνηση των κατοίκων της περιοχής και όχι μόνο, να ενισχυθούν τα μέτρα συντήρησης του συνόλου του οδικού δικτύου, να επισπευστούν όλες οι απαραίτητες εργασίες για να παραδοθούν άμεσα σε κυκλοφορία δρόμοι εγκαταλειμμένοι χρόνια.
-Να ελεγχθεί η γέφυρα Ρυμνίου ίδιας κατασκευής και χρόνων με τη γέφυρα Σερβίων και να στελεχωθούν όλες οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας με το απαραίτητο μόνιμο εξειδικευμένο προσωπικό για την επαρκή αναγκαία επίβλεψη-επιθεώρηση-συντήρηση του εθνικού οδικού δικτύου της Δυτικής Μακεδονίας και των αντίστοιχων τεχνικών-γεφυρών.
Ο Βουλευτής
Στολτίδης Λεωνίδας