Η μεταλιγνιτική εποχή, που συζητείται, δείχνοντας οι αρμόδιοι και υπεύθυνοι ιδιαίτερη σημασία, απ ότι φαίνονται στα πράγματα, θα επιφέρει στη Δυτ. Μακεδονία τα πάνω- κάτω. Αυτό είναι βέβαιο και δεν επιδέχεται αμφισβήτηση.
Γνωρίζοντας τα αυτά οι Κυβερνώντες προσπαθούν να βρούν λύσεις αποκατάστασης της υπόθεσης όσο το δυνατόν καλύτερα(!). Αυτό όμως δεν πρόκειται να συμβεί, το καλύτερα δηλαδή, αφού η ενδόμυχη διάθεση των είναι να πετύχουν «και τον σκύλο χορτάτο και την πίτα ολόκληρη», που λέμε. Άρα δε γίνεται.
Ο αρμόδιος Υπουργός είχε πει ότι εδώ στη Δυτ. Μακεδονία, εξ αιτίας της απολιγνιτοποίησης που γνωστοποιήθηκε περιέργως σε χρόνο μη αναμενόμενο και απροσδόκητα, θα λέγαμε, θα πέσει πακτωλός χρημάτων. Εμείς ,απλά, τον πιστεύουμε και περιμένουμε να δούμε τον πακτωλό των χρημάτων να πιάνει τόπο , χωρίς την παρέμβαση των λεγόμενων «λαμογίων», που μάλλον δεν παρακάμπτονται.
Αναμφισβήτητα κάθε περιοχή της Δυτ. Μακεδονίας θα προσπαθήσει να λάβει μεγαλύτερη ποσότητα του μεριδίου, κατά τον δυνατόν, του πακτωλού των χρημάτων και ίσως με βάση τις ανάγκες, ώστε να δημιουργηθεί ανάπτυξη, για να μη μας εγκαταλείψουν οι νέοι και τους αντικαταστήσουν οι απρόσκλητοι, λεγόμενοι, «μετανάστες» της Αφρικής και της Ασίας. (Δεν χρησιμοποιούμε άλλη λέξη γιατί απαγορεύεται και υπάρχει κίνδυνος, νομίμως, να χαρακτηρισθούμε αλλιώς «ρατσιστές», που δεν είμαστε).
Πρόσφατα επισκέφθηκε την Περιφέρεια και μάλλον όλους τους δήμους της, ο Συντονιστής του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης στην μεταλιγνιτική εποχή κ. Κων. Μουσουρούλης και οι αρμόδιοι ανέπτυξαν τις θέσεις των γι αυτό. Δεν γνωρίζουμε τι ελέχθη, αλλά δεν έχει σημασία. Εμείς λέμε τα δικά μας και που ξέρεις μπορεί κάποια απ αυτά να ληφθούν υπόψιν.
Κατά την γνώμη μας λοιπόν, οι κάτοικοι του δήμου Βοϊου και της Σιάτιστας βέβαια, βρίσκονται σήμερα σε απελπιστική θέση υποφερτής, αξιοπρεπώς, επιβίωσης και χρειάζονται άμεση βοήθεια και συμπαράσταση, προ της μεταλιγνιτικής εποχής. Και μάλιστα τώρα, αν είναι δυνατόν.
Σήμερα εδώ, έπαψε να συζητείται το θέμα της ανάπτυξης, δυστυχώς.
Η εγκατάλειψη των χωριών υπάρχει λόγω έλλειψης πόρων. Η ισχνή γεωργία δεν μπορεί να θρέψει τους νέους και μοιραίως απομακρύνονται.
Η μεγάλη κρίση της γουνοποιϊας και των γουνοφόρων ζώων κατέστρεψαν τα οικονομικά. Έμεινε η υποχρέωση εξόφλησης χρεών και γι αυτό υπάρχει μεγάλη δυσκολία . Είναι και ο κορωνοϊός (covid-19) στη μέση που μας αποτελείωσε.
Κυριαρχεί η απελπισία, ο φόβος και οι αρρώστιες, παρά τις αξιοπρεπείς προσπάθειες του κόσμου να μη το δείχνει. Τραγική διαπίστωση αλλά ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων κατά το Α΄εξάμηνο του 2020 βρίσκονται σε απελπιστική κατάσταση.
Πως λοιπόν θα ανακάμψουμε κάπως, χωρίς να εγκαταλείψουμε και τις προσπάθειες για το καλύτερο της γουνοποιϊας; Αυτή έχει εδώ τον πρώτο λόγο βοήθειας και υποστήριξης και αυτό είναι γνωστό στους αρμόδιους Υπουργούς και τον κύριο Συντονιστή. Κάτι το πρόσθετο επιζητούμε μια και δικαιούμαστε και εμείς οι Βοίώτες από τον πακτωλό των χρημάτων, που είπαμε.
Κατά τη γνώμη μας, σημειώνουμε τα παρακάτω που χρήζουν και της άμεσης τακτοποίησης.
Α) Η Ελλάδα να ακολουθήσει το πρόσφατο παράδειγμα της Γερμανίας, η οποία επικαλέσθηκε το 4ο Πρωτόκολλο της Ε.Ε (Σύμφωνο της Λισσαβώνας), στο οποίο υπάρχει η δυνατότητα κάθε κράτους- μέλους να «κόψη» χρήμα όταν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στη χώρα. Και τώρα υπάρχει δικαιολογημένα , λόγω κορωνοϊού.
Β). Κούρεμα των χρεολυσίων κατά 60% και μακρόχρονο διακανονισμό εξόφλησης των υπολοίπων των δανείων, κάθε μορφής, στις τράπεζες και στα ταμεία γενικώς.
Οι συμπεριφορές των τραπεζών, γνωστές σε όλους, κατά τον χρόνο προ του μνημονίου του 2010 και μετέπειτα, είναι και αυτές συνέπεια της κατάντιας του κράτους και των ανθρώπων του, κατά μεγάλο μέρος, ιδιαίτερα των επαγγελματιών, των εμπόρων και βιοτεχνών.
Κούρεμα επίσης, 100% των υπερβολικών τόκων και χρεωμένων εξόδων και προμηθειών , των προσαυξήσεων και προστίμων, ρυθμισμένων ή όχι ποσών ή και μη οριστικοποιημένων δικαστικών αποφάσεων.
Οι τράπεζες έχουν ανακεφαλαιοποιηθεί πολλές φορές από το κράτος, με χρήματα χωρίς επιστροφή, σε βάρος των πολιτών, που καλούνται να εξοφλήσουν τα δάνεια, ενώ έπρεπε να προβούν αυτές σε κούρεμα των ιδιωτικών κόκκινων δανείων και να χορηγήσουν και δάνεια στις επιχειρήσεις για αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης της χώρας, που το πρόβλημα ήταν μεν δημοσιονομικό , προ τρόϊκας , αλλά μετατράπηκε δε σε τραπεζικό, για τους γνωστούς λόγους, που δεν τους κατονομάζουμε.
Πως είναι δυνατόν να αντεπεξέλθουμε, από τις δυσκολίες, όταν το 2020 το ΑΕΠ προβλέπεται στο -10% (για μας περισσότερο) και το δημόσιο χρέος περίπου στα 360 και πλέον δις ευρώ και με την ανεργία στα ύψη, όπου ο δήμος Βοϊου σήμερα βρίσκεται ίσως και στο 50% ανεργίας του ενεργού του πληθυσμού.
Ο Αριστοτέλης έλεγε ότι: Όταν η πόλις (σήμερα κράτος) και οι πολίτες έχουν δυσβάσταχτα χρέη και μεγάλη ανεργία δεν μπορεί να υπάρξει ποτέ ανάπτυξη.
Γ) Σύσταση επιτροπής από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προς διερεύνηση του εδάφους και του κλίματος για νέες καλλιέργειες στη γεωργία και νέες παραγωγές στην κτηνοτροφία, επιδοτούμενες όμως , για να συγκρατηθούν στον τόπο οι νέοι.
Και για να συζητήσουμε τον πρωτογενή τομέα, απαιτείται ο αναδασμός , λένε οι γνωρίζοντες, όσο αφορά τη Σιάτιστα και η επέκταση του δικτύου άρδευσης από Αλιάκμωνα- Μικρόκαστρο- Καλονέρι- Εράτυρα, προς περιοχή Κατσέλη- Μπάρα Σιάτιστας.
Δ) Ολοκλήρωση των διαδικασιών νόμιμης ίδρυσης και λειτουργίας του ΒΙΟ-ΠΑ της Σιάτιστας (όχι το Διοικητήριο του), που δεν είναι, επί πολλαπλών χρήσεων χαρακτηρισμένο, για να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης, αφού αυτό είναι το ζητούμενο.
Ε) Κατάργηση του ποσοστού 0.6% που παρακρατείται στις δανειοδοτήσεις από τις τράπεζες, με βάση το ν. 128/75, που η Τράπεζα της Ελλάδος επιμένει να επιβάλλεται αυτό, ενώ δεν υφίσταται λόγος και δεν αφορά τις δανειοδοτήσεις.
ΣΤ) Επιχορήγηση με 6% επί των ακαθαρίστων των εξαγωγών ,που υπήρχε από το 1975, όπως προαναφέρθηκε στο ν. 128 και καταργήθηκε γι αυτές , αλλά μεταφέρθηκε στις επιβαρύνσεις των δανείων, όπως παραπάνω, στην περίπτωση Ε΄, καταστρατηγώντας τις αρχικές επιδιώξεις αυτού του νόμου. Στην περίπτωση, μπορούν να συμπεριληφθούν και οι ενδοκοινοτικές παραδόσεις ( γουναρικών, ας πούμε) και αυτό εύκολα μπορεί να ελεγχθεί, αρκεί να θέλουν.
Ζ) Μείωση στο 50% της προκαταβολής του φόρου εισοδήματος.
Η) Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, αφού έληξε ο χρόνος για τον οποίο επιβλήθηκε, εν αρχοίς, για την στήριξη της οικονομίας. Δυστυχώς στην Ελλάδα ό,τι μπαίνει δεν βγαίνει, όπως στα διόδια.
Θ) Μείωση κατά 50% των εργοδοτικών εισφορών, αλλά και των εργαζομένων, σε οποιαδήποτε επιχείρηση του τόπου, για πέντε (5) χρόνια, επιδοτούμενες.
Ι) Οι περιπτώσεις Ε,ΣΤ,Ζ,Η,Θ, ως άνω αναφερθείσες, να ισχύουν και σε όποιες επιχειρήσεις έχουν έδρα εκτός του δήμου και ιδρύουν υποκαταστήματα σ αυτόν, με υποχρέωση να τα διατηρήσουν ενεργά για μια 7ετία.
Κ) Να καθοριστεί και να εφαρμοσθεί ξεκάθαρα ο νόμος περί του ελάχιστου εγγυμένου εισοδήματος αξιοπρεπούς επιβίωσης, αναλόγως των μελών της οικογενείας, στο δήμο και αυτό για να προβάλλεται μόνο ως μέτρο στις τραπεζικές οφειλές, τουλάχιστον, για τακτοποίηση οφειλών ρύθμισης δόσεων. Αυτό δεν θα έχει σχέση με ό,τι προβλέπει ο νόμος, βάσει της νέας τροποποίησης του άρθρου 21 του Συντάγματος, για την υποχρέωση καταβολής εκ μέρους του κράτους ποσού ενίσχυσης των οικογενειών, ως ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, αφού αυτό ήδη είναι προκαθορισμένο, καλώς -κακώς.
Λ) Αποκλεισμό στις μειώσεις, τυχόν, οποιονδήποτε συντάξεων, μονίμων κατοίκων του δήμου, που ήθελε αυτό να συμβεί από σήμερα , αλλά αντιθέτως να υπάρξει αύξηση κατά 5% για μια 5ετία στους δικαιούχους. Αυτοί είναι που πλήρωσαν «τη νύφη» των μνημονίων.
Μ) Προγράμματα για ίδρυση νέων ατομικών ή εταιρικών, κάθε μορφής, επιχειρήσεων, πλήν Α.Ε, επιχορηγούμενα κατ άτομο που συμμετέχει σ αυτές και η καταβολή από το κράτος του 40% του μισθού ή του ημερομισθίου στο απασχολούμενο προσωπικό των, ακόμα και μέχρι β΄ βαθμού συγγένειας, πλήρους απασχόλησης, με 5ετή δέσμευση στον εργοδότη, εκτός της οικιοθελούς αποχώρησης ή του θανάτου.
Ν) Μείωση κατά 50% του αναλογούντος ΕΝΦΙΑ.
Ξ) Ίδρυση Σχολής Αστυνομίας στο Τσοτύλι, επειδή υπάρχουν οι υποδομές για την λειτουργία που ως το 2010 λειτουργούσε εκεί η Σχολή Δημοτικής Αστυνομίας.
Ο) Ίδρυση και λειτουργία ενός ή δύο τμημάτων ΙΕΚ (σχεδίου μόδας και παραδοσιακών κατασκευών).
Π) Λειτουργία σε σύγχρονες βάσεις των Σφαγείων, κοντά στη Νεάπολη.
Ρ) Περνώντας από το υπό ανέγερση Κέντρο Υγείας, βλέπουμε με λύπη, ότι εγκαταλείφθηκαν, εδώ και καιρό, οι εργασίες ανοικοδόμησης του. Τι συμβαίνει άραγε;
Σ) Αξιοποίηση της Λίμνης Σισανίου, πολύπλευρα, αλλά και για τουριστικούς σκοπούς.
Τ) Ανάδειξη του παραδοσιακού του δήμου με τα μοναστήρια, τις εκκλησίες, των αρχοντικών και του εξαίρετου κλίματος, κατάλληλου για ανάλογες θεραπείες.
Υ) Σχεδιασμός, χάραξη και κατασκευή επαρχιακής οδού που να συνδέει την Ιερά Μονή της Παναγίας Μικροκάστρου με τη Σιάτιστα, για λόγους θρησκευτικούς, εκκλησιαστικούς και τουριστικούς. Βέβαια εδώ τον λόγο τον έχει και η Ιερά Μητρόπολη, εκτός του δήμου που αυτός αποφασίζει για τα προτεινόμενα και όχι εμείς, αλλά πιστεύουμε ότι θα ενίσχυε την πρόταση μας αν υπήρχαν οι πόροι.
Φ) Ένταξη ολόκληρου του Νομού Κοζάνης ή μόνο της Επαρχίας Βοϊου στην λεγόμενη Δ΄ βιομηχανική ζώνη, ή όπως τώρα λέγεται, για να μη υπάρχει ανταγωνισμός προϊόντων μεταξύ άλλων νομών, που τυχαίνουν αυτής της ένταξης , ή κάποιων επαρχιών της Δυτ. Μακεδονίας και σε θέματα ΕΣΠΑ.
Όλα τα παραπάνω μπορούν να ενταχθούν στον σχεδιασμό δίκαιης ανάπτυξης μετάβασης στην μεταλιγνιτική εποχή στη Δυτ. Μακεδονία και στο δήμο Βοϊου, δεδομένου ότι δικαιολογούνται μέσα από τον πακτωλό χρημάτων που αναμένουμε.
Θα μας πείτε πως οι Αρχές του δήμου τα έχουν στα υπόψη και σίγουρα πολύ θα τα ήθελαν. Ναι, λέμε εμείς, αυτό είναι σίγουρο. Οι άνθρωποι προσπαθούν πολύ και το γνωρίζουμε, αλλά χωρίς πακτωλό χρημάτων τι μπορεί να γίνει;
Κάντε κάτι λοιπόν απ αυτά που δημιουργούν ανάπτυξη. Τα λέμε τον Σεπτέμβριο(!)
που θα γνωστοποιηθεί το εκπονούμενο πρόγραμμα για τη Δυτ. Μακεδονία..
του κ. Ιωάννη Ρόνα
φορο-συμβούλου
αρθρογράφου