Με την ίδια ακριβώς βεβαιότητα και έπαρση πριν από τρία χρόνια σαν και σήμερα προβλέπατε ότι θα καθόμασταν στα έδρανα της αντιπολίτευσης. Διαψευστήκατε, όμως, οικτρά και θα ξαναδιαψευστείτε και στις νέες προβλέψεις σας, όταν θα γίνουν εκλογές μετά από ένα χρόνο. Μπορείτε να ησυχάσετε. Καταλαβαίνουμε ότι σας διακατέχει μεγάλη αγωνία, αλλά επιβεβαίωσε ο κ. Πρωθυπουργός ότι αυτό θα συμβεί μετά από έναν χρόνο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε σήμερα ένα σ/ν του Υπουργείου Εσωτερικών, που είναι μεν πολυθεματικό, όμως πόρρω απέχει από το να χαρακτηριστεί «σκούπα», όπως του αποδόθηκε ο όρος από στέλεχος της Αντιπολίτευσης.
Με τις διατάξεις του, λοιπόν, επιδιώκει και επιτυγχάνει τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου στα πεδία αναφοράς του και το πρώτο γενικό και αβίαστο συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι εισάγει αναγκαίες ρυθμίσεις σε ζητήματα που χρήζουν συμπλήρωσης, επικαιροποίησης και διόρθωσης.
Θεσπίζονται, λοιπόν, συμπληρωματικές διατάξεις, για την αποτελεσματική και πλήρη εφαρμογή του Κανονισμού για την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία των Πολιτών, μίας δημοκρατικής διαδικασίας.
Επικαιροποιείται το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την εκλογική νομοθεσία.
Εισάγονται ρυθμίσεις για την ασφάλεια δικαίου και την ομαλή και απρόσκοπτη λειτουργία των Ο.Τ.Α., καθώς και εστιασμένες παρεμβάσεις σε άλλους τομείς της δημόσιας διοίκησης.
Ειδικότερα, λοιπόν, καθορίζεται το ελάχιστο όριο ηλικίας των 17 ετών για την υποστήριξη μιας Ευρωπαϊκής Πρωτοβουλίας Πολιτών, σύμφωνα με την εξουσιοδότηση που δίνεται στις εθνικές νομοθεσίες, προκειμένου έτσι, δηλαδή με τον ορισμό των δεκαεπτά ετών, να ταυτίζεται με το ηλικιακό όριο του εκλογικού δικαιώματος και να υπάρχει η δυνατότητα διασταύρωσης αυτών που υπογράφουν, βάσει του εκλογικού καταλόγου. Ένα κρίσιμο, βεβαίως, ζήτημα.
Για την ίδια διαδικασία, ορίζεται η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών για:
- τη συγκέντρωση των δηλώσεων υποστήριξης,
- την παροχή πληροφοριών,
- την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα,
- ενώ, ρυθμίζονται και μία σειρά από τεχνικά αλλά και ουσιαστικά ζητήματα που υπηρετούν και διευκολύνουν την άσκηση αυτού του δικαιώματος στους πολίτες της Ε.Ε.
Περαιτέρω, όπως σε κάθε εκλογική διαδικασία, προβλέπονται οι τυχόν παραβιάσεις κατά τη διενέργεια της πρωτοβουλίας και καθορίζονται οι κυρώσεις που επιβάλλονται σε τέτοιες περιπτώσεις.
Πρόκειται λοιπόν για χρήσιμες και αναγκαίες παρεμβάσεις σε αυτό το πεδίο.
Περαιτέρω, γίνεται, σε άλλο άρθρο, αποσαφήνιση του τμήματος Α1 του Αρείου Πάγου, που έχει τις αρμοδιότητες για τις εκλογικές διαδικασίες, ενώ σε σχέση κατάρτιση των ειδικών εκλογικών καταλόγων, δίνεται ο αναγκαίος χρόνος για την οριστικοποίησή τους, ένας μήνας πριν από τις εκλογές.
Να γνωρίζουν όλοι συνεπώς, ποιος έχει εγκύρως εγγραφεί σε αυτούς, μετά από τον έλεγχο των ενστάσεων και των σχετικών διαδικασιών.
Να αναγνωρίσουμε βέβαια σε αυτό και την προσφορά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, η οποία με τις φοβίες και τις παλινωδίες της γύρω από το ζήτημα της άσκησης του εκλογικού δικαιώματος από τους Έλληνες του εξωτερικού κατάφερε να αποκλείσει πολλούς από αυτούς και τελικά να περιορίσει τη δυναμική του εγχειρήματος για τον πολιτικό επαναπατρισμό των Ελλήνων της διασποράς.
Επίσης αναγκαίες για την ομαλή και άρτια διενέργεια των εκλογών σε περιφέρειες του εξωτερικού είναι και οι άλλες ρυθμίσεις για τη μετάβαση των εποπτών, των αποστολή των ψηφοδελτίων και ούτω καθεξής.
Ακολούθως, υπάρχουν διάφορες τακτοποιητικές ρυθμίσεις σε σχέση με την εκλογική διαδικασία και τις δαπάνες των κομμάτων και των αιρετών, αλλά και την εκλογίκευση του απειλούμενου κυρωτικού πλαισίου.
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων, ορίζεται ότι σε κάθε Περιφέρεια το σύνολο των αρμοδιοτήτων τους ασκείται μόνο από έναν φορέα, ώστε να διασφαλίζεται η ενιαία διαχείριση σύμφωνα με όσα ορίζονται στα εγκεκριμένα ΠΕΣΔΑ, ενώ, με τις επόμενες διατάξεις, επιλύονται κατά τόπους ζητήματα συναφούς ύλης και προσδιορίζονται σαφέστερα οι αρμοδιότητες των ΦΟΔΣΑ και των Ο.Τ.Α. α ́ βαθμού.
Είναι προφανές ότι τα ζητήματα της διαχείρισης των αποβλήτων γίνονται κάθε μέρα και πιο πιεστικά και θα μας απασχολούν ολοένα και συχνότερα στο μέλλον. Έτσι λοιπόν οι βελτιωτικές παρεμβάσεις, όπως αυτή που δίνει τη δυνατότητα ενίσχυσης των ΦΟΔΣΑ αλλά και των δημοτικών επιχειρήσεων ύδρευσης και αποχέτευσης είναι αναγκαίες.
Πάμε τώρα στο επίμαχο άρθρο 44, το οποίο ήγειρε δυσανάλογες νομίζω αντιδράσεις, μέχρι και αίτημα κόμματος της αντιπολίτευσης για ονομαστική ψηφοφορία, ενέργεια που ανταγωνίζεται σε εντυπωσιασμό και παρέλκυση τα δήθεν επείγοντα ζητήματα, που προσχηματικά τίθενται πολλές φορές σε συνεδριάσεις των δημοτικών συμβουλίων, και για τα οποία η ρύθμιση εισάγει μία εύλογη διαδικασία, ώστε να μην εμποδίζεται η ημερήσια διάταξη, χωρίς φυσικά να περιορίζεται κανένα δικαίωμα των δημοτικών παρατάξεων.
Θετικές κρίνονται και οι υπόλοιπες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου.
Σας ευχαριστώ πολύ.