Την άνοιξη του 2014, η προηγούμενη Δημοτική Αρχή υπέγραψε σύμβαση με εταιρία υπηρεσιών πληροφορικής για την ανάπτυξη ενός λογισμικού (εφαρμογή) για έξυπνα κινητά τηλέφωνα λειτουργικού συστήματος iOS και Android.
Αντικείμενο της σύμβασης ήταν η ανάπτυξη μιας εφαρμογής (application), την οποία θα «κατέβαζε» ο χρήστης στο κινητό του τηλέφωνο και από την οποία θα μπορούσε να καταγράψει μια εικόνα ή να κάνει αναφορά ενός προβλήματος που αφορά το Δήμο Κοζάνης.
Θα μπορούσε με λίγα λόγια, για παράδειγμα, να στείλει στο Δήμο μια φωτογραφία με ένα σχετικό σχόλιο με σκοπό την αποκατάσταση μιας βλάβης ή την αναφορά ενός προβλήματος.
Προαιρετικά, όπως αναφέρεται στο Παράρτημα της Σύμβασης, θα δινόταν η δυνατότητα χαρακτηρισμού ενός θέματος και αποστολής του προβλήματος στην αρμόδια υπηρεσία επιλέγοντας από μια λίστα επιλογών όπως λ.χ. Δνση Τεχνικών Έργων, Πολεοδομίας, Καθαριότητας, Δημοτικής Αστυνομίας.
Τουλάχιστον έτσι αναφέρει η υπογραφείσα Σύμβαση, το παραδοτέο της οποίας θα δινόταν εντός 30 ημερών.
Η εφαρμογή λοιπόν έγινε. Υπάρχει εδώ και τέσσερα χρόνια. Τόσο στο App Store ως “e Δημότης- Δήμος Κοζάνης” όσο και στο Play Store της Google.
Ποιος γνωρίζει όμως για την εφαρμογή αυτή; Γιατί δεν βλέπουμε πουθενά την εφαρμογή αυτή μέχρι και σήμερα;
Είτε «κρεμασμένη» στην ιστοσελίδα του Δήμου είτε στην ιστοσελίδα του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης, αποστολή του οποίου είναι σύμφωνα με το Καταστατικό του η διαμεσολάβηση με στόχο την επίλυση προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι θιγόμενοι πολίτες και επιχειρήσεις από κακοδιοίκηση των υπηρεσιών ή των νομικών προσώπων του Δήμου Κοζάνης;
Γιατί στα «Νέα του Δήμου», υπηρεσία εντός της εφαρμογής, υπάρχουν νέα μόλις των τελευταίων δύο εβδομάδων;
Μήπως τώρα θυμήθηκε η Δημοτική Αρχή, έπειτα από τέσσερα χρόνια και ενόψει της πολύ ενδιαφέρουσας εκδήλωσης που διοργάνωσε το Ποτάμι στην Αθήνα, να τροφοδοτήσει την εφαρμογή;
Μια εφαρμογή η οποία κόστισε 15.990 €; Άραγε, έγινε αναφορά στην εκδήλωση του Ποταμιού για την εν λόγω εφαρμογή;
Διότι στην εισήγηση του Δημάρχου, που δόθηκε στη δημοσιότητα, δεν εντοπίσαμε καμία σχετική αναφορά.
Στο σημείο αυτό ανακύπτουν κάποια ερωτήματα τόσο για την προηγούμενη όσο και για την τωρινή Δημοτική Αρχή.
Ανάλογες εφαρμογές, που έγιναν για άλλους Δήμους της χώρας, κόστισαν, σύμφωνα με τις συμβάσεις που είναι αναρτημένες στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, από 1.900 € έως 5.000 €.
Τι το ξεχωριστό έχει η συγκεκριμένη εφαρμογή και κόστισε 15.990 €;
Επίσης, γιατί πληρώθηκε η εταιρία τον Απρίλιο του 2017, τρία χρόνια δηλαδή μετά τη λήξη της σύμβασης ανάθεσης και ενώ είχε παραδοθεί σε λειτουργία η εφαρμογή από τον Απρίλιο του 2014;
Τέλος, γιατί παραμένει, ενώ έχει γίνει η εξόφλησή της το 2017, εγγεγραμμένη η σχετική δαπάνη στον Προϋπολογισμό του Δήμου έτους 2018;
Αυτή είναι αντίληψη της Δημοτικής Αρχής για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή;
Έτσι αντιλαμβάνεται η Δημοτική Αρχή την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την «Πόλη στο κινητό» των δημοτών;
Η εφαρμογή, παρότι οι χρήστες της (υπάρχουν άραγε;) είναι καταλληλότεροι να την αξιολογήσουν, χαρακτηρίζεται επιεικώς ως μέτρια ή και περιττή, ιδίως αν λάβει κανείς υπόψη του πως δημότες και δημοσιογράφοι της περιοχής εντοπίζουν ταχύτατα τα προβλήματα ή τις αστοχίες που αφορούν την καθημερινότητα του Δήμου μας και τα καταγράφουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Άραγε, γνωρίζουμε πόσες καταγραφές έχουν γίνει μέσω της εφαρμογής αυτής τα τελευταία τέσσερα χρόνια που λειτουργεί;
Γνωρίζουμε πόσοι χρήστες την έχουν κατεβάσει στο κινητό τους ή σε πόσα περιστατικά έχουν ανταποκριθεί οι υπηρεσίες του Δήμου;
Η απουσία μιας ολοκληρωμένης Ψηφιακής Πολιτικής για το Δήμο Κοζάνης, σαν αυτή που έχουν εκπονήσει και εφαρμόζουν με επιτυχία άλλοι Δήμοι της χώρας με αρκετά μικρότερο προϋπολογισμό, είναι δείγμα της αντίληψης του τρόπου με τον οποίο επιθυμεί να διοικήσει μια «σύγχρονη» Δημοτική Αρχή. Στο δικό μας Πρόγραμμα η διάχυση της ψηφιακής γνώσης προς όφελος των δημοτών, των επιχειρήσεων και των υπηρεσιών του Δήμου, αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα. Υπάρχει τεράστιο βάθος αξιοποίησης τόσο των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών στο πλαίσιο μιας πραγματικά Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, όσο και του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού του Δήμου της Κοζάνης. Είναι κρίμα να μένει αναξιοποίητο το εξειδικευμένο σε ψηφιακές τεχνολογίες ανθρώπινο δυναμικό του Δήμου, οι ιδέες τους και τα προγράμματα που αναπτύσσουν, διότι δεν υπάρχει ολοκληρωμένη Ψηφιακή Πολιτική.
Ψηφιακή Πολιτική και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση όμως δεν είναι σε καμία περίπτωση η τροφοδοσία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του Δήμου με μακέτες και εκδηλώσεις, κάτι που επιτυχώς καταγράφουν τα τοπικά ψηφιακά ΜΜΕ: Είναι η δημιουργία και η εφαρμογή ενός «έξυπνου» ολοκληρωμένου Προγράμματος Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης που στόχο θα έχει την ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στη διοίκηση, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, τη διαφάνεια και τον έλεγχο του Δήμου καθώς και την παροχή τόσο ψηφιακών υπηρεσιών και πληροφοριών στους δημότες και τις επιχειρήσεις όσο και την και ανάδειξη της Κοζάνης σαν ένα σύγχρονο Ψηφιακό Κόμβο στη νέα ψηφιακή εποχή.
Ο Δήμος Κοζάνης γυρίζει σελίδα. Στους άξονες του Προγράμματός μας περιλαμβάνεται η δημιουργία ενός «Έξυπνου Δήμου» που θα υπηρετεί τον δημότη, τους ηλικιωμένους, τους φοιτητές, τις επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες και παραγωγούς, τους επενδυτές και τους επισκέπτες. Με ενεργές εφαρμογές που θα βελτιώνουν την καθημερινότητά μας αποτελώντας χρήσιμο εργαλείο τόσο για τους χρήστες τους όσο και για τις υπηρεσίες του Δήμου, διευκολύνοντας και επιταχύνοντας την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του έργου τους. Αναπτύσσοντας δίκτυα και υποδομές με στόχο την συμμετοχή των δημοτών στην Κοινωνία της Πληροφορίας σε κάθε έκταση του Δήμου και όχι μόνο στην πόλη.
Το “e- Kozani” θα αποτελεί το «νέο ψηφιακό δόγμα» που έχει ανάγκη ο Δήμος μας στη νέα ψηφιακή εποχή των τεχνολογιών «αλυσίδας μπλοκ» (Blockchain) και της «Τεχνητής Νοημοσύνης» (AI). Άραγε, πόσο έτοιμη είναι για όλα αυτά η σημερινή Δημοτική Αρχή;
Βαγγέλης Σημανδρακος