Μετά το αρχομανίας το ανάγνωσμα, παλαιότερου άρθρου, στο αρχομανίας η συνέχεια…
Αγαπητοί συνδημότες, καλημέρα.
Συνεχίζουμε το «φροντιστήριο» (με την καλή έννοια, χωρίς δογματισμούς) στα τεχνοκρατικά του εκλογικού συστήματος του Κλεισθένη 1, δυστυχώς, σε ώτα μη ακουόντων, φυσικά των «αρμοδίων».
Δεν υπάρχει, επιτέλους, ένας «ειδικός» να απαντήσει σε κάποιους που επιμένουν να ρωτούν;
Δε θέλουμε να πιστέψουμε ότι υπάρχει αλαζονεία ή εγωισμός, αλλά διαπιστώνεται ότι υποβόσκει η αδιαφορία, λόγω μιας κάποιας σιγουράδας, ή ημιμάθειας που μηδενίζει όσα κάποιοι δεν γνωρίζουν.
Ο κ. Ραγκούσης, το 2010, απάντησε θετικά σε παρατηρήσεις, αλλά δεν προλάβαινε για τις αλλαγές, γιατί είχε μόνον 5 μήνες από τη δημοσίευση του νόμου μέχρι τις εκλογές, ενώ τώρα έχουμε περισσότερο χρόνο και εξάλλου αναμένουμε και τον συμπληρωματικό Κλεισθένη 2 (φυσιολογικά, προ των εκλογών!) και επομένως, κάθε αλλαγή δεν μπορεί να εκληφθεί ως αιφνιδιασμός.
Ο νέος υπουργός υποσχέθηκε ορισμένες τροποποιήσεις, που ακόμα περιμένουμε.
Κανένας (κυριολεκτικά) δεν ασχολήθηκε με το εκλογικό σύστημα, που είναι πιστή αντιγραφή του Καλλικράτη, με το σημερινό σαθρό σκεπτικό ότι αφού «λειτούργησε» το 2010 με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και το 2014 με κυβέρνηση Ν.Δ., ας το αντιγράψουμε κι εμείς, ως ΣΥΡΙΖΑ, ασυζητητί και για το 2019!.
Επιχειρήστε να διαβάσετε μόνον το άρθρο 30 για να διαπιστώσετε τα αδιέξοδα, τις αλχημείες και τις άδικες καραμπόλες, που φυσικά υπακούουν στην απλή αναλογική, μόνον ως προς το συνολικό αριθμό, αλλά απ’ εκεί και πέρα επικρατεί ο χαμός, ως προς τη διανομή των εδρών, σε κάθε εκλογική ενότητα!
Για του λόγου το αληθές ρωτήστε δημάρχους, ή υποψηφίους, ακόμη και τον εαυτό σας, ή τους συντάκτες!, αν μπορούν να εξηγήσουν, λογικά, το δαιδαλώδες εκλογικό σύστημα του Κλεισθένη (που είναι πιστή αντιγραφή του Καλλικράτη), που θα δημιουργήσει και πάλι προβλήματα και στα πρωτοδικεία, για να δώσουν «αυθαίρετα» αποτελέσματα, τα οποία θα περάσουν και πάλι απαρατήρητα.
Είχαμε προτείνει και στη διαβούλευση τη σχετική εξομάλυνση του παραπάνω φαινομένου, που ίσχυε παλαιότερα και για τις βουλευτικές εκλογές, με την προσθήκη του +1 στον αριθμό των εδρών για τον καθορισμό του εκλογικού μέτρου, αλλά, προς το παρόν δεν έγινε τίποτα, γιατί δεν μελετήθηκε.
Μας συγχωρείτε για τα ύφος και ίσως την αγένεια, αλλά η κριτική είναι καλοπροαίρετη, καθόσον εξαντλήθηκαν όλα τα περιθώρια λεπτομερούς ενημέρωσης, με δεκάδες υπομνήματα σε όλους τους «στρατηγούς» και της σημερινής εξουσίας, που ενεργούν, όμως, με «ξένη» φιλοσοφία και στρατηγική.
Έγιναν αξιόλογες θεσμικές τομές με τον Κλεισθένη 1, όπως με τη θέσπιση των δημοψηφισμάτων, του διαμεσολαβητή, ΦΟΣΔΑ κλπ, καθώς και την πολυπόθητη εξαγγελία της απλής αναλογικής, αλλά αόριστα και με δειλό τρόπο!, που εκμηδένισε την αποστολή και τις αρετές της.
Εκτός, όμως, της άσκοπης και ανεπίκαιρης αντιγραφής του Καλλικράτη (μιλάμε τεχνοκρατικά και μόνο για το εκλογικό σύστημα), ξεφύτρωσαν και νέα επιπόλαια δεδομένα, όπως
=Προστέθηκε και δεύτερη αχρείαστη κάλπη για τις δημοτικές εκλογές, οπότε, θα έχουμε συγχρόνως 4 κάλπες (δύο για τις δημοτικές, μία για τις περιφερειακές και μία για τις ευρωεκλογές), που ενδεχόμενα να προστεθεί και η 5η κάλπη των εθνικών εκλογών! (η περιβόητη αναταραχή του Μάο).
=Αυξήθηκε η ποσόστωση των δύο φύλων στο απαράδεκτο 40% (τουλάχιστον), που είναι πολιτικά λανθασμένο, αφού καταργεί, με το διαχωρισμό, την ισοτιμία των δύο φύλων, με την άτοπη φιλοσοφία μάλιστα, που αναφέρεται στον τυπικό αριθμό των υποψηφίων (δώρο-άδωρο) και όχι των εκλεγομένων!
Από τεχνοκρατική άποψη, που ενδιαφέρει το παρόν άρθρο, το σφάλμα έγκειται στην αντικειμενική δυσκολία εξεύρεσης αναγκαστικών υποψηφίων, κυρίως γυναικών (πρόβλημα πανελλαδικό).
=Αυξήθηκε ο αριθμός των κοινοτικών συμβούλων στις κοινότητες με πληθυσμό άνω των 300 κατοίκων!, με τη γνωστή ποσόστωση των δύο φύλων κλπ. και μάλιστα με υποχρεωτικό συνδυασμό.
Από πολιτική άποψη, είναι απαράδεκτο μία κοινότητα με τυπικό πληθυσμό 300 κατοίκων (στην πράξη πολύ λιγότερων) να έχει σε κάθε συνδυασμό 7 υποψήφιους! (και να διχάζεται το χωριό), οπότε αποκλείονται και μεμονωμένες αξιόλογες προσωπικότητες και δημιουργείται και η εξής σχιζοφρένεια:
Στις μικρές κοινότητες να επιτρέπονται οι ανεξάρτητοι υποψήφιοι πρόεδροι και στις λίγο μεγαλύτερες να δεσμεύονται σε συνδυασμούς οι υποψήφιοι κοινοτικοί σύμβουλοι, που μπορεί να έχουν άλλοτε δικό τους συνδυασμό και άλλοτε όχι, ή προσαρτημένο, δυνητικά, στο συνδυασμό κάποιου υποψήφιου δημάρχου (σύγχυση με δύο μέτρα και δύο σταθμά), ενώ μπορούσε να υπάρχει ανεξάρτητη λίστα υποψήφιων κοινοτικών συμβούλων, όπως γίνεται με τους προέδρους των μικρότερων κοινοτήτων, από όπου θα εκλέγεται ο πρόεδρος, μεταξύ των δύο πρώτων (χωρίς νέα εκλογικά μέτρα).
Από τεχνοκρατική άποψη (που ενδιαφέρει το παρόν άρθρο) η ύπαρξη και κοινοτικών συνδυασμών, συγχρόνως με τον κεντρικό των δημοτικών συμβούλων, δημιουργεί και τη δεύτερη αχρείαστη κάλπη!
=Δόθηκε η δυνατότητα να ορίζονται αντιδήμαρχοι και από άλλους συνδυασμούς, που, αυτό, όμως, μπορεί να παράξει και αθέμιτη συνδιαλλαγή.
=Η αλλαγή του ορίου ηλικίας του ψηφοφόρου της Τ.Α. και η διαφοροποίησή του από το όριο για τις βουλευτικές εκλογές, για το ίδιο έτος 2019 και μάλιστα για σύγχρονες εκλογές, δημιουργεί δύο ξεχωριστούς εκλογικούς καταλόγους!!, προκαλώντας κι άλλη αναταραχή!
=Ορίζεται ότι ο ψηφοφόρος μπορεί να σημειώνει 1 ή 2, ή 3 σταυρούς (πολλά λόγια χωρίς ουσία) και ακυρώνεται! το ψηφοδέλτιο χωρίς σταυρό, που θα έπρεπε να χρεώνεται στο συνδυασμό. Διόρθωση, λακωνική: Μέχρι 3 σταυροί..…
Η πανάκεια, βέβαια, που εξαλείφει τα παραπάνω προβλήματα είναι η κατάργηση των συνδυασμών, για δήμους μέχρι 25.000 κατοίκους και ιδίως στα νησιά κλπ, όπου διαφορετικά διχάζονται οι κοινωνίες, με γεμάτο το δήμο από αναγκαστικούς υποψήφιους.
Δεν μας εξήγησε κανένας για την αναγκαιότητα της ύπαρξης των συνδυασμών και κυρίως για τις μικρές-τοπικές συλλογικότητες.
Για παράδειγμα στο 27/μελές Δ.Σ. του μεσαίου δήμου ΒΟΙΟΥ, μία ιδιαίτερη συλλογικότητα (ακόμα και κομματική), θα χρειάζονταν σε κάθε ενότητα 3 μέχρι 4 το πολύ (επιλεγμένους) υποψήφιους (όσοι οι σταυροί προτίμησης στην οικεία ενότητα και έναν σε ξένη), για να πάρει αυτοδυναμία με 4 υποψήφιους στη Σιάτιστα, 3 στη Νεάπολη, Άσκιο, Τσοτίλι και 1 στον Πεντάλοφο και με 14 από τις 27 έδρες!
Θα επανέλθουμε…
Είχαμε υποβάλει λεπτομερή πρόταση για μία κάλπη και ενιαίο ψηφοδέλτιο, που θα έχει τρεις αυτοτελείς πίνακες των υποψηφίων: Δημάρχων, Δημοτικών Συμβούλων και Κοινοτικών Συμβούλων ή Προέδρων, από τους οποίους εκλέγονται οι πρώτοι ξεκάθαρα, χωρίς εκλογικά μέτρα, ποσοστώσεις κλπ.
Αυτό σημαίνει απλή αναλογική και άμεση δημοκρατία του Κλεισθένη…
Το παραπάνω ιδανικό της απλής και άδολης αναλογικής, πετυχαίνεται και με τη συμφωνία των επικεφαλής όλων των παρατάξεων για τον τελικό υποψήφιο, που θα προτείνουν, έστω πλειοψηφικά.
Υπάρχουν πολλές θέσεις και πολλά μετερίζια προσφοράς, μαζί με τον εθελοντισμό για όλους.
Εξάλλου, ο δήμαρχος δεν έχει τα παλαιά προνόμια (ούτε καν ψηφίζει, αλλά μόνον συντονίζει και κάνει τις δημόσιες σχέσεις).
Όλοι οι αρχομανείς, στον Άγιο Παντελεήμονα!
Συμμαζευτείτε και μην εκτίθεστε με το παραμικρό!
Μαζί με την ικανότητα (γνώση και εμπειρία), χρειάζεται και δυνατότητα (διάθεση ελεύθερου χρόνου κλπ) και όχι να έχουμε φαινόμενα που μόλις αντικατασταθεί π.χ. ένας αντιδήμαρχος να αδιαφορεί στη συνέχεια κλπ κλπ.
ΠΡΟΒΛΕΨΗ: Από τους 8 σημερινούς επίδοξους μνηστήρες δεν θα τερματίσουν, με πλήρη συνδυασμό, ούτε οι μισοί!, γιατί δεν διατίθενται τόσες πραγματικές υποψηφιότητες.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ 1:(μόνο για τις δημοτικές εκλογές)
Ισχύουν πάμπολλα άρθρα του Καλλικράτη, που πρέπει να μαντέψει κανείς, γιατί δεν αναφέρονται πουθενά!
(π.χ. για τις δημοτικές: Τα πρώτα 7 άρθρα του Καλλικράτη, που ισχύουν ατόφια, τα άρθρα 2, 10, 11, 24, 37, 52, 62, 65, με τροποποιήσεις και τα υπόλοιπα με αντικαταστάσεις, στον Κλεισθένη!).
ΚΑΙ ΛΙΓΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ:
Το Σαββατοκύριακο έγιναν δύο αξιοσημείωτες εκδηλώσεις:
Η πρώτη, για την κοινή κάθοδο στο δήμο, του ΣΥΡΙΖΑ με το ΚΙΝΑΛ ως κεντροαριστερά (που είναι αδόκιμος και μεσοβέζικος ο όρος), που με ευθύνη των οργανωτών, οι οποίοι δεν προετοιμάστηκαν επαρκώς, δεν ικανοποίησε ιδιαίτερα, αλλά θα επαναληφθεί.
Η κάθε «συνιστώσα» να συνεννοηθεί εσωτερικά με θέσεις και προτάσεις, θα γίνει διαβούλευση μεταξύ τριμελών συντονιστικών επιτροπών και μετά θα γίνει η ολομέλεια για τις τελικές συνθέσεις..
Η δεύτερη ήταν η ομιλία του κ. Καραμπατζιά, επικεφαλής του ΚΚΕ (εκτός απροόπτου, που ήταν ολοκληρωμένη, αλλά απόλυτη, ως συνήθως….
Ευχαριστώ
Τσολακόπουλος Ανδρέας, Ηλεκτρολόγος-Μηχανολόγος και Μαθηματικός