Ο κατάλογος της απραξίας και εντέλει της ανικανότητας είναι μακρύς, ελάχιστους όμως ενδιαφέρει η σύγκριση πεπραγμένων αποτυχίας. Συγκεκριμένες απαντήσεις περιμένουν οι πολίτες που μπορούν να βγάλουν την περιοχή από το αδιέξοδο, όχι κοκορομαχίες.
Η αυτόνομη πορεία για το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής αποτελεί αταλάντευτη επιλογή όσο κι αν αυτό ενοχλεί τη ΝΔ και το ΣΥΡΙΖΑ εξίσου. Η εντολή που έχει ο Νίκος Ανδρουλάκης, η εντολή που έχουμε όλοι μας από 270.000 πολίτες είναι σαφής και δεν επιτρέπει παρεκκλίσεις. Η επιλογή μας εξάλλου ενισχύεται από την ίδια την πραγματικότητα καθώς μια αίσθηση αδιεξόδου φαίνεται να κυριαρχεί σταδιακά στη χώρα την ίδια ώρα που οι πολίτες απορρίπτουν με σαφήνεια την επιστροφή στο χθες.
Τρεις μέρες στη Βουλή παρακολουθήσαμε την αντιπαράθεση πεπραγμένων αποτυχίας των δυο τελευταίων κυβερνήσεων σε υψηλούς τόνους. Η προσπάθεια αμφοτέρων ήταν και είναι να αποδείξουν ότι οι άλλοι είναι χειρότεροι. Αντιπαράθεση μακριά από τις σύγχρονες ανάγκες της χώρας που οδηγεί στην παγίωση μιας κοινωνίας χαμηλών προσδοκιών.
Ο ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε το 2015 τη σιωπηρή απολιγνιτοποίηση μειώνοντας την παραγωγή λιγνίτη στο 50% χωρίς κανένα σχέδιο για την επόμενη μέρα των λιγνιτοφόρων περιοχών και άφησε πίσω του τα συντρίμμια μιας πρωτοφανούς ύφεσης στην ενεργειακή καρδιά της χώρας. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ μεταξύ 2015-19 η Κοζανη σημείωσε ύφεση 28,1% και η Φλωρινα αντίστοιχα 23,5%. Συνολικά στην περιφέρεια Δ.Μ. στα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ καταγράφηκε ύφεση 23,2% όταν η χώρα σημείωσε, την έστω πενιχρή, ανάπτυξη 3,4% στην ίδια περίοδο.
Η ΝΔ από τα τέλη του 2019 έδωσε βίαιο χαρακτήρα στην απολιγνιτοποίηση και 2,5 χρόνια τώρα αγωνίζεται να παρουσιάσει το σχέδιο που δεν έχει οδηγώντας την περιοχή σε τραγικό αδιέξοδο. Έτσι το 2020 που η πανδημία προκάλεσε στη χώρα ύφεση 9% στη Δ.Μ. αντίστοιχα είχαμε ύφεση 14,5%, με τις ενεργειακές περιοχές, Κοζανη-Φλωρινα, να αγγίζουν το 16%.
Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος αρκούν τα διαθέσιμα επίσημα στοιχεία και οι προβλέψεις του προϋπολογισμού για την ελληνική οικονομία.
Το ονομαστικό ΑΕΠ της χώρας στο τέλος του 2022 θα είναι πολύ κοντά στο ΑΕΠ του 2012 με πολύ μικρή απόκλιση, θετική ή αρνητική. Το ονομαστικό ΑΕΠ στην ΠΕ Κοζανης αναμένεται να κλείσει φέτος κάτω του 50% σε σχέση με το 2012 συμπαρασύροντας σε αντίστοιχη απώλεια άνω του 40% τη Δυτική Μακεδονία. Η πληθυσμιακή συρρίκνωση της περιφέρειας, άμεση συνέπεια της οικονομικής, θα πιστοποιηθεί με την απογραφή ωστόσο είναι ήδη γνωστό ότι η περιοχή κατέχει και αυτό το θλιβερό πρωτείο.
Η καταστροφή που υφίσταται η Δυτική Μακεδονία σήμερα μόνο με τον εμφύλιο πόλεμο μπορεί να συγκριθεί, τότε που ο πολύπαθος τόπος έχανε τον ανθό του στα πεδία των μαχών
και μετέπειτα στη μετανάστευση και την εξορία. Τίποτα δεν είναι τυχαίο, ούτε βέβαια εισαγόμενο, σε αυτή την οδυνηρή εξέλιξη για την οποία ευθύνονται εξίσου και στο ακέραιο οι δυο πρωθυπουργοί, Τσίπρας και Μητσοτάκης και οι κυβερνήσεις τους.
-Κοινό στοιχείο των δυο κυβερνήσεων η αγνόηση του εθνικού χαρακτήρα που έχει η πρόνοια στήριξης μιας ακριτικής περιοχής που αποτελεί πύλη εισόδου από δυο γειτονικές χώρες.
-Κοινό στοιχείο των δυο κυβερνήσεων η παντελής έλλειψη εναλλακτικού σχεδίου για μια περιφέρεια που δε μπορεί να μπει στον αυτόματο πιλότο της «αναπτυξης» μέσω τουρισμού καθώς είναι η μόνη που δε βρέχεται από θάλασσα.
-Κοινό στοιχείο των δυο κυβερνήσεων ο ενταφιασμός κρίσιμων υποδομών οπως η σιδηροδρομική σύνδεση της περιφερειας με την Ηγουμενίτσα και την Αθηνα. Η συγκεκριμένη υποδομή είχε συμπεριληφθεί στα έργα εθνικής προτεραιότητας το 2014 με έτοιμη μελέτη και εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους. Ο ΣΥΡΙΖΑ εξαφάνισε το έργο και η ΝΔ στον πρόσφατο κατάλογο σιδηροδρομικών έργων, ύψους 4,5 δις ευρώ, πολύ απλά δεν το εμφάνισε.
Ο κατάλογος της απραξίας και εντέλει της ανικανότητας είναι μακρύς, ελάχιστους όμως ενδιαφέρει η σύγκριση πεπραγμένων αποτυχίας. Συγκεκριμένες απαντήσεις περιμένουν οι πολίτες που μπορούν να βγάλουν την περιοχή από το αδιέξοδο, όχι κοκορομαχίες.
Αυτό το δρόμο επιλέξαμε στο ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής και έχουμε ολοκληρωμένο, συγκροτημένο και δημοσιευμένο σχέδιο για τη δίκαιη μετάβαση στις λιγνιτοφόρες περιοχές με εμβληματική μας πρόταση την Ενεργειακή Δημοκρατία που απαντά πειστικά στις μεγάλες προκλήσεις της Κλιματικής Αλλαγής και των ανισοτήτων. Η ενεργειακή αναβάθμιση των 80.000 κτηρίων της Δυτικής Μακεδονίας μέχρι το 2030 με ιδιοπαραγωγή ΗΕ και οι ενεργειακές κοινότητες είναι απόλυτα συμβατές με το ευρωπαϊκό πλαίσιο και καθιστούν την περιοχή πρότυπο ενεργειακής μετάβασης. Με την ισχυρή μόχλευση (περίπου 4) και τη δυνατότητα άμεσης εκκίνησης της δράσης ενισχύεται αποφασιστικά το εισόδημα (ΑΕΠ) και παράλληλα δίνεται ο απαραίτητος χρόνος για την υλοποίηση των βασικών υποδομών και των επενδύσεων που προτείνουμε.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Το γενικότερο συμπέρασμα που προκύπτει από το παράδειγμα της Δυτικής Μακεδονίας δεν αφορά μόνο αυτούς που υφίστανται τις άμεσες συνέπειες. Η προφανής αδυναμία κατανόησης των συνεπειών που έχει η ενεργειακή μετάβαση και η απρονοησία σχεδίου ώστε να είναι ομαλή και δίκαιη αφορά όλους τους πολίτες της χώρας. Όταν δεν μπορείς να σταθείς ικανοποιητικά στο πρόβλημα μιας περιοχής 250.000 κατοίκων πως θα ανταποκριθείς σε ένα αντίστοιχο πρόβλημα που αφορά όλη την επικράτεια;
Το ερώτημα δεν είναι ρητορικό ακριβώς γιατί ζούμε σε καιρούς μιας ιστορικής μετάβασης με σαρωτικό χαρακτήρα. Η Κλιματική Αλλαγή, η τεχνολογική επανάσταση και οι πρωτοφανείς ανισότητες κυριαρχούν στη νεα πολιτική ατζέντα και η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση.Μια μετάβαση ιστορικών διαστάσεων έχουμε να αντιμετωπίσουμε και η επιτυχία προϋποθέτει ανοιχτά μυαλά και σκληρή δουλειά. Τα εγχειρίδια «έλεγχος επικοινωνίας» και «δημαγωγία και λαϊκισμός» είναι ίσως χρήσιμα για την επιβίωση της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ δε δίνουν όμως απάντηση σε κανένα σύγχρονο πρόβλημα.
Δεν έχουμε ως ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής κανένα λόγο να γίνουμε μέρος της αδιέξοδης πόλωσης που προωθούν με επιμέλεια η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ γιατί οδηγός μας είναι το δημόσιο συμφέρον και όχι το μικροκομματικό.
*Ο κ. Παρις Κουκουλόπουλος Μέλος Πολιτικού Συμβουλίου στο Κίνημα Αλλαγής