Με αφορμή την επίσκεψη του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας στην περιοχή μας, την συνάντηση με τον Δήμαρχο Κοζάνης και τις δηλώσεις που ακολούθησαν σχετικά με την παραχώρηση του στρατοπέδου «Μακεδονομάχων» στον Δήμο Κοζάνης, οφείλω να κάνω μερικές διευκρινήσεις:
- Ο Δήμαρχος ανέφερε πως μέχρι τώρα δεν υπήρχε σοβαρή πρόταση εκ μέρους του Δήμου Κοζάνης. Όπως του εξήγησα και τηλεφωνικά, το 2018 ο Δήμος εκπόνησε ολόκληρο Master Plan[1] για την αξιοποίηση του στρατοπέδου «Μακεδονομάχων» και ταυτόχρονα υπέβαλλε συγκεκριμένες προτάσεις για την διαδικασία παραχώρησης, επιδιώκοντας να ικανοποιηθεί τόσο ο στρατός αλλά κυρίως ο Δήμος Κοζάνης και οι πολίτες του, μέσα στα πλαίσια που ορίζει η νομοθεσία.
Οι προτάσεις του Δήμου περιλαμβάνονται στην σχετική επιστολή που απέστειλε τον Μάιο του 2019 και στο μνημόνιο που υπογράφηκε τον Ιούνιου του 2019 με τον τότε υπουργό κ. Αποστολάκη. Oι παραπάνω προτάσεις ήταν αποτέλεσμα μακροχρόνιας διαπραγμάτευσης με τα στελέχη του υπουργείου Άμυνας. Για το θέμα υπάρχει πυκνή αλληλογραφία στην διάθεση του κ. Κοκκαλιάρη στο πρωτόκολλο του Δήμου.
- Ο κ. Κοκκαλιάρης, ανέφερε, ότι ο Δήμος Κοζάνης δεν έχει πρόθεση να καταβάλλει χρήματα, αντιπροτείνοντας την διαδικασία της Πολεοδόμησης μέρους της έκτασης προκειμένου να αυξηθεί η αξία της αναφερόμενος στην πρόταση του Δήμου το 1998, αλλά θα πρέπει να τονιστεί ότι υπάρχει πλέον ο Νόμος 4407/2016 ο οποίος προβλέπει ετήσια αντιπαροχή που δεν θα υπολείπεται του 3% για παραχώρηση χρήσης και όχι κυριότητας. Το 1998 το Δ.Σ. Κοζάνης πήρε την 594/98 απόφαση για ολοκλήρωση της μεταβίβασης 220 στρέμματα με ανάληψη εκ μέρους του Δήμου Κοζάνης του κόστους των έργων για την μεταφορά του υποδομών του στρατοπέδου. Το εκτιμώμενο κόστος υπολογίστηκε στα 12.767.000.000 δρχ. Στην δε περίπτωση του Δήμου Σερρών, την οποία επικαλέστηκε ο Δήμαρχος η πραγματικότητα είναι διαφορετική από αυτή που περιγράφει ο κ Κοκκαλιάρης, καθώς δεν υπήρξε ποτέ συμφωνία Δήμου και Υπουργείου Άμυνας για παραχώρηση Στρατοπέδου[2].
- Τέλος, όπως θα μπορέσει να διαπιστώσει ο νέος Δήμαρχος, η αξιοποίηση του στρατοπέδου όπως σχεδιάστηκε τότε εντάσσεται σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την βελτίωση της ποιότητας στην πόλη που εκτός της ευρύτερης περιοχής του στρατοπέδου, περιλαμβάνει ένα μεγάλο δίκτυο μεταξύ του κέντρου της πόλης και της περιοχής του ΟΣΕ και εξειδικεύεται στο σχέδιο ΒΑΑ, στο νέο Γ.Π.Σ, στον Σ.Β.Α.Κ και στοχεύει να κάνει την Κοζάνη μια ελκυστική πόλη, με περιφερειακό εκτόπισμα.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν αναγκαίες διευκρινήσεις ώστε να αποφευχθούν συγχύσεις ή και διαστρεβλώσεις της πραγματικότητας, κυρίως όμως στοχεύουν να συμβάλουν δημιουργικά στην διαχρονική προσπάθεια του Δήμου Κοζάνης να αξιοποιήσει μια έκταση που η θέση της στον αστικό ιστό αποτελεί κρίσιμο στοιχεία για ουσιαστική αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών της.
Τέλος, όσοι έχουμε διαπραγματευτεί κατά καιρούς με τον στρατό θέματα παραχώρησης εκτάσεων, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με την «ιδιοκτησιακή» νοοτροπία των στελεχών του ΥΠ.ΕΘ.Α που αρνούνται να αποδεχτούν ότι τα στρατόπεδα πρέπει να αποτελέσουν περιουσιακά στοιχεία της κοινωνίας, χωρίς να παραγνωρίζεται πάντα και η ανάγκη για την ικανοποίηση των αναγκών του στρατού.
Λευτέρης Ιωαννίδης
[1] https://www.scribd.com/document/751845181/Master-Plan-%CE%91%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%B9-%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%A3%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%80%CE%B5-%CE%B4%CE%BF%CF%85-20-11-2018
[2] https://www.serrespost.gr/2024/02/27/%CF%80%CE%BF%CF%85-%CE%B2%CF%81%CE%B9%CF%83%CE%BA%CF%8C%CE%BC%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B5-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CE%B8%CE%AD%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%BF%CF%80/