Με εναλλακτικό καύσιμο πολύ νωρίτερα από το 2028, που προβλέπει ο αρχικός σχεδιασμός αλλά και αναβαθμιζομένη τη δυναμικότητά της στα 1000 MW από τα 660 MW, θα λειτουργήσει η λιγνιτική μονάδα Πτολεμαϊδα 5 της ΔΕΗ. Μετά από τη μελέτη διαφόρων τεχνολογιών που έχει μελετήσει η ΔΕΗ με τη συνδρομή της ιαπωνικής Mitsubishi, που είναι ο κατασκευαστής του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού της μονάδας, το καύσιμο που θα αντικαταστήσει το λιγνίτη είναι ένας συνδυασμός φυσικού αερίου και υδρογόνου.
Η επιχείρηση φέρεται να έχει καταλήξει στον μετασχηματισμό της μονάδας με υποδομές για την λειτουργία της αρχικά με φυσικό αέριο και στη συνέχεια με υδρογόνο, όταν η σχετική τεχνολογία θα έχει ωριμάσει.
Ο μετασχηματισμός θα συνδυασθεί με την αύξηση της δυναμικότητάς της στα 1000 MW αλλά και την λειτουργία της με φυσικό αέριο πολύ νωρίτερα από το 2028, καθώς η ΔΕΗ θέλει να προλάβει τις επιπτώσεις από την αλματώδη αύξηση των τιμών των CO2, δεδομένου ότι οι τιμές των CO2 απέχουν πολύ λίγο από τα 45 ευρώ ο τόνος.
Αυτό είναι το επίπεδο που αποτελεί το όριο βιωσιμότητας της μονάδας Πτολεμαϊδα 5.
Ti εξέτασαν οι μελέτες
Η μετεξέλιξή της σε μία σύγχρονη και ευέλικτη μονάδα φυσικού αερίου θα την καταστήσει ιδιαίτερα ανταγωνιστική, αφού θα μπορεί να προσφέρει ισχύ οποιαδήποτε στιγμή της ζητηθεί και σε ποσότητες από 100 έως και 1000 MW.
Το κόστος του μετασχηματισμού της μονάδας υπολογίζεται σε 300 εκατ. ευρώ. Το όλο project ολοκληρώνεται σε επίπεδο σχεδιασμού μέσα στο επόμενο δίμηνο.
H ΔΕΗ κατέληξε στο συνδυασμό φυσικού αερίου και υδρογόνου για το μετά το λιγνίτη καύσιμο της μονάδας, αφού μελέτησε και τη λύση της λειτουργίας της με βιομάζα αλλά και την συνέχιση της λειτουργίας της με την λιγνίτη και τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα.
Το συνολικό κόστος αναμένεται στα 1,8 δισ και το όλο θέμα αποτελεί ένα από τα μεγάλα προβλήματα της ΔΕΗ που αναζητεί εναγωνίως λύση.
Εκθέσεις που έχει παρουσιάσει το WEN από το 2018 αποδείκνυαν, ότι ούτε η μονάδα αυτή που κάποτε προβάλλονταν ως υπερσύγχρονη επένδυση, δεν υπήρχε περίπτωση να επιβιώσει.
Όμως καθώς η επένδυση είχε ξεπεράσει το κόστος του 1 δισ το 2018 -19 το αδιέξοδο μεγάλωνε και αυτό γιατί η ΔΕΗ δεν είχε μπει ακόμα σε έναν δρόμο εξυγίανσης.
Oι δαπάνες ανέβαιναν τα αδιέξοδα επιτείνονταν
Βασικά πρόκειται για ένα “εγκληματικά” στρατηγικό λάθος της δίοκησης Ζερβού κατά το Μνημόνιο 2, οπότε και όταν οι ευρωπαϊκές εταιρίες σχεδίαζαν και ξεκινούσαν τις στροφές στις ΑΠΕ η ΔΕΗ έμπαινε σε μια περιπέτεια, που ακόμα δεν έχει τελειώσει.
Το έργο εκτελεί η ΓΕΚ Τέρνα η οποία προφανώς και θα το ολοκληρώσει.
Ας ελπίσουμε ότι θα υπάρξει μια όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη διευθέτηση στο επίπεδο κόστους.
Για την ίδια την ΔΕΗ ίσως δεν υπάρχει άλλος δρόμος και ενδεχομένως να αντέχει αυτήν την στιγμή 300 εκατ πρόσθετα σαν επενδυτικές δαπάνες.
Όμως θα είναι ένα πρόσθετο κονδύλι με αρχικό στόχο το φυσικό αέριο μετά από αγώνα για εξοικονόμηση αλλά και άντληση νέων κεφαλαίων, μετασχηματισμός που βασίζεται στο know how της Mitsubishi.