Μια σειρά σημαντικών αλλαγών στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και το point system φέρνει το ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχέδιο για την Οδική Ασφάλεια που παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καρμανλής, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Στην εκδήλωση, που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Αυτοκινήτου, παρουσιάστηκαν οι βασικοί άξονες του σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια.
Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της κυβέρνησης είναι να προκύψουν μετρήσιμα αποτελέσματα, να καλλιεργηθεί η κυκλοφοριακή αγωγή μέσα από την εκπαίδευση και την επικοινωνία και να βελτιωθεί η ασφάλεια των υποδομών και των οχημάτων.
Ο ένας από τους πέντε άξονες, ωστόσο, προβλέπει την εγκαθίδρυση ενός αποτελεσματικού συστήματος επιβολής των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
Οδική Ασφάλεια: Τι αλλάζει στον ΚΟΚ και στο point system
Η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) θα γίνει στη βάση ορισμένων αρχών:
Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων του ΚΟΚ με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας.
Διαχωρισμός των κυρώσεων με βασικό κριτήριο διαφοροποίησης την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος.
Μείωση της μέσης ταχύτητας κίνησης στις αστικές περιοχές.
Διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου.
Καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Η online ενημέρωση του point system
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθιερώνεται ηλεκτρονική διαδικασία για την παρακολούθηση των παραβάσεων του ΚΟΚ. Τι σημαίνει αυτό;
Οπως εξηγούν στελέχη του υπουργείου Υποδομών, «πρώτον, μέσω του ανασχεδιασμού του συστήματος, ο παραβάτης θα γνωρίζει ότι οι προβλεπόμενοι πόντοι θα καταγράφονται σε εύλογο χρόνο. Δεύτερον, θα γίνει εφικτή η άμεση online ενημέρωση των οδηγών για την καταγραφή των παραβάσεών τους και των πόντων που έχουν στο point system. Τρίτον, η Τροχαία θα έχει τη δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης για την οδηγική συμπεριφορά όλων των οδηγών. Τέταρτον, θα αντλούνται στατιστικά στοιχεία για το είδος και τη συχνότητα της παραβατικότητας των Ελλήνων οδηγών».
Επιπλέον, οι παραβάσεις του ΚΟΚ κατηγοριοποιούνται με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας. Η έμφαση θα δοθεί στις πέντε πιο συχνές παραβάσεις του ΚΟΚ, που έχουν ως αποτέλεσμα είτε σοβαρούς τραυματισμούς είτε θανάτους σε ένα τροχαίο ατύχημα: υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση ζώνης από όλους τους επιβαίνοντες, μη χρήση κράνους από οδηγό και συνοδηγό, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών, χρήση κινητού τηλεφώνου.
Οι παραβάσεις, διαβεβαιώνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα έχουν διαβαθμισμένα -και πάντως όχι υψηλά- χρηματικά πρόστιμα, σε συνδυασμό με διοικητικές κυρώσεις.
Τι αλλάζει στα πρόστιμα
Βασικός άξονας του σχεδίου για την Οδική Ασφάλεια είναι να διασφαλίζεται στο εξής η επιβολή και είσπραξη του προστίμου. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Προστασίας του Πολίτη και Οικονομικών έχει ξεκινήσει τον επανασχεδιασμό και την υλοποίηση με ηλεκτρονικά μέσα της διαδικασίας βεβαίωσης και είσπραξης των παραβάσεων του ΚΟΚ.
Ο στόχος, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, είναι διττός: ο τερματισμός του καθεστώτος της γενικευμένης πεποίθησης ατιμωρησίας και η αύξηση των εσόδων των ΟΤΑ.
Κάθε παραβάτης του ΚΟΚ θα γνωρίζει ότι θα πρέπει να καταβάλει το προβλεπόμενο πρόστιμο και η διοικητική διαδικασία θα έχει ως εξής:
1. Βεβαίωση και καταχώριση των παραβάσεων του ΚΟΚ με ηλεκτρονικά μέσα.
2. Πρόβλεψη ώστε η ευθύνη για παράβαση που επιβάλλεται απουσία του οδηγού (κάμερες, ραντάρ) να αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος.
3. Δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής της παράβασης μέσω e banking ή ATM.
4. Βεβαίωση της υπερήμερης οφειλής στο TAXIS.
Βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, τα πρόστιμα του ΚΟΚ έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και αποτελούν πόρους των ΟΤΑ στην περιοχή των οποίων συντελέστηκε η παράβαση.
Το Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας
Μεταξύ άλλων, προτείνεται η θεσμοθέτηση ενός Εθνικού Ταμείου Οδικής Ασφάλειας. Τα ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ θα εξακολουθούν να αποδίδονται υπέρ του οικείου ΟΤΑ, αλλά θα διασφαλίζεται ότι θα επενδύονται σε πολιτικές ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας στο πλαίσιο υλοποίησης των ΣΒΑΚ.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του ταμείου θα είναι:
1. Σύσταση νομικού προσώπου υπό την εποπτεία του υπουργείου Εσωτερικών με συμμετοχή εκπροσώπων των υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών και της ΚΕΔΕ.
2. Το Ταμείο θα είναι ο βασικός μηχανισμός συλλογής των χρηματικών ποσών από τα πρόστιμα του ΚΟΚ. Θα κατανέμει τα ποσά στους δήμους με βάση τη γεωγραφική κατανομή των προστίμων.
3. Οι δήμοι θα δίνουν αναφορά στο Ταμείο για τις δράσεις οδικής ασφάλειας που υλοποιούν.
4. Το Ταμείο θα εγκαθιδρύσει μηχανισμό εποπτείας των δράσεων οδικής ασφάλειας στη βάση δεικτών επίτευξης/επίδοσης.
5. Θα παρέχει τεχνογνωσία και συμβουλευτικό ρόλο στους δήμους.
Πηγή: iefimerida.gr