Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε, όπως και τον εκπρόσωπο του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας.
Κύριε Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, νομίζω ότι αναδείχθηκαν επαρκώς σε ακόμη ένα σχέδιο νόμου της δικαιοσύνης οι αδυναμίες και οι δυσλειτουργίες του θεσμού. Είναι αυτές που ενώ όλες οι πτέρυγες του Κοινοβουλίου τις έχουν καταγράψει και συνομολογήσει διαχρονικά, η ελληνική πολιτεία δεν έχει καταφέρει ακόμα να τις αντιμετωπίσει δραστικά και αποτελεσματικά.
Είναι αυτές που με τολμηρές μεταρρυθμίσεις επιχειρεί να βελτιώσει βήμα-βήμα η σημερινή Κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του αρμόδιου και επισπεύδοντας Υπουργείου με τομές τόσο στους βασικούς κώδικες της Δικαιοσύνης που αναφέρονται στο εφαρμοστικό και δικαιοδοτικό πεδίο, όσο και στο λειτουργικό και υπηρεσιακό με την εισαγωγή νέων θεσμών, τη δημιουργία σύγχρονων δομών και την εγκατάσταση και διάθεση στους χρήστες και στους λειτουργούς των υπηρεσιών πολλών ψηφιακών μέσων. Συνολικά όλες αυτές οι παρεμβάσεις κατατείνουν στον διττό στόχο της ταχείας και ποιοτικής απονομής της δικαιοσύνης.
Στη διαχρονική, λοιπόν, αυτή προσπάθεια η Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών, ένας θεσμός που έχει ήδη διανύσει δύο δεκαετίες λειτουργίας και βρίσκεται ήδη στην τρίτη, έχει ουσιαστική συμβολή στη διαδικασία στελέχωσης του δικαστικού σώματος, αλλά και στην επιμόρφωση των εν ενεργεία δικαστών. Όπως κάθε οργανισμός, όμως, πρέπει να εξελίσσεται και να εκσυγχρονίζεται. Έτσι, λοιπόν, και η Εθνική Σχολή Δικαστών πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και στο ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον.
Και ας μην ξεχνάμε ότι η Σχολή Δικαστών, για εμάς τουλάχιστον τους βορειοελλαδίτες αποτελεί μια κατάκτηση απέναντι στο συγκεντρωτικό κέντρο και συνεπώς θέλουμε και επιδιώκουμε τη διαρκή αναβάθμισή της.
Επιχειρούνται, λοιπόν, με το συζητούμενο σχέδιο νόμου καινοτόμες παρεμβάσεις, όπως η χρηματοδότηση της Σχολής Δικαστικών Λειτουργών από το Ταμείο Ανάκαμψης, γεγονός που της παρέχει μεγαλύτερη αυτάρκεια και οικονομική ασφάλεια, η διεύρυνση των αρμοδιοτήτων των οργάνων της διοίκησης και εκείνων που είναι επιφορτισμένα με το διδακτικό και επιμορφωτικό αντικείμενο της Σχολής, που και αυτή αυξάνει την αυτοτέλεια του οργανισμού, η ιδιαίτερη βαρύτητα που δίνεται στην παρακολούθηση του νομοθετικού έργου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της νομολογίας του δικαστηρίου της και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η έναρξη λειτουργίας για πρώτη φορά της κατεύθυνσης των ειρηνοδικών -πολύ σημαντική τομή ενόψει και της διαρκώς αυξανόμενης ύλης των υποθέσεων που δικάζονται σε αυτόν τον βαθμό της αρμοδιότητας-, η συμμετοχή στον εισαγωγικό διαγωνισμό υποψηφίων που έχουν την ιδιότητα του ειρηνοδίκη ή του μέλους του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ή του δικαστικού υπαλλήλου με πτυχίο Νομικής Σχολής, οι οποίοι δικαστικοί υπάλληλοι έχουν συμπληρώσει τριετή θητεία στην υπηρεσία τους. Και εν προκειμένω, σε σχέση δηλαδή με τα όρια και τις προϋποθέσεις συμμετοχής στη διαγωνιστική αυτή διαδικασία, προβλέπεται δικαίωμα συμμετοχής σε όσους δεν υπερέβησαν το 40ό έτος της ηλικίας τους, ρύθμιση που υπακούει στην ανάγκη, στον κανόνα της υπηρεσιακής εξέλιξης στο Σώμα.
Κύριε Υπουργέ, έχουμε καταθέσει μία τροπολογία που αφορά τους αστυνομικούς υπαλλήλους, τους αξιωματικούς αυτούς που προέρχονται από τις παραγωγικές σχολές της αστυνομίας και τους αξιωματικούς που υπηρετούν στο Σώμα και ασκούν ειδικά καθήκοντα στην Ελληνική Αστυνομία, αλλά και τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, ώστε και αυτοί υπό τις ίδιες προϋποθέσεις, δηλαδή της κτήσης πτυχίου της Νομικής, αλλά και εφόσον έχουν συμπληρώσει τριετή θητεία σε αυτήν τη θέση ενόψει του ότι αυτό συνιστά ένα τεκμήριο ενασχόλησης με τη διαδικασία της απονομής της δικαιοσύνης να τύχουν και αυτοί του ιδίου δικαιώματος συμμετοχής στη διαγωνιστική διαδικασία.
Αλλαγή περαιτέρω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισάγεται και στη διαδικασία εξέτασης της ξένης γλώσσας σε πρώτο χρόνο και σε ξεχωριστή διαδικασία, με τους διαγωνιζόμενους να εξετάζονται σε κοινά για όλες τις ξένες γλώσσες κείμενα. Στο συγκεκριμένο ζήτημα είπα και στη συζήτηση στην επιτροπή ότι ίσως θα μπορούσαμε στο μέλλον να δούμε μια διαδικασία απόκτησης της επάρκειας σε ανύποπτο χρόνο από πιστοποιημένο φορέα, προκειμένου να μην επιβαρύνεται η διαγωνιστική διαδικασία με αυτό το ξεχωριστό σκέλος, αναγνωρίζοντας πάντως τη μεγάλη σημασία της ικανοποιητικής γνώσης μιας ή και περισσότερων ξένων γλωσσών από τους δικαστές μας.
Περαιτέρω, σημαντικές είναι και οι προβλέψεις για την αυξημένη βαρύτητα που θα δίνεται στην κατάρτιση των σπουδαστών στο πρακτικό σκέλος, για τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και τακτική επιμόρφωση των εν ενεργεία δικαστικών λειτουργών, για την υλοποίηση έκτακτων προγραμμάτων επιμόρφωσης για τους δικαστές όλων των κλάδων και όλων των βαθμών, οι οποίοι καλούνται να εφαρμόσουν νέες ρυθμίσεις με επείγοντα χαρακτήρα, αλλά και για την εκπαίδευση των εκπαιδευτών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο ευρωπαϊκό δίκτυο ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των φορέων που παρέχουν δικαστική εκπαίδευση.
Συμφωνήσαμε όλοι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για το πόσο σημαντική είναι η άρτια και ολοκληρωμένη εκπαίδευση των δικαστικών λειτουργών, οι οποίοι αποτελούν αναμφίβολα το θεμέλιο του δικαστικού οικοδομήματος. Συμφωνήσαμε όλοι ότι η πολιτεία οφείλει να τους εξασφαλίζει τη δυνατότητα για την παρακολούθηση επιμορφωτικών σεμιναρίων και προγραμμάτων διά βίου κατάρτισης ενόψει μάλιστα και της κάκιστης κατάταξης της χώρας στον σχετικό ετήσιο πίνακα του EU Justice Scoreboard τελευταία, όπως προέκυψε και από τα στοιχεία που εισέφερε ο κύριος Υπουργός κατά τη συζήτηση. Οφείλουμε συνεπώς να ενεργοποιηθούμε άμεσα σε αυτήν την κατεύθυνση, μακριά από αγκυλώσεις και εσωστρεφείς προσεγγίσεις.
Ολοκληρώνοντας θα ήθελα να σημειώσω τη δημιουργική διάθεση των περισσότερων κομμάτων που συνάντησε την ανταπόκριση του κυρίου Υπουργού και είχε ως αποτέλεσμα τη συμπερίληψη αρκετών βελτιώσεων στο τελικό νομοθετικό κείμενο το οποίο, όπως φαίνεται, θα τύχει ευρύτατης αποδοχής. Συγχαρητήρια σε όλους.
Ευχαριστώ θερμά.