Το νέο τοπίο στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη – Νωρίτερα εφέτος τα αποτελέσματα – Συγχωνεύσεις και καταργήσεις ΑΕΙ
Μέχρι τις 31 Μαρτίου έχουν προθεσμία οι πρυτάνεις να καταθέσουν τις προτάσεις τους στο υπουργείο Παιδείας για την αναδιάρθρωση των Πανεπιστημίων τους, οι οποίες θα περιλαμβάνουν καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων, με βάση τις οποίες θα προκύψει ένα νέο μηχανογραφικό δελτίο. Αρμόδιοι παράγοντες του υπουργείου Παιδείας έλεγαν στο «ΘΕΜΑ» ότι «οι φετινοί υποψήφιοι δεν θα δουν τμήματα που υπήρχαν στο περσινό μηχανογραφικό δελτίο, σίγουρα αυτά που είχαν πέρυσι μηδενικό αριθμό εισακτέων ενώ τμήματα δεν θα εμφανιστούν στο φετινό μηχανογραφικό δελτίο, μπορεί να εμπεριέχονται σε άλλα τμήματα που θα προκύψουν από τις συνενώσεις σχολών». Ως αποτέλεσμα θα είναι και η αλλαγή έδρας κάποιων σχολών να αλλάξει και η έδρα κάποιων σχολών και βέβαια μαθημάτων που θα ταιριάζουν με το νέο τμήμα που δημιουργηθεί. Πέρυσι καταργήθηκαν 37 τμήματα.
Ωστόσο συμπλήρωναν ότι «το νέο μηχανογραφικό δελτίο θα έχει αλλαγές, όχι μεγάλες καθώς από τη μία οι πρυτάνεις δεν είναι έτοιμοι να προχωρήσουν σε προτάσεις για πολλές συγχωνεύσεις ακόμα και αν έχουν αλληλοεπικαλυπτόμενα γνωστικά αντικείμενα και από την άλλη δεν υπάρχει ο κατάλληλος χρόνος προετοιμασίας».
Σε ότι αφορά στην ανακοίνωση των βάσεων , αυτή αναμένεται να γίνει νωρίτερα από τα τέλη Αυγούστου, καθώς υποψήφιοι για Σχολές Στρατιωτικές, Αστυνομίας, Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος, δίνουν τις προκαταρκτικές εφέτος την Ανοιξη και από την πορεία αυτής της διαδικασίας θα εξαρτηθεί αν οι υποψήφιοι μάθουν νωρίτερα τις βάσεις .
Οι αλλαγές στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι οι εξής:
1. Λατινικά αντί Κοινωνιολογίας
Οι υποψήφιοι, ανάλογα την Ομάδα Προσανατολισμού στην οποία ανήκουν, θα εξεταστούν σε τέσσερα μαθήματα, με επιπλέον μαθήματα και πάλι τα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες. Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022, θα αντικατασταθεί το μάθημα της Κοινωνιολογίας με εκείνο των Λατινικών, για τους υποψηφίους της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών. Και για τους υποψήφιους των προηγούμενων ετών, το υπουργείο Παιδείας έχει αποφασίσει ότι θα διαγωνιστούν στα Λατινικά και όχι στην Κοινωνιολογία, παρά τις αντιδράσεις γονέων και μαθητών.
2. Συντελεστές Βαρύτητας
Στις φετινές Πανελλαδικές θα ισχύουν και πάλι συντελεστές βαρύτητας, με τη διαφορά ότι θα υπάρχει δυνατότητα σε κάθε τμήμα να ορίζει εκείνο ποια μαθήματα θα έχουν συντελεστή, καθώς και τη βαρύτητά του, καθιστώντας την συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου πιο περίπλοκη. Τα Πανεπιστήμια, ορίζουν τους συντελεστές βαρύτητας ανά μάθημα βάσει του γνωστικού τους, αντικειμένου. Για παράδειγμα, το τμήμα Μαθηματικών, επιλέγει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για τα μαθηματικά, σε σχέση με τα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα, για τα οποία θα πρέπει να ορίσει και σε αυτά χαμηλότερο συντελεστή σε ποσοστό. Δηλαδή για την εισαγωγή του στο τμήμα Μαθηματικών ο υποψήφιος πρέπει να έχει υψηλές επιδόσεις στα Μαθηματικά, καθώς αν η βαθμολογία του είναι χαμηλή, ο μέσος όρος του πέφτει, ενώ οι υποψήφιοι καλούνται να προχωρήσουν σε επιλογές στο μηχανογραφικό τους βάσει των επιδόσεων ανά μάθημα και όχι του συνολικού μέσου όρου τους.
3. Και δεύτερο μηχανογραφικό για τα ΙΕΚ
Και στις Πανελλαδικές 2022 θα υπάρχει η δυνατότητα υποβολής Παράλληλου Μηχανογραφικού, για εισαγωγή στα δημόσια ΙΕΚ. Στις περσινές Πανελλαδικές Εξετάσεις 22.000 άτομα διεκδίκησαν 8.000 θέσεις σε 52 ειδικότητες στα Δημόσια ΙΕΚ. Επίσης από εφέτος δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους των ΙΕΚ να φοιτήσουν σε τμήμα ΑΕΙ, το αντικείμενο του οποίου είναι συναφές με το πτυχίο τους. Προϋπόθεση αποτελεί η πιστοποίηση του πτυχίου τους μέσω των εξετάσεων που πραγματοποιεί ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ). Στόχος είναι η αύξηση των ειδικοτήτων αλλά και των θέσεων εισακτέων στα Δημόσια ΙΕΚ για εφέτος, με παράλληλη ενίσχυση των ειδικοτήτων με νέες μοντέρνες και πιο ελκυστικές για τους νέους που θα αναζητήσουν μία διέξοδο στην αγορά εργασίας με πτυχίο από τα ΙΕΚ.
4. Νέα τμήματα και 4 νέα τμήματα Στρατιωτικών Σχολών
Το Τμήμα Αγροτικής Ανάπτυξης, Αγροδιατροφής και Διαχείρισης Φυσικών Πόρων του ΕΚΠΑ εντάσσεται και στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο « Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών » παράλληλα με το 3ο και 4ο που ήταν ήδη ενταγμένο.
Το Τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς, εντάσσεται και στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο, παράλληλα με το 4ο που ήταν ήδη ενταγμένο. Το νέο Τμήμα της Σχολής Ικάρων (ΣΙ) – Μετεωρολόγων (ΜΤ), εντάσσεται στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο .Το νέο Τμήμα της Σχολής Ικάρων (ΣΙ) – Έρευνας Πληροφορικής (ΕΠ), εντάσσεται στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο « Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών» και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο .
Τα νέα Τμήματα της Σχολής Ικάρων (ΣΙ) – Διοικητικών (Δ) και Ικάρων (ΣΙ) – Εφοδιαστών (Ε), εντάσσονται στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο « Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής». Το Τμήμα Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου εντάσσεται και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο «Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής », παράλληλα με το 2ο που ήταν ήδη ενταγμένο.
Πιο αναλυτικά τα τέσσερα νέα τμήματα Στρατιωτικών Σχολών θα περιλαμβάνει το νέο Μηχανογραφικό Δελτίο, που θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, του 2022 είναι τα εξής τμήματα: Ικάρων (ΣΙ) Μετεωρολόγων Ικάρων (ΣΙ) Ερευνας Πληροφορικής Ικάρων (ΣΙ) Διοικητικών Ικάρων (ΣΙ) Εφοδιαστών.
5. Τροποποιήσεις στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής
Το υπουργείο Παιδείας ζήτησε από όλα τα τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης εφόσον το επιθυμούν να τροποποιήσουν τους συντελεστές (0,80 έως 1,20) της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Πολλά τμήματα, βλέποντας άδεια αμφιθέατρα, τροποποίησαν τους συντελεστές δηλαδή τμήματα που είχαν όρισαν τον ανώτατο συντελεστή 1,20 τον μείωσαν ενώ κάποια τμήματα «ανέβασαν» τους συντελεστές τους.