Το νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας πλέον οδεύει ταχύτατα προς ολοκλήρωση.
Το σχέδιο νόμου για τη συνένωση του Πανεπιστημίου και του ΤΕΙ της Δυτικής Μακεδονίας τέθηκε ήδη προς διαβούλευση και οδεύει προς ψήφιση τον επόμενο μήνα.
Μετά από χρόνια ανησυχίας της ακαδημαϊκής κοινότητας και των πολιτών του Ν. Κοζάνης και της Δ. Μακεδονίας και αδιαφορίας των προηγούμενων Κυβερνήσεων, καταφέραμε όχι μόνο να αποτρέψουμε την απαξίωση των τριτοβάθμιων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της περιοχής μας, αλλά και να διασφαλίσουμε την μεγέθυνση και την ισχυροποίησή τους, έχοντας σαν βασικό στόχο την εξασφάλιση τωνν ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών του νέου ιδρύματος.
Η ποιότητα των οποίων το καθιστούν βιώσιμο και ανταγωνιστικό: έτσι θα καταλήξουμε τελικά και στην στήριξη της περιοχής και της τοπικής οικονομίας.
Εξάλλου, εξαρχής, ο στόχος μας δεν ήταν μόνο να κρατήσουμε τα υφιστάμενα Tμήματα και τους φοιτητές -κάτι που όχι μόνο καταφέραμε αλλά αυξήσαμε τα νέα Tμήματα σε όλες τις πόλεις της Περιφέρειάς μας- αλλά κυρίως να δημιουργήσουμε νέα ανταγωνιστικά Τμήματα που θα αποτελούν επιλογές των φοιτητών και όχι δευτερεύουσες λύσεις ανάγκης, κάτι που πλέον αποτελεί μια πραγματικότητα.
Και το καταφέρνουμε. Φοιτητές δεν είναι οι ‘εισακτέοι’ (θα αυξηθούν και αυτοί!), αλλά αυτοί που πραγματικά διαμένουν στις πόλεις και παρακολουθούν τα μαθήματα -και αυτό θα το δούμε να συμβαίνει στην Κοζάνη και τη Δ. Μακεδονία.
Στο Νομό Κοζάνης πλέον με την ολοκλήρωση μιας μακράς συνεργασίας του Υπουργείου Παιδείας με τις διοικήσεις των ιδρυμάτων, δημιουργούνται δύο πολύ ισχυρές δομές της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης:
– Στην Κοζάνη ένα δυνατό νέο Πολυτεχνείο με πέντε (5) Τμήματα
και μια ισχυρή Οικονομική Σχολή με τέσσερα (4) Τμήματα.
Ήδη με τα εννέα (9) Τμήματα με τα οποία εισάγεται το νομοσχέδιο για διαβούλευση έχουμε θεαματικήαύξηση του αριθμού των εισακτέων, περίπου κατά 350, ενώ εάν υπολογιστεί ότι έχουμε 3 νέα Πολυτεχνικά Τμήματα που είναι 5ετή (από 4ετή που ήταν στο ΤΕΙ), αυτό σημαίνει αύξηση φοιτητών πάνω από 1000 αριθμητικά, η δε πραγματική παρουσία των φοιτητών υπολογίζεται σε πολλαπλάσια σε σχέση με τη σημερινή.
Τα παραπάνω κεκτημένα δεν σημαίνουν εφησυχασμό: η Κοζάνη, παρά την αύξηση του αριθμού των φοιτητών, δικαιούται και πρέπει να λάβει τουλάχιστον και την αντίστοιχη αριθμητική αύξηση των Τμημάτων, όπως και οι λοιπές πόλεις της Δυτ. Μακεδονίας (+2), ιδίως εάν συνυπολογιστούν οι ήδη υπάρχουσες δομές της, αλλά και η υπό ανέγερση νέα Πανεπιστημιούπολη, αξίας πολλών δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Στην Πτολεμαΐδα όχι μόνον διατηρείται, αλλά και αναβαθμίζεται η υφιστάμενη σχολή Μαιευτικής, ενώ προστίθενται δύο Πανεπιστημιακά Τμήματα: Λογοθεραπείας και Εργοθεραπείας (αυτό για τους έως τώρα κινδυνολογούντες).
Στην διαβούλευση των προηγούμενων μηνών που προηγήθηκε, καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε η παρουσία, οι προτάσεις και η αγαστή συνεργασία και των επτά (7) Βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στη Δυτ. Μακεδονία, με αλλεπάλληλες συσκέψεις με τον Υπουργό και τον ΓΓ Παιδείας, καθώς και διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς, ιδιαίτερα της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Ακόμη πιο καθοριστικό ρόλο, όμως, διαδραμάτισε η ενεργός συμμετοχή της ακαδημαϊκής κοινότητας όχι μόνο σε επίπεδο διοικήσεων, αλλά στο σύνολό της: αντιπρυτάνεις, εκπαιδευτικοί, διοικητικό προσωπικό. Αναδείχθηκαν υγιείς και ενεργές ακαδημαϊκές δυνάμεις, με αγάπη και έγνοια για την γ΄βάθμια εκπαίδευση και τον τόπο, που απέδειξαν ότι αξίζουν κάτι καλύτερο. Πλέον το έχουν και στο χέρι τους είναι να το διατηρήσουν.
Καθόλου ήσσονος σημασίας επίσης οι παρεμβάσεις της αυτοδιοίκησης και των επιστημονικών και επαγγελματικών φορέων που έδωσαν και δίνουν το παρών σε κρίσιμες περιόδους.
Πλέον το ενδιαφέρον μας στρέφεται στην ενίσχυση του Πανεπιστημίου μας και στη στήριξη του ερευνητικού έργου, ώστε να ισχυροποιηθεί έτι περαιτέρω η θέση του, αλλά και η πλαισίωσή του από ερευνητικές δομές και επαγγελματικές σχολές (σημαντικό επίσης διακύβευμα).
Γνώμονας σε αυτή την προσπάθεια πρέπει κυρίως να είναι τα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά του Πανεπιστημίου Δυτ. Μακεδονίας, τα οποία σχεδιάστηκαν με σοβαρότητα και όπως φαίνεται θα εφαρμοστούν με προσήλωση από τις υγιείς ακαδημαϊκές δυνάμεις που υπάρχουν και αναδείχθηκαν ιδιαίτερα καθόλη αυτή τη διαδικασία: αυτά τα ακαδημαϊκά χαρακτηριστικά είναι που θα φέρουν (σε δεύτερο επίπεδο) και τους αριθμούς (της αύξησης των πραγματικών φοιτητών, της αύξησης των οικονομικών συναλλαγών κτλ).
Γιάννης Θεοφύλακτος
΄Βουλευτής Ν. Κοζάνης (ΣΥΡΙΖΑ)
Δικηγόρος παρ’ αρείω πάγω