Η αποτυχημένη απόπειρα πώλησης ενός πίνακα του Τζάκσον Πόλοκ, τον περασμένο Φεβρουάριο στη Βουλγαρία, αποκάλυψε τη δράση κυκλώματος διακίνησης πλαστών έργων τέχνης γνωστών δημιουργών με έδρα την Ελλάδα.
«Εγκέφαλος» της παράνομης δραστηριότητας ήταν ο 35χρονος γιος του, ο οποίος ερχόταν σε επαφή με οίκους δημοπρασιών του εξωτερικού και διακινούσε τα έργα με εταιρίες μεταφορών. Τη συσκευασία των πινάκων και τη μεταφορά είχε αναλάβει ένας 56χρονος άνδρας που ενεργούσε ως οδηγός της οργάνωσης, ενώ στη δικογραφία περιλαμβάνεται και το όνομα του 48χρονου που κατασκεύαζε τις πλαστές σφραγίδες γνησιότητας των έργων. Από τις Αρχές κατασχέθηκαν συνολικά 24 σφραγίδες από δημιουργούς έργων τέχνης, επίσημους κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς, ιδρύματα και γκαλερί, της Ελλάδας, της Γαλλίας και της Ρουμανίας.
Παρά το γεγονός ότι η δραστηριότητα της εγκληματικής οργάνωσης τοποθετείται από το 2014, σε τηλεφωνικές συνομιλίες των μελών της φαίνεται να υπάρχουν αναφορές ότι ξεκίνησε 30 χρόνια πριν. Είναι ενδεικτικό ότι ακόμα και μετά το φιάσκο της Βουλγαρίας με την αποτυχία πώλησης του πίνακα του Πόλοκ και την παρέμβαση των Αρχών, τα μέλη του κυκλώματος δεν πτοήθηκαν, αλλά συνέχισαν να πωλούν έργα τέχνης μέσω οίκων δημοπρασιών.
Όπως προέκυψε στα πλαίσια των ερευνών, από τον Αύγουστο του 2022, ο 35χρονος «ενορχηστρωτής» της παράνομης διακίνησης των πινάκων, ήρθε σε επαφή με συνολικά 17 οίκους και γκαλερί, με σκοπό να πουλήσει έργα Ελλήνων και ξένων ζωγράφων σε Ηνωμένο Βασίλειο, Αμερική, Ιταλία και Γαλλία. Κάποιοι από τους οίκους δημοπρασιών αντιλήφθηκαν ότι τα έργα δεν ήταν γνήσια, όμως οι απατεώνες κατάφεραν να πουλήσουν πίνακες σε Αμερική και Αγγλία.
Επιφανείς συλλέκτες από κάθε γωνιά της Ευρώπης αποτελούσαν μέρος της προσχεδιασμένης εικονικής διαδρομής που ακολουθούσαν οι πίνακες, έτσι ώστε να γίνει πιστευτή η γνησιότητά τους. Υπεύθυνη για την ιστορία της διαδρομής των έργων τέχνης και ταυτόχρονα η δήθεν κληρονόμος τους, ήταν μια 69χρονη υπήκοος Ρουμανίας, η οποία πάντοτε ανέφερε ότι τα έργα είχαν τελευταίο αποδεκτή τον πατέρα της.
Χειρόγραφες σημειώσεις αφιέρωσης σε σημαίνοντα πρόσωπα της εποχής, στο πίσω μέρος του καμβά, σε κάθε έργο, φρόντιζε να αποτυπώνει ο 61 ετών άνδρας που φιλοτεχνούσε τους πλαστούς πίνακες, για λογαριασμό της οργάνωσης. Ο 61 ετών ζωγράφος, ήθελε με αυτό τον τρόπο να πιστοποιεί τη δήθεν αυθεντικότητα των έργων.
Η… κληρονόμος ήταν ένα από τα συνολικά 5 μέλη του κυκλώματος που ταυτοποιήθηκαν από τις έρευνες των στελεχών του Τμήματος Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Κρήτης. Σε βάρος των οποίων σχηματίσθηκε δικογραφία για σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση, πλαστογραφία, απάτη, νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματική δραστηριότητα και παράβαση του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Πηγή: eleftherostypos.gr