Ο Δήμος Κοζάνης ύστερα από πρόταση των φοιτητών, Στεφανίας Ζούρκα, φοιτήτριας του τμήματος Νομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Κωνσταντίνου Ρήνου, φοιτητή του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Τεχνολογικού και Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Δυτικής Μακεδονίας, προχωρεί στην διοργάνωση της πρώτης προσομοίωσης δημοτικού συμβουλίου νέων στην πόλη της Κοζάνης.
Μετά από πολλαπλές συναντήσεις, οι οποίες στόχευαν στην ανάδειξη της σημασίας μια τέτοιας δράσης, καθώς και στη συγκεκριμενοποίηση του τρόπου λειτουργίας της και την αποδοτικότερη δημιουργία της δομής της, και ύστερα από την απόφαση συγκρότησης οργανωτικής επιτροπής, προχωρούμε στην παράθεση των εξής πληροφοριών.
Η ιδέα της προσομοίωσης Δημοτικού Συμβουλίου έχει την αφετηρία της στη διαπίστωση ότι οι Νέοι της Κοζάνης δε διαθέτουν το κατάλληλο βήμα, έτσι ώστε να έρθουν σε επαφή με τα κοινά και την κοινή δράση και την τοπική αυτοδιοίκηση. Αποτελεί, επίσης, γεγονός το οι νέοι στη χώρα μας αποστασιοποιούνται από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, εκφράζοντας τους προβληματισμούς τους σε εθνικό κατά βάση επίπεδο.
Ωστόσο είναι σημαντικό, όταν το κύτταρο της εν γένει λειτουργίας μια χώρας είναι η τοπική αυτοδιοίκηση να καταβάλλονται προσπάθειες ενίσχυσης της ενασχόλησης με αυτή, έχοντας ως αφερτηρία τη δημιουργία πρόσφορου εδάφους κατ’ αρχάς για τη γνωριμία με αυτή.
Η Κοζάνη είναι μια περιοχή που βιώνει σημαντικές αλλαγές και μια τέτοια δράση αυξάνει τόσο το επιστημονικό όσο και το ακαδημαϊκό επίπεδο που περιβάλλει τις προσομοιώσεις. Η ενασχόληση με τα κοινά θέματα συνεπάγεται ευθύνη για τη λήψη αποφάσεων, και συνεπώς άριστη γνώση και κατάρτιση επί θεμάτων που αφορούν τόσο τα θέματα προς συζήτηση όσο και τη διαδικασία που ακολουθείται σε όργανα όπως ένα διοικητικό συμβούλιο.
Στη χώρα μας οι προσομοιώσεις αρχίζουν να καθιστανται θεσμοί, όπου διεξάγονται, είτε αφορούν τον ΟΗΕ και τα θεσμικά όργανα αυτού, είτε τον τρόπο λειτουργίας του Κοινοβουλίου. Προσελκύουν πλήθος νέων ανθρώπων οι οποίοι επιθυμούν να συμμετάσχουν έμπρακτα στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και να εκφράσουν τις ιδέες τους, τις απόψεις τους και να προτείνουν εφικτές και βιώσιμες λύσεις για κρίσιμα ζητήματα με τα οποία καλούνται να ασχοληθούν. Οι προσομοιώσεις Τοπικής Αυτοδιοίκησης ξεκίνησαν δειλά να εμφανίζονται ύστερα από πρωτοβουλίες φοιτητών σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, όπως η Κατερίνη, τα Γιαννιτσά, η Ξάνθη, η Θεσσαλονίκη.
Tα θέματα προς συζήτηση θα επιλεγούν ύστερα από σοβαρή έρευνα η οποία θα βασισθεί σε καίρια ζητήματα που απασχολούν το Δήμο Κοζάνης και πιθανόν να απαιτούν σοβαρή και ενδελεχή επιστημονική έρευνα των συμμετεχόντων. Στην παρούσα προσομοίωση θα προβλεφθεί να υπάρχουν διαθέσιμοι όλοι οι πιθανοί «ρόλοι»- θέσεις που μπορεί κάποιος δημότης να καταλάβει σε ένα δημοτικό συμβούλιο, για παράδειγμα αυτή του Δημάρχου, των αντιδημάρχων, των δημοτικών συμβούλων.
Δικαίωμα συμμετοχής θα μπορούν να έχουν μαθητές Λυκείων της πόλης, φοιτητές και νέοι από 17 έως 23 ετών που αντλούν την καταγωγή τους ή διαμένουν απλώς στο Δήμο Κοζάνης. Η επιλογή των συμμετεχόντων θα γίνει μετά από σχετική αίτηση, στην οποία θα δοθεί η δυνατότητα επιλογής θέσης, παράταξης και ρόλου. Επιπλέον προσμετράται η πρότερη εμπειρία – εάν υπάρχει – καθώς και το κίνητρο συμμετοχής.
Η λειτουργία της προσομοίωσης διέπεται από σχετικό Κανονισμό Λειτουργίας, ειδικά διαμορφωμένο για τις ανάγκες της, αλλά και για να αναδείξει το νέο σύστημα το οποίο περιβάλλει τις αυτοδιοικητικές εκλογές (4555/2018)
Επίσης θα είναι διαθέσιμοι ειδικά διαμορφωμένοι Οδηγοί Μελέτης για τους συμμετέχοντες, έτσι ώστε να τους παρασχεθεί το κατάλληλο υλικό για την προετοιμασία τους πριν τη διεξαγωγή του Συνεδρίου.
Ως προς τη διαδικασία που ακολουθείται, θα προσομοιώνεται εκείνη που ακολουθείται στο όργανο του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία προβλέπεται στον κανονισμό του. (πρβλ. Ν. 3463/2006).
Ο Κανονισμός Διαβούλευσης θα βρίσκεται σε διαβούλευση μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου και είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα του Δήμου Κοζάνης.
Οι παρατηρήσεις μπορούν να αποσταλούν έως τις 15 Φεβρουαρίου στην ηλεκτρονική διεύθυνση: [email protected] είτε στην πλατφόρμα διαβούλευσης.
Κανονισμός Προσομοίωσης Δημοτικού Συμβουλίου Κοζάνης
*Ο παρών κανονισμός βασίζεται στις νομοθετικές διατάξεις των Ν. 4555/2018 και Ν. 3852/2010, τροποποιημένοι για τις ανάγκες της Προσομοίωσης Δημοτικού Συμβουλίου Κοζάνης.
*Να σημειωθεί ότι, ως πρότυπος κανονισμός, έχει βασισθεί τόσο ως προς τη δομή του, όσο και ως προς τις ουσιαστικές του διατάξεις, στην απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Εσωτερικής Διακυβέρνησης, την με αριθμό πρωτοκόλλου 16852
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Άρθρο 1 [Διοίκηση Δήμου]
Άρθρο 2 [Αρμοδιότητες Δημοτικού Συμβουλίου]
Άρθρο 3 [Σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου]
Άρθρο 4 [Λειτουργία Δημοτικού Συμβουλίου]
Άρθρο 5 [Δημοσιότητα των Συνεδριάσεων, Αναφορές – Προτάσεις, Πληροφόρηση Πολιτών]
Άρθρο 6 [Τόπος Συνεδρίασης]
Άρθρο 7 [Απαρτία ‐Λήψη Αποφάσεων]
Άρθρο 8 [Πρακτικά Συνεδρίασης Δημοτικού Συμβουλίου]
Άρθρο 9 [Δημοσίευση των Αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου, Έλεγχος Νομιμότητας]
Άρθρο 10 [Υποχρεώσεις και Δικαιώματα Δημοτικών Συμβούλων]
Άρθρο 11 [Υποχρεώσεις και Δικαιώματα του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου]
Άρθρο 12 [Διεύθυνση της συζήτησης – επιβολή της τάξης]
Άρθρο 13 [Σύσταση Επιτροπών Δημοτικού Συμβουλίου]
Άρθρο 14 [Δημοτικές Παρατάξεις]
Άρθρο 1 [Διοίκηση Δήμου]
Η Διοίκηση αποτελείται από τα εξής όργανα: το Δημοτικό Συμβούλιο, την Επιτροπή Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ανάπτυξης, και τη Επιτροπή Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Παιδείας και Αθλητισμού, καθώς και το Δήμαρχο. Υπάρχει πρόβλεψη και λειτουργία, πέραν αυτών, συμμετοχικών και διαμεσολαβητικών οργάνων του Δήμου.
Άρθρο 2 [Αρμοδιότητες Δημοτικού Συμβουλίου]
- Το Δημοτικό Συμβούλιο έχει την αρμοδιότητα να αποφασίζει για όλα τα θέματα που αφορούν το Δήμο, εκτός από εκείνα για τα οποία αποφασίζει ο Δήμαρχος και άλλα όργανα του Δήμου.
- Το Δημοτικό Συμβούλιο διατηρεί το δικαίωμα να συζητεί και κατευθύνει τα υπόλοιπα όργανα του Δήμου για θέματα γενικού ενδιαφέροντος.
- Στις βασικές αρμοδιότητες του Δημοτικού Συμβουλίου συμπεριλαμβάνονται και οι εξής:
- Εκφράζει τις θέσεις του σε θέματα τοπικού ενδιαφέροντος και γνωμοδοτεί όποτε δημόσιες αρχές ή αρμόδια όργανα ζητούν τη γνώμη του.
- Θεσπίζει τοπικές κανονιστικές αποφάσεις, με τις οποίες θέτει κανόνες και καθορίζει όρους.
- Ορίζει τους φόρους, τα τέλη, τα δικαιώματα και τις εισφορές, μετά από εισήγηση της Επιτροπή Οικονομικών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος. Το Δημοτικό Συμβούλιο, επίσης, αποφασίζει για θέματα τα οποία τυχόν παραπέμπουν σε αυτό η Επιτροπή Οικονομικών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, η Επιτροπή Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Παιδείας και Αθλητισμού και ο Δήμαρχος για λήψη απόφασης, λόγω της ιδιαίτερης σοβαρότητάς τους.
Άρθρο 3 [Σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου]
- Το Δημοτικό Συμβούλιο συνεδριάζει ύστερα από πρόσκληση του Προέδρου, στην οποία αναγράφονται ο τόπος, ο χρόνος της συνεδρίασης καθώς και τα θέματα της ημερησίας διάταξης. Στην ημερησία διάταξη συμπεριλαμβάνονται υποχρεωτικά και όλα τα θέματα που προτείνει ο Δήμαρχος, η Επιτροπή Οικονομικών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και η Επιτροπή Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Παιδείας και Αθλητισμού.
- Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα να καλεί δημοτικούς υπάλληλους, θεσμικούς άρχοντες ή ιδιώτες, προκειμένου να πληροφορήσουν το Δημοτικό Συμβούλιο σχετικά με τα θέματα που αφορούν τη συνεδρίαση. Τέλος, ενημερώνει τους ενδιαφερομένους πολίτες για τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
- Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου πραγματοποιείται: α) τουλάχιστον μια φορά το μηνά, β) οπότε το απαιτούν οι τοπικές υποθέσεις, καθώς και όταν υπάρχουν κατεπείγουσες περιπτώσεις, γ) οπότε το ζητήσει ο Δήμαρχος ή η Επιτροπή Οικονομικών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και η Επιτροπή Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Παιδείας και Αθλητισμού., δ) οπότε το ζητήσει το ένα τρίτο (1/3) τουλάχιστον του συνολικού αριθμού των μελών του συμβουλίου ή το σύνολο των συμβουλών της μειοψηφίας*
*. (ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΔΕΣΜΕΥΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΚΑΘΩΣ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ)
Άρθρο 4 [Λειτουργία Δημοτικού Συμβουλίου]
- Το Δημοτικό Συμβούλιο συνέρχεται σε δημοσία συνεδρίαση την ώρα και ημέρα που ορίζεται στην πρόσκληση.
- Πριν την έναρξη της συνεδρίασης, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου εγγράφει τους υποψηφίους ομιλητές στον κατάλογο των ομιλητών.
- Ο Πρόεδρος εκφωνεί τον κατάλογο των παρόντων, καταγράφει τους απόντες από τη συνεδρίαση και σημειώνει αν η απουσία τους είναι δικαιολογημένη ή όχι.
4.Αφού διαπιστωθεί απαρτία, ο Προέδρος κηρύσσει την έναρξη και διευθύνει τη συζήτηση.
5.Μετά την έναρξη της συνεδρίασης, ο Προέδρος ανακοινώνει στο σώμα του Δημοτικκού Συμβουλίου κάθε έγγραφο που απευθύνεται στο Συμβούλιο. Εν συνεχεία, ο Δήμαρχος μπορεί να προβεί σε οποιαδήποτε ανακοίνωση ή πρόταση προς το Δημοτικό Συμβούλιο.
- Μετά το Δήμαρχο, εκφράζουν τις απόψεις τους κατά προτεραιότητα έναντι των λοιπών δημοτικών συμβούλων οι Επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων της μειοψηφίας, σύμφωνα με τη σειρά του αριθμού των εδρών που διαθέτει κάθε παράταξη στο Δημοτικό Συμβούλιο. Στη συνέχεια λαμβάνουν το λόγο οι λοιποί δημοτικοί σύμβουλοι.
7.Ακολουθεί η διαδικασία των απαντήσεων, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα διιαλόγου, με υποχρέωση του Δήμαρχου και των Αντιδημάρχων για παροχή πληροφοριών. Ο χρόνος για κάθε ανακοίνωση, ερώτηση ή απάντηση δεν υπερβαίνει τα τρία λεπτά.
8.Ακολουθεί συζήτηση επι των θεμάτων της ημερησίας διάταξης. Ο Προέδρος δίνει το λόγο κάθε φορά στο Δήμαρχο ή Αντιδήμαρχο που θα εισηγηθεί το θέμα, και αυτοί μπορούν να υποδείξουν κάποιον δημοτικό σύμβουλο ή υπηρεσιακό παράγοντα για ανάλυση. Ο Προέδρος έχει το δικαίωμα να καλεί δημοτικούς υπάλληλους, εκπροσώπους φορέων ή ιδιώτες προκειμένου να συμβάλλουν στη διαμόρφωση της απόφασης.
- Ο Δήμαρχος, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, οι Επικεφαλής των παρατάξεων και οι ειδικοί αγορητές έχουν κατά τη συζήτηση δικαίωμα για πέντε λεπτά ομιλίας ανά θέμα με δυνατότητα δευτερολογίας διάρκειας τριών λεπτών. Κατά τη δευτερολογία, ο Δήμαρχος ομιλεί τελευταίος, εφόσον το επιθυμεί. Οι υπόλοιποι δημοτικοί σύμβουλοι έχουν χρόνο ομιλίας δυο λεπτών, χωρίς δυνατότητα δευτερολογίας. Σε κάθε περίπτωση, ο Δήμαρχος κατά τη διάρκεια της συζήτησης μπορεί να λαμβάνει το λόγο κατά προτεραιότητα.
10.Ο διάλογος δεν είναι επιτρεπτός κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων. Διακοπή ομιλητή μπορεί να γίνει αν το επιτρέψει ο ίδιος και αν συμφωνεί ο Προέδρος. Εάν υπάρχει υπολειπόμενος χρόνος από τον προβλεπόμενο για τον ομιλητή δίνεται η δυνατότητα εφόσον το επιθυμεί να δεχθεί στον εναπομείναντα χρόνο ερωτήσεις και να απαντήσει.
11.Ο ομιλητής δεν μπορεί να απομακρύνεται από το υπό συζήτηση θέμα, διαφορετικά ο Προέδρος τον καλεί να επανέλθει σε αυτό. Αν δεν συμμορφωθεί, του αφαιρείται ο λόγος.
12.Αφού εξαντληθεί ο κατάλογος των ομιλητών, ο Προέδρος διατυπώνει την οριστική πρόταση προς ψήφιση του θέματος, καταγράφει την ψήφο των συμβούλων, καθώς και όσους συμβούλους αποχωρούν από τη συνεδρίαση.
Άρθρο 5 [Δημοσιότητα των Συνεδριάσεων, Αναφορές – Προτάσεις, Πληροφόρηση Πολίτων]
- Οι συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου είναι δημόσιες.
- Στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου οι παρευρισκόμενοι πολίτες πρέπει να είναι ευπρεπείς και ήσυχοι.
- Στους δημοσιογράφους και σε όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, παρέχεται κάθε διευκόλυνση. Επιτρέπεται η ραδιοφωνική και τηλεοπτική κάλυψη των συνεδριάσεων.
- Το Δημοτικό Συμβούλιο με πλειοψηφία των τεσσάρων πέμπτων (4/5) των μελών του και με αιτιολογημένη απόφαση, μπορεί να συνεδριάζει κεκλεισμένων των θυρών.
- Δημότες και κάτοικοι που έχουν ειδικό έννομο συμφέρον, μετά από αίτησή τους, λαμβάνουν κυρωμένα αντίγραφα πρακτικών και αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου.
- Το Δημοτικό Συμβούλιο συζητά υποχρεωτικά προτάσεις που κατατίθενται σ’ αυτό από τουλάχιστον είκοσι πέντε (25) άτομα για την επίλυση ζητημάτων αρμοδιότητας του Δημοτικού Συμβουλίου.
- Το Δημοτικό Συμβούλιο αποφαίνεται επι αναφορών, ερωτήσεων και αιτήσεων, που υποβάλλονται σε αυτό από δημότες και κατοίκους ατομικά ή συλλογικά.
- Το Δημοτικό Συμβούλιο εξασφαλίζει στους δημότες πλήρη πληροφόρηση για τα προβλήματα της επικράτειάς του, καθώς και για τη δραστηριότητα του.
Άρθρο 6 [Τόπος Συνεδρίασης]
- Οι συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου γίνονται στο δημοτικό κατάστημα υπό την προεδρία του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου.
- Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, μπορεί να συνεδριάζει και εκτός της έδρας του, σε άλλο κτηριακό συγκρότημα.
Άρθρο 7 [Απαρτία-Λήψη Αποφάσεων]
- Το Δημοτικό Συμβούλιο συνεδριάζει νόμιμα εφόσον έχει απαρτία.
- Το Συμβούλιο έχει απαρτία όταν είναι παρόν το ήμισυ πλέον ενός του αριθμού των μελών του.
- Το συμβούλιο λαμβάνει τις αποφάσεις του με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων, αν δεν ορίζεται διαφορετικά με άλλη διάταξη. Σε περίπτωση ισοψηφίας επικρατεί η ψήφος του Προέδρου.
- Στην περίπτωση αποχώρησης μελών του συμβουλίου κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, η πλειοψηφία υπολογίζεται με βάση τον αριθμό των μελών που απαιτούνται για την απαρτία.
- Αν κάποιο μέλος του συμβουλίου αρνηθεί ψήφο ή δώσει λευκή ψήφο, λογίζεται ως παρών κατά τη συνεδρίαση, μόνο για το σχηματισμό της απαρτίας. Τόσο η άρνηση ψήφου, όσο και η λευκή ψήφος δεν υπολογίζονται στην καταμέτρηση θετικών και αρνητικών ψήφων (Ν. 4555/2018 άρθρο 90 παρ. 4).
- Ο Δήμαρχος μετέχει στις συζητήσεις του συμβουλίου χωρίς δικαίωμα ψήφου.
- Οι αποφάσεις λαμβάνονται με φανερή ψηφοφορία για κάθε θέμα ξεχωριστά και γίνεται με ονομαστική κλήση κάθε συμβούλου, ο οποίος δηλώνει ότι ψηφίζει υπερ. ή κατά της διαμορφωθείσας πρότασης.
- Μυστική ψηφοφορία διεξάγεται στις περιπτώσεις που προβλέπεται ρητά από τις διατάξεις, με τη χρήση ψηφοδελτίων.
Άρθρο 8 [Πρακτικά Συνεδρίασης Δημοτικού Συμβουλίου]
- Στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, τηρούνται πρακτικά με ευθύνη του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου. Στα πρακτικά καταχωρούνται οι συζητήσεις, οι ψηφοφορίες, οι αποφάσεις και οι μειοψηφούσες γνώμες.
- Τα πρακτικά καταρτίζονται με κάθε ηλεκτρονικού μέσου, το οποίο μπορεί να συνδράμει στη διαδικασία αυτή.
Άρθρο 9 [Δημοσίευση των Αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου- Έλεγχος Νομιμότητας]
- Τέσσερις (4) ημέρες μετά τη λήξη της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, δημοσιεύεται πίνακας που περιλαμβάνει τα θέματα που συζητήθηκαν.
- Το Δημοτικό Συμβούλιο λαμβάνει μέτρα για την ευρύτερη δημοσιοποίηση των αποφάσεων στα Μέσα Ενημέρωσης.
- Οι αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου αποστέλλονται υποχρεωτικά για έλεγχο νομιμότητας στην Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α.
Άρθρο 10 [Υποχρεώσεις και Δικαιώματα Δημοτικών Συμβουλών]
- Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι έχουν υποχρέωση να μετέχουν σε όλες τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και να ενημερώνουν τον Προέδρο σε περίπτωση απουσίας τους. Επίσης, έχουν υποχρέωση να μετέχουν σε όλες τις επιτροπές στις οποίες τους έχει εκλέξει το Συμβούλιο, καθώς και να εκτελούν με επιμέλεια τα λοιπά καθήκοντά τους.
- Κάθε Δημοτικός Σύμβουλος εκφράζει τη γνώμη του και ψηφίζει κατά συνείδηση, αποβλέποντας πάντοτε στην εξυπηρέτηση του συμφέροντος των δημοτών και της τοπικής κοινότητας.
- Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι έχουν δικαίωμα να λαμβάνουν γνώση, τουλάχιστον μια ημερά πριν τη συνεδρίαση του Δημοτικού́ Συμβουλίου, όλων των εισηγήσεων και των στοιχείων που αφορούν τα θέματα της ημερησίας διάταξης.
- Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι μπορούν να ζητούν δια του Προέδρου, από το Δήμαρχο, την Επιτροπή Οικονομικών, Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, την Επιτροπή Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Παιδείας και Αθλητισμού και τους Αντιδημάρχους συγκεκριμένα στοιχεία, που είναι χρήσιμα για την άσκηση των καθηκόντων τους.
- Επίσης, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι μπορούν να καταθέτουν γραπτές ερωτήσεις, δια του Προέδρου προς το Δήμαρχο και τα αρμόδια όργανα του Δήμου, οι οποίες απαντώνται εγγράφως εντός μηνός.
Άρθρο 11 [ Αρμοδιότητες Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου]
Ο Προέδρος του Δημοτικού Συμβουλίου ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
- Συγκαλεί το Δημοτικό Συμβούλιο σε συνεδρίαση, καθορίζοντας τις ημερομηνίες των συνεδριάσεων, καταρτίζει την ημερησία διάταξη, στην οποία αναγράφονται υποχρεωτικά όλα τα θέματα που προτείνει ο Δήμαρχος και οι Επιτροπές, καλεί στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου υπάλληλους του Δήμου ή υπάλληλους άλλων υπηρεσιών και νομικών προσώπων του δημοσίου τομέα, καθώς και θεσμικούς άρχοντες και ιδιώτες για τη διατύπωση απόψεων, ή την παροχή στοιχειών και πληροφοριών για υποθέσεις του Δήμου.
- Μεριμνά για την έγκαιρη επίδοση, μέσω της γραμματείας του Δημοτικού Συμβουλίου, των προσκλήσεων στους Δημοτικούς Συμβούλους προκειμένου αυτοί να παραστούν στις συνεδριάσεις και ελέγχει τα αποδεικτικά επίδοσης.
- Μεριμνά για την έγκαιρη συγκέντρωση όλων των στοιχείων και εγγράφων, καθώς επίσης και των σχετικών εισηγήσεων για τα θέματα που συζητούνται στις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου.
- Ανακοινώνει στο Δημοτικό Συμβούλιο αναφορές και έγγραφα που απευθύνονται σε αυτό.
- Διευθύνει τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου και λαμβάνει κάθε κατάλληλο μέτρο για την ομαλή διεξαγωγή της συνεδρίασης και την εφαρμογή του παρόντος κανονισμού, έχοντας τη δυνατότητα να διατάξει την αποβολή από την αίθουσα συνεδριάσεων κάθε προσώπου που βρίσκεται στο ακροατήριο και διαταράσσει τη συνεδρίαση. Στο πλαίσιο αυτό εισάγει προς συζήτηση τα θέματα που περιλαμβάνονται στην ημερησία διάταξη, δίνει το λόγο με τη σειρά σε όσους το έχουν ζητήσει, συνοψίζει τις προηγηθείσες απόψεις και διατυπώνει την προς ψήφιση απόφαση, τη θέτει σε ψηφοφορία και ανακοινώνει το αποτέλεσμα.
- Λαμβάνει θέση κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου μόνο για τα θέματα που είναι σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού και συμμετέχει στη συζήτηση των λοιπών θεμάτων, αφού προηγουμένως δώσει τη θέση του διευθύνοντος της συζήτησης στον αντιπρόεδρο ή τον αναπληρωτή του, επανέρχεται δε και μετρά την ολοκλήρωση της σχετικής συζήτησης.
- Μεριμνά για τη δημοσιοποίηση των αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου με κάθε πρόσφορο μέσο, όπως είναι η ανάρτησή τους στην ιστοσελίδα του Δήμου και η έκδοση σχετικού δελτίου τύπου.
Άρθρο 12 [Διεύθυνση της συζήτησης – επιβολή της τάξης]
1.. Οι συζητήσεις του Δημοτικού Συμβουλίου πρέπει να γίνονται σε ήρεμο τόνο, με υπευθυνότητα και συνείδηση του βήματος από το οποίο , όπωςαρμόζει σε μέλη δημοκρατικού οργάνου που εκφράζει τη λαϊκή κυριαρχία και ασκεί δημόσιο λειτούργημα.
- Εάν οποιοσδήποτε Δημοτικός Σύμβουλος ή Μέλος Επιτροπής συμπεριφερθεί με τρόπο ανάρμοστο, ή με απρέπεια στους συνάδελφους του καλείται από τον Προέδρο να δώσει τις αναγκαίες εξηγήσεις, ή να ανακαλέσει τα όσα είπε. Στην περίπτωση που αρνείται να συμμορφωθεί, ο Προέδρος τον ανακαλεί στην τάξη. Ακόμη ανακαλούνται στην τάξη και οι Σύμβουλοι που θορυβούν και παρεμποδίζουν την ομαλή διεξαγωγή της συνεδρίασης.
- Πριν ο Προέδρος ζητήσει να γραφεί στα πρακτικά η ανάκληση στην τάξη ενός, ή περισσοτέρων Δημοτικών Συμβούλων που παρεκτραπήκαν, τον ή τους καλεί προηγούμενα να δικαιολογήσουν την πράξη τους στο σώμα. Στην περίπτωση που το Δημοτικό Συμβούλιο αποφασίσει, υστέρα από φανερή ψηφοφορία, ότι οι εξηγήσεις που δοθήκαν είναι ικανοποιητικές, δεν αναγράφεται στα πρακτικά η ανάκληση στην τάξη. Εάν όμως ο Σύμβουλος ή οι Σύμβουλοι αρνηθούν να δώσουν εξηγήσεις και να δικαιολογήσουν, ή το Δημοτικό Συμβούλιο δεν θεωρήσει τις εξηγήσεις ικανοποιητικές, τότε η ανάκληση στην τάξη γράφεται στα πρακτικά.
Άρθρο 13 [Σύσταση Επίτροπων Δημοτικού Συμβουλίου]
- Στις επιτροπές μετέχουν Σύμβουλοι που προτείνονται από όλες τις δημοτικές παρατάξεις του Δημοτικού Συμβουλίου, υπάλληλοι της αρμόδιας διεύθυνσης του Δήμου, καθώς και ιδιώτες εμπειρογνώμονες στα θέματα της επιτροπής και εκπρόσωποι κοινωνικών φορέων της περιοχής.
- Στις Επιτροπές Προεδρεύει ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος, που ορίζεται με την απόφαση της συγκρότησης.
- Οι Επιτροπές έχουν γνωμοδοτικό χαρακτήρα προς το Δημοτικό Συμβούλιο και μελετούν θέματα που άπτονται της αρμοδιότητας τους.
- Θέματα, που εισάγουν προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο οι Επιτροπές δε δύναται να παραπέμπονται σε νέα Επιτροπή.
- Οι Επιτροπές βρίσκονται σε απαρτία και συνεδριάζουν νόμιμα, όταν τα παρόντα μέλη είναι περισσότερα από τα απόντα. Λαμβάνουν από τις υπηρεσίες του δήμου τα στοιχεία και τις πληροφορίες που ζητούν για τη διευκόλυνση του έργου τους.
- Οι Επιτροπές διατυπώνουν την άποψή τους με σχετική έκθεσή τους, στην οποία αναγράφονται και τυχόν διαφορετικές απόψεις που διαμορφωθήκαν σε αυτή.
Άρθρο 14 [Δημοτικές Παρατάξεις]
- Τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου διακρίνονται σε δημοτικές παρατάξεις, ανάλογα με το συνδυασμό που έχουν εκλεγεί.
- Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης είναι ο σύμβουλος που ήταν υποψήφιος Δήμαρχος.
- Μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου μπορεί με γραπτή δήλωσή του προς το Προεδρείο να ανεξαρτητοποιηθεί από τη δημοτική παράταξη με την οποία έχει εκλεγεί. Επίσης, εάν η δημοτική παράταξη έχει τουλάχιστον τρία μέλη, μπορεί με αιτιολογημένη απόφαση και με πλειοψηφία των δυο τρίτων (2/3) να διαγράψει σύμβουλο που είναι μέλος της.
- Υφιστάμενες παρατάξεις μπορούν να συνενωθούν σχηματίζοντας νέα παράταξη, με γραπτή δήλωση προς το προεδρείο του δημοτικού συμβουλίου, την οποία υπογράφει το σύνολο των μελών των συνεννοούμενων παρατάξεων (Ν. 4555/2018 άρθρο 73 παρ. 7).
- Το μέλος που ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε από την παράταξή του, εκτός από την περίπτωση παρ. 4 που αναγράφεται παραπάνω, δεν μπορεί να εξακολουθήσει να είναι μέλος του Προεδρείου, όπου εκλέχτηκε ως μέλος της παράταξης από την οποία ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε. Είναι δυνατή, όμως, η επανένταξή του στην παράταξη από την οποία ανεξαρτητοποιήθηκε ή διαγράφηκε, εφόσον τούτο γίνει δεκτό από τα δύο τρίτα (2/3) των μελών, προκειμένου για παρατάξεις που έχουν τουλάχιστον τρία (3) μέλη και από όλα τα μέλη, προκειμένου για παρατάξεις με λιγότερα από τρία (3) μέλη.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
- Στην Επιτροπή Οικονομικών, Ανάπτξης και Περιβάλλοντος μπορούν να συζητηθούν θέματα που άπτονται του ενδιαφέροντος του Δήμου Κοζάνης, και που απασχολούν τις όντως Επιτροπές του Δήμου, όπως οι παρακάτω:
- Νέων Τεχνολογιών – Καινοτομίας – Ενέργειας
- Δημοτικών φόρων-τελών και Δικαιωμάτων
- Δημοτικών κατ/των- αφοδευτηρίων – σφαγείων – λαϊκών αγορών
- Χωροταξίας – Κυκλοφοριακού – Πεζοδρομίων – Περιπτέρων
- Αξιοποίησης Δημοτικής περιουσίας
- Σχεδίου πόλεως-Κτηματολογίου
- Εξέτασης ενστάσεων επιβολής προστίμων που επιβάλλονται σχετικά
με την καθαριότητα
- Στην Επιτροπή Παιδείας, Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αθλητισμού εντάσσονται θέματα που άπτονται του ενδιαφέροντος του Δήμου Κοζάνης και συγκεκριμένα, εκείνα τα θέματα για το οποία αρμόδιες είναι οι παρακάτω Επιτροπές:
- Πάρκων – παιδικών χαρών – παιδότοπων – καλλωπισμού – φωτισμού
ονομασίας οδών, πλατειών, συνοικισμών
- Τιμητικών Διακρίσεων
- Δικαιωμάτων της Γυναίκας
- Ανθρωπιστικών Θεμάτων
- Στις συνεδριάσεις της Ολομέλειας συζητούνται όλα τα θέματα προς συζήτηση. Να σημειωθεί ότι τα θέματα αυτά κατά βάση, θα συζητηθούν και θα τεθούν προς ψήφιση υπό τη μορφή εισήγησης του Δημάρχου.
- Οι δημοτικές παρατάξεις και η κατανομή των θέσεων των Δημοτικών Συμβούλων, θα γίνει βάσει της παρούσας κατανομής όπως αυτή υφίσταται στο Δημοτικό Συμβούλιο Κοζάνης.
- Τα θέματα προς συζήτηση θα προκύψουν από έρευνα των θεμάτων που απασχολούν το Δήμο Κοζάνης.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Στεφανία Ζούρκα, Φοιτήτρια Νομικής ΑΠΘ