Νέα «πυροσβεστικά» μέτρα, για να σβήσουν οι φωτιές στα νοικοκυριά από την «έκρηξη» των τιμών στη βενζίνη και στο ντίζελ βάζει το τραπέζι το οικονομικό επιτελείο με τα σενάρια να προβλέπουν επέκταση και διεύρυνση της επιδότησης στη βενζίνη, παράταση της επιδότησης στη πηγή για το πετρέλαιο κίνησης και έξτρα παρεμβάσεις για τη συμπίεση των τιμών στα νησιά που «βρίσκονται εκτός ελέγχου».
Είναι χαρακτηριστικό ότι το Μάιο η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει αυξηθεί κατά 16 λεπτά το λίτρο καθώς την Πρωτομαγιά η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης ήταν στα 2,086 ευρώ/λίτρο ενώ η τιμοληψία της Πέμπτης 19 Μάιου έδειξε ότι η τιμή έχει αναρριχηθεί στα 2,243 ευρώ το λίτρο.
Οι επαγγελματίες της αγοράς προειδοποιούν ότι σύντομα η τιμή θα αγγίξει τα 3 ευρώ το λίτρο, ενώ σε κάποια νησιά όπως την Αμοργό και τη Νίσυρο η απλή αμόλυβδη έχει ήδη ξεπεράσει τα 2,6 ευρώ το λίτρο.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα σενάρια που εξετάζονται για πρόσθετες παρεμβάσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων προβλέπουν:
- Συνέχιση της επιδότησης των 15 λεπτών το λίτρο στο ντίζελ και μετα τον Ιούνιο για τουλάχιστον ένα μήνα ενώ υπάρχει και πρόταση για αύξηση του ποσού στα 20 λεπτά το λίτρο.
- Εφαρμογή για ένα ακόμα τρίμηνο του επιδόματος βενζίνης των 30 εως 50 ευρώ που χορηγείται σε φυσικά πρόσωπα και αναπροσαρμογή του ποσού της ενίσχυσης στα 40-60 ευρώ
- Έξτρα επιδοτήσεις για τους κατοίκους των νησιών για περιορισμένο χρονικό διάστημα (π.χ. για ένα τρίμηνο).
Οι εκπρόσωποι της αγοράς επισημαίνουν ότι «ανάσα» στους καταναλωτές ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες όπου καταγράφεται και η μεγαλύτερη ζήτηση καυσίμων στην Ελλάδα, λόγω των θερινών διακοπών, θα έδινε η μείωση του ΦΠΑ ή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα.
Σημειώνεται ότι η γερμανική κυβέρνηση αποφάσισε να προχωρήσει από τον επόμενο μήνα σε μείωση των φόρων κατανάλωσης στη βενζίνη και στο ντίζελ κίνησης με το νομοσχέδιο που εγκρίθηκε την περασμένη Παρασκευή να προβλέπει ότι το τρίμηνο Ιουνίου – Αυγούστου ο ειδικός φόρος κατανάλωσης της βενζίνης περιορίζεται κατά 0,14 ευρώ και του ντίζελ κίνησης κατά 0,30 ευρώ το λίτρο.
Ωστόσο, κυβερνητικές πηγές αποκλείουν οριζόντιες μειώσεις στη φορολογία στα καύσιμα καθώς το μέτρο έχει υψηλό κόστος για τα κρατικά ταμεία και είναι αμφιβόλου αποτελεσματικότητας όσον αφορά στην επίπτωση στις τιμές για τους καταναλωτές.
Στελέχη του οικονομικού επιτελείου θεωρούν μονόδρομο τα νέα μέτρα για την ανακούφιση των νοικοκυριών από το κύμα της ακρίβειας ωστόσο διευκρινίζουν ότι το εύρος και το χρονοδιάγραμμα των παρεμβάσεων στις τιμές των καυσίμων θα εξαρτηθεί από τα δημοσιονομικά περιθώρια που θα προκύψουν τους επόμενους μήνες με βάση την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού.
Όπως δηλώνουν, τόσο ο υπουργός Οικονομικών, Χ. Σταικούρας, όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Θ. Σκυλακάκης, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα και ενεργοποιημένο πακέτο στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων για το ηλεκτρικό ρεύμα και τα καύσιμα ο δημοσιονομικός χώρος έχει εξαντληθεί.
Ωστόσο αφήνουν ανοιχτό παράθυρο για νέες παρεμβάσεις με τον κ. Σταικούρα να υπογραμμίζει ότι «είναι νωρίς για να τα συζητήσουμε αυτά… θα δούμε ποια θα είναι η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, και ανάλογα θα πράξουμε. Υπάρχει πρόβλημα, το πώς θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα είναι μια συζήτηση που θα κάνουμε με τον πρωθυπουργό. Πρώτα σχεδιάζουμε, βρίσκουμε τους πόρους και στη συνέχεια ανακοινώνουμε τα μέτρα».
Πάντως, το θέμα των παρεμβάσεων στις τιμές των υγρών καυσίμων αναμένεται να θέσει ο υπουργός Οικονομικών στη σημερινή συνεδρίαση του Eurogroup, όπου αναμένεται να «κλειδώσουν» οι δημοσιονομικοί κανόνες για το 2023, με το επικρατέστερο σενάριο να προβλέπει παράταση της ρήτρας διαφυγής από το Σύμφωνο Σταθερότητας.Το γεγονός αυτό θα παρέχει ευελιξία στα κράτη μέλη για την συνέχιση και εμπλουτισμό των αντισταθμιστικών στο κύμα ανατιμήσεων μέτρων.
Πηγή: cnn.gr