Τη διαγραφή χρεών προς ασφαλιστικά ταμεία υπό συγκεκριμένες περιπτώσεις αλλά και διαδικασίες-εξπρές για τη διαπίστωση πιθανών εισοδημάτων προς διεκδίκηση, υιοθετεί το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών. Αναλυτικά, πότε διαγράφονται οι οφειλές.
Στο μικροσκόπιο μπαίνουν ακόμη και οφειλέτες που έχουν κηρύξει πτώχευση, ενώ προκειμένου να διαπιστωθεί αν πράγματι δεν υπάρχει δυνατότητα είσπραξης, επιστρατεύονται για την άντληση στοιχείων όλες οι δημόσιες αρχές, ακόμη και κοινωνικοί, επαγγελματικοί φορείς ή οργανώσεις.
Το ηλεκτρονικό σαφάρι ξεκινά με στόχο να εκκαθαρίσει το αρχείο του και να διαχωρίσει τις ανεπίδεκτες προς είσπραξη οφειλές από τη δεξαμενή χρεών της τάξης των 31 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι, μέχρι σήμερα, μόλις 828 περιπτώσεις έχουν χαρακτηριστεί ήδη ανεπίδεκτες είσπραξης, με συνολική οφειλή που δεν ξεπερνά τα 120 εκατ. ευρώ.
Πλέον, το υπουργείο Εργασίας επιδιώκει την επίσπευση των διαδικασιών, προκειμένου αφενός να διερευνήσει εάν υπάρχουν πιθανές πηγές είσπραξης από χρέη που λιμνάζουν εδώ και χρόνια, αφετέρου να στραφεί δραστικά προς τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Για τον λόγο αυτό, όπως επισημαίνεται σε εγκύκλιο, παρέχεται στο ΚΕΑΟ δυνατότητα αντίστοιχη με αυτή που έχει ήδη η ΑΑΔΕ, να διενεργεί ελέγχους με ταχύτατες διαδικασίες σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οργανισμούς συλλογικών επενδύσεων, επιμελητήρια, συμβολαιογραφεία, υποθηκοφυλακεία, κτηματολογικά γραφεία κ.α., ώστε να εντοπίζει τα «κρυμμένα» εισοδήματα. Το ερώτημα που θα αποστέλλεται από το Κέντρο θα πρέπει να απαντάται εντός 10 ημερών.
Μάλιστα, στην εγκύκλιο προβλέπεται πως οφειλές ασφαλιστικών εισφορών διαγράφονται χωρίς να έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτες είσπραξης αποκλειστικά και μόνο σε τρεις περιπτώσεις:
1. Οφειλές αποβιωσάντων που δεν καταλείπουν οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο και των οποίων οι κληρονόμοι αποποιήθηκαν την κληρονομιά.
2. Οταν το ποσό της κύριας οφειλής δεν υπερβαίνει τα 50 ευρώ και δεν έχει επιτευχθεί η είσπραξή του μέσα σε 10 έτη από τότε που βεβαιώθηκε.
3. Οταν το ποσό της συνολικής οφειλής από οποιαδήποτε αιτία δεν υπερβαίνει τα 100 ευρώ και δεν έχει επιτευχθεί η είσπραξή του μέσα σε 10 έτη από τότε που βεβαιώθηκε.
Επιπλέον, προβλέπεται η διαγραφή κύριων οφειλών που έχουν γεννηθεί πριν από το 1993, ύψους μέχρι 200 ευρώ ανά οφειλέτη, υπό τον όρο ότι δεν υφίστανται άλλες κύριες οφειλές του ίδιου νομικού ή φυσικού προσώπου.
Προσοχή. Οι οφειλές προς το ΚΕΑΟ μπορούν να διαγραφούν μόνο μετά την παρέλευση 10ετίας από την καταχώρισή τους στο ειδικό βιβλίο ανεπίδεκτων είσπραξης. Πριν την 10ετία, διαγράφονται μόνο στην περίπτωση που έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες εντός κι εκτός Ελλάδας και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων ή απαιτήσεων έναντι τρίτων. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια είναι να έχει ταυτόχρονα ολοκληρωθεί η ποινική διαδικασία με αμετάκλητη απόφαση.
Για να χαρακτηριστεί μια οφειλή ως ανεπίδεκτη είσπραξης πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
• Να έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες για τον εντοπισμό περιουσιακών στοιχείων χωρίς αποτέλεσμα.
• Να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης.
• Να έχει ασκηθεί ποινική δίωξη σε βάρος των υπεύθυνων ή να μην είναι δυνατή η άσκησή της.
Προκειμένου να διαπιστωθεί αν οι οφειλές είναι ανεπίδεκτες είσπραξης, προβλέπεται η υποχρέωση των κρατικών υπηρεσιών και όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών και εισαγγελικών αρχών και όλων των δημόσιων οργανισμών, φορέων και εταιρειών, όπου συμμετέχει ή έχει την εποπτεία το κράτος, καθώς και των ανεξάρτητων αρχών, να παρέχουν στη φορολογική διοίκηση κάθε διαθέσιμη πληροφορία και να επιδεικνύουν, χωρίς τη μεταφορά τους εκτός των εγκαταστάσεων, όλα τα πρωτότυπα έγγραφα, μητρώα και στοιχεία που έχουν στην κατοχή τους.
Επίσης, στον μηχανισμό ελέγχου περιλαμβάνονται τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων, τα επιμελητήρια, οι συμβολαιογράφοι, οι υποθηκοφύλακες, οι προϊστάμενοι των κτηματολογικών γραφείων, οι οικονομικοί ή κοινωνικοί ή επαγγελματικοί φορείς ή οργανώσεις.
Προσοχή όμως, καθώς οφειλή που έχει καταχωρισθεί ως ανεπίδεκτη είσπραξης επαναχαρακτηρίζεται ως εισπράξιμη, εάν πριν από την παραγραφή της διαπιστωθεί ότι υπάρχει δυνατότητα μερικής ή ολικής ικανοποίησής της, είτε από τον οφειλέτη, είτε από συνυπόχρεο πρόσωπο.
Η εγκύκλιος προβλέπει επίσης ότι αν οφειλέτης έχει κυρηχθεί σε πτώχευση, για τον χαρακτηρισμό ληξιπρόθεσμης οφειλής του ως ανεπίδεκτης είσπραξης πρέπει να έχει κηρυχθεί (με σχετική απόφαση του πτωχευτικού δικαστηρίου) και η παύση των εργασιών της πτώχευσης.
Τέλος, προκειμένου να χαρακτηριστεί οφειλή άνω του 1.500.000 ευρώ ως ανεπίδεκτη είσπραξης, απαιτείται απόφαση του Διοικητή του ΕΦΚΑ κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας υπηρεσίας του ΚΕΑΟ και μετά από σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Πηγή: euro2day.gr
Τη διαγραφή χρεών προς ασφαλιστικά ταμεία υπό συγκεκριμένες περιπτώσεις αλλά και διαδικασίες-εξπρές για τη διαπίστωση πιθανών εισοδημάτων προς διεκδίκηση, υιοθετεί το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών. Αναλυτικά, πότε διαγράφονται οι οφειλές.
Στο μικροσκόπιο μπαίνουν ακόμη και οφειλέτες που έχουν κηρύξει πτώχευση, ενώ προκειμένου να διαπιστωθεί αν πράγματι δεν υπάρχει δυνατότητα είσπραξης, επιστρατεύονται για την άντληση στοιχείων όλες οι δημόσιες αρχές, ακόμη και κοινωνικοί, επαγγελματικοί φορείς ή οργανώσεις.
Το ηλεκτρονικό σαφάρι ξεκινά με στόχο να εκκαθαρίσει το αρχείο του και να διαχωρίσει τις ανεπίδεκτες προς είσπραξη οφειλές από τη δεξαμενή χρεών της τάξης των 31 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι, μέχρι σήμερα, μόλις 828 περιπτώσεις έχουν χαρακτηριστεί ήδη ανεπίδεκτες είσπραξης, με συνολική οφειλή που δεν ξεπερνά τα 120 εκατ. ευρώ.
Πλέον, το υπουργείο Εργασίας επιδιώκει την επίσπευση των διαδικασιών, προκειμένου αφενός να διερευνήσει εάν υπάρχουν πιθανές πηγές είσπραξης από χρέη που λιμνάζουν εδώ και χρόνια, αφετέρου να στραφεί δραστικά προς τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Για τον λόγο αυτό, όπως επισημαίνεται σε εγκύκλιο, παρέχεται στο ΚΕΑΟ δυνατότητα αντίστοιχη με αυτή που έχει ήδη η ΑΑΔΕ, να διενεργεί ελέγχους με ταχύτατες διαδικασίες σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οργανισμούς συλλογικών επενδύσεων, επιμελητήρια, συμβολαιογραφεία, υποθηκοφυλακεία, κτηματολογικά γραφεία κ.α., ώστε να εντοπίζει τα «κρυμμένα» εισοδήματα. Το ερώτημα που θα αποστέλλεται από το Κέντρο θα πρέπει να απαντάται εντός 10 ημερών.
Μάλιστα, στην εγκύκλιο προβλέπεται πως οφειλές ασφαλιστικών εισφορών διαγράφονται χωρίς να έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτες είσπραξης αποκλειστικά και μόνο σε τρεις περιπτώσεις:
1. Οφειλές αποβιωσάντων που δεν καταλείπουν οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο και των οποίων οι κληρονόμοι αποποιήθηκαν την κληρονομιά.
2. Οταν το ποσό της κύριας οφειλής δεν υπερβαίνει τα 50 ευρώ και δεν έχει επιτευχθεί η είσπραξή του μέσα σε 10 έτη από τότε που βεβαιώθηκε.
3. Οταν το ποσό της συνολικής οφειλής από οποιαδήποτε αιτία δεν υπερβαίνει τα 100 ευρώ και δεν έχει επιτευχθεί η είσπραξή του μέσα σε 10 έτη από τότε που βεβαιώθηκε.
Επιπλέον, προβλέπεται η διαγραφή κύριων οφειλών που έχουν γεννηθεί πριν από το 1993, ύψους μέχρι 200 ευρώ ανά οφειλέτη, υπό τον όρο ότι δεν υφίστανται άλλες κύριες οφειλές του ίδιου νομικού ή φυσικού προσώπου.
Προσοχή. Οι οφειλές προς το ΚΕΑΟ μπορούν να διαγραφούν μόνο μετά την παρέλευση 10ετίας από την καταχώρισή τους στο ειδικό βιβλίο ανεπίδεκτων είσπραξης. Πριν την 10ετία, διαγράφονται μόνο στην περίπτωση που έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες εντός κι εκτός Ελλάδας και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων ή απαιτήσεων έναντι τρίτων. Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια είναι να έχει ταυτόχρονα ολοκληρωθεί η ποινική διαδικασία με αμετάκλητη απόφαση.
Για να χαρακτηριστεί μια οφειλή ως ανεπίδεκτη είσπραξης πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις:
• Να έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες για τον εντοπισμό περιουσιακών στοιχείων χωρίς αποτέλεσμα.
• Να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης.
• Να έχει ασκηθεί ποινική δίωξη σε βάρος των υπεύθυνων ή να μην είναι δυνατή η άσκησή της.
Προκειμένου να διαπιστωθεί αν οι οφειλές είναι ανεπίδεκτες είσπραξης, προβλέπεται η υποχρέωση των κρατικών υπηρεσιών και όλων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών και εισαγγελικών αρχών και όλων των δημόσιων οργανισμών, φορέων και εταιρειών, όπου συμμετέχει ή έχει την εποπτεία το κράτος, καθώς και των ανεξάρτητων αρχών, να παρέχουν στη φορολογική διοίκηση κάθε διαθέσιμη πληροφορία και να επιδεικνύουν, χωρίς τη μεταφορά τους εκτός των εγκαταστάσεων, όλα τα πρωτότυπα έγγραφα, μητρώα και στοιχεία που έχουν στην κατοχή τους.
Επίσης, στον μηχανισμό ελέγχου περιλαμβάνονται τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οι οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων, τα επιμελητήρια, οι συμβολαιογράφοι, οι υποθηκοφύλακες, οι προϊστάμενοι των κτηματολογικών γραφείων, οι οικονομικοί ή κοινωνικοί ή επαγγελματικοί φορείς ή οργανώσεις.
Προσοχή όμως, καθώς οφειλή που έχει καταχωρισθεί ως ανεπίδεκτη είσπραξης επαναχαρακτηρίζεται ως εισπράξιμη, εάν πριν από την παραγραφή της διαπιστωθεί ότι υπάρχει δυνατότητα μερικής ή ολικής ικανοποίησής της, είτε από τον οφειλέτη, είτε από συνυπόχρεο πρόσωπο.
Η εγκύκλιος προβλέπει επίσης ότι αν οφειλέτης έχει κυρηχθεί σε πτώχευση, για τον χαρακτηρισμό ληξιπρόθεσμης οφειλής του ως ανεπίδεκτης είσπραξης πρέπει να έχει κηρυχθεί (με σχετική απόφαση του πτωχευτικού δικαστηρίου) και η παύση των εργασιών της πτώχευσης.
Τέλος, προκειμένου να χαρακτηριστεί οφειλή άνω του 1.500.000 ευρώ ως ανεπίδεκτη είσπραξης, απαιτείται απόφαση του Διοικητή του ΕΦΚΑ κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας υπηρεσίας του ΚΕΑΟ και μετά από σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Πηγή: euro2day.gr