Κατακόρυφες μετακινήσεις του καταστρώματος, διάβρωση οπλισμού και άλλα ζητήματα εντόπισε σε αυτοψία ο καθηγητής γεφυροποιίας του Πανεπιστημίου του Surrey, Στέργιος Μητούλης. Απαγορεύτηκε η κυκλοφορία σε βαριά φορτηγά και μειώθηκε το όριο ταχύτητας στα 40 χλμ./ώρα
Πρόβλημα στατικότητας παρουσιάζει η γέφυρα της λίμνης Πολυφύτου Κοζάνης, η δεύτερη μεγαλύτερη της χώρας μετά το Ρίο – Αντίρριο. Στη διάρκεια αυτοψίας που έγινε από τον ειδικό στη γεφυροποιία αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου του Surrey, Στέργιο Μητούλη, παρουσία του περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργου Κασαπίδη, διαπιστώθηκαν σημαντικές μετακινήσεις του καταστρώματος, που προκαλούν ζήτημα αναφορικά με την στατική ακεραιότητα της κατασκευής.
Επειτα από τις τεχνικές υποδείξεις του καθηγητή, τέθηκαν ήδη σε εφαρμογή τα πρώτα προληπτικά μέτρα για τη μείωση του φορτίου της γέφυρας, ενώ δρομολογούνται άμεσα οι παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για την ενίσχυση της κατασκευής. Από σήμερα απαγορεύεται η κυκλοφορία φορτηγών άνω των 50 τόνων στο κατάστρωμα της γέφυρας, ενώ το ανώτατο όριο ταχύτητας των οχημάτων σε αυτήν μειώθηκε στα 40 χιλιόμετρα την ώρα.
Η υψηλή γέφυρα Σερβίων, με συνολικό μήκος 1.372 μέτρων, κατασκευάστηκε στη δεκαετία του 1970, ταυτόχρονα με τη δημιουργία της τεχνητής λίμνης του Πολυφύτου και αποτελεί τμήμα της εθνικής οδού Λάρισας – Κοζάνης. Τέθηκε για πρώτη φορά στην κυκλοφορία το 1975.
«Από τότε έχουν περάσει 45 ολόκληρα χρόνια. Στο μεσοδιάστημα η γέφυρα δέχτηκε τον σεισμό των 6,6 Ρίχτερ του 1995, ενώ όταν έκλεισαν τα Τέμπη είχε για μεγάλο διάστημα όλη την κυκλοφορία της ΠΑΘΕ» είπε μιλώντας στο ethnos.gr ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης, και έκανε γνωστό πως η κατασκευή έχει παρουσιάσει ζητήματα φθοράς από το 2012. Υπάρχει έκτοτε συνεχής αλληλογραφία με το υπουργείο Υποδομών για το ζήτημα.
Την περασμένη Τετάρτη ο ίδιος μαζί με τον ειδικό καθηγητή γεφυροποιίας Στέργιο Μητούλη έκαναν επιτόπου αυτοψία, στη διάρκεια της οποίας διαπιστώθηκε πως η κατάσταση της γέφυρας έχει επιδεινωθεί σε σχέση με το 2012.
«Υπάρχουν κατακόρυφες μετακινήσεις στους προβόλους της γέφυρας, της τάξης του ενός εκατοστού κάθε χρόνο. Εκεί εντοπίζεται το βασικό πρόβλημα και πρέπει να γίνει ενίσχυση με συρματόσχοινα» ανέφερε ο κ.Κασαπίδης.
Τα τρία βήματα που θα ακολουθηθούν
Οι παρεμβάσεις που θα ακολουθήσουν, με βάση τις μακροσκοπικές διαπιστώσεις του καθηγητή θα αναπτυχθούν σε τρεις φάσεις:
- Ηδη με έγγραφο του περιφερειάρχη προς την Αστυνομική Διεύθυνση Κοζάνης τέθηκαν σε εφαρμογή τα μέτρα απομείωσης της φόρτισης της γέφυρας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα 40 χλμ./ωρα και του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους των διερχόμενων οχημάτων στους 50 τόνους
- Σε δεύτερη φάση, ο κ. Κασαπίδης φέρνει τη Δευτέρα στο Περιφερειακό Συμβούλιο εισήγηση για ανάθεση μελέτης στον καθηγητή του βρετανικού πανεπιστημίου αναφορικά με τις άμεσες τεχνικές παρεμβάσεις που θα γίνουν με στόχο την ενίσχυση της στατικότητας της γέφυρας
- Μακροπρόθεσμα θα προωθηθεί μελέτη για τη συνολική αποκατάσταση και στατική ενίσχυση της κατασκευής
Οι διαπιστώσεις του καθηγητή
Παρόλο που έγινε μόνο οπτικός έλεγχος, στη διάρκεια της αυτοψίας στη γέφυρα ο καθηγητής Στέργιος Μητούλης διαπίστωσε μόνιμες κατακόρυφες μετακινήσεις του καταστρώματος, καθώς και τοπικές φθορές, τις οποίες απέδωσε τόσο στη φόρτιση της κατασκευής επί 45 χρόνια από οχήματα -βαρέα και μη, όσο και σε περιβαλλοντικούς παράγοντες (διάβρωση οπλισμού, οξείδωση κ.ά.)
«Η γέφυρα θα χρειαστεί κάποιες άμεσες ενέργειες προκειμένου να μειωθεί η επικινδυνότητά της και να ενισχυθεί η στατική της ακεραιότητα» δήλωσε στο Flash-TV ο κ. Μητούλης. Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν ενδείξεις πως η κατάσταση της γέφυρας επιδεινώθηκε κυρίως τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν είχε παρουσιάσει τόσο σοβαρά προβλήματα κατακόρυφων μετακινήσεων το 2012.