Η ομιλία του Βουλευτή ΠΕ Κοζάνης Στάθη Κωνσταντινίδη στο σ/ν για την κύρωση της σύμβασης δωρεάς 22 πρότυπων δημόσιων σχολείων από το Ίδρυμα Ωνάση στο Ελληνικό Δημόσιο.
Στη συζήτηση για τη Δωρεά των 22 Ωνάσειων Σχολείων, τα 2 από τα οποία θα γίνουν στην Κοζάνη, αναφέρθηκα στα ακόλουθα:
• Στους Ευεργέτες
Ο τόπος μας ξέρει από μεγάλους ευεργέτες: ο Νικόλαος Δούμπας από τη Βλάστη, ο Κωνσταντίνος Μαμάτσιος από την Κοζάνη, και οι πιο σύγχρονοι: Μποδοσάκης, Παπαγεωργίου, Παπανικολάου, κι άλλοι πολλοί. Άνθρωποι που μεγάλωσαν στην ανέχεια και στις κακουχίες και μεγαλούργησαν στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Κι έμειναν ταπεινοί σε όλη τη ζωή τους. Κι έκαναν τον πλούτο τους αγάπη και προσφορά για την πατρίδα, τον τόπο και την κοινωνία. Τους οφείλουμε ευγνωμοσύνη, όπως οφείλουμε και στο ίδρυμα Ωνάση και σε όλους τους ευεργέτες του έθνους.
• Στη στάση των κομμάτων
Η στάση των κομμάτων της αντιπολίτευσης, με την εξαίρεση της Πλεύσης Ελευθερίας, υπήρξε από αρνητική έως υποκριτική. Το ΠΑΣΟΚ αφού εξέφρασε πλείστες διαφωνίες, τελικά …υπερψήφισε.
Γι’ αυτό είπα ότι απέναντι σε μία τέτοιου μεγέθους και τέτοιας αξίας ευεργεσία από το Ωνάσειο ίδρυμα προς την ελληνική κοινωνία, η λέξη που ταιριάζει στα κόμματα που την καταψήφισαν είναι ΑΧΑΡΙΣΤΙΑ, ενώ σε εκείνα που μέχρι να την υπερψηφίσουν αμφισβήτησαν μέχρι απαξίωσης το αποτύπωμά της είναι ΜΙΚΡΟΨΥΧΙΑ.
Κι αυτό γιατί η προς κύρωση δωρεά έχει συγκεκριμένο πλαίσιο και στόχο. Κι όποιο κόμμα τα αμφισβητεί αυτά, τελικά αμφισβητεί τη σημασία και την αξία της προσφοράς και υπονομεύει την αποδοχή της από την κοινωνία. Είναι, συνεπώς, προσχηματική η στάση των κομμάτων που δήθεν διαφώνησαν με το πλαίσιο αλλά υπερψήφισαν τη δωρεά.
Και στις δύο περιπτώσεις τα ελατήρια ήταν λίγο πολύ κοινά: πολιτική μισαλλοδοξία, ιδεοληπτική εμπάθεια και μικροκομματική σκοπιμότητα.
Μισαλλοδοξία, γιατί στο πρόσωπο του δωρεοδόχου αντισυμβαλλόμενου δεν βλέπουν το ελληνικό δημόσιο, τη χώρα, και το γεγονός ότι μέσα από μία δωρεά ύψους 160.000.000 ευρώ!!!εκσυγχρονίζονται 22 δημόσιες δομές, αλλά βλέπουν ότι ίσως επωφεληθεί επικοινωνιακά η κυβέρνηση Μητσοτάκη.
Εμπάθεια, που δεν τους επιτρέπει να δουν το κέρδος για τους χιλιάδες μαθητές, που, μέσα από διαδικασίες αδιάβλητες και κριτήρια αντικειμενικά, θα φοιτήσουν δωρεάν σε τόσο αναβαθμισμένο περιβάλλον, με σύγχρονα μέσα και υψηλά στάνταρτς, αλλά, αντ’ αυτού, ανακαλύπτουν ταξικές διακρίσεις, ανισότητες και ελιτισμούς. Και μάλιστα σε μία πρωτοβουλία που επιχειρεί το ακριβώς αντίθετο, να καταστήσει τις 22 αυτές σχολικές μονάδες, που θα συγκρίνονται σε επίπεδο με ιδιωτικά σχολεία, προσβάσιμες σε παιδιά μη προνομιούχων οικογενειών, περιοχών με ευαλωτότητες, και σε παιδιά της ελληνικής περιφέρειας. Σχολεία που θα λειτουργήσουν ως πρότυπα και θα αποτελέσουν τον μπούσουλα για την αναβάθμιση και των άλλων εκπαιδευτικών μονάδων.
Και, τρίτον, σκοπιμότητα, διότι ενώ κάποια κόμματα στην πραγματικότητα συμφωνούν κι έχουν αποδεχθεί στο παρελθόν αντίστοιχες -υπό όρους- δωρεές, διαφώνησαν με τη συγκεκριμένη, προκειμένου να προσεταιριστούν κάποιους εκπαιδευτικούς και γονείς μαθητών αυτών των σχολείων, που εκδήλωσαν τις ανθρώπινες ανησυχίες, που συνήθως συνοδεύουν τέτοιες αλλαγές.
• Συντάχθηκα από την αρχή με το αίτημα εκπαιδευτικών και γονέων, για τη διασφάλιση των θέσεων διδασκόντων και μαθητών στα Ωνάσεια Σχολεία και με την από 23/1/2025 επιστολή μου, προτού ξεκινήσει η συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή, ζήτησα την εναρμόνιση του πλαισίου των Ωνασείων με τα ήδη λειτουργούντα Πρότυπα Σχολεία, και έλαβα από την αρχή τη διαβεβαίωση ότι θα επιχειρηθεί η καλύτερη δυνατή προσαρμογή. Οφείλω, λοιπόν, να ευχαριστήσω την πολιτική ηγεσία για την σε μεγάλο βαθμό ανταπόκριση στο εύλογο αίτημα παιδευτικών και γονέων. Να σημειωθεί, μάλιστα, ότι κατά την επεξεργασία του σ/ν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η Υφυπουργός κα Μάκρη προανήγγειλε αυτές τις προσαρμογές. Συνεπώς, η προσπάθεια του ΠΑΣΟΚ να καπηλευθεί την επίλυση του ζητήματος, όπως πολλές φορές επιχειρεί, υπήρξε άτυχης.
Σύμφωνα με τη σχετική τροπολογία:
Α) Εισάγεται κριτήριο εντοπιότητας για τους μαθητές της περιοχής σε ποσοστό 40% έως 60%.
Β) Διευκολύνεται η εισαγωγή στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία για τα μικρότερα αδέλφια μαθητών που φοιτούν σε αυτά τα σχολεία
Γ) ρυθμίζεται η παραμονή εκπαιδευτικών και υποδιευθυντών στις θέσεις τους για δύο χρόνια, και τους παρέχεται η δυνατότητα να παραμείνουν εκεί, μετά την παρακολούθηση προγραμμάτων επιμόρφωσης.
Καταληκτικά, πιστεύω ότι η δημιουργία 2 Ωνάσειων Σχολείων στην περιοχή μας αποτελεί μία ιδιαίτερα θετική εξέλιξη, που θα αναβαθμίσει το επίπεδο των εκπαιδευτικών υπηρεσιών στον τόπο μας. Γι’ αυτό, παρά τις οποίες δυσκολίες μπορεί να συνεπάγεται κάθε αλλαγή, θα πρέπει να τα αγκαλιάσουμε και να τα υποστηρίξουμε.