«Να ενισχυθούν τα μέτρα προστασίας και οι εγγυήσεις των εμπλεκομένων φορέων προς τους πολίτες, λόγω της αύξησης περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης» ζητάει με Κοινοβουλευτική Ερώτησή του ο βουλευτής ΠΕ Κοζάνης Στάθης Κωνσταντινίδης.
Την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση φαινομένων ηλεκτρονικής απάτης, ζητάει ο βουλευτής Στάθης Κωνσταντινίδης, με ερώτησή του προς τους υπουργούς, δεδομένου ότι παρατηρείται αύξηση τέτοιων περιστατικών και κυρίως επειδή πολλοί πολίτες δεν είναι σε θέση να τα αντιμετωπίσουν ενώ οι εμπλεκόμενοι φορείς αποποιούνται κάθε ευθύνης σε ανάλογες περιπτώσεις.
Ακολουθεί τον κείμενο της ερώτησης:
Προς:
- Τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο
- Τον Υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα
- Τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκο Πιερρακάκη
Κύριοι Υπουργοί,
το ηλεκτρονικό έγκλημα αυξάνεται με γοργούς ρυθμούς, ιδίως όσο αυξάνεται η χρήση των ψηφιακών μέσων από τους πολίτες, για ψυχαγωγικούς αλλά κυρίως για συναλλακτικούς λόγους, με υπηρεσίες, οργανισμούς, τράπεζες κλπ.
Αναμφίβολα, η επέκταση του ψηφιακού κράτους και η εξυπηρέτηση των πολιτών με τη διενέργεια απομακρυσμένων συναλλαγών είναι επιβεβλημένη και επωφελής για την κοινωνία. Πολλοί συμπολίτες μας, όμως, δε γνωρίζουν τους κινδύνους και τα μέσα προφύλαξης από κακόβουλες ενέργειες.
Ειδική διάσταση του ζητήματος αποτελούν οι επιθέσεις με σκοπό την εξαπάτηση των πολιτών, με την υποκλοπή των προσωπικών στοιχείων και των κωδικών πρόσβασης σε τραπεζικούς λογαριασμούς τους. Είναι μάλιστα τόσο εξελιγμένα τα μέσα που μετέρχονται οι εξαπατητές, που
ακόμα και ο μέσος πολίτης δύσκολα αντιλαμβάνεται ότι πρόκειται για εγκληματική δραστηριότητα.
Το τελευταίο διάστημα έχω γίνει αποδέκτης πολλών αναφορών από συμπολίτες μου ότι απειλήθηκαν ή έπεσαν θύματα τέτοιων ενεργειών. Δυστυχώς, σε αντίστοιχες περιπτώσεις το θύμα μένει αβοήθητο, αφού τις περισσότερες φορές, ακόμα κι αν γνωρίζει τι πρέπει να πράξει (που δεν είναι ο κανόνας), το αντιλαμβάνεται σε χρόνο που πλέον δεν έχει τη δυνατότητα να προστατευθεί, αφού η πράξη έχει ήδη συντελεσθεί.
Ενδεικτικά αναφέρω τα ακόλουθα παραδείγματα:
Επαγγελματίας αθλήτρια είδε τις οικονομίες που είχε από μικρή, για να τις διαθέσει στην προετοιμασία της, να εξανεμίζονται σε μια στιγμή και να μένει απροστάτευτη, μετά από αλλεπάλληλα αιτήματα στην τράπεζα.
Βιοπαλαιστής ηλεκτρολόγος έπεσε θύμα παραπλάνησης, με αποτέλεσμα να υποκλαπούν οι κωδικοί από το κινητό του και να αλλαχθούν από τους δράστες, οι οποίοι έτσι απέκτησαν πρόσβαση στον λογαριασμό του και απέσπασαν καταθέσεις ύψους 20.000 ευρώ, περίπου.
Φοιτητής, έχασε όλες τις αποταμιεύσεις που συγκέντρωναν οι γονείς του για τις σπουδές του, όταν παραβιάσθηκε το e-banking του, χωρίς να έχει λάβει καμία ειδοποίηση από την τράπεζα.
Πρακτικά, σε καθημερινή βάση, συμπολίτες μας βιώνουν εξαιρετικά δυσμενείς καταστάσεις, χωρίς μάλιστα να μπορούν να προστατευθούν επαρκώς ή να αποκατασταθούν από τέτοιες εγκληματικές ενέργειες.
Από την άλλη, οι τράπεζες, θεματοφύλακες των περιουσιακών στοιχείων των πολιτών, συνήθως μεταθέτουν τον κίνδυνο στον χρήστη των υπηρεσιών τους, αποποιούμενες των ευθυνών τους.
Όμως, όπως έχει διαμορφωθεί η σύγχρονη ζωή, η χρήση των ψηφιακών εργαλείων με οικονομικό αντικείμενο δεν αποτελεί επιλογή αλλά υποχρέωση και ανάγκη για τους πολίτες. Πρέπει συνεπώς η πολιτεία και όσοι φορείς σχετικών λειτουργιών εμπλέκονται στις συγκεκριμένες υπηρεσίες, να εξαντλούν κάθε δυνατότητα προστασίας των χρηστών αυτών των υπηρεσιών, αφού είναι και οι μοναδικοί που μπορούν να απαντήσουν στην διαρκώς εξελισσόμενη τεχνολογική εγκληματικότητα.
Καταληκτικά, σε τρία επίπεδα πρέπει να παρέμβει η κυβέρνηση προκειμένου να προστατευθούν οι πολίτες από αντίστοιχα φαινόμενα:
α. Ενημέρωση των πολιτών με τα προσφορότερα μέσα
β. Υποχρέωση των εμπλεκόμενων φορέων για την εφαρμογή των υψηλότερων εγγυήσεων για την αποτροπή τέτοιων πράξεων
γ. Ορθολογική απόδοση της ευθύνης σε εκείνους που μπορούν και οφείλουν να προστατέψουν τις περιουσίες των πολιτών, υπό την
προϋπόθεση φυσικά ότι οι τελευταίοι δεν βαρύνονται με συγκεκριμένες υπαίτιες συμπεριφορές.
Σε σχέση με τον εντοπισμό και τη δίωξη τέτοιων πράξεων, θα μπορούσε ίσως να δημιουργηθεί μία εφαρμογή, όπου ο λήπτης τέτοιου μηνύματος (ηλεκτρονικού ψαρέματος), θα μπορεί να το προωθεί άμεσα σε κάποια αρχή, στέλνοντας έτσι τους «καρχαρίες» απευθείας στα «δίχτυα» των διωκτικών αρχών.
Κατόπιν των ανωτέρω, σας ερωτώ σε ποιες ενέργειες έχετε προβεί για την προστασία των καλόπιστων συναλλασσόμενων προκειμένου να μην πέφτουν θύματα τέτοιων μεθόδων και ποιες εγγυήσεις τους παρέχονται σε περίπτωση που υποστούν βλάβη από αντίστοιχες συμπεριφορές.
Ο ερωτών βουλευτής
Ευστάθιος Κωνσταντινίδης,
Βουλευτής Π.Ε. Κοζάνης