Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής, στο σ/ν του Υπουργείου Εσωτερικών για την Τηλεργασία στον Δημόσιο Τομέα «Ο ΣΥΡΙΖΑ εναντιώνεται σε κάθε καινοτόμα πρωτοβουλία για το Δημόσιο»
➡️ Το συζητούμενο σχέδιο νόμου, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συνιστά νομοθεσία αιχμής.
Όχι, επειδή πραγματεύεται αιχμηρά (συγκρουσιακά) ζητήματα, αλλά επειδή εισάγει επίκαιρες ρυθμίσεις και σύγχρονα εργαλεία στη Δημόσια Διοίκηση.
➡️ Παγκοσμίως, η τηλεργασία είναι ευρύτατα διαδεδομένη, ιδίως στον ιδιωτικό τομέα, όπου εισήχθη πριν από περίπου 4 δεκαετίες.
▪️ Πρακτικά, σημαίνει ότι κάποιος μπορεί να εργάζεται από απόσταση, ακόμα και από το σπίτι του, με τη χρήση νέων τεχνολογικών μέσων. Για πολλούς, αποτελεί συνειδητή επιλογή, αφού τους δίνει μεγαλύτερη ευελιξία και ωφέλεια σε χρόνο και χρήμα.
▪️ Και είναι λογικό, αν σκεφτεί κανείς ότι ένας άνθρωπος, στον πλήρη εργασιακό του βίο, μπορεί να σπαταλήσει κοντά στα 2 χρόνια από τη ζωή του, μόνο στις διαδρομές από το σπίτι στην εργασία και το αντίστροφο.
▪️ Εξίσου σοκαριστικό είναι και το κόστος. Ίσα με ένα μικρό σπίτι μπορεί να του κοστίσει αυτή η διαδρομή.
🔵 Η τηλεργασία, έχει λοιπόν σημαντικά οφέλη, κυρίως, για κάποιους εργαζόμενους:
ανθρώπους με πρόσκαιρες ή και μόνιμες δυσκολίες στη μετακίνηση
εργαζόμενους που έχουν την ευθύνη φροντίδας τρίτων ή που διαμένουν μακριά από την εργασία τους.
🔵 Αλλά και για το σύνολο της κοινωνίας, αφού:
μειώνει την κυκλοφορία και τα ατυχήματα,
αποσυμφορίζει τα μέσα μεταφοράς
ελαττώνει την κατανάλωση ενέργειας και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα
περιορίζει τη διάδοση των ασθενειών
μειώνει τα κόστη υποδομών στους εργασιακούς χώρους.
🔵 Και τέλος για τους ίδιους τους εργαζόμενους, αφού:
βελτιώνει την ισορροπία ανάμεσα στην προσωπική και εργασιακή τους ζωή και
περιορίζει το κόστος των μετακινήσεων.
➡️ Κι’ όμως, μέχρι την πανδημία, η απομακρυσμένη εργασία δεν είχε γνωρίσει πολύ μεγάλη άνθιση.
➡️ Χαρακτηριστικά, μέσα σε μία δεκαετία, από το 2009 – 2019:
η τηλεργασία, περιστασιακή ή πιο σταθερή, στην Ε.Ε αυξήθηκε από το 12,4% μόλις στο 16,1%.
Αντίστοιχα, στην Ελλάδα, από το 4,3% μόλις στο 5,3%.
➡️ Μέσα στην πανδημία βέβαια η κατάσταση άλλαξε θεαματικά:
Στο πρώτο κύμα, πάνω από το 1/3 (37%) των εργαζομένων στην Ε.Ε., που πριν απασχολούνταν στον χώρο εργασίας τους, εντάχθηκαν σε καθεστώς τηλεργασίας.
Στη συνέχεια, αυτό το ποσοστό διαμορφώθηκε στο 25%.
➡️ Από τα ενδεικτικά και μόνο στοιχεία, είναι φανερή η ώθηση που δέχθηκε το συγκεκριμένο μοντέλο λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών.
Όλες οι εκτιμήσεις όμως λένε ότι, ενόψει της παγκόσμιας ανασφάλειας αλλά και των πλεονεκτημάτων που εμφανίζει, η απομακρυσμένη εργασία ήρθε για να μείνει. Τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
➡️ Όπου, λοιπόν, δεν υπήρχε επαρκές πλαίσιο, έπρεπε να δημιουργηθεί κι αυτό γίνεται με άμεσο τρόπο, πριν την πανδημική άμπωτη, με δύο νομοθετικές παρεμβάσεις:
το παρόν σχέδιο νόμου, για τον δημόσιο και το λεγόμενο «εργασιακό», για τον ιδιωτικό τομέα, το οποίο συζητείται παράλληλα στην αρμόδια Επιτροπή, οπότε θα έχουμε την ευκαιρία να αναφερθούμε στις αντίστοιχες ευελιξίες που εξασφαλίζει στην ιδιωτική εργασιακή σχέση, αν και, όπως φαίνεται, εκεί θα καπελωθεί η συγκεκριμένη συζήτηση από άλλες ευέλικτες ρυθμίσεις, στις οποίες η αντιπολιτευτική προπαγάνδα έχει προσδώσει τερατώδη χαρακτηριστικά!
🔵 Με εναργή τρόπο ο εισηγητής της πλειοψηφίας παρέθεσε τις διατάξεις του σχεδίου, που συνιστούν ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την εφαρμογή της τηλεργασίας.
➡️ Προσδιορίζονται, λοιπόν, ο σκοπός, το αντικείμενο και το πεδίο αναφοράς, με τις ρητές εξαιρέσεις για εκπαιδευτικούς και ένστολους.
➡️ Τίθενται οι βασικές αρχές της, δηλαδή:
ο ξεκάθαρα οικειοθελής χαρακτήρας της, εκτός κι αν πρόκειται για λόγους υγείας του υπαλλήλου ή απειλή της δημόσιας υγείας ή για άλλη έκτακτη ανάγκη,
ο κανόνας της ίσης μεταχείρισης μεταξύ τηλεργαζόμενων και μη υπαλλήλων,
τα χρονικά όρια και ο τόπος παροχής της τηλεργασίας.
➡️ Περαιτέρω, καθορίζονται οι υποχρεώσεις του φορέα:
η εκπαίδευση και η συνεχής ενημέρωση των τηλεργαζόμενων
η εξασφάλιση πρόσβασης στα πληροφοριακά συστήματα του φορέα και
η χρήση με ασφάλεια των αρχείων με προσωπικά δεδομένα.
➡️ Ακολούθως, ρυθμίζονται ουσιαστικά τα ζητήματα, όπως:
τα χρονικά της όρια, μέχρι 44 εργάσιμες, ανά ημερολογιακό έτος, που λαμβάνονται υποχρεωτικά εντός περιόδου 3 μηνών και εκεί εξαιρείται ευλόγως βεβαίως η περίοδος των θερινών διακοπών,
το μέγιστο επιτρεπτό ποσοστό υπαλλήλων ανά Διεύθυνση, που μπορεί να τηλεργάζεται και ανέρχεται στο 25% των υπαλλήλων των οποίων τα καθήκοντα είναι συμβατά με την τηλεαπασχόληση,
η υποχρέωση του φορέα να παρέχει στον υπάλληλο «Σταθμό Τηλεργασίας», συντήρηση και αναβάθμιση του εξοπλισμού,
οι θέσεις εργασίας που είναι επιλέξιμες για τηλεργασία και οι διαδικασίες για την υποβολή αιτήματος από τον εργαζόμενο και την λήψη απόφασης από την διοίκηση.
Και φυσικά το δικαίωμα στην αποσύνδεση του τηλεργαζόμενου μετά το πέρας του ωραρίου του.
✅ Στο ζήτημα αυτό οφείλουμε να αποκαταστήσουμε την αλήθεια, την οποία επιχείρησε να αλλοιώσει ο παραμορφωτικός φακός της αντιπολίτευσης.
➡️ Ουδέποτε καταψήφισαν οι ευρωβουλευτές της ΝΔ το δικαίωμα των εργαζομένων στην αποσύνδεση. ➡️ Το υπερψήφισαν, μαζί με την τροπολογία για τον χρόνο προσαρμογής για τα κράτη μέλη.
Ενείχε αυτό κάποια σκοπιμότητα; Καμία!
Αυταπόδεικτο, όπως προκύπτει από το γεγονός ότι η κυβέρνηση το ψηφίζει άμεσα, δηλαδή σήμερα!
Συνεπώς, άσφαιρα τα πυρά!
🔵 Πολύ σημαντικές και οι παρεμβάσεις του δευτέρου μέρους για την αξιολόγηση, την πειθαρχική διαδικασία, την απασχόληση, τον διορισμό συγγενή αποβιώσαντος υπαλλήλου, τη δυνατότητα σε ΟΤΑ ορεινών και νησιωτικών περιοχών να παρέχουν δωρεάν σίτιση και κατάλυμα διαμονής σε υπαλλήλους τους.
🟢 Συνεπώς, το σχέδιο νόμου:
συμβάλλει στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους, στην ενίσχυση των εργαζομένων, οι οποίοι εξοικειώνονται με τη χρήση των μέσων πληροφορικής, μαθαίνουν να οργανώνουν αυτόνομα την εργασία τους και να έχουν καλύτερη ισορροπία επαγγελματικής και ιδιωτικής ζωής.
🔵 Περνάμε, λοιπόν, σε ένα άλλο μοντέλο διοίκησης που βασίζεται σε στόχους και αποτελέσματα και όχι στην επιτήρηση με τη στενή έννοια!
✅ Υπερψηφίζουμε, συνεπώς, άλλο ένα νομοθέτημα του ΥΠΕΣ που κατατείνει στην ομόρροπη και ισόρροπη αναβάθμιση του Δημόσιου με τον Ιδιωτικό Τομέα.
🟦 Ο κ. Υπουργός μας υποσχέθηκε νέες τομές και μεταρρυθμίσεις και όσο αυτές θα συμβαίνουν, τόσο θα επιβεβαιώνεται η ψήφος εμπιστοσύνης προς τη χώρα, όπως έγινε και εχθές με την επιτυχία αυτή, να πάρουμε το χαμηλότερο επιτόκιο στα δεκαετή ομόλογα εδώ και δέκα τρία χρόνια.
✅ Κύριε Αναπληρωτή Υπουργέ, σας ευχαριστούμε θερμά που εντάξατε την πρόταση του Δήμου Σερβίων στο Πρόγραμμα Τρίτσης για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου.
Είναι πάρα πολύ σημαντικό.
✅ Κατά προτεραιότητα σας καλώ και σας παρακαλώ να εξετάζετε τα αιτήματα της Δυτικής Μακεδονίας και της Π.Ε. Κοζάνης λόγω των ειδικών συνθηκών που συντρέχουν εκεί.
Ευχαριστώ θερμά.