Τη συγχώνευση του 4ου Νηπιαγωγείου Σιάτιστας με το 3ο Νηπιαγωγείο προτείνει η Αθμια Εκπαίδευση Κοζάνης.
Το θέμα συζητήθηκε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Βοΐου, όπου για το 2026 τα δύο νηπιαγωγεία θα έχουν 21 παιδιά συνολικά, ενώ προτείνει να μείνει ως κτήριο του 3ο νηπιαγωγείο.
Ωστόσο σύμφωνα με τα στοιχεία, αναμένεται από το 2027 αύξηση σε 27 μαθητές και το Δημοτικό Συμβούλιο, ζητάει να μείνουν και οι δυο μονάδες
Η Εισήγηση του Προέδρου της Επιτροπής Εκπαίδευσης Βοΐου Δημήτρη Ζαγκουντίνου που έγινε ομόφωνα δεκτή.
Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι,
Καταθέτω προς συζήτηση και λήψη απόφασης το ζήτημα που προέκυψε μετά την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, η οποία προβλέπει τη συγχώνευση των δύο νηπιαγωγείων της περιοχής μας λόγω του συνολικού αριθμού των 21 νηπίων και προνηπίων για την επόμενη σχολική χρονιά.
Ο Δήμος Βοΐου και η Επιτροπή Εκπαίδευσης θεωρούμε ότι η συγχώνευση αυτή δεν πρέπει να προχωρήσει και εισηγούμαστε να υποβληθεί επίσημο αίτημα για κατ’ εξαίρεσιν διατήρηση της λειτουργίας και των δύο σχολικών μονάδων.
Η εισήγησή μου βασίζεται στους παρακάτω τεκμηριωμένους λόγους:
1 Κοινωνικοοικονομικές συνθήκες και δημογραφική πίεση
Ο Δήμος Βοΐου έχει πληγεί βαριά τόσο από την απολιγνιτοποίηση όσο και από την απογουννοποίηση, που οδήγησαν στην κατάρρευση δύο βασικών παραγωγικών κλάδων της περιοχής.
Η συρρίκνωση αυτών των δραστηριοτήτων —σε μεγάλο βαθμό λόγω κεντρικών πολιτικών αποφάσεων— έχει προκαλέσει μαζική πληθυσμιακή αποχώρηση, ανεργία και αποδυνάμωση των τοπικών κοινοτήτων.
Σε τέτοιες συνθήκες, κάθε σχολική μονάδα αποτελεί στοιχείο κοινωνικής και οικονομικής σταθερότητας.
Η κατάργηση ή συγχώνευσή της επιταχύνει τη δημογραφική ερήμωση.
2. Οι σχολικές μονάδες ως πυλώνες τοπικής συνοχής
Τα τοπικά νηπιαγωγεία είναι σημαντικοί κοινωνικοί πυρήνες.
Η διατήρησή τους στηρίζει τις οικογένειες, τη συνοχή της κοινότητας και την καθημερινή λειτουργία των οικισμών.
Ένα σχολείο που κλείνει λειτουργεί αποτρεπτικά για την παραμονή ή εγκατάσταση νέων οικογενειών.
3. Χωροταξικές και μεταφορικές δυσκολίες
Οι αποστάσεις μεταξύ των οικισμών, το ορεινό ανάγλυφο, οι καιρικές συνθήκες και η κατάσταση του οδικού δικτύου καθιστούν δυσχερή την καθημερινή μετακίνηση νηπίων.
Η συγχώνευση θα επιβαρύνει σημαντικά τις οικογένειες και θα θέσει μικρά παιδιά σε δύσκολες και ενίοτε επικίνδυνες συνθήκες μετακίνησης
4. Παιδαγωγικοί λόγοι
Τα νήπια χρειάζονται οικείο και σταθερό σχολικό περιβάλλον με σταθερές σχέσεις και μικρές δομές.
Οι απότομες αλλαγές και η συγκέντρωση περισσότερων παιδιών σε μία μονάδα επηρεάζουν την παιδαγωγική ποιότητα και την ψυχοσυναισθηματική ισορροπία των μαθητών.
5. Ασφάλεια και επάρκεια υποδομών
Και τα δύο νηπιαγωγεία διαθέτουν ασφαλείς και επαρκείς κτιριακές υποδομές.
Η συστέγαση, λόγω συγχώνευσης, ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα υπερπληρότητας ή λειτουργικής επιβάρυνσης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, εισηγούμαι:
Το Δημοτικό Συμβούλιο να απορρίψει την προτεινόμενη συγχώνευση των δύο νηπιαγωγείων.
Να εγκρίνει την αποστολή επίσημου αιτήματος προς τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και το Υπουργείο Παιδείας για κατ’ εξαίρεσιν διατήρηση της λειτουργίας τους.
Να τεκμηριωθεί το αίτημα βάσει των ιδιαίτερων κοινωνικοοικονομικών συνθηκών, της δημογραφικής κατάστασης και των παιδαγωγικών αναγκών της περιοχής.
Η διατήρηση των σχολικών μας μονάδων δεν είναι μόνο εκπαιδευτικό ζήτημα.
Είναι ζήτημα επιβίωσης των τοπικών κοινοτήτων και προστασίας της κοινωνικής συνοχής στον Δήμο Βοΐου.
με εκτίμηση
Ζαγκουντίνος Δημήτριος
πρόεδρος επιτροπής εκπαίδευσης δημου Βοιου




























