Κατά την έναρξη της συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, εξέφρασε την οδύνη και τον σπαραγμό του, όπως χαρακτηριστικά είπε, για την «πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους». «Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση», πρόσθεσε.
Προλογίζοντας τον υπουργό Επικρατείας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, απέκλεισε κάθε ιδέα για συγκάλυψη, συμψηφισμό και ανούσια κομματική αντιπαράθεση.
Ο κ. Γεραπετρίτης εξέφρασε από την πλευρά του την οδύνη και τον σπαραγμό του για ό,τι συνέβη. Μίλησε για μια πρωτοφανή τραγωδία που μας συγκλόνισε όλους. Η οδύνη αυτή πρέπει να βρει μια κάθαρση, είπε.
Ξεκαθάρισε ότι δεν βρίσκεται εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης για να κάνει κομματική ή πολιτική αντιπαράθεση. Δεν θα ακούσετε κανένα λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης.
Δεν έχω καμία αρμοδιότητα ούτε διάθεση να εμπλακώ με την κατ’ ουσίαν απόδοση ευθυνών αυτό είναι δουλειά της δικαιοσύνης σημείωσε. Είπε επίσης ότι θα υπάρξει πλήρης διαφάνειας και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο και πως και ο ίδιος θα προκαλέσει μια συζήτηση στην Βουλή για να συζητηθούν τα ζητήματα παθογένειας στους σιδηρόδρομους. Επαναλαμβάνω ότι δεν θα μπούμε σε κομματική αντιπαράθεση.
Εγώ θα ασχοληθώ αποκλειστικά με τα ζητήματα του δυστυχήματος και την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων. Δεν έχω καμία διάθεση να εμπλακώ με την κατ’ ουσία απόδοση ευθυνών που είναι αρμοδιότητα της δικαιοσύνης και ήδη έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες ώστε η έρευνα να πάει στο δυνατό επίπεδο.
Η ευθύνη στο υψηλότερο επίπεδο του υπουργού Μεταφορών έχει αναληφθεί. Τις επόμενες ημέρες η αντικατάσταση των προέδρων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ώστε να προχωρήσουμε στην επανεκκίνηση των δρομολογίων.
Αναφερόμενος στις δυστύχημα είπε: εγώ βρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας και είχα την δυστυχία να έχω μια προσωπική άποψη για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργεί το σύστημα διοίκησης στην Θεσσαλονίκη και την Λάρισα. Οι διαπιστώσεις που έκανα ήταν ότι το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε αδιαλλείπτως και δεν υπήρξε καμία διακοπή λειτουργίας στο τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας. Άρα και το μοιραίο βράδυ θα έπρεπε να έχει γίνει η αυτόματη χάραξη πορείας.
Επίσης δεν συντελέστηκε η χειροκίνητη αλλαγή κλειδιού σε δεύτερο επίπεδο και σε τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να υπάρχει παρακολούθηση στον πίνακα και για μια απόσταση 5,5 χλμ. Αν είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας θα είχε διαπιστωθεί η μετάπτωση της αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή. Αν είχαμε πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στην χώρα το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί πέρα από το ζήτημα του ανθρώπινου λάθους».
Για το θέμα του προσωπικού είπε: Είναι προφανές ότι απαιτείται πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Προϊόντος του χρόνου τα τελευταία 15 χρόνια υπήρξε σημαντική μείωση λόγω οικονομικών περιορισμών και συνταξιοδοτήσεων. Έγινε πολύ μικρός αριθμός αναπλήρωσης. Έγινε μια προσπάθεια σε 3 επίπεδα από την κυβέρνηση μέσω της κινητικότητας, μέσω προσλήψεων με ΔΠΥ περίπου 200, 69 κλειδούχοι και 73 σταθμάρχες και δρομολόγηση ενός σημαντικού αριθμού μόνιμων προσλήψεων στον ΟΣΕ. Για το 2021 διαγωνισμός για πρόσληψη 117 ατόμων εκ των οποίων 36 σταθμάρχες και το 2022 ακόμα 100.
Για τις υποδομές είπε: Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε επί 50 χρόνια με έμφαση στην χειροκίνητη λειτουργία. Για πρώτη φορά το 2014 υπογράφηκε η σύμβαση με την οποία θα έχουμε καθολική αναβάθμιση υποδομών με την σηματοδότηση και την καθολική λειτουργία της τηλεδιοίκησης. Η σύμβαση αυτή αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 και είχε υπάρξει παράδοση του 32% του παραδοτέου και δυστυχώς υπήρχαν σημαντικά σφάλματα και μόνο ένα 18% ήταν γνήσια λειτουργικό. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν λάθη στην εφαρμογή και η αρμόδια αρχή χρηστού ελέγχου της ΕΕ διαπίστωσε ότι υπάρχουν σφάλματα. Και από το 2017 έως το 2019 καμία απολύτως παράδοση. Τότε αλλάζει η διοίκηση την ΕΡΓΟΣΕ και από το Νοέμβριο γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης. Υπογράφηκε συμπληρωματική το 2021. Τότε επανεκκίνησε η σύμβαση. Τώρα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και μέσα στο 2023 θα έχουμε την παράδοση του υπόλοιπου τμήματος.
Γίνονται όλες οι ενέργειες έτσι ώστε η σύμβαση να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με την Alstom και ζήτησε να γίνει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Θα είμαι από πάνω για να μην υπάρξει καμία απολύτως καθυστέρηση.
Για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου: ίσως να ακούγεται πολυτελές όταν έχουμε χάσει τόσες ζωές. Πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού στον σιδηρόδρομο γιατί είναι ένα λαϊκό μέσα οικονομικό και η επανεκίννηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Για τον υπόλοιπο χρόνο θα λειτουργήσει με 2 σταθμάρχες ανά σταθμούς και αυτό μπορεί να σημάνει μείωση μεταφορικού έργου. Και με έναν μεγαλύτερο συντονισμό στις δράσεις μέσω των τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουμε.
Για το προσωπικό είπε θα υπάρξει αναβάθμιση σε σχέση με τις προσλήψεις και την εκπαίδευση του προσωπικού. Είχα ρην ευκαιρία να ασχοληθώ και το πρόγραμμα σπουδών είναι αυστηρό και καταλαμβάνει θεωρητική και πρακτική άσκηση 6,5 μηνών με καθημερινή υποχρεωτική συμμετοχή των υποψηφίων και πρακτική στο πεδίο. Θα αξιολογηθεί όμως το πλαίσιο για να έχουμε καλύτερη εικόνα και πιο πλήρη εκπαίδευση.
Θα έρθει προς ψήφιση αυστηρότερο πλαίσιο για δολιοφθορές κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο. Ειδικά για τον χαλκό και άλλα υλικά σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει αδυναμία υποστήριξης και να διακόπτονται τα δρομολόγια αλλά και ζητήματα ασφάλειας. Θα υπάρξει αυστηροποίηση του πλαισίου.
Ο πρωθυπουργός είχε επικοινωνία με την πρόεδρο της Κομισιόν και σήμερα βρίσκεται στην Ελλάδα αντιπροσωπεία των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων για να δρομολογηθεί το νέο πλαίσιο λειτουργίας και ασφάλειας. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε και με τον Γερμανό Καγκελάριο και θα υπάρξει συνεργασία με κλιμάκιο από την Γερμανία στη χώρα μας.
Κατανοώ τον συλλογικό πόνο σε μια εποχή σαν αυτή να γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που δεν συνα΄δουν. Κατανοώ και τον θυμό των ανθρώπων και τις αντιδράσεις θέλω να διαβεβαιώσω ότι σε ότι αφορά την κυβέρνηση και εμένα προσωπικά θα παραμείνω στην θέση αυτή με ένα καθήκον το οποίο θεωρώ ιερό για να έρθουν στο φως τα αίτια όποια και αν είναι αυτά κάνοντας και την δική μας κριτική και η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους.
Απαντώντας σε ερώτηση είπε ότι η επιτροπή που έχει συσταθεί θα είναι διοικητικού χαρακτήρα και επίσης ότι δεν τίθεται θέμα κυρώσεων των θεσμών της ΕΕ. Για τις ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων είπε ότι είναι ζήτημα αμιγώς και μόνο της δικαιοσύνης να το κρίνει. Δεν θα υπάρξει καμία απολύτως σκιά.
Αυτή την στιγμή τρέχουν δυο συμβάσεις για τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό. Περιλαμβάνουν την σηματοδότηση όλου του δικτύου. Να έχουμε φανάρια παντού. Το δεύτερο είναι να «βλέπει» το τρένο το σταθμαρχείο και το κέντρο ελέγχου. Να έχουμε μια αλληλεπίδραση. Αυτό απαιτεί μια διπλή εγκατάσταση, στην γραμμή και στο τρένο. Και το σύστημα τηλεδιοίκησης να μπορεί να δει ανά πάσα στιγμή που βρίσκεται το τρένο. Περιορίζει τον ανθρώπινο παράγοντα λάθους. Σύστημα τηλεειδοποίησης γενικό δεν υπήρχε ποτέ στη χώρα. Δυστυχώς στο συγκεκριμένο σημείο δεν έχει αναπτυχθεί το έργο και η ανάπτυξη του έργου θα έρθει πλήρως τις επόμενες ημέρες. Θέλω να είμαι σαφής. Το κέντρο τοπικής τηλεδιοίκησης Λάρισας λειτουργούσε κανονικά. Θα μπορούσε να υπάρξει χάραξη. Είχε μεν προβλήματα αλλά λειτουργούσε πλήρως από το Νοέμβριο του 2022.
Ερωτηθείς πότε θα επαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος είπε: Η επιθυμία μας είναι να επανεκκινήσει στον συντομότερο δυνατό χρόνο αλλά με ασφαλείς προϋποθέσεις. Ενδεχομένως έως και το τέλος του μήνα. Όταν λέμε μείωση μεταφορικού έργου εννοούμε μείωση σταθμών και δρομολογίων. Θα το δούμε με την εταιρεία. Δεν θα ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας.
Θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί πολύ πιο σύντομα τα έργα. Δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Τα συστήματα που θα εγκαταστήσουμε αλληλεπίδρασης λειτουργούν μόνο σε τρεις χώρες στην Ευρώπη. Η προσπάθεια που έχει γίνει ιδίως τα τελευταία χρόνια είναι μια προσπάθεια που εξελίσσεται γρήγορα. Τα στοιχεία που έχω αναφέρουν ότι η σύμβαση για την τηλεδιοίκηση αφορά 52 σταθμούς και 3 κέντρα τηλεδιοίκησης. Το 2017 που σταμάτησε το έργο είχαν παραδοθεί σε 17 από τους 52 σταθμούς και σε αυτούς τους 17 σταθμούς αναγκάστηκαν και έγινα πρόσθετα έργα που ανέτρεψαν όλο το. έργο στους μισούς από αυτούς τους σταθμούς. Περίπου το 15% έγινε από την αρχή γιατί τα συστήματα δεν έβλεπαν το ένα το άλλο. Το 2017 σταμάτησε τελείως το έργο και ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2018 και άρα έκτοτε από το 2021 έχουμε πάει από ένα 18% στο 70% και δεν είχε παραδοθεί κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης. Σήμερα έχει παραδοθεί ένα. Δεν είμαστε εδώ για να δούμε ποιος έχει κάνει τα μεγαλύτερα σφάλματα αλλά είμαστε απολογούμενοι στην ελληνική κοινωνία γιατί καθυστερήσαμε.
Πηγή: eleftherostypos.gr