Το παρόν νομοσχέδιο είναι ένα εγχείρημα προς την κατεύθυνση που σταθερά στοχεύουμε και αφορά τον πυρήνα του πολιτικού μας αφηγήματος.
Που στηρίζεται σε δύο μεγάλες ενότητες.
Η πρώτη ενότητα αφορά την προστασία των δημοκρατικών δικαιωμάτων, άρα των δικαιωμάτων του κόσμου της εργασίας και των κοινωνικών δικαιωμάτων.
Η δεύτερη ενότητα αφορά την προστασία του δημόσιου πλούτου και δημόσιου χώρου,αλλά δεν είναι του παρόντος νομοσχεδίου.
Είμαστε λοιπόν στον κλειστό πυρήνα της προσπάθειας μας.
Επιδιώκουμε την προστασία των δικαιωμάτων αλλά και την διεύρυνσή τους.
Εχοντας στόχο την βελτίωση κρίσιμων παραμέτρων της καθημερινότητας των εργαζομένων, όπως το άγχος της απλήρωτης εργασίας,της αδήλωτης και την κανονικότητα στην κοινωνική ασφάλιση.
Υπάρχει ζήτημα με την εργασία και τους μισθούς ? Ακούσαμε πολλά, ας δούμε μερικά.Να πούμε κάποια χρήσιμα και αδιαμφισβήτητα στοιχεία με αριθμούς.
Επί Ν.Δ. και Σαμαρά, οι απασχολούμενοι μειώθηκαν πάνω από 200.000 (σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ).
Πρώτο επτάμηνο 2017 ( «ΕΡΓΑΝΗ») έχουμε αύξηση των θέσεων εργασίας, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας σε 263.000.
Η ανεργία το `14 έφτασε στο 27% και μας εγκαλούν ποίοι ?
Αυτοί οι ίδιοι που την απογείωσαν.
Εμείς φέραμε την ανεργία στο 21,7%, στα επίπεδα που βρισκόταν πριν το 2012 και συνεχίζουμε με μεθοδικότητα και πίστη,την προσπάθεια αυτή.
Το 2012 με νομοθέτημα, με πράξη υπουργικού συμβουλίου, ο κατώτατος μισθός κατρακύλησε στα 586 € και στα 510 € για τους νέους. Στα 586 € ο κατώτατος μισθός για την πλήρη απασχόληση, κάτω από το μέσο μισθό της περιόδου για την μερική απασχόληση.
Μας εγκαλούν για τους χαμηλούς μισθούς οι ίδιοι που τους εξαφάνισαν, εξωθόντας την υποκρισία σε αδιάβατους δρόμους.
Με τα στοιχεία του ΕΦΚΑ τον Νοέμβριο του 2011, ο μέσος μισθός για μερική απασχόληση ήταν 601€ (κυβέρνηση Παπαδήμου).
Τον Νοέμβριο του 2014, ο μέσος μισθός για μερική απασχόληση ήταν 400€. Μείωση του μισθού για μερική απασχόληση κατά 201 €, είναι αυτός ο μισθός όπου αυτοί που τον διαμόρφωσαν ,σήμερα μας καταγγέλλουν εμάς.
Μόνο επί κυβέρνησης Σαμαρά ο μέσος μισθός μερικής απασχόλησης ,μειώθηκε 163 €.
Οι αμοιβές εξαρτημένης εργασίας ανά μισθωτό (ΕΛΣΤΑΤ), το 2012 ήταν στο -3%, όλων των κλάδων της οικονομικής δραστηριότητας. Το 2013 ήταν -7,5%.
Το 2016 όμως, ήταν +0,8%, δηλ. αύξηση 0,8%,ανά εργαζόμενο.
Και όχι μόνο αυτό αλλά ,εφτά στους δέκα κλάδους οικονομικής δραστηριότητας, παρουσιάζουν αύξηση μισθού το πρώτο τετράμηνο του 2017, σε σχέση με το πρώτο τετράμηνο του 2016.
Αριθμοί που απλά λένε την αλήθεια.
Επανερχόμενος στο Νομοσχέδιο,να τονιστεί πως διευθετούνται ζητήματα που σχετίζονται με την κοινωνική ασφάλιση και λύνονται χρόνια προβλήματα των ασφαλισμένων.
Παράλληλα, έχουμε και ένα πλέγμα διατάξεων ,που διευκολύνουν την πλήρη και την ισότιμη συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της χώρας.
Είναι κεντρική προτεραιότητα του έργου μας η καταπολέμηση της παραβατικότητας στους χώρους δουλειάς. Αυτή η δέσμευση υλοποιείται στη βάση τριών αξόνων:
α) Ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών και κυρίως του ΣΕΠΕ.
β) Στόχευση των χρηματοδοτικών εργαλείων στην κατεύθυνση της προστασίας των εργασιακών δικαιωμάτων.
γ)Βελτίωση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου για την καταπολέμηση της απλήρωτης, της αδήλωτης και υποδηλωμένης εργασίας.
Για την αδήλωτη- υποδηλωμένη εργασία
Επιβάλλεται προσωρινή ή και οριστική διακοπή της λειτουργίας της επιχείρησης σε παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας.
Υποχρεώνεται ο εργοδότης να καταχωρεί ηλεκτρονικά στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ την νόμιμη υπερωριακή απασχόληση.
Γίνεται υποχρεωτική η ηλεκτρονική αναγγελία της οικειοθελούς αποχώρησης του εργαζόμενου και η μη τήρηση της εργατικής νομοθεσίας δεν επιτρέπει στον παραβάτη, πρόσβαση στο δημόσιο χρήμα.
Για την απλήρωτη εργασία:
- προβλέπεται η έκδοση διαταγής πληρωμής για οφειλόμενους μισθούς.
- Μειώνει το κόστος της δίκης για τους εργαζόμενους.
- Προβλέπεται σύντομη εκδίκαση γι’ αυτό το λόγο μέχρι 60 ημέρες.
- Προβλέπεται ότι ο άνεργος που θεωρεί τη μονομερή βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας ως απόλυση θα μπορεί να λαμβάνει αμέσως επίδομα εργασίας.
Με το παρόν σχέδιο νόμου προβλέπονται επίσης ρυθμίσεις για την πληρέστερη εφαρμογή των διατάξεων της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης και επιλύονται ασφαλιστικά θέματα συγκεκριμένων κατηγοριών.
Μερικές βασικές ρυθμίσεις:
- Καταργείται η υποχρέωση μηχανικών και δικηγόρων να καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές μόνο λόγω της εγγραφής τους σε ΤΕΕ και δικηγορικούς συλλόγους,αλλά με την έναρξη της επαγγελματικής τους δραστηριότητας.
- Παρατείνεται η σύνταξη αναπηρίας μέχρι να οριστικοποιηθεί η γνωμάτευση,εάν ζητηθεί, στα ΚΕΠΑ.
- Επιλύεται το ζήτημα της μη λειτουργίας επιτροπών για τον χαρακτηρισμό εργατικών ατυχημάτων όπως για παράδειγμα στη ΔΕΗ.Η λειτουργία των είχε σταματήσει από το 2012.
Στο ζήτημα των δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία,το ν/σ αποσκοπεί στην εμπέδωση της αντίληψης της αναπηρίας ως κοινωνικού ζητήματος.
Εμπεριέχει ρυθμίσεις που επηρεάζουν την συναλλαγή με φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, θέτουν κριτήρια στην παραγωγή προϊόντων και στην παροχή υπηρεσιών από την σκοπιά των ατόμων με αναπηρία, συμβάλουν στην πληροφόρηση και δημιουργούν νέες εκπαιδευτικές ενότητες.
Ισχυροποιούμε και διευρύνουμε τα διαιώματα του κόσμου της Εργασίας και της Αναπηρίας,σε μιά θετικότερη προοπτική.
Απαντάμε στην απαξίωση και απομείωση της Εργασίας που απαιτεί ο Νεο-φιλελευθερισμός ,για την διασφάλιση των( ταξικών) συμφερόντων του κυρίαρχου μπλοκ.
Διαρθρώνουμε με θετικό και δημιουργικό τρόπο τα τεράστια προβλήματα που επισώρευσε η κρίση στην αγορά και την Εργασία.
Η δικαίως αμοιβόμενη και αξιοπρεπής Εργασία είναι η σημαντικότερη παράμετρος Ανάπτυξης ,στο δικό μας παραγωγικό σχέδιο που με επιμονή και αυταπάρνηση υλοποιούμε.
Σας ευχαριστώ.
06-09-2017 ΜΙΜΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ