Πρόκειται για μια πολύ συχνή ανησυχία νέων γονιών. Αναζητώντας στο διαδικτύο θα βρούμε πως ΄΄σε ηλικία 18 μηνών θα πρέπει να λέει 50 λέξεις” ή ”κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης”. Συχνά επίσης σε συζητήσεις ακούμε ”τα αγόρια αργούν να μιλήσουν”, ”περίμενε λίγο ακόμη”, ” θα το βοηθήσει το σχολείο”. Ακούγοντας όλα αυτά κάνουν ένα γονέα που ήδη ανησυχεί να αμφιβάλλει και δεν ξέρει ποια είναι η καλύτερη απόφαση για την υγεία του παιδιού του.
Πράγματι, σύμφωνα με βιβλιογραφικά δεδομένα η ανάπτυξη ομιλίας είναι μια διαδικασία που ξεκινάει από τις πρώτες μέρες ζωής ενός παιδιού. Ήδη από τους πρώτους μήνες ζωής αρχίζει και προσλαμβάνει λεξιλόγιο. Φτάνοντας στην ηλικία των 18 μηνών περιμένουμε πως θα έχουμε την έκρηξη του λεξιλογίου. Εκείνο το διάστημα είναι που θα αρχίσουμε πολύ έντονα να ακούμε το παιδάκι μας να κατονομάζει απλά καθημερινά αντικείμενα και ενέργειες. Από την ηλικία των 2 και μετά αναμένουμε να συνδυάζει 2 λέξεις μαζί (πχ. πίνω νερό, έλα μαμά, κοίτα εκεί).
Η προσέγγιση του ”περιμένουμε λίγο ακόμη, ως τα 3 και βλέπουμε” σε παιδιά που καθυστερούν να μιλήσουν είναι μια πρακτική που δεν τα βοηθάει να αναπτυχθούν και να ωριμάσουν. Ισχύει επίσης, πως κάθε παιδί είναι διαφορετικό, όμως υπάρχουν ορισμένα χρονικά όρια τα οποία είναι κοινά για όλα τα παιδιά. Εάν ξεπεραστούν τότε έχουμε ένα λόγο ανησυχίας.
Πριν ξεκινήσουμε να συγκρίνουμε τα παιδιά μεταξύ τους ας σκεφτούμε ορθολογικά και ψύχραιμα, ερευνώντας την καλύτερη δυνατή υποστήριξη που μπορούμε να προσφέρουμε στο παιδί μας και στην οικογένεια που χτίζουμε.
Ο αναπτυξιακός έλεγχος, ακοολογικός έλεγχος, η λογοθεραπευτική αξιολόγηση καθώς και η εργοθεραπευτική αξιολόγηση είναι κινήσεις πολύ σημαντικές να γίνουν ώστε να αποσαφηνιστεί και να αντιμετωπιστεί η καθυστέρηση ομιλίας.
Είναι όλα αυτά απαραίτητα;
Ναι. Είναι σημαντικό να αντιμετωπίζουμε ολιστικά ένα παιδί για να αντιληφθούμε τόσο τις δυνατότητες όσο και τις αδυναμίες του.
Να περιμένω να ξεκινήσει πρώτα το σχολείο και μετά;
Δε συνιστάται. Η πρώτη μορφή κοινωνίας είναι η οικογένεια, είναι απαραίτητο να μπορώ να επικοινωνώ τις ανάγκες μου και να κάνω διάλογο πρώτα εκεί και έπειτα στο ευρύ κοινωνικό πλαίσιο.
Γιατί η λογοθεραπεία θα βοηθήσει το παιδί μου;
Η λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τον έλεγχο και τη θεραπεία των επικοινωνιακών δεξιοτήτων ενός ατόμου. Για να μπορέσουμε να παράξουμε λέξεις είναι σημαντικό να έχουμε κατακτήσει μη λεκτικές επικοινωνιακές δεξιότητες. Είναι μια θεραπευτική διαδικασία δομημένη μέσα από παιχνίδι και στοχεύει στην εκμαίευση και ενίσχυση επικοινωνιακών και λεκτικών δεξιοτήτων.
Η θεραπευτική διαδικασία που λαμβάνει χώρα από 18 μηνών έως 5 ετών λέγεται πρώιμη παρέμβαση, έχει αποδειχθεί οτι έχει σημαντικότατα οφέλη τόσο στην γλωσσική έκφραση και την κοινωνικοποίηση ενός παιδιού καθώς αξιοποιεί στο μέγιστο τη μάθηση μέσω παιχνιδιού.
Δάρδα Ελένη
Λογοθεραπεύτρια
ΣυνΟμιλώ
Τηλ:2461304479
www.syn-omilo.gr