Το 2Ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας, στα πλαίσια υλοποίησης του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS+KA1 με θέμα: «Νέες Τεχνολογίες, Νέες Προκλήσεις, Καινοτόμες Ευρωπαϊκές Πρακτικές» πραγματοποίησε την πρώτη κινητικότητά του στην Ισλανδία, στο διάστημα 19 Μαρτίου έως 27 Μαρτίου 2022.
Ο διευθυντής του σχολείου Κώντσιογλου Χριστόφορος και ο εκπαιδευτικός Τζημούρτας Γεώργιος επισκέφτηκαν το Ρέικιαβικ, την πρωτεύουσα της Ισλανδίας από τις 19 ως τις 27 Μαρτίου και παρακολούθησαν το σεμινάριο: «Δομημένες Εκπαιδευτικές Επισκέψεις και Επιμορφωτικά Σεμινάρια στην Ισλανδία».
Η πολυποίκιλη ομάδα του σεμιναρίου αποτελούνταν από 96 εκπαιδευτικούς, 17 διαφορετικών ευρωπαϊκών χωρών. Το καλωσόρισμα έγινε στο Πανεπιστήμιο της Ισλανδίας με το “Eurovision Song Contest” της Ισλανδίας, ακολούθησε χωρισμός σε ομάδες στις οποίες είχαμε τη δυνατότητα να γνωριστούμε με τους Ευρωπαίους συναδέλφους μας, να μάθουμε τους στόχους κάθε ομάδας αλλά και τους στόχους αποτίμησης και να έρθουμε σε μια πρώτη επαφή με τον ισλανδική κουλτούρα.
Στη διάρκεια της δεύτερης συνεδρίας οι συμμετέχοντες ενημερωθήκαμε αναλυτικά για το εκπαιδευτικό σύστημα της Ισλανδίας, το οποίο θεωρείται ένα από τα καλύτερα στον κόσμο. Οι δάσκαλοι διδάσκουν σε όλα τα αντικείμενα. Κάθε δάσκαλος έχει το τμήμα του αλλά μπορούν μαθητές των μεγάλων βαθμίδων να απασχολούν τμήμα. Πολύ σημαντικό είναι το μαθαίνω να διαβάζω με τον σωστό τρόπο. Η σχολική κουλτούρα συνοψίζεται στο σύνθημα: EQUALITY-EQUITY δηλαδή Ισότητα-Ισονομία. Γι’ αυτό και προωθούν πολύ την αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των δασκάλων-μαθητών και προσωπικού.
Οι εκπαιδευτικές βαθμίδες είναι οι ακόλουθες:
ü Προσχολική ηλικία: 1-6 ετών
ü Δημοτικό Σχολείο: 6-16 ετών
ü Γυμνάσιο: 16-19 ετών
ü Πανεπιστήμιο από 19 ετών
Ο εθνικός οδηγός προγράμματος σπουδών της Ισλανδίας βασίζεται σε έξι θεμελιώδεις πυλώνες:
• Γραμματισμός με την ευρύτερη έννοια
• Εκπαίδευση προς την αειφορία
• Υγεία και ευημερία
• Δημοκρατία και ανθρώπινα δικαιώματα
• Ισότητα
• Δημιουργικότητα
Είχαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε δύο διαφορετικές σχολικές μονάδες του Ρέικιαβικ, συνεχίζοντας έτσι την εξερεύνηση στο ισλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα.
Οι Ισλανδοί συνάδελφοι ήταν άψογοι οικοδεσπότες. Μας εξήγησαν τον τρόπο λειτουργίας των σχολείων τους και το αντίκτυπο των καινοτόμων πρακτικών τους και παρακολουθήσαμε τη διδασκαλία κάποιων μαθημάτων.
Ξεναγηθήκαμε στις υπέροχες πραγματικά εγκαταστάσεις των σχολείων που περιλάμβαναν αίθουσες χορού, γυμναστήρια, κολυμβητήρια, αίθουσες τεχνολογίας, μαγειρικής, μουσικής, πληροφορικής, βιβλιοθήκες, τραπεζαρίες που γευματίζουν.
Στις αίθουσες διδασκαλίας υπήρχε πληθώρα εποπτικών υλικών, κάθε μαθητής/τρια παράλληλα με το σχολικό εγχειρίδιο χρησιμοποιούσε και ψηφιακές συσκευές (tablet, notebook κ.τ.λ.).
Οι μαθητές/τριες στον χώρο του σχολείου έβγαζαν τα παπούτσια τους και τα πανωφόρια τους, αφήνοντάς τα σε ειδικούς χώρους. Στη διάρκεια των διαλειμμάτων έπαιζαν ανέμελα στους τεράστιους χώρους των προαυλίων των σχολείων, αψηφώντας το κρύο και το χιόνι, με ειδικό προσωπικό παρακολούθησης και όχι τους εκπαιδευτικούς. Ακολούθησε συζήτηση ανάμεσα στους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς, για τις διαφορές μεταξύ των δικών τους σχολείων και των ισλανδικών κέντρων, αποκομίζοντας έτσι νέες ιδέες και μεθοδολογίες.
Ενημερωθήκαμε για την ισλανδική ιστορία και κοινωνία από την εποχή του εποικισμού μέχρι σήμερα.
Για να κατανοήσουμε τον πολιτισμό της χώρας, ψάξαμε στην ισλανδική λογοτεχνία με μια συνεδρία για τα μυθοποιημένα έπη σχετικά με ιστορικά γεγονότα του 10ου και 11ου αιώνα, χαραγμένα σε τόμους από δέρμα κλαφσκίν. Είχαμε ακόμη την ευκαιρία να απαγγείλουμε το Τραγούδι του Όντιν στην αυθεντική Ισλανδική!
Στη συνέχεια, ακολουθήσαμε μια ευρύτερη προσέγγιση της ισλανδικής ιστορίας με μια επίσκεψη στο Εθνικό Μουσείο της Ισλανδίας. Εδώ, μπορέσαμε να θαυμάσουμε χιλιάδες αντικείμενα από τον οικισμό της Ισλανδίας μέχρι σήμερα. Η Ισλανδική κουλτούρα περιγράφεται από το τρίπτυχο:
Handmade, Headmade, Homemade, δηλαδή Χειροποίητο, καθοδηγούμενο από το Νου και Οικοτεχνούμενο.
Στη γνωριμία μας με τον τόπο ανακαλύψαμε τη μαγευτική Νότια Ακτή της Ισλανδίας.
Η μέρα μας ξεκίνησε με μια επίσκεψη στο Thingvellir, όπου είχαμε την ευκαιρία να περπατήσουμε ανάμεσα στις Ευρασιατικές και αμερικανικές τεκτονικές πλάκες. Το νησί ανήκει κατά το ήμισυ στην Αμερικανική τεκτονική πλάκα άρα και Ήπειρο και το μισό στην Ευρωπαϊκή τεκτονική πλάκα και ΄Ηπειρο. Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO από το 2004, το Thingvellir είναι επίσης γνωστό, ως η τοποθεσία του αρχαιότερου κοινοβουλίου στον κόσμο, που ιδρύθηκε το 930 μ.Χ.
Στη συνέχεια, κατευθυνθήκαμε προς τη Γεωθερμική περιοχή Geysir. Το Strokkur geyser συναρπάζει τους επισκέπτες ρίχνοντας ζεστό νερό στον αέρα μία φορά κάθε 3-7 λεπτά.
Ο τελευταίος σταθμός της ημέρας ήταν ο Gullfoss, ο χρυσός καταρράκτης.
Το σεμινάριο ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση από τις ομάδες εργασίας των όσων αποκόμισαν από το σεμινάριο, ότι θα μεταφέρουν όλοι μαζί τους πίσω στις χώρες τους και τους τρόπους διάχυσης της γνώσης.
Ήταν συναρπαστικό να ακούς τόσες πολλές διαφορετικές απόψεις από διαφορετικά υπόβαθρα και να ανακαλύπτεις τις ομοιότητες και τις διαφορές μεταξύ του ισλανδικού εκπαιδευτικού συστήματος και του δικού τους ευρωπαϊκού εκπαιδευτικού πλαισίου.