Σου αρέσουν τα παιχνίδια; Ακόμη κι αν η απάντηση είναι αρνητική, σίγουρα έχεις βρεθεί στη θέση να εμπλακείς άθελά σου με αυτά. Αρκεί να έχεις στην κατοχή σου ένα smartphone και να χρησιμοποιείς εφαρμογές. Το «παιχνίδι» σήμερα δεν είναι όπως παλιά. Δεν είναι απαραίτητο να παίζεις βιντεοπαιχνίδια για να θεωρείσαι μέρος του παιχνιδιού. Οι κατασκευαστές εφαρμογών έχουν φροντίσει για αυτό, αφού πλέον οι βασικές αρχές του gaming έχουν περάσει στην καθημερινή χρήση των application. Ο όρος έχει βρεθεί: gamification.
Ίσως είναι κάτι που ήδη έχεις ακούσει. Το gamification δεν είναι τίποτα άλλο από τη μετάδοση της πληροφορίας ή την αλληλεπίδραση με μία εφαρμογή, με τη μορφή διασκέδασης. Η χρήση στοιχείων παιχνιδιού, όπως η συγκέντρωση πόντων, η ακολουθία βημάτων και άλλα προκειμένου να επιτευχθεί ένας στόχος εντός της εφαρμογής, είναι κάτι που ο κόσμος γνωρίζει ήδη εδώ και καιρό σε διάφορους τομείς. Εκτός φυσικά από τα ίδια τα βιντεοπαιχνίδια, οι online πλατφόρμες διασκέδασης που φιλοξενούν τα πιο δημοφιλή φρουτάκια ήταν από τις πρώτες που έβαλαν το στοιχείο του gamification προκειμένου να προσφέρουν στους παίκτες μία διαφορετική εμπειρία χρήσης. Σαν ιδέα, το gamification είναι κάτι ενδιαφέρον.
Θέτεις στόχους και η εφαρμογή σε επιβραβεύει, καθώς πλησιάζεις στην επίτευξή τους. Έτσι σου δίνει ώθηση και κίνητρο για να φτάσεις στον τελικό προορισμό σου. Μετά τις πλατφόρμες διασκέδασης, ακολούθησαν πολλοί άλλοι τομείς που είδαν ότι υπάρχει μέλλον σε αυτό το στιλ προσέγγισης του κοινού: από τις τράπεζες και τις εφαρμογές μεγάλων πολυκαταστημάτων, που θέλησαν με αυτόν τον τρόπο να ανταμείψουν τους πελάτες τους ή να κάνουν πιο διασκεδαστική την επαφή μαζί τους.
Ως τώρα, αυτό δεν ίσχυε για τις εφαρμογές υγείας, όμως ήρθε η στιγμή να αλλάξει και αυτό. Θεωρητικά, σε μία τέτοια εφαρμογή το παιχνίδι δεν έχει καμία θέση. Παρ’ όλα αυτά, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Παλιότερα, όταν ένας ασθενής χρειαζόταν τη βοήθεια ενός προσωπικού γιατρού, έπρεπε να το κάνει με τον παραδοσιακό τρόπο ενός ραντεβού από κοντά, ή έστω μέσω τηλεφώνου. Αν μάλιστα ήταν κάτι έκτακτο, έπρεπε να μεταβεί σε κάποιο νοσοκομείο ή ιατρείο για να εξεταστεί. Η άμεση επικοινωνία που υπάρχει σήμερα μέσω internet, με την οποία ένας γιατρός μπορεί να προσφέρει συμβουλές χωρίς τη φασαρία της μετακίνησης, ήταν απλώς στη φαντασία του κόσμου.
Σήμερα τα πράγματα είναι διαφορετικά. Οι εφαρμογές υγείας έχουν απλοποιήσει την επικοινωνία ή ακόμη και την αλληλεπίδραση με τους γιατρούς. Γίνεται αυτόματα καταγραφή των περιστατικών, με αποτέλεσμα να υπάρχει ιατρικό ιστορικό του ασθενή, δυνατότητα σύγκρισης με άλλα παρόμοια περιστατικά και άμεση διάγνωση και πρόληψη. Γίνεται εξοικονόμηση χρημάτων εξαιτίας της αποφυγής μετακινήσεων, αλλά και επειδή μειώνονται τα κόστη εξετάσεων και νοσηλείας. Με τη χρήση εξειδικευμένων προϊόντων, γίνεται καθημερινή καταμέτρηση της υγείας του ασθενή (καταγραφή παλμών, θερμίδων, βημάτων, άσκησης, οξυγόνου, κλπ), με αποτέλεσμα να μη χάνεται χρόνος μεταξύ δύο διαδοχικών ραντεβού, έως ότου ένας γιατρός βγάλει συμπεράσματα για την πρόοδο της υγείας του ασθενή.
Με όλα τα παραπάνω οφέλη να περιμένουν, οι εφαρμογές έχουν μπει για τα καλά στον τομέα της υγείας. Μπορούν να χωρίζουν τον έλεγχο και την πρόοδο του ασθενή σε διαφορετικά στάδια, να καταγράφουν δεδομένα και να τα επεξεργάζονται προς όφελος του γιατρού. Συνδέονται με αισθητήρες που καταγράφουν τα απαραίτητα στοιχεία, κατηγοριοποιούν τα δεδομένα και τα εξετάζουν για να βγάλουν συμπεράσματα. Κάπου εκεί μπαίνει στο πλάνο το gamification. Όλα τα παραπάνω ακούγονται βαρετά για έναν ασθενή, ειδικά αν δεν είναι εξοικειωμένος με την τεχνολογία και τις εφαρμογές.
Με τη μετατροπή της εφαρμογής σε ένα είδος παιχνιδιού, γίνεται ευκολότερο να κερδίσεις την προσοχή του χρήστη. Παράλληλα, προσφέρεται μία διασκεδαστική διαδικασία προκειμένου να μη βαρεθεί και να συνεχίσει να χρησιμοποιεί μία κατά τ’ άλλα σημαντική για την υγεία του εφαρμογή. Η αλληλεπίδραση είναι συνεχής, η συλλογή δεδομένων μόνιμη και με αυτόν τον τρόπο ο γιατρός μπορεί να είναι σίγουρος ότι θα έχει στα χέρια του τα στοιχεία που χρειάζεται για μία σωστή διάγνωση ή μία αποτελεσματική αντιμετώπιση ενός προβλήματος. Η εφαρμογή μοιάζει με παιχνίδι, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Μετατρέπεται, αντίθετα, σε ένα χρήσιμο εργαλείο που λύνει τα χέρια τόσο του ασθενή όσο και του γιατρού.