Σε προηγούμενα σημειώματα, εξηγήσαμε ότι, εφόσον υπάρχουν συνδυασμοί, δεν μπορεί να εφαρμοσθεί η απλή και άδολη αναλογική, σε όλες τις εκλογές, διεθνώς, γιατί:
*Ως προς την ποσοτική κατανομή του αριθμού των εδρών στα διάφορα κόμματα, παρά την αναμενόμενη κατάργηση του τυπικού μπόνους (π.χ. των 50 εδρών, στις εθνικές εκλογές), που δίνεται στο πρώτο κόμμα:
ενυπάρχει, πάντα και το άδηλο μπόνους (η κλοπή των εδρών) που προέρχεται από τα μικρά κόμματα, που «χάνουν» τις αντίστοιχες έδρες τους, γιατί δεν υπερβαίνουν το όριο (το πλαφόν), π.χ. του 3%, που βέβαια καθορίζεται για εθνικούς λόγους (σε άλλες χώρες είναι μεγαλύτερο), αλλά, που μειώνει, ανάλογα και το ποσοστό του 50%, της περιβόητης αυτοδυναμίας.
*Ως προς την αναλογική (ποιοτική) διανομή του αριθμού των εδρών (στους νομούς, ή στις εκλογικές ενότητες της ΤΑ.), της παραπάνω, έστω, «αναλογικής» κατανομής, όπου έχουμε άδικους συμψηφισμούς και καραμπόλες, μεταξύ των νομών, ή των ενοτήτων, λόγω της «αναγκαστικής» ύπαρξης των συνδυασμών:
παρατηρούνται πολλά τραγελαφικά φαινόμενα, που είναι εμφανή και θα συνεχίζονται, ακόμα και με τη θέσπιση της απλής αναλογικής των μεθεπόμενων εκλογών (τότε, λίγο ηπιότερα):
Στην Ξάνθη, ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε και τις 3 έδρες με 49,6% και η Ν.Δ. δεν πήρε καμία, με 23,8%.
Στην Κέρκυρα, δεν πήρε έδρα η Ν.Δ. με 22,2% και πήρε έδρα η Χ.Α. με 7,6%.
Στη Ροδόπη, δεν πήρε έδρα η Ν.Δ. με 22,7% και πήρε έδρα το ΠΟΤΑΜΙ με 16,9%.
Στον Έβρο, ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε 3 έδρες με 31,9% και η Ν.Δ. πήρε 1 έδρα, με 33,7%.
Στην Πιερία, ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε 3 έδρες με 32,4% και η Ν.Δ. πήρε 1 έδρα, με 32,7%.
Στα Χανιά ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε και τις 4 έδρες, με 41,7%.
Στη Μεσσηνία, ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε 3 έδρες με 30,5% και η Ν.Δ. 1 έδρα, με 35,55%.
Στα Ιωάννινα, ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε τις 4 από τις 5 έδρες με 39,5%.
Στην Κοζάνη, ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε τις 4 από τις 5 έδρες με 33,8%.
Στη Φθιώτιδα, ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε τις 4 από τις 5 έδρες με 34,6%. Και έπεται συνέχεια…
Οι παραπάνω «αδικίες» συμψηφίζονται, συνολικά βέβαια, από άλλους νομούς, στην ίδια κομματική συλλογικότητα και όλα αυτά, λόγω της ύπαρξης των αναγκαστικών συνδυασμών κι είναι μικρό το «κακό».
Αυτό, μπορεί να εφαρμοσθεί και στη συλλογικότητα των περιφερειών, ή έστω (των απαράδεκτα, κατά τα άλλα) μεγάλων δήμων.
Για την πλειονότητα, όμως, των δήμων και κυρίως με μικρό τυπικό πληθυσμό (που στην ουσία είναι πολύ μικρότερος), εκτός από την άδικη διανομή των εδρών στις διάφορες ενότητες (όπου σε κάθε μία, ή και σε κάθε συνδυασμό δεν εκλέγονται οι καλύτεροι), είναι απαράδεκτη η ύπαρξη των συνδυασμών, τόσο στα δημοτικά, όσο και στα κοινοτικά συμβούλια, γιατί:
-Αποκλείεται η συμμετοχή ανεξάρτητων υποψηφίων, διατηρούνται οι απαράδεκτες ποσοστώσεις, τα εκλογικά μέτρα, τα αδιάθετα υπόλοιπα και άλλες αλχημείες κλπ (άρθρο 30 του Κλεισθένη, ή 34 του Καλλικράτη) και προωθούνται οι αγάδες και οι λεφτάδες που μπορούν να σχηματίσουν συνδυασμό.
Επικρατεί και ο διχασμός μεταξύ των δημοτών, που, κατά τα άλλα δεν έχουν διαφορές για την επίλυση των απλών κοινών τοπικών προβλημάτων.
Τα ευρύτερα προβλήματα, ακόμα και τα κομματικά, μπορούν να τα λύσουν, οι ίδιοι οι δημότες, συμμετέχοντες και σε ανώτερες συλλογικότητες (περιφερειακές, εθνικές, ευρωπαϊκές κλπ).
Είναι ευκαιρία, με την κατάργηση των συνδυασμών, έστω, μόνο στους μικρούς δήμους μέχρι τους 20.000 κατοίκους και με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν μπόνους και πλαφόν, να αναδειχθούν, χωρίς παρεκτροπές και όλες οι αρετές, της απλής αναλογικής.
ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑΣ ΣΤΙΓΜΗΣ
=Η ποσόστωση, κατ’ αρχήν, ακυρώνει την ισοτιμία των δύο φύλων και είναι άστοχη, γιατί δεν αναφέρεται στον αριθμό των εκλεγόμενων, αλλά στον αριθμό των υποψηφίων (ως δώρο-άδωρο).
Η αύξηση του ποσοστού στο τουλάχιστον 40%, δυσκολεύει περισσότερο την εξεύρεση υποψηφίων γυναικών, ενώ με το 30% του Καλλικράτη και με την ερμηνευτική εγκύκλιο που ορίστηκε επί του συνολικού αριθμού των εδρών και όχι των υποψηφίων, ομαλοποιήθηκε η κατάσταση, οπότε, χρειάζεται διόρθωση.
=Να καταργηθούν οι συνδυασμοί, αν όχι και στα δημοτικά, τουλάχιστον, στα κοινοτικά συμβούλια, για να εκλείψει η δεύτερη κάλπη και να παραμείνουν μόνοι τους ως ανεξάρτητα ψηφοδέλτια στη δεύτερη κάλπη, που θα υπάρχουν μόνο στις κοινότητες που έχουν κοινοτικά συμβούλια, να μην ταλαιπωρούνται όλοι, χωρίς λόγο.
Οι υποψήφιοι πρόεδροι των μικρών κοινοτήτων, θα συμπεριληφθούν, στο τέλος του ψηφοδελτίου του υποψήφιου δημάρχου, μαζί με τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους, οπότε, στις μικρές κοινότητες, δεν θα υπάρχει η δεύτερη κάλπη.
Αν δεν καταργηθούν οι συνδυασμοί των κοινοτικών συμβουλίων, τουλάχιστον, να μειωθεί ο αριθμός των μελών, όπως ήταν στον Καλλικράτη, κατά 2.
=Να μη γίνει μεγαλύτερη προσαύξηση του αριθμού όλων των υποψήφιων συμβούλων.
=Να μην ακυρώνονται τα ψηφοδέλτια χωρίς σταυρό. Να διορθωθεί στο μέχρι 3 σταυρούς. (όχι 1, ή 2, ή 3).