Ιστορική στροφή από τους Times του Λονδίνου, οι οποίοι για πρώτη φορά τάσσονται υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα.
Eνα άρθρο που δρομολογεί ραγδαίες εξελίξεις. «Ας επικυρώσει το Κοινοβούλιο την επιστροφή τους» σημειώνει εν μέσω αποκαλύψεων.
Στο άρθρο με τίτλο «Η άποψη των Times για τα Γλυπτά του Παρθενώνα (ελγίνεια μάρμαρα): Ενώνοντας την Ελληνική Κληρονομιά» η βρετανική εφημερίδα, αν και αναφέρει τα Γλυπτά ως ελγίνεια μάρμαρα, τονίζει ότι επί 50 χρόνια στήριζε την κυβέρνηση και το βρετανικό μουσείο στη θέση εναντίον της επιστροφής τους στην Ελλάδα, ωστόσο σήμερα ανακοινώνει ότι αλλάζει γνώμη.
Σημειώνει ότι για περισσότερα από 50 χρόνια, καλλιτέχνες και πολιτικοί υποστήριζαν ότι τα Γλυπτά θα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα. «Οι Times υποστήριζαν το Μουσείο και την βρετανική κυβέρνηση στην αντίστασή τους για την επιστροφή των Γλυπτών. Οι καιροί και οι συνθήκες άλλαξαν. Τα Γλυπτά ανήκουν στην Αθήνα. Πρέπει να επιστραφούν».
Με ένα κείμενο που θα μείνει στην ιστορία της διεκδίκησης των Γλυπτών του Παρθενώνα, η εφημερίδα Τimes, η ναυαρχίδα του βρετανικού Τύπου εγκαταλείπει την επίσημη βρετανική πλευρά και ζητά με κεντρικό άρθρο την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες και το κείμενο αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο χτύπημα που έχει δεχθεί το Λονδίνο για το ζήτημα, μετά φυσικά την ιστορική απόφαση της UNESCO τον περασμένο Σεπτέμβριο.
H τελευταία εξέλιξη που άλλαξε άρδην τη στάση της εφημερίδας είναι η κατάθεση του θραύσματος Fagan από το Παλέρμο στο Μουσείο της Ακρόπολης -σε αντάλλαγμα η Ιταλία θα πάρει για οκτώ χρόνια ένα αρχαίο άγαλμα της Αθηνάς και έναν αμφορέα. «Η συμφωνία είναι παρόμοια με αυτή που είχε προταθεί στο Βρετανικό Μουσείο πριν από χρόνια. Σε αντάλλαγμα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα, η Ελλάδα θα έστελνε στο Λονδίνο κυλιόμενες εκθέσεις με περίφημες κλασικές αρχαιότητες» σημειώνουν οι Τimes στο κεντρικό τους άρθρο.
Στο κείμενο η εφημερίδα υποστηρίζει ότι αυτή η πρόταση είχε φτάσει κοντά σε συμφωνία αλλά δεν προχώρησε εξαιτίας της διαφωνίας που υπάρχει σχετικά με το καθεστώς ιδιοκτησίας των Γλυπτών. «Η Βρετανία επιμένει ότι έχουν νομίμως αποκτηθεί και δεν αποτελούν προϊόν αρπαγής, άρα πρέπει να παραμείνουν στην ιδιοκτησία του Βρετανικού Μουσείου. Η Ελλάδα υποστηρίζει ότι η Οθωμανική Αυτοκρατορία δεν είχε δικαίωμα να διαθέσει αριστουργήματα που δημιουργήθηκαν στην Ελλάδα.» Η εφημερίδα σημειώνει ότι αυτός ο «γραφειοκρατικός παραλογισμός μπορεί γρήγορα να επιλυθεί. Αφήστε τα Γλυπτά να πουληθούν πίσω σε τιμή κόστους. Μια κοινοβουλευτική πράξη επέτρεψε την πώληση από τον Λόρδο Ελγιν στο Μουσείο. Επομένως, ας επικυρώσει το Κοινοβούλιο για την επιστροφή τους».
Η εφημερίδα αναφέρει τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούσε διαχρονικά η Βρετανία για τη διατήρηση των Γλυπτών, όπως η ατμοσφαιρική μόλυνση της Αθήνας που είχε προκαλέσει φθορές στον Παρθενώνα, την ίδια ώρα που τα Γλυπτά βρίσκονταν προστατευμένα σε ασφαλές περιβάλλον (αναφέρεται στο Βρετανικό Μουσείο, την αίθουσα που τα τελευταία χρόνια γεμίζει με νερά κατά τις ισχυρές βροχοπτώσεις…). «Αυτό το επιχείρημα δεν στέκει πλέον. Τα Γλυπτά έχουν υποστεί ζημιές από το ακατάλληλο καθάρισμά τους και η Ελλάδα έχει ένα υπέροχο μουσείο δίπλα στην Ακρόπολη, προσβάσιμο και ασφαλές, όπου πρέπει να επιστρέψουν τα Γλυπτά και να ενωθούν για να ολοκληρώσουν τη ζωφόρο.»
Ως ένα από τα πλέον ισχυρά επιχειρήματα, σύμφωνα με το άρθρο, είχε τεθεί από τον πρώην διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, τον Νιλ Μακ Γκρέγκορ, σχετικά με το μέλλον των μουσείων, με αφορμή πρόσφατες αποφάσεις επιστροφής αρχαιοτήτων που είχαν παράνομα βγει από την χώρα τους. «Μπορούν τα μουσεία να παραμείνουν κέντρα του παγκόσμιου πολιτισμού και της κληρονομιάς αν τους επιτρέπεται να εκθέτουν μόνο ότι προέρχεται από τα σημερινά οριζόμενα πολιτικά σύνορα;»
Άλλες χώρες, κυρίως η Γαλλία, δέχονται ήδη αντίστοιχες πιέσεις, σημειώνει η εφημερίδα. «Τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι sui generis. Στέκονται εμπόδιο σε αυτό που θα μπορούσε να είναι μια θερμή σχέση με την Ελλάδα: Ο Λόρδος Βύρων αντιμετωπίζεται ως ήρωας της Ελληνικής Επανάστασης. Ο Ελληνισμός έφτασε στο ζενίθ του στη Βικτωριανή Βρετανία. Το να διαχωρίζουμε τμήματα ενός καλλιτεχνικού συνόλου είναι σαν να αποσπούμε τον Αμλετ από το First Folio – το λεγόμενο Πρώτο Βιβλίο με τα 36 αυθεντικά έργα του Σαίξπηρ- και να λέμε ότι μπορούν να υπάρξουν αυτόνομα. Η επιστροφή των Γλυπτών θα είναι μια μεγαλόψυχη χειρονομία όταν η Βρετανία χρειαστεί να αναθερμάνει τις Βρετανικές της φιλίες».
Πηγή: iefimerida.gr