Ακούμε ολοένα και περισσότερες οικογένειες να επισκέπτονται ένα λογοθεραπευτή με παιδιά τόσο στην προσχολική όσο και στη σχολική ηλικία.
Ποια είναι τα σημάδια που μαρτυρούν πως ένα παιδί χρειάζεται θεραπεία;
Θα πρέπει να σημειωθεί πως ειδικά ο πρώτος χρόνος ζωής ενός παιδιού είναι ο πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη του. Είναι σημαντικό να αλληλοεπιδράμε με το παιδί μας, να περνάμε ουσιαστικό χρόνο καθώς αυτή η περίοδος είναι η βάση για την ψυχοκοινωνική του εξέλιξη.
Στάδια Λόγου και Ομιλίας
0-6 μηνών
- Παρακολουθεί ήχους και ξαφνιάζεται από τους έντονους ήχους
- Χαμογελάει σε γνωστούς ήχους
- Αρχίζει και βγάζει φωνήματα για παιχνίδι από 3 μηνών και πάνω
- Γελάει από 4 μηνών
- Χρησιμοποιεί διαφορετικούς ήχους για να δηλώσει συναισθήματα
- Χαμογελάει όταν του μιλάνε
- Χρησιμοποιεί /p/ /b/ και /m/ όταν μουρμουρίζει
7-12 μηνών
- Ανταποκρίνεται στο όνομά του
- Μπαμπαλίζει επί σκοπώ
- Λέει μαμά και μπαμπά πιθανόν μη ειδικά σε ηλικία 8-10 μηνών
- Λέει μαμά και μπαμπά στα σωστά άτομα σε ηλικία 11-12 μηνών
- Βγάζει κάποια σύμφωνα 11-12 μηνών
- Ακούει όταν του μιλάμε
- Αντιλαμβάνεται απλές εντολές
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από 1-3 λέξεις
Περνώντας το πρώτο έτος και μέχρι την ηλικία των 6 ετών το παιδί μας θα πρέπει σταδιακά να έχει κατακτήσει όλες τις παρακάτω δεξιότητες. Σε περίπτωση που παρατηρούμε το παιδάκι μας κάπου να δυσκολεύεται είναι σημαντικό να απευθυνθούμε σε λογοθεραπευτή ο οποίος θα κρίνει εάν το παιδί χρειάζεται κάποια βοήθεια και τι είδους, οργανώνοντας ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης συνεργαζόμενος με άλλες ειδικότητες(πχ Ωριλά ή εργοθεραπευτή)ώστε να εξομαλυνθούν οι όποιες δυσκολίες. Θυμηθείτε! Οι δεξιότητες αυτές θα πρέπει να κατακτηθούν ή να εξομαλυνθούν πριν το παιδάκι μας φτάσει στην Α δημοτικού. Με αυτό τον τρόπο θα προληφθούν οποιεσδήποτε Μαθησιακές Δυσκολίες που ίσως υποκρύπονται.
Προσχολική ηλικία
- Σε ηλικία 2 ετών αναμένεται να λέμε 50-75 λέξεις (ουσιαστικά κυρίως)
- Συχνή και σταθερή βλεμματική επαφή με τον συνομιλητή από ηλικία 1 έτους
- Μιμείται τη συμπεριφορά μεγαλύτερων
- Μοιράζεται πράγματα με άλλους σε ηλικία 2 ετών
- μπορεί να κάνει ερωτήσεις τι; πού; σε ηλικία 2 ετών
- Η ομιλία του είναι κατά το ήμισυ καταληπτή από αγνώστους σε ηλικία 3 ετών
- Έχει ένα ρεπερτόριο τροφών και είναι σε θέση να δοκιμάζει και να απορρίπτει
- Μπορεί να κρατάει τη σειρά του ακόμη κι αν δεν του αρέσει
- Μπορεί χρησιμοποιεί συνδυασμούς Υποκειμένου, Ρήματος, Επιθέτου, Ουσιαστικού και Τοπικών Επιρρημάτων μέχρι την ηλικία των 4 ετών
- Η ομιλία του είναι καταληπτή σχεδόν στο σύνολό της σε ηλικία 4 ετών
- Δεν μπερδεύει φωνήματα όπως /δ/ με /β/, /σ/ με /θ/ , /φ/ με /β/
- Είναι ικανό να διηγείται κάτι που έζησε ή είδε δίνοντας σχεδόν όλες τις πληροφορίες σε ηλικία 5-6 ετών
- Αναγνωρίζει τα βασικά γεωμετρικά σχήματα
- Η ομιλία του είναι καταληπτή στο σύνολό της, έχοντας ξεκαθαρίσει όλα τα φωνήματα(γραμματάκια) πριν την Α Δημοτικού!!!
Σχολική ηλικία
- Καταληπτή ομιλία μέχρι την ηλικία 6 ετών
- Αντιλαμβάνεται την έννοια του ίδιου και διαφορετικού
- Γνωρίζει και εξηγεί βασικούς ορισμούς (πχ τι είναι μήλο, πορτοκάλι)
- Γνωρίζει βασικές χρονικές διαφορές(πχ πρωί, απόγευμα) καθώς και τα γενέθλιά του
- Περιγράφει με λεπτομέρειες κάτι έζησε ή είδε
- Αρχίζει η διαφοροποίηση της ομιλίας σε αγνώστους/δασκάλους και φίλους από ηλικία 5 ετών
- Αναγνωρίζει τα γράμματα του Αλφάβητου οπτικά και ακουστικά σε ηλικία 5 ετών
- Ταξινομεί τις λέξεις σε κατηγορίες
- Δεν μπερδεύει φωνήματα όπως /δ/ με /β/, /σ/ με /θ/ , /φ/ με /β/ ακουστικά και προφορικά,
- Ονομάζει τους αριθμούς 0-30 τουλάχιστον
- Ταξινομεί αντικείμενα ανάλογα με τις ιδιότητες τους
- Μπορεί να συγκρίνει αντικείμενα ανάλογα με τις ιδιότητες