Θα πρέπει να σημειωθεί πως ειδικά ο πρώτος χρόνος ζωής ενός παιδιού είναι ο πολύ σημαντικός για την ανάπτυξη του. Είναι σημαντικό να αλληλοεπιδράμε με το παιδί μας, να περνάμε ουσιαστικό χρόνο καθώς αυτή η περίοδος είναι η βάση για την ψυχοκοινωνική του εξέλιξη. Τα πρώτα έτη είναι αυτά όπου το παιδί μαθαίνει να επικοινωνεί και να χρησιμοποιεί τον λόγο. Η εκμάθηση του λόγου γίνεται βιωματικά, καθημερινά και συνεχόμενα και ασυνείδητα από τους γονείς και φροντιστές του παιδιού.
Είναι σημαντικό να έχουν κατακτηθεί βασικές επικοινωνιακές δεξιότητες πριν από την κατάκτηση της ομιλίας (εναλλαγή σειράς, βλεμματική επαφή, εξωλεκτική επικοινωνία καθως και η δεξιότητας της αναμονής) πριν τους 18 μήνες , όπου περιμένουμε την έκρηξη λεξιλογίου. Έπειτα κατακτώνται οι λέξεις, στα πρώτα χρόνια γίνονται οι φωνολογικές διεργασίες όπου το παιδί προσπαθεί, λίγο άτσαλα να πει τις λέξεις, κάτι που συχνά θεωρείται χαριτωμένο. Ωστόσο είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως σε ηλικία 3,5-4 το παιδάκι πρέπει να γίνεται κατανοητό από αγνώστους. Περνώντας το πρώτο έτος και μέχρι την ηλικία των 6 ετών το παιδί μας θα πρέπει σταδιακά να έχει κατακτήσει αυτές τις επικοινωνιακές δεξιότητες καθώς βέβαια και την ικανότητα ομιλίας, και ο λόγος του να είναι κατάλληλος της ηλικίας του (ορόσημα θα βρείτε https://www.syn-omilo.gr/sychnes-erotiseis/).
Σε περίπτωση που παρατηρούμε το παιδάκι μας κάπου να δυσκολεύεται είναι σημαντικό να απευθυνθούμε σε λογοθεραπευτή ο οποίος θα κρίνει εάν το παιδί χρειάζεται κάποια βοήθεια και τι είδους, οργανώνοντας ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης συνεργαζόμενος με άλλες ειδικότητες(πχ Ωριλά ή εργοθεραπευτή)ώστε να εξομαλυνθούν οι όποιες δυσκολίες.
Θυμηθείτε! Οι δεξιότητες επικοινωνίας και ομιλίας θα πρέπει να κατακτηθούν ή να εξομαλυνθούν πριν το παιδάκι μας φτάσει στην Α δημοτικού. Με αυτό τον τρόπο θα προληφθούν οποιεσδήποτε Μαθησιακές Δυσκολίες που ίσως υποκρύπονται.
Και ακόμη και αν φτάσαμε στο δημοτικό χωρίς να έχουν κατακτηθεί κάποιες από τις βασικές δεξιότητες μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια. Είναι σημαντικό να εξομαλυνθούν τα όποια πιθανά ελλείμματα, ιδίως αν το παιδί βρίσκεται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού.