Αποκαλυπτικό όλου του παρασκηνίου που εκτυλίχθηκε στην Περιφέρεια Ηπείρου μέχρι την ώρα που ξεκίνησαν οι εργασίες για την διάνοιξη δρόμου στην αλπική ζώνη του Γράμμου είναι το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.
Ο Περιφερειάρχης μετά τον εξονυχιστικό έλεγχο που έγινε παραπέμπεται για υπέρβαση της αρμοδιότητάς του και για παράβαση καθήκοντος.
Τα στελέχη της Εθνικής Αρχής έκαναν ενδελεχή έρευνα στην Περιφέρεια Ηπείρου, στις Δασικές Υπηρεσίες Ιωαννίνων και Κόνιτσας, είχαν αλληλογραφία με τον ΟΦΥΠΕΚΑ, το Υπουργείο Άμυνας και υπηρεσίες του ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι κατά την παραμονή τους στα Ιωάννινα τις ημέρες του ελέγχου, πραγματοποίησαν και αυτοψία στον Γράμμο!
Το μέρος του πορίσματος για τον Γράμμο αποτελείται από σαράντα περίπου σελίδες και περιγράφεται με κάθε λεπτομέρεια το… προσκήνιο και το παρασκήνιο ενώ φιλοξενούνται στο σύνολό τους οι έγγραφες εξηγήσεις που έδωσε τον περασμένο Φεβρουάριο ο Περιφερειάρχης Ηπείρου.
Το Epiruspost, έχοντας το πλήρες περιεχόμενο παρουσιάζει τα βασικότερα σημεία από την έρευνα και τα ευρήματα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.
Όπως λοιπόν αναφέρεται, τον Δεκέμβριο του 2022 είχε κατατεθεί αίτηση στην Περιφέρεια από 22 πολίτες- φερόμενους κτηνοτρόφους με την οποία αιτούνταν να διευθετηθεί η πρόσβαση στους θερινούς βοσκοτόπους του Γράμμου.
Τον Φεβρουάριο του 2023 ο Περιφερειάρχης απευθύνει έγγραφο στον τότε Υφυπουργό Περιβάλλοντος με θέμα το οδικό δίκτυο στο όρος Γράμμος, το οποίο συνοδεύεται από απόσπασμα χάρτη στο οποίο παρουσιαζόταν το υπάρχον και το προτεινόμενο οδικό δίκτυο.
Το ίδιο έγγραφο συνοδευόταν από δύο τευχίδια άνευ ημερομηνίας και υπογραφής συντάκτη στα οποία γινόταν συνοπτική και τεχνοοικονομική περιγραφή δύο διαφορετικών οδικών έργων.
Το ένα ήταν «δασικός δρόμος Μνημείο Πολέμου Γράμμου- Περιοχή Γράμουστας ΠΕ Καστοριάς» και αναφερόταν στη διάνοιξη δασικής οδού Γ΄ κατηγορίας μήκους τεσσάρων χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 290 χιλιάδων ενώ το κόστος των μελετών ανερχόταν στις 29 χιλιάδες.
Τον Σεπτέμβριο του 2023 ο Περιφερειάρχης απευθύνεται στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για συνδρομή στην διάνοιξη του συγκεκριμένου δρόμου. Στο έγγραφο αυτό αναφέρει ότι ο δρόμος προϋπήρχε καθώς είχε διανοιχθεί από τον Ελληνικό Στρατό το 1948.
Ακολούθησε έγγραφο της 8ης Ταξιαρχίας στο οποίο αναφερόταν ότι επιτροπή της θα προέβαινε σε αυτοψία- αναγνώριση ενώ ζητούνταν διευκρινίσεις σχετικά με την κάλυψη του κόστους των μηχανημάτων του στρατού.
Η Περιφέρεια απαντά με νέο έγγραφο αναφέροντας ότι θα κατασκευάσει μόνη της την… οδό και ζητούσε από τον στρατό να απαντήσει αν τα τμήμα αποτελεί ύποπτο.
Το Τάγμα Εκκαθαρίσεως Ναρκοπεδίων Ξηράς απάντησε και ενημέρωσε την Περιφέρεια για το κόστος των εργασιών ενώ τον Δεκέμβριο του 2023 το Τμήμα Επιχειρησιακού Σχεδιασμού του Υπουργείου Άμυνας απαντά στον Περιφερειάρχη ότι ο χώρος εργασιών που ακολουθεί την χάραξη της οδού δεν είναι χαρακτηρισμένος ως ύποπτος όμως κοντά στον δρόμο και σε απόσταση 500 μέτρων υπάρχει ύποπτος για νάρκες χώρος.
Όπως προκύπτει από την αλληλογραφία η έρευνα έγινε με την Περιφέρεια να καλύπτει τα έξοδα διαμονής του προσωπικού.
Τον Ιούλιο του 2024 ο Περιφερειάρχης επανέρχεται με έγγραφο στο γραφείο του Υπουργού Εθνικής Άμυνας ζητώντας την συνδρομή για την διάνοιξη οδού από το μνημείο Γκέσου ως το χωριό Γράμμος.
Η απάντηση είναι θετική με προϋποθέσεις όπως τη μόνιμη παρουσία προσωπικού κατά την διάρκεια των εργασιών, την έγγραφη βεβαίωση για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της περιοχής εργασιών, την εξασφάλιση των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων από το Δασαρχείο και άλλους δημόσιους φορείς.
Ο Περιφερειάρχης απαντά ότι δεν απαιτούνται αδειοδοτήσεις καθώς η οδός σχεδόν σε όλο το τμήμα υφίσταται και δε πρόκειται για εντελώς αρχική διάνοιξη.
Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας παρατηρεί ότι το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας αποδέχθηκε τη σχετική διαβεβαίωση του Περιφερειάρχη χωρίς να ζητήσει τίποτα περαιτέρω ενώ τονίζει πως από όλη την αλληλογραφία δεν γίνεται μνεία στο γεγονός ότι τμήμα του συγκεκριμένου δρόμου βρίσκεται εκτός ορίων Περιφέρειας Ηπείρου.
Κάπως έτσι φτάνουμε στον Αύγουστο του 2024 όταν εγκρίθηκε πίστωση 24.800 ευρώ για την διάνοιξη του συγκεκριμένου δρόμου.
Με την έναρξη των εργασιών στις αρχές Οκτωβρίου γίνονται καταγγελίες από τον Σύλλογο «Η Αετομηλίτσα» και ακολουθεί πληθώρα δημοσιευμάτων. Το Δασαρχείο Κόνιτσας πραγματοποιεί αυτοψία και διαπιστώνει ότι «οι εργασίες έγιναν επακριβώς επί του καταστρώματος του προϋπάρχοντος δρόμου και δεν διαπιστώθηκαν νέες διανοίξεις ή διαπλατύνσεις». Τονίζει επίσης ότι «έπρεπε να προηγηθεί από την Περιφέρεια Ηπείρου ενημέρωση για την πρόθεσή της να προβεί σε εργασίες συντήρησης».
Εντελώς διαφορετική άποψη διατυπώνει η Διεύθυνση Δασών Καστοριάς η οποία επίσης έκανε αυτοψία τον Οκτώβριο. Στην έκθεσή της σημειώνει ότι «διαπιστώθηκε η διάνοιξη από ερπυστριοφόρο μηχάνημα νέου δρόμου σε μήκος 1.790 μέτρων εντός της ΠΕ Καστοριάς. Κατά το μεγαλύτερο μήκος του ο νέος δρόμος διανοίχθηκε πάνω σε υφιστάμενο μονοπάτι. Δεν έχει κατατεθεί στην υπηρεσία μας Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ή Τεχνική Μελέτη από κάποιον φορέα ούτε υπήρχε κάποια ενημέρωση σχετικά με τον αναφερόμενο δρόμο».
Κάτω από το πλήθος των δημοσιευμάτων των ημερών εκείνων ενεργοποιείται και ο ΟΦΥΠΕΚΑ ο οποίος αποστέλλει έγγραφο στην Περιφέρεια Ηπείρου και στην 9η Μεραρχία ο οποίος ζητά εξηγήσεις επισημαίνοντας ότι σε κάθε περίπτωση όφειλε να είχε γνωμοδοτήσει.
Ένα ακόμη εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι μετά την αυτοψία που έκαναν οι Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, το Δασαρχείο Κόνιτσας προχωρά σε νέα έκθεση αυτοψίας διαπιστώνοντας αυτή την φορά ότι «στο σημείο που τέμνει ο προϋφιστάμενος δρόμος τα όρια της ΠΕ Ιωαννίνων διανοίχθηκε νέο τμήμα τυφλού δρόμου κατά μήκος προϋφιστάμενου μονοπατιού μήκους 360 μέτρων. Από τα χαρακτηριστικά του ανάγλυφου προκύπτει ότι η νέα διάνοιξη έγινε εξ ολοκλήρου εκτός των ορίων ευθύνης της υπηρεσίας μας, εκτός των ορίων της ΠΕ Ιωαννίνων και εντός των ορίων της ΠΕ Καστοριάς».
Στις 13 Νοεμβρίου το κλιμάκιο της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας έκανε τα ίδιο αυτοψία στον δρόμο του Γράμμου. Οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι στο σημείο ξεκινούσε μία εμφανώς πρόσφατα διανοιχθείσα οδός η οποία απέκλινε από τον προυπάρχοντα δρόμο και συνέχιζε προς άλλη κατεύθυνση.
Από όλα τα στοιχεία που προσκομίστηκαν κατά τον έλεγχο δεν προκύπτει ότι τηρήθηκαν οι διατάξεις για την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων ούτε γνωμοδότηση του ΟΦΥΠΕΚΑ.
Η Αρχή Διαφάνειας ζητά εξηγήσεις από τον Περιφερειάρχη ο οποίος απα΄ντησε εγγράφως τον Φεβρουάριο.
Στο έγγραφο μεταξύ άλλων επαναλαμβάνει ότι υπήρχαν πολλαπλά αιτήματα μετακινούμενων κτηνοτρόφων για την διάνοιξη του δρόμου στον Γράμμο και ότι ο δρόμος προϋπήρχε. Υποστηρίζει και πάλι ότι για το έργο δεν απαιτούνταν περιβαλλοντική αδειοδότηση..
Στην απάντηση του Περιφερειάρχη υπάρχει ένα ακόμη αποκαλυπτικό στοιχείο.. Κι αυτό απαντά στην βεβαιωμένη πλέον παρέμβαση σε μονοπάτι μήκους 360 μέτρων!!
Τι συνέβη;
Μπερδεύτηκε ο χειριστής του μηχανήματος!!!
«Αν τυχόν έγινε υπέρβαση του ως άνω δρόμου και κατά το ως άνω μήκος αυτό και με βάση τις εξηγήσεις που ζητήθηκαν από τον ανάδοχο του έργου οφείλεται σε προφανή και εύλογη σύγχυση του ίδιου του αναδόχου κατά τις εργασίες υλοποίησης του όλους έργου, ως προς το πέρας του ως άνω υφιστάμενου δρόμου, ενόψει και των ουσιαστικών και αδιαμφισβήτητων πραγματικών δεδομένων»!!!
Αυτό μεταξύ άλλων αναφέρει στις έγγραφες εξηγήσεις του ο Αλέξανδρος Καχριμάνης.
Συνεχίζει δε αναφέροντας ότι «μετά από υπόδειξη και κτηνοτρόφων της περιοχής και με αναφορά σε υπάρχουσα κορυφή που αποτελεί την κατάληξη του ίδιου δρόμου, το ως άνω τμήμα υποδείχθηκε στον ανάδοχο εκτέλεσης των εργασιών ως αναπόσπαστο τμήμα του υφιστάμενου δρόμου και ο ίδιος με βάση και τα παραπάνω χαρακτηριστικά καθάρισε και βελτίωσε την βατότητα… Σε κάθε περίπτωση προέκυψε και υφίσταται πραγματική πλάνη ως προς το ως άνω τμήμα του δρόμου, πλάνη που αφορά τον ανάδοχο υλοποίησης του έργου και σε καμία περίπτωση της Περιφέρεια Ηπείρου…»
Λίγες ημέρες αργότερα, στο τέλος Φεβρουαρίου, ο Περιφερειάρχης διατύπωσε και συμπληρωματικές απόψεις στην Αρχή Διαφάνειας.
Σε αυτές μεταξύ άλλων αναφέρει ότι «τα αιτήματά μου προς τις κεντρικές κρατικές πολιτικές και στρατιωτικές υπηρεσίες αφορούσαν χωρική αρμοδιότητά μου ανεξαρτήτως τυχόν αδόκιμης διατυπώσεώς τους από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας…».
Στο συμπληρωματικό έγγραφο και για την διάνοιξη νέας οδού πάνω σε υφιστάμενο μονοπάτι, αυτή την φορά ισχυρίζεται ότι «συνιστά αντικείμενο της εργολαβίας και ανεξαρτήτως της γεωγραφικής του υπαγωγής συνιστά ζώνη προκάλυψης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας».
Από όλα τα στοιχεία του ελέγχου, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας διαπιστώνει ότι τα αιτήματα και η αλληλογραφία του Περιφερειάρχη είχαν αποτελέσει το έναυσμα και είχαν κινητοποιήσει τις στρατιωτικές υπηρεσίες με αποτέλεσμα αυτές να πραγματοποιήσουν εργασίες χωρίς προηγούμενη ενημέρωση του Δήμου Νεστορίου, της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ή της Διεύθυνσης Δασών Καστοριάς.
Επιβεβαιώνεται ότι για την νέα διάνοιξη που έγινε δεν τηρήθηκαν τα προβλεπόμενα για περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Όσο για τους ισχυρισμούς ότι δεν απαιτείται γνωμοδότηση του ΟΦΥΠΕΚΑ γιατί δεν υπάρχει σχέδιο διαχείρισης για την περιοχή, η Αρχή κρίνει ότι αρμόδιος να απαντήσει είναι ο ΟΦΥΠΕΚΑ και όχι ο φορέας του έργου, στην προκειμένη περίπτωση η Περιφέρεια Ηπείρου.
Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας ζητά πειθαρχικό έλεγχο του Περιφερειάρχη για:
-Υπέρβαση της αρμοδιότητάς του από βαριά αμέλεια επειδή χωρίς προηγούμενη ενημέρωση με τον Δήμο Νεστορίου και την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας κινητοποίηση στρατιωτικές υπηρεσίες με αποτέλεσμα αυτές να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν εργασίες οδοποιίας εντός των διοικητικών ορίων της ΠΕ Καστοριάς υπερβαίνοντας έτσι τη χωρική του αρμοδιότητα…
-Σοβαρή παράβαση των καθηκόντων του από βαριά αμέλεια επειδή παρέλειψε να ζητήσει την προβλεπόμενη γνωμοδότηση του ΟΦΥΠΕΚΑ και επειδή επήλθε υποβάθμιση του περιβάλλοντος.
EPIRUSPOST.GR