Σειρά ερωτημάτων για την ολοκλήρωση των απαιτούμενων ενεργειών, ενόψει έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς (2025-2026), αναφορικά με τη φοίτηση των παιδιών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα δημόσια σχολεία Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Δυτικής Μακεδονίας, θέτει και φέτος προς την Κυβέρνηση ο Βουλευτής Κοζάνης του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Πάρις Κουκουλόπουλος.
Οι συναρμόδιοι Υπουργοί καλούνται να δώσουν αναλυτικά στοιχεία, ειδικά για κάθε έναν από τους νομούς Κοζάνης, Γρεβενών, Καστοριάς και Φλώρινας, για όλες τις παραμέτρους που αφορούν τη λειτουργία της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (ΕΑΕ), αλλά και ταυτόχρονα για την παράλληλη στήριξη. Δεδομένα για τη “χαρτογράφηση” των αναγκών των παιδιών, για τους εκπαιδευτικούς και γενικότερα το προσωπικό, τις υποδομές, τον εκπαιδευτικό και λειτουργικό εξοπλισμό, την ετοιμότητα λειτουργίας των νέων Τμημάτων βάσει της Κ.Υ.Α. που εκδόθηκε τον Ιούλιο, τον έγκαιρο εντοπισμό των εκπαιδευτικών αναγκών, τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), καθώς τη σχετική αξιοποίηση πόρων από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το προηγούμενο σχολικό έτος 2024-2025, ο τέως Υπουργός Παιδείας, κ. Πιερρακάκης, αδιαφόρησε πλήρως, αφήνοντας την αντίστοιχη Ερώτηση αναπάντητη.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΠΛΗΡΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ:
Προς:
– Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού, κα Σ. Ζαχαράκη
– Υπουργό Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας, κα Δ. Μιχαηλίδου
– Υπουργό Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, κ. Κ. Πιερρακάκη
– Υπουργό Εσωτερικών, κ. Θ. Λιβάνιο
Ενόψει έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς, έχει ιδιαίτερη σημασία η διασφάλιση της έγκαιρης, πλήρους και ποιοτικής ολοκλήρωσης όλων των απαιτούμενων ενεργειών για τη φοίτηση των παιδιών με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη Δυτική Μακεδονία.
Συγκεκριμένα, είναι απαραίτητη η ενημέρωση του Κοινοβουλίου και κατ’ επέκταση των κατοίκων στους νομούς Κοζάνης, Γρεβενών, Καστοριάς και Φλώρινας, για όλες τις παραμέτρους που αφορούν την υφιστάμενη και τη σχεδιαζόμενη λειτουργία της Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) σε όλες τις εκφάνσεις της. Για τα Τμήματα Ένταξης, καθώς και για τις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, είτε λειτουργούν ήδη στην περιοχή τους είτε θα έπρεπε να λειτουργήσουν λαμβανομένων υπόψη των πραγματικών αναγκών των μαθητών, αλλά και ταυτόχρονα για το θεσμό της παράλληλης στήριξης.
Δεδομένης της αξίας που φέρει η εκπαιδευτική διαδικασία προς όφελος των παιδιών με αναπηρία, για τη μεγαλύτερη δυνατή αυτονομία τους και τη βέλτιστη κοινωνική και εργασιακή ένταξή τους.
Δεδομένου του έργου που έχουν κάνει πράξη οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, θέτοντας διαχρονικά σε προτεραιότητα τη συμπεριληπτική εκπαίδευση, με σεβασμό στα μορφωτικά δικαιώματα κάθε μαθητή και με “πυξίδα” τα σύγχρονα επιστημονικά και παιδαγωγικά προτάγματα και τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές.
Δεδομένης της αριθμ. 91357/Δ3 (Φ.Ε.Κ. Β’ 3955/23.7.2025) Κ.Υ.Α. περί ιδρύσεως Τμημάτων Ένταξης σε δημόσιες σχολικές μονάδες, καθώς και της αριθμ. 92370/Δ3 (Φ.Ε.Κ. Β’ 4144/30.7.2025) Κ.Υ.Α. περί σχολικών μεταβολών Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ).
Δεδομένου ότι πέρυσι ο τέως Υπουργός Παιδείας, κ. Πιερρακάκης, άφησε αναπάντητη την αντίστοιχη (αριθμ. 6481) Ερώτηση που είχα καταθέσει στις 2 Σεπτεμβρίου 2024.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1) Κατά το προηγούμενο σχολικό έτος (2024-2025), ανά Περιφερειακή Ενότητα της Δυτικής Μακεδονίας:
– Πόσα παιδιά φοίτησαν σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ) και ποιο υπήρξε το προσωπικό εκάστης, ανά κλάδο/ειδικότητα και εργασιακή σχέση;
– Πόσα παιδιά φοίτησαν σε Τμήματα Ένταξης και ποιο υπήρξε το προσωπικό σε κάθε ένα, ανά κλάδο/ειδικότητα και εργασιακή σχέση;
– Πόσα παιδιά εντάχθηκαν στην παράλληλη στήριξη και ποιο προσωπικό απασχολήθηκε σχετικά, ανά κλάδο/ειδικότητα και εργασιακή σχέση;
– Είναι σε γνώση σας, εάν παιδιά με αναπηρία / ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έμειναν εκτός εκπαιδευτικού συστήματος;
– Ποιος είναι ο απολογισμός ως προς τη στελέχωση και λειτουργία των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) όσον αφορά τη διερεύνηση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αναγκών και εμποδίων, βάσει των αρμοδιοτήτων που ορίζει ο ν. 4823/2021 ως ισχύει;
2) Ενόψει έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς (2025-2026) και δεδομένων των ανωτέρω Κ.Υ.Α., ποια είναι η ετοιμότητα για την Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα ανά Περιφερειακή Ενότητα της Δυτικής Μακεδονίας;
– Βάσει των μέχρι στιγμής διαθέσιμων στοιχείων, πόσα παιδιά με αναπηρίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θα φοιτήσουν;
– Έχετε προβεί σε “χαρτογράφηση” των αναγκών τους και, εάν ναι, έχετε δράσει για την πλήρη κάλυψή τους ή υπάρχουν ακόμα σχετικά κενά και ελλείψεις;
– Έχετε διασφαλίσει ότι οι Εκπαιδευτικοί, το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ) και το Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) επαρκούν για να καλυφθούν οι ανάγκες τους;
– Ειδικότερα, πόσες είναι οι οργανικές θέσεις, πόσοι θα προσφέρουν υπηρεσίες κατά την πρώτη μέρα προσέλευσης των μαθητών και πόσοι εξ αυτών θα υπηρετούν με μόνιμη σχέση εργασίας;
– Ποια προετοιμασία έχει πραγματοποιηθεί για την ασφάλεια των σχετικών σχολικών υποδομών, καθώς και για τον αναγκαίο εκπαιδευτικό και λειτουργικό εξοπλισμό;
– Έχει ληφθεί μέριμνα για την απρόσκοπτη μεταφορά μαθητών με αναπηρίες ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα σχολεία της Δυτικής Μακεδονίας όλο το σχολικό έτος 2025-2026, με κατάλληλα μεταφορικά μέσα, βάσει των ανά περίπτωση ειδικών πρακτικών αναγκαιοτήτων; Υπάρχει εξειδικευμένο και εκπαιδευμένο προσωπικό συνοδών;
– Διασφαλίσατε πλήρη ετοιμότητα και κάλυψη όλων των προϋποθέσεων για τη λειτουργία των νέων Τμημάτων Ένταξης;
– Ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση και ποιος ο προγραμματισμός ως προς τη στελέχωση και λειτουργία των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) στην περιφέρειά μας;
– Έχουν εισαχθεί στην πράξη σύγχρονες μέθοδοι για τoν έγκαιρο εντοπισμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών;
– Έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες, ώστε πρακτικές δυσχέρειες και εμπόδια να μην οδηγήσουν ούτε ένα παιδί με αναπηρία / ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εκτός εκπαίδευσης “εγκλωβισμένο” στο σπίτι του;
3) Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες προέβη η Κυβέρνηση εδώ και έξι χρόνια, από το 2019 μέχρι σήμερα, για την ενίσχυση της Ειδικής Αγωγής στη Δυτική Μακεδονία και ποια υπήρξαν τα μετρήσιμα πρακτικά αποτελέσματα αυτών των ενεργειών;
4) Έχετε μεριμνήσει για την αξιοποίηση πόρων του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας για τη στήριξη της Ειδικής Αγωγής στη Δυτική Μακεδονία; Ποια είναι η πορεία υλοποίησης σχετικών δράσεων, με ειδική αναφορά στο ποσοστό απορρόφησης;
5) Ποιο είναι το σχέδιο της Κυβέρνησης, ώστε το εκπαιδευτικό σύστημα να αποτελεί αποτελεσματικό εφαλτήριο για την επαγγελματική ένταξη των παιδιών με αναπηρία, ιδίως στην -πληγείσα από την άλογη απολιγνιτοποίηση- Δυτική Μακεδονία;
Ο Ερωτών Βουλευτής
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις)