Μπορεί ο τουρισμός να αποτελεί τη ναυαρχίδα της ελληνικής οικονομίας καταγράφοντας ισχυρές επιδόσεις, οι ξενοδοχειακές υποδομές, και μάλιστα οι πολυτελείς, να αυξάνονται συνεχώς, ξένα brands τουριστικών ομίλων να βάζουν τα μεγάλα αστικά κέντρα και τους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς στα ραντάρ τους, ωστόσο ο ορεινός τουρισμός, λόγω της έντονης εποχικότητας που τον χαρακτηρίζει και των ιδιαίτερων συνθηκών που αντιμετωπίζει, δεν φαίνεται να έχει βρει τον βηματισμό που του αντιστοιχεί.
Η χειμερινή τουριστική περίοδος στην Ελλάδα ξεκινά συνήθως από τα τέλη Οκτωβρίου και διαρκεί έως τα μέσα ή τα τέλη Φεβρουαρίου, με κορύφωση την περίοδο των εορτών, των Θεοφανίων και τα διήμερα από τα μέσα Νοεμβρίου έως τα τέλη Ιανουαρίου.
Περιορισμένες αντοχές
Όπως λένε εκπρόσωποι του τουρισμού, οι τουριστικές μονάδες -συνήθως μικρής δυναμικότητας– στους ορεινούς προορισμούς είναι ως επί το πλείστον οικογενειακές επιχειρήσεις. Ως εκ τούτου χαρακτηρίζονται για την περιορισμένη ανθεκτικότητά τους, στις περιπτώσεις που ο καιρός δεν τις ευνοεί, πχ καταλύματα που βρίσκονται κοντά σε χιονοδρομικά κέντρα, τα οποία δεν έχουν επισκεψιμότητα, λόγω περιορισμένης χιονόπτωσης (εικόνα που τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σε… συνθήκη) ή λόγω γεγονότων που ανατρέπουν τον προγραμματισμό, για παράδειγμα οι κινητοποιήσεις των αγροτών που βρίσκονται σε εξέλιξη και έχουν οδηγήσει σε ακυρώσεις και πάγωμα νέων κρατήσεων για το διάστημα των γιορτών, αλλά και αυτού που έπεται.
Οι οικονομικές υποχρεώσεις οδηγούν σε ασφυξία
Αποτέλεσμα της περιορισμένης ζήτησης και των ιδιαίτερων συνθηκών ανά επιχείρηση είναι δεκάδες μικρά ξενοδοχεία και καταλύματα να παίρνουν τον δρόμο της πώλησης προκειμένου οι ιδιοκτήτες τους να αναζητήσουν μια δεύτερη ευκαιρία ή απλά να τακτοποιήσουν οικονομικές υποχρεώσεις που έχουν συσσωρευτεί. Είναι χαρακτηριστικό πως τα δάνεια, οι ρυθμίσεις οφειλών, καθώς και το αυξημένο ενεργειακό κόστος, το οποίο σε συνδυασμό με τον πληθωρισμό και τις ανατιμήσεις έχει συμπιέσει τα εισοδήματα αυξάνοντας τα λειτουργικά έξοδα. Τα παραπάνω δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που οδηγεί σε αρκετές περιπτώσεις οικογενειακές επιχειρήσεις στο λουκέτο.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι πως 51 αγγελίες που αφορούν τουριστικά καταλύματα φιγουράρουν σε ιστοσελίδες εύρεσης ακινήτων εκ των οποίων 9 στη Νάουσα, 3 στη Φλώρινα, 2 στις Πρέσπες, 15 στα Γρεβενά, 6 στη Βέροια, 4 στην Καστοριά, 10 σε ορεινά χωριά των Σερρών και 2 στη Σταυρούπολη της Ξάνθης.
Όπως προκύπτει από τις αναρτημένες αγγελίες τα περισσότερα πωλητήρια αφορούν μονάδες μικρότερης κατηγορίας, από 10 έως 30 δωμάτια, οι οποίες λειτούργησαν επί δεκαετίες σε οικογενειακή βάση και αποτέλεσαν βασικό πυλώνα της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και της τοπικής οικονομίας. Οι τιμές πωλήσεις ξεκινούν από 198.000 ευρώ και φτάνουν τα 3 εκατ. ευρώ.
Θα πρέπει να επισημανθεί πως, όπως λένε εκπρόσωποι του real estate, σημαντικό ποσοστό των μονάδων που διατίθενται προς πώληση δεν εμφανίζεται σε ιστοσελίδες αγγελιών, γεγονός που σημαίνει ότι η πραγματική εικόνα είναι δυσμενέστερη.































