Να λάβετε υπόψιν όλες τις συγκυρίες, ζητά η Ένωση Ελλήνων Φυσικών από τους βαθμολογητές – Πληροφορίες πως οι λύτες της επιτροπής χρειάστηκαν δύο ώρες για τις απαντήσεις και πως έγινε παρατήρηση στην επιτροπή για τον όγκο των θεμάτων
Την ώρα που οι μαθητές που εξετάστηκαν στην Φυσική και στη Χημεία βλέπουν τα όνειρά τους να γκρεμίζονται εξαιτίας παράλογων θεμάτων που τους ζητήθηκε να ανταποκριθούν στις φετινές Πανελλαδικές, νέα, τρίτη, ανακοίνωση για Φυσική εξέδωσε η Ένωση Ελλήνων Φυσικών!
Αυτή τη φορά μάλιστα απευθύνεται προς τους βαθμολογητές των γραπτών των μαθητών και τους ζητά να λάβουν υπόψιν τους όλους τους παράγοντες, πριν βαθμολογήσουν την προσπάθεια των παιδιών.
Μάλιστα κάνουν λόγο για «σημαντικά προβλήματα», ενώ μιλούν για «ελάχιστη Φυσική, ακραία μαθηματικοποίηση από το Α΄ Θέμα κιόλας, πληθώρα θεμάτων που δεν ανταποκρίνονται σε τρεις ώρες γραπτής εξέτασης, ανακρίβειες και ασάφειες, παραπλανητικό σχήμα στο Β3 κλπ»!
Επισημαίνουν ακόμα την αγωνία γονέων και μαθητών, αλλά και το ότι ο χρόνος δεν επαρκούσε για την λύση των θεμάτων.
«Εύλογα μας οδηγεί στην πρόταση προς τους συναδέλφους βαθμολογητές να συνεκτιμήσουν κατά τη βαθμολόγηση τους την ολότητα των συγκυριών για τους διαγωνιζομένους», αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως έχουν τα δύο υστερόγραφα της ανακοίνωσης, καθώς η Ένωση Ελλήνων Φυσικών θέτει δύο ερωτήματα, από πληροφορίες που έχει.
Το πρώτο αποκαλύπτει ότι «οι λύτες της επιτροπής χρειάστηκαν λίγο παραπάνω από δύο ώρες για την επίλυση των θεμάτων» και το δεύτερο ότι «έγιναν παρατηρήσεις προς την επιτροπή για την ποσότητα και την ποιότητα των θεμάτων, πριν την αποστολή τους στα σχολεία».
Αρχικά, η επιτροπή παιδείας της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών είχε χαρακτηρίσει τα θέματα «σαφέστατα διατυπωμένα» και σημείωνε πως «καλύπτουν μεγάλο φάσμα της ύλης και ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο και τη φιλοσοφία του σχολικού βιβλίου», επισημαίνοντας πάντως πως είναι «τα απαιτητικότερα των τελευταίων τριών ετών» και πως «περισσότερο από κάθε άλλη φορά, ο χρόνος των τριών ωρών δεν επαρκεί για την επίλυση τους».
Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΕΕΦ:
Τα σημαντικά προβλήματα που αναδείχθηκαν από τα θέματα Φυσικής του εισαγωγικού διαγωνισμού για τα ΑΕΙ (ελάχιστη Φυσική, ακραία μαθηματικοποίηση από το Α΄ Θέμα κιόλας, πληθώρα θεμάτων που δεν ανταποκρίνονται σε τρεις ώρες γραπτής εξέτασης, ανακρίβειες και ασάφειες, παραπλανητικό σχήμα στο Β3 κλπ) καθώς και οι έντονες διαμαρτυρίες γονέων και μαθητών, των οποίων την προσπάθεια και την αγωνία σεβόμαστε υπεράνω οποιουδήποτε άλλου κριτηρίου, για αδυναμία ανταπόκρισης εντός του διαθέσιμου τριώρου, εύλογα μας οδηγεί στην πρόταση προς τους συναδέλφους βαθμολογητές να συνεκτιμήσουν κατά τη βαθμολόγηση τους την ολότητα των συγκυριών για τους διαγωνιζομένους.
Οφείλουμε να σεβόμαστε τους μαθητές και τους κόπους τους κι όχι να αναλωνόμαστε σε εύκολες επιδείξεις “φυσικοφάνειας”, μιας και σήμερα, για άλλη μια φορά, εξετάστηκε ελάχιστη Φυσική, δημιουργώντας στρεβλές εντυπώσεις στην κοινωνία και κυρίως τους μαθητές για την επιστήμη της Φυσικής.
Προβάλλει δε αναγκαιότερη από ποτέ η συζήτηση για το τι και το πως των εισαγωγικών διαγωνισμών. Αλλά, για να γίνει συζήτηση, πρέπει να υπάρχουν και ώτα ακουόντων, που να καταλαβαίνουν κιόλας…
Υ.Γ.1 Αληθεύει ότι οι λύτες της επιτροπής χρειάστηκαν λίγο παραπάνω από δύο ώρες για την επίλυση των θεμάτων; Αν ναι, δεν θορυβήθηκε η επιτροπή; Αν ένας έμπειρος λύτης χρειάζεται άνω των δύο ωρών, πόσες ώρες χρειάζεται ένας έφηβος, με όλα τα άγχη που έχει φορτωθεί;
Υ.Γ.2 Αληθεύει ότι έγιναν παρατηρήσεις προς την επιτροπή για την ποσότητα και την ποιότητα των θεμάτων, πριν την αποστολή τους στα σχολεία; Αν ναι, γιατί αγνοήθηκαν;
Οι προηγούμενες ανακοινώσεις της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις (και) στο μάθημα της Φυσικής σχολιάζονται κάθε χρόνο μόνο για την ευκολία ή τη δυσκολία των θεμάτων και την ακρίβεια ή τυχόν λάθη στη διατύπωσή τους. Όμως, διαπιστώνεται ότι φέτος οι εξετάσεις Φυσικής κατέληξαν σε εξετάσεις αντοχής, με θέματα τεχνητά κατασκευασμένα και υπερβολικά φορτωμένα με μαθηματικές πράξεις που δεν αναδεικνύουν τις έννοιες και την ομορφιά της Φυσικής. Το κύριο ζητούμενο -πρέπει να- είναι η πληρότητα και συνεκτικότητα και όχι η αποσπασματικότητα των διδασκόμενων και εξεταζόμενων θεματικών. Ακόμη, ζητούμενα -πρέπει να- είναι η διασύνδεση ενός τουλάχιστον θέματος των εξετάσεων με την πειραματική διαδικασία ή πειραματικά δεδομένα και -κυρίως- η ανάδειξη και επιβράβευση όχι της απομνημόνευσης και της επίλυσης εξισώσεων αλλά του ορθολογικού τρόπου σκέψης της φυσικής επιστήμης και των εφαρμογών της. Όλα αυτά, συστηματικά, αρνείται να υιοθετήσει το Υπουργείο Παιδείας, αν υποθέσουμε ότι τα καταλαβαίνει.
Σε συνέχεια της προηγούμενης ανακοίνωσης για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο μάθημα της Φυσικής, επί της ουσίας των θεμάτων οφείλουμε να παρατηρήσουμε τα παρακάτω:
Το προεδρικό διάταγμα για τις πανελλαδικές εξετάσεις, καθορίζει ότι τα θέματα Β, ελέγχουν την κατανόηση της θεωρίας, ενώ τα θέματα Β2 και Β3 ήταν ασκήσεις (θέματα Γ). Τα θέματα Α2, Α4 απαιτούσαν πράξεις (θέματα Β). Το Α5ε είναι επιστημονικά ελλιπές γιατί δεν καθορίζει αν υπάρχει τριβή.
Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων απευθύνονται σε πολύ υψηλού επιπέδου υποψηφίους, ενώ το Υπουργείο ανακοίνωσε νέα ύλη Φυσικής Γ Λυκείου η οποία είναι πρόχειρα επιλεγμένη και υποβαθμισμένη ποιοτικά σε σχέση με την ύλη που αντικαθιστά.
Τέλος, αναρωτιόμαστε αν την επιλογή αυτή των θεμάτων και τα αποτελέσματα τους θα εκμεταλλευθεί το Υπουργείο Παιδείας για το νέο εξεταστικό σύστημα που επιλέγει.
ΚΝΕ: Εξαντλητικά και άκρως απαιτητικά τα θέματα
Ανακοίνωση για την δυσκολία στα θέματα της Φυσικής εξέδωσε και η ΚΝΕ. «Οι χιλιάδες μαθητές, υποψήφιοι πανελλαδικών εξετάσεων που εξετάστηκαν χτες στο μάθημα της φυσικής, έχουν κάθε λόγο να είναι οργισμένοι με τα θέματα των εξετάσεων» υποστηρίζει η Κομμουνιστική Νεολαία Ελλάδας σε ανακοίνωσή της.
«Τα θέματα φυσικής δεν ήταν απλά πιο δύσκολα από άλλες χρονιές. Πρόκειται για εξαντλητικά, άκρως απαιτητικά θέματα, που λόγω του εύρους και της δομής τους απέκλειαν την πλειοψηφία των μαθητών από το να ανταποκριθεί. Δεν είναι τυχαίο, πως όλες οι αρμόδιες επιστημονικές ενώσεις συμφωνούν σε αυτό» αναφέρει η ΚΝΕ.
«Οι μαθητές που προσπάθησαν να γράψουν καλά, κόντρα σε όλα τα εμπόδια, που έτσι και αλλιώς συναντάνε από τη γνωστή κατάσταση στο σχολείο, δε θα πληρώσουν τα σπασμένα ακόμα μια φορά» συνεχίζει η ΚΝΕ, θεωρώντας πως «το υπουργείο Παιδείας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έχει ευθύνη να τοποθετηθεί και κυρίως να βρει λύση».
Η ΚΝΕ απαιτεί «να παρθούν άμεσα τα απαραίτητα μέτρα, έτσι ώστε να υπάρξει τρόπος βαθμολόγησης στα συγκεκριμένα θέματα, που να παίρνει υπόψη τις παρατηρήσεις επιστημονικών ενώσεων και επιστημόνων, όπως:
α) Στη βαθμολόγηση του Β θέματος να μετρήσει αναλογικά η σωστή, έστω και τμηματική, διαδικασία δικαιολόγησης.
β) Στη βαθμολόγηση των Γ και Δ θεμάτων, λόγω τεράστιου όγκου πράξεων ως προς τον διαθέσιμο χρόνο, η βαθμολόγηση να εστιασθεί κυρίως στη σωστή αντιμετώπιση του φυσικού προβλήματος».
Για πολιτικές σκοπιμότητες μιλά η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση
Για ενδεχόμενη εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπιμοτήτων μέσω της επιλογής των θεμάτων στα οποία εξετάσθηκαν σήμερα στη Φυσική Προσανατολισμού οι υποψήφιοι των πανελλαδικών κάνει λόγο σε ανακοίνωσή της με την οποία σχολιάζει τα θέματα, η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση.
Ειδικότερα, αφού διατυπώνει το ερώτημα αν επρόκειτο για εξετάσεις ή για τεστ αντοχής, σημειώνει σε ανακοίνωσή της:
Το προεδρικό διάταγμα για τις πανελλαδικές εξετάσεις, καθορίζει ότι τα θέματα Β, ελέγχουν την κατανόηση της θεωρίας, ενώ τα θέματα Β2 και Β3 ήταν ασκήσεις (θέματα Γ). Τα θέματα Α2, Α4 απαιτούσαν πράξεις (θέματα Β). Το Α5ε είναι επιστημονικά ελλιπές γιατί δεν καθορίζει αν υπάρχει τριβή.
Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων απευθύνονται σε πολύ υψηλού επιπέδου υποψηφίους, ενώ το Υπουργείο ανακοίνωσε νέα ύλη Φυσικής Γ Λυκείου η οποία είναι πρόχειρα επιλεγμένη και υποβαθμισμένη ποιοτικά σε σχέση με την ύλη που αντικαθιστά.
Τέλος αναρωτιόμαστε αν η επιλογή των θεμάτων εξυπηρετεί πολιτικές σκοπιμότητες, που επαληθεύουν τις επιλογές (!) του Υπουργού για το νέο εξεταστικό σύστημα.