Στον ιστότοπο της αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla, εκτός από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που αποτελούν το όνειρο για εκατομμύρια λάτρεις της αυτοκίνησης, μπορεί να βρει κανείς ένα ειδικό τμήμα, στο οποίο ο αμερικανικός κολοσσός καλεί ενδιαφερόμενους να υποβάλουν προτάσεις τοποθεσιών για την εγκατάσταση των τελευταίας τεχνολογίας ταχυφορτιστών που χρησιμοποιεί η εταιρεία.
Μεταξύ των μεγαλόπνοων σχεδίων του πρωτοπόρου και οραματιστή ιδρυτή της εταιρείας, Elon Musk, άλλωστε, περιλαμβάνεται η δημιουργία υπερεθνικών διαδρομών, που θα περιλαμβάνουν έξυπνους ταχυφορτιστές και θα εξυπηρετούν τον στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla. Και, εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την αμερικανική ήπειρο, αυτός ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την Ευρώπη, μια αγορά που η Tesla βλέπει με ενιαία οπτική, ιδιαίτερα μετά τη μεγάλη επένδυση που υλοποιεί στη Γερμανία με την κατασκευή του νέου “Gigafactory” στο Βρανδεμβούργο, κοντά στο Βερολίνο.
Στο πλαίσιο αυτό, μια από τις μεγάλες ηλεκτρικές διαδρομές που επιδιώκουν να δημιουργήσουν οι άνθρωποι της Tesla εμφανίζει απτό ελληνικό ενδιαφέρον: πρόκειται για την “ηλεκτρική λεωφόρο” που θα ξεκινά από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα καταλήγει στην Τουρκία. Σύμφωνα με πληροφορίες του “Κ”, η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε συζητήσεις με την αμερικανική εταιρεία προκειμένου το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής πριν από την Τουρκία να ξεκινά από το λιμάνι της Πάτρας και, ακολουθώντας τη διαδρομή της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας, να καταλήγει στην Αλεξανδρούπολη. Οι σχετικές συζητήσεις, αν και ακόμη δεν έχουν καταλήξει σε οριστική συμφωνία, βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και ήδη έχει ανοίξει ο κύκλος των επαφών των εκπροσώπων της αμερικανικής εταιρείας με αρμόδιους φορείς, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και η ΔΕΗ.
Μάλιστα την επόμενη εβδομάδα έχουν προγραμματιστεί ραντεβού με τον διαχειριστή, ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν το ελληνικό δίκτυο διανομής μπορεί να “σηκώσει” τις υψηλές απαιτήσεις σε τάση που εμφανίζουν οι ταχυφορτιστές της Tesla.
Το εγχείρημα μόνο εύκολο δεν είναι και η πρόκληση από πλευράς κυβέρνησης είναι μεγάλη, αφού οι άνθρωποι της Tesla, για να πειστούν να δώσουν το πράσινο φως, χρειάζονται διαβεβαιώσεις ότι θα έχουν γρήγορη ανταπόκριση από τον κρατικό μηχανισμό και δεν θα συναντήσουν γραφειοκρατικά εμπόδια. “Το να τους πείσουμε έστω και να συζητήσουν μαζί μας, πόσω μάλλον να τους φέρουμε στην Ελλάδα και να μπει σε τροχιά υλοποίησης το project, μόνο εύκολο δεν είναι και χρειάζεται από πλευράς μας να κινηθούμε γρήγορα και αποφασιστικά”, αναφέρει κυβερνητική πηγή. Σε αυτή την κατεύθυνση, το όλο εγχείρημα επιβλέπεται από το υπουργείο Ενέργειας, με στόχο να αντιμετωπίζονται γρήγορα και αποτελεσματικά τα γραφειοκρατικά θέματα που ανακύπτουν. Άλλωστε, το εθνικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση αποτελεί αρμοδιότητα του ΥΠΕΝ, Κωστή Χατζηδάκη, και είναι “πνευματικό παιδί” της γενικής γραμματέως Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Αλεξάνδρας Σδούκου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο της Tesla για τη διαδρομή Λισαβόνα-Κωνσταντινούπολη προβλέπει την εγκατάσταση συνολικά 1.500 φορτιστών σε 400 έως 500 σταθμούς ταχυφόρτισης σε συνολική απόσταση 4.800 χιλιομέτρων, διατρέχοντας 6 χώρες, από την Πορτογαλία έως την Τουρκία.
Οι φορτιστές
Η Tesla βρίσκεται στην πρωτοπορία της ανάπτυξης δικτύου φορτιστών παγκοσμίως. Αν και ο σχεδιασμός για ανάπτυξη δικτύου 18.000 φορτιστών μέχρι το 2018 αποδείχθηκε στην πράξη υπερφιλόδοξος, εντούτοις η εταιρεία είχε καταφέρει στα τέλη του 2019 να αναπτύξει ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα ταχυφορτιστών στον κόσμο, με 1.804 σταθμούς ταχυφόρτισης (supercharger stations) και συνολικά 15.911 ταχυφορτιστές.
Κάποιοι θεωρούν ότι η επιβράδυνση έναντι των αρχικών στόχων ήταν εσκεμμένη, καθώς πέρυσι τον Μάρτιο η Tesla παρουσίασε τον νέο σταθμό φόρτισης, Supercharger V3, ισχύος 250 kW, μέσω του οποίου οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων Tesla μπορούν να αποκτήσουν αυτονομία για 75 μίλια (120 χιλιόμετρα) μέσα σε περίπου 5 λεπτά. Οι νέοι ταχυφορτιστές έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν ενέργεια γρήγορα και να επιβραδύνουν σταδιακά την παροχή όσο η μπαταρία γεμίζει. Τα αυτοκίνητα της εταιρείας ειδοποιούν αυτόματα μόλις υπάρχει αρκετή ενέργεια για να συνεχιστεί το ταξίδι. Η Tesla σχεδιάζει πλέον την εγκατάσταση των νέων ταχυφορτιστών τελευταίας τεχνολογίας σε όλο τον κόσμο, αναβαθμίζοντας παράλληλα και τους υφιστάμενους σταθμούς V2 σε V3.
Σύμφωνα με έκθεση της UBS, το κόστος για την κατασκευή ενός σταθμού ταχείας φόρτισης ανέρχεται στα επίπεδα των 250.000 δολαρίων. Αυτό σημαίνει ότι για την εγκατάσταση των 400-500 σταθμών ταχυφόρτισης σε όλη τη διαδρομή θα απαιτηθούν περί τα 65 εκατ. δολάρια. Στην ελληνική διαδρομή εκτιμάται ότι το ύψος της επένδυσης, εφόσον δοθεί το πράσινο φως, θα κυμανθεί στα επίπεδα των 10 εκατ. δολαρίων.
Φιλόδοξο πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης
Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα έχει θέσει υψηλούς στόχους για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, προβλέποντας ότι μέχρι το 2030 το 1 στα 3 νέα αυτοκίνητα που θα ταξινομούνται θα είναι ηλεκτρικό.
Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Ενέργειας, υπό την ευθύνη της γενικής γραμματέως Αλεξάνδρας Σδούκου, εκπονεί το νέο σχέδιο – οδικό χάρτη για την επίτευξη του στόχου διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης σε ποσοστό 30%. Το σχέδιο, που θα παρουσιαστεί τους επόμενους μήνες, θα περιλαμβάνει μια “βεντάλια μέτρων” που θα ξεκινούν από τεχνικά θέματα, όπως ανάπτυξη δικτύου φορτιστών, ενισχύσεις του δικτύου ηλεκτρισμού, και θα επεκτείνεται σε θέματα κινήτρων, αξιοποίησης κοινοτικών πόρων και επιδοτήσεων, ενώ θα προωθεί και τις αναγκαίες προσαρμογές του ρυθμιστικού πλαισίου. Σήμερα, πάντως, το μερίδιο των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι μικρότερο του 1%.