Πώς η Εγνατία κατάφερε να εισπράξει όλα τα οφειλόμενα από το κίνημα «Δεν πληρώνω» – Σε ποιο έτος σημειώθηκαν οι περισσότερες παραβάσεις
Τον δραστικό περιορισμό, έως σχεδόν εκμηδενισμού, των παράνομων διελεύσεων από όλους τους σταθμούς διοδίων του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού καθώς και την πλήρη ανάκτηση της απώλειας εσόδων από το κίνημα «Δεν πληρώνω», έχει πετύχει η εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.», μέσω ενός συστήματος ελέγχου το οποίο έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια.
Όπως εξηγεί στην Voria.gr ο νυν διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και εκ των παλαιότερων στελεχών της, Κωνσταντίνος Κουτσούκος «όταν το 2012 το κίνημα «δεν πληρώνω» ήταν γενικώς στο φόρτε του με αποτέλεσμα να υπάρχει σημαντική απώλεια εσόδων από τα διόδια, σε όλους τους αυτοκινητόδρομους, αποφασίσαμε να συγκροτήσουμε μία ομάδα εργασίας η οποία να βρει τρόπους προκειμένου να περιορίσουμε τις δωρεάν διελεύσεις, αλλά και να καταφέρουμε να εισπράξουμε το αντίτιμο το οποίο παρατύπως δεν κατέβαλαν πολλοί οδηγοί».
Πώς λειτουργεί ο μηχανισμός
Η ομάδα αυτή στην οποία συμμετείχαν στελέχη της Εγνατίας (Μαρία Σιδηροπούλου, Ευαγγελία Δημητριάδου, Ελευθερία Μοναχά, Γιώργος Τσίλιας και Στέλιος Σκαρβελάκης) σχεδίασε και έθεσε σε λειτουργία ένα «λογισμικό καταγραφής παραβάσεων» για τα διόδια της Εγνατίας οδού.
Μέσω αυτού του λογισμικού καταγράφεται ο τύπος και ο αριθμός πινακίδας του οχήματος το οποίο διέρχεται χωρίς ο οδηγός του να καταβάλει αντίτιμο διοδίων, η ώρα και η ημερομηνία διέλευσης καθώς και ο σταθμός διοδίων. Εν συνεχεία, γίνεται επιβεβαίωση της παράβασης από τους σταθμούς διοδίων και την αρμόδια Διεύθυνση Λειτουργίας Διοδίων της εταιρείας.
Το επόμενο βήμα είναι η αναζήτηση του κατόχου του αυτοκινήτου, τα στοιχεία του οποίου αντλούνται από τη βάση δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών με την οποία το λογισμικό της Εγνατίας μπορεί και επικοινωνεί. Ακολούθως η εταιρεία ενημερώνει με επιστολή της τον παραβάτη για την υποχρέωσή του να πληρώσει το αντίτιμο των διοδίων, συν το προβλεπόμενο πρόστιμο. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει συμμόρφωση, στη συνέχεια η Εγνατία αποστέλει στην ΔΟΥ στην οποία υπάγεται ο παραβάτης την απαίτηση όπου, πλέον, το πρόστιμο είναι πολύ μεγαλύτερο.
Το 2012 οι περισσότεροι παραβάτες
Ο πρώτος σταθμός διοδίων της Εγνατίας οδού, αυτός του Πολυμύλου Κοζάνης, τέθηκε σε λειτουργία το 2009. Την επόμενη χρονιά καταγράφηκαν 2.223 «τζαμπατζήδες» από τον συγκεκριμένο σταθμό, ποσοστό 0,17% επί του συνόλου των διελεύσεων. Η χρονιά κατά την οποία καταγράφηκαν οι περισσότεροι «τζαμπατζήδες» στα διόδια της Εγνατίας ήταν το 2012, χρονιά κατά την οποία το κίνημα «Δεν πληρώνω» ήταν στο απόγειό του, όταν από τους πέντε σταθμούς που λειτουργούσαν τότε, πέρασαν χωρίς να πληρώσουν περίπου 30.000 οχήματα (ποσοστό 0,22% του συνόλου).
Το σύστημα ελέγχου των παραβατών και διεκδίκησης του αντιτίμου ετέθη σε λειτουργία το 2013. Έκτοτε κι ενώ οι σταθμοί διοδίων αυξάνονταν συνεχώς (από έξι σε δεκατρείς), οι παραβάτες μειώθηκε στο μισό, ως προς τον απόλυτο αριθμό (περίπου 15.300 το 2016). Το 2017 υπήρξε αύξηση, στους 22.000 περίπου καθώς το χρόνο εκείνο προστέθηκαν άλλοι τέσσερις σταθμοί διοδίων. Το 2019 οι παραβάτες μειώθηκαν στους 12.000 (ποσοστό μόλις 0,03% επί του συνόλου των διελεύσεων).
Δραστικός περιορισμός των «τζαμπατζήδων»
Η αποτελεσματικότητα του συστήματος ελέγχου των «τζαμπατζήδων» το οποίο υλοποιεί η Εγνατία Οδός Α.Ε. φαίνεται στα παρακάτω στοιχεία τα οποία εμφανίζουν τον ετήσιο αριθμό παραβατών ανά σταθό διοδίων το έτος 2013, όταν ξεκίνησε η εφαρμογή του συστήματος και το 2019. Για παράδειγμα, στον παλαιότερο όλων, σταθμό του Πολυμύλου το 2013 οι παραβάτες ήταν 5.851 και το 2019 μειώθηκαν στους 2.083 (πτώση κατά 64%). Στους υπόλοιπους σταθμούς τα αντίστοιχα ποσοστά μείωσης ήταν: Ανάληψη 68% (8.428 έναντι 2.685), Μουσθένη 67% (3.809 – 1.239), Ίασμος 77% (3.310 – 737), Μαλακάσι 48% (2.131 – 1.016) και Τύρια 39% (1.175 – 739).
Εισπράχθηκαν 500.000 ευρώ
Όπως εξηγεί ο κ. Κουτσούκος «μέσα από αυτό το σύστημα ελέγχου των παραβάσεων σε όλες τις φάσεις, έως και την τελική πληρωμή, είτε απ’ ευθείας στην Εγνατία είτε στην Εφορία, η εταιρεία εισέπραξε περίπου 500.000 ευρώ, ποσόν το οποίο υπερβαίνει και κατά τι τα έσοδα τα οποία έχασε η εταιρεία από τους παραβάτες οι οποίοι δεν πλήρωσαν το αντίτιμο των διοδίων». Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», «ο μηχανισμός τον οποίο έχουμε αναπτύξει μας δίνει τη δυνατότητα να αναλάβουμε ως εταιρεία, αυτό το έργο για λογαριασμό όλων των αυτοκινητόδρομων οι οποίοι δεν έχουν τέτοια δυνατότητα καθώς, επειδή οι παραχωρησιούχοι είναι ιδιώτες, δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στα αρχεία προσωπικών δεδομένων είτε του υπουργείου Μεταφορών είτε, πολύ περισσότερο, του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να αποστέλλονται εν συνεχεία οι απαιτήσεις στις Εφορίες προς είσπραξη. Εμείς αυτό μπορούμε να το κάνουμε, έχουμε αποδείξει ότι το κάνουμε με απόλυτη αποτελεσματικότητα γι’ αυτό και προτείνουμε να μας ανατεθεί αυτό το έργο», σημειώνει ο κ. Κουτσούκος