Τα σενάρια εξετάζουν είτε τη διεύρυνση των εισοδηματικών κριτηρίων, ώστε η κάρτα του fuel pass να πάει σε περισσότερους πολίτες ή η επιδότηση της τιμής στην αντλία.
Νέο ρεκόρ αναμένεται να καταγράψει ο πληθωρισμός στην Ελλάδα, με τις εκτιμήσεις να στέλνουν το δείκτη ακόμα και πάνω από το 11,5%, ως αποτέλεσμα της εκτόξευσης του κόστους ενέργειας. Πληθωρισμό 11,5% είχε καταγράψει η ΕΛΣΤΑΤ το πολύ μακρινό 1978, ενώ τελευταία φορά που ο πληθωρισμός βρέθηκε στο 12% ήταν το 1993.
Τα στοιχεία που θα ανακοινωθούν σήμερα από την ΕΛΣΤΑΤ για τον Μάιο, θα δείχνουν το τεράστιο πρόβλημα που έχει προκαλέσει στην αγορά η ραγδαία αύξηση της τιμής της ενέργειας και ειδικά των καυσίμων. Αυτό χωρίς να έχουν καταγραφεί ακόμα στο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή οι νέες τιμές οι οποίες πλέον ξεπερνούν ακόμα και τα 2,5 ευρώ στην αμόλυβδη και τα 1,95 στο Diesel κίνησης στο κέντρο της Αθήνας.
Οι κατάσταση είναι ακόμα πιο εκρηκτική στην υπόλοιπη Ελλάδα καθώς με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών στις Κυκλάδες η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έφτασε τα 2,56 ευρώ το λίτρο, στα Δωδεκάνησα στα 2,496 ευρώ το λίτρο, στην Ευρυτανία στα 2,473 ευρώ το λίτρο και 2,43 ευρώ το λίτρο στην Κεφαλονιά.
Ωστόσο σε πολλά πρατήρια η τιμή προσεγγίζει πλέον τα 3 ευρώ το λίτρο. Για παράδειγμα στην Φολέγανδρο η τιμή έχει φτάσει τα 2,839 ευρώ το λίτρο, στην Αντίπαρο 2,76 ευρώ το λίτρο, στην Μήλο 2,75 ευρώ το λίτρο, στην Σαντορίνη 2,74 ευρώ το λίτρο, στην Νάξο 2,70 ευρώ το λίτρο στην Λήμνο 2,67 ευρώ το λίτρο και 2,56 ευρώ το λίτρο στο Αργοστόλι.
Με αυτά τα δεδομένα στην κυβέρνηση εξετάζουν καταρχάς τις δημοσιονομικές δυνατότητες που υπάρχουν προκειμένου να στηριχθούν οι πολίτες. Τα στοιχεία για το ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου προκαλεί χαμόγελα στο οικονομικό επιτελείο, καθώς ο καλύτερος του αναμενόμενου ρυθμός ανάπτυξης δημιουργεί προσδοκίες για μεγαλύτερο δημοσιονομικό περιθώριο προκειμένου η κυβέρνηση να παρέμβει στην αύξηση των τιμών.
Πακέτο νέων μέτρων
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναζητεί τις λύσεις που θα δώσουν ανάσα στους καταναλωτές οι οποίοι δοκιμάζονται καθημερινά από την εκτίναξη της τιμής της βενζίνης. Το σενάριο που εξετάζεται περιλαμβάνει νέο γύρο επιδότησης. Στόχος είναι να βρεθεί το απαραίτητο δημοσιονομικό περιθώριο προκειμένου να διευρυνθεί η βεντάλια των δικαιούχων.
Κυβερνητικά στελέχη παραπέμπουν στις ανακοινώσεις των επόμενων ημερών όταν και θα οριστικοποιηθούν τα μέτρα. Ωστόσο, το σενάριο που εξετάζεται θα αφορά περισσότερους δικαιούχους σε σχέση με αυτούς που αφορούσε η κάρτα καυσίμων. Τα σενάρια εξετάζουν είτε τη διεύρυνση των εισοδηματικών κριτηρίων, ώστε η κάρτα του fuel pass να πάει σε περισσότερους πολίτες ή η επιδότηση της τιμής στην αντλία, ώστε να επωφεληθεί το σύνολο των καταναλωτών. Βέβαιο είναι ότι οι τελικές αποφάσεις θα κριθούν από τις δυνατότητες που θα δημιουργήσει το δημοσιονομικό περιθώριο.
Ο υφιστάμενος κύκλος του fuel pass κλείνει στις 10 Ιουνίου, όταν και θα απενεργοποιηθεί η πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων, ενώ η ψηφιακή χρεωστική κάρτα παραμένει ενεργοποιημένη έως τις 31 Ιουλίου.
Πηγή: dikaiologitika.gr