Η κυβέρνηση τελευταία δηλώνει αποφασισμένη να πατάξει τη φοροδιαφυγή, όμως την ίδια ώρα οι πράξεις της την εκθέτουν.
Τελευταία πράξη του κυβερνητικού έργου, ένα δωράκι 35 εκατ. ευρώ στους μετόχους της Αεροπορίας Αιγαίου, κατά κόσμον Aegean, με τουλάχιστον ισόποση ζημιά στα δημόσια έσοδα.
Όπως συμβαίνει σταθερά τα τελευταία χρόνια, το πιο πάνω γεγονός πλασαρίστηκε στην κοινή γνώμη ως κέρδος ύψους 85 εκατ. ευρώ για το Ελληνικό Δημόσιο. Τα γεγονότα είναι τόσο συγκεκριμένα, που επιτρέπουν στον καθένα να βγάλει αβίαστα τα συμπεράσματά του. Το 2021, η Aegean έλαβε κρατική ενίσχυση ύψους 120 εκατ. ευρώ λόγω της δραματικής πτώσης τζίρου που επέφερε η πανδημία, όπως όλες σχεδόν οι αεροπορικές εταιρίες στην Ευρώπη.
Η μέθοδος χρηματοδότησης διέφερε από χώρα σε χώρα και η προταθείσα από την κυβέρνηση ήταν αυτή των warrants, η οποία και προχώρησε, παρα τις διαφωνίες του ΠΑΣΟΚ και άλλων κομμάτων. Η συγκεκριμένη επιλογή, με απλά λόγια, περιείχε τα εξης: Το Ελληνικό Δημόσιο κατοχύρωσε το δικαίωμα ανάκτησης της συμμετοχής του, το αργότερο τον Ιούλιο 2026, σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή επιλέξει το ίδιο.
Ο υπολογισμός του επιστρεπτέου ποσού ήταν πολύ απλός, έχοντας πρακτικά ως βάση την τιμή μετοχής της εταιρίας, τη στιγμή της ανάκτησης. Για την ακρίβεια, τον μέσο όρο της μετοχής των τελευταίων 60 ημερών πριν την πράξη ανάκτησης μείον 3,2 ευρώ. Η τιμή της μετοχής της Aegean, όταν έλαβε την κρατική ενίσχυση, ήταν φυσιολογικά πολύ χαμηλή και εξίσου φυσιολογικά εξελίσσεται από τότε μέχρι σήμερα ανοδικά.
Στις 3 Νοεμβρίου, με επιστολή του αρμόδιου υπουργού κ. Χατζηδάκη, το Ελληνικό Δημόσιο έκανε γνωστή την απόφαση του στην εταιρία να ασκήσει το δικαίωμα προαίρεσης και η εταιρία ανταποκρίθηκε άμεσα θετικά. Με βάση το πλαίσιο που αναφέρθηκε, το επιστρεπτέο ποσό για το Δημόσιο ανέρχεται στα 85,4 εκατ. ευρώ, για τα οποία η κυβέρνηση πανηγυρίζει.
Λίγη υπομονή να έδειχνε ο κύριος υπουργός, λογικά το Δημόσιο θα μπορούσε να ανακτήσει το σύνολο των 120 εκατ. ευρώ που έδωσε και πολύ πιθανά μεγαλύτερο ποσό. Λέμε λογικά γιατί το πτητικό έργο διεθνώς είναι σε ανοδική τροχιά, έχοντας αφήσει πίσω τις μέρες της πανδημίας και σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, οι προοπτικές είναι ακόμα πιο ευοίωνες λόγω της εκρηκτικής ανόδου τουριστικών αφίξεων.
Η μετοχή της εταιρίας κατά συνέπεια αναμένεται να συνεχίσει την ανοδική της πορεία, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, γεγονός που επηρεάζει, όπως εξηγήθηκε, τον υπολογισμό του ποσού ανάκτησης για το Ελληνικό Δημόσιο. Με αυτό το σκεπτικό ζήτησα στη Βουλή εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, την άμεση ανάκληση της επιστολής Χατζηδάκη για λόγους δημοσίου συμφέροντος.
Η απάντηση της κυβερνησης ήταν ότι, ενήργησε τώρα γιατί η περαιτέρω αναμονή εμπεριέχει το ρίσκο πτώσης της μετοχής. Πρόκειται για φθηνή δικαιολογία γιατί, αν έχει ρίσκο η εκτίμηση αύξησης του πτητικού έργου της Aegean, άρα και της μετοχής της, τότε ο προϋπολογισμός που βασίζεται τα μέγιστα σε αυτή την υπόθεση, είναι «στον αέρα». Μέχρι το καλοκαίρι του 2026 είναι πολύς καιρός και η κυβέρνηση θα κριθεί αμείλικτα, με πραγματικά στοιχεία. Για εμάς, η βιασύνη της κυβερνησης είναι σκόπιμη και συνειδητή πράξη εύνοιας προς τους μεγαλομετόχους, δηλαδή την οικονομική ελίτ της χώρας, την οποία εκπροσωπεί επάξια.
Υ.Γ. Το καλοκαίρι το 2021 η Αεροπορία Αιγαίου δεν στηρίχθηκε μόνο στην κρατική βοήθεια, αλλά και στη συνδρομή των μετόχων της, που εισέφεραν 60 εκατ. ευρώ. Τα οποία τώρα αποτιμώνται σε… 213 εκατ. ευρώ, βάσει του αριθμού των νέων μετοχών που είχαν διατεθεί.
* Βουλευτής Κοζάνης, υπεύθυνος ΚΤΕ Οικονομικών ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛ