Μετά από πολλές δεκαετίες παραμονής του έργου στα «συρτάρια», αυτό δείχνει να έχει επανέλθει για τα καλά στην ατζέντα των δύο χωρών.
Έχει περάσει πάνω από ένας χρόνος από τότε που το Μαρόκο και η Ισπανία επανέφεραν στο προσκήνιο το πολυετές όνειρο δημιουργίας μιας σταθερής σύνδεσης μεταξύ των δύο χωρών, μέσω υποθαλάσσιου σιδηροδρομικού τούνελ, στο Στενό του Γιβραλτάρ.
Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που ήρθε στο φως το 1979 όταν ο πρώην Βασιλιάς του Μαρόκο, Χασάν Β’, και o Χουάν Κάρλος Α΄ της Ισπανίας υπέγραψαν κοινή δήλωση πρόθεσης να μελετήσουν τη δυνατότητα αυτής της σύνδεσης.
Ένα χρόνο αργότερα, συστάθηκαν δύο δημόσιες εταιρείες που θα οδηγούσαν το πρότζεκτ στις ράγες της υλοποίησης: Η SECEGSA στην Ισπανία και η SNED στο Μαρόκο. Παρά την επένδυση εκατομμύριων ευρώ στο πρότζεκτ, αυτό δεν κατάφερε ποτέ να περιέλθει σε κατασκευαστικό καθεστώς.
Τον Απρίλιο, ωστόσο, του 2023, στο πλαίσιο της 43ης συνάντησης μεταξύ της Ισπανο-Μαροκινής Επιτροπής, οι δύο χώρες συμφώνησαν σε ένα τριετούς διάρκειας σχέδιο εργασίας για την κατασκευή της πολυαναμενόμενης σιδηροδρομικής σήραγγας.
Η στρατηγική σημασία που θα έχει η σταθερή σύνδεση μεταξύ των δύο χωρών βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων μεταξύ του Ισπανού Υπουργού Υποδομών, Oscar Puente, και του Μαροκινού ομόλογού του, Nizar Baraka, στο πλαίσιο της επίσκεψης του Puente στη χώρα της Βόρειας Αφρικής, τον Μάρτιο του 2024.
Σύμφωνα με παλαιότερα σχέδια, η σιδηροδρομική σήραγγα θα έχει συνολικό μήκος 38,7 χλμ. εκ των οποίων τα 27,7 χλμ. θα βρίσκονται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Ειδικότερα, το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή δύο σιδηροδρομικών τούνελ, ενώ θα υπάρχει και ένα ακόμη που θα υποστηρίζει βοηθητικές λειτουργίες σχετικά με την ασφάλεια, τη συντήρηση ή άλλες τεχνικές ανάγκες του κύριου συστήματος.
Σύμφωνα με ξένα δημοσιεύματα, το συνολικό κόστος του έργου θα ανέλθει σε περίπου 6 δισ. ευρώ, ενώ σε ετήσια βάση το τούνελ θα μεταφέρει 12,8 εκατ. επιβάτες, όπως και 13 εκατ. τόνους αγαθών μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής.
Συνολικά θα υπάρχουν 4 μεγάλοι σταθμοί, με αφετηρία τη Μαδρίτη. Ένας δεύτερος θα βρίσκεται στην πόλη Αλχεθίρας στο νότο, και αφού το τρένο θα διασχίζει το Στενό του Γιβραλτάρ μέσω υποθαλάσσιου τούνελ, θα σταματάει σε σταθμό στην Ταγγέρη (Μαρόκο), έχοντας ως τελικό προορισμό την Καζαμπλάνκα.
Όσον αφορά τον εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης της διαδρομής Μαδρίτη-Καζαμπλάνκα, αυτός θα ανέρχεται σε περίπου 5,5 ώρες.
Η Telegraph έχει αναφέρει ότι το τούνελ θα μπορούσε να είναι έτοιμο το 2030, όταν και θα διεξαχθεί το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου (Μουντιάλ) των τριών ηπείρων -σε Αφρική, Ευρώπη και Νότια Αμερική.
Η ύπαρξη, λοιπόν, σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ Ισπανίας και Μαρόκου θα φρόντιζε για τις απρόσκοπτες και γρήγορες μετακινήσεις των επισκεπτών αυτού του τεράστιου ποδοσφαιρικού ραντεβού.
Πηγή: carandmotor.gr