Όπως εξήγησε στον Ελεύθερο Τύπο της Κυριακής ο δήμαρχος Κοζάνης Λάζαρος Μαλούτας, η υπογειοποίηση των καλωδίων της ΔΕΗ έχει γίνει σε μεγάλο μέρος της πόλης και συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς. Συγκεκριμένα, σε ποσοστό μεγαλύτερο από το 40% του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας εντός του οικιστικού ιστού της πόλης βρίσκεται κάτω από την επιφάνεια του εδάφους.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο, η υπογειοποίηση των καλωδίων έτρεξε το διάστημα 2005-2014 και βασίστηκε στο πρόγραμμα (50/50) που προέβλεπε τα δύο συμβαλλόμενα μέρη, ΔΕΗ και Δήμος, να μοιράζονται το κόστος. Μάλιστα, η Αρχή προχωρούσε τις υπογειοποιήσεις παράλληλα με αστικές αναπλάσεις που πραγματοποιούνταν, οπότε μειωνόταν περαιτέρω το κόστος.
Περίπου το 2014, το πρόγραμμα σταμάτησε να λειτουργεί λόγω των οικονομικών δυσκολιών, ενώ από πέρσι μπήκε ξανά σε τροχιά υλοποίησης.
Ερωτηθείς για τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν στην υπόλοιπη χώρα, ο κ. Μαλούτας τόνισε πως η Κοζάνη δεν αντιμετώπισε παρόμοιες εικόνες, ενώ όσον αφορά στην περιοχή, έκανε γνωστό πως πρόσφατα «συμφωνήθηκε με τον ΔΕΔΔΗΕ από ιδίους πόρους της εταιρίας έως το 2023 να έχει ολοκληρωθεί η υπογειοποίηση όλων των υποσταθμών και δικτύων που υπάρχουν στην πόλη».
Τι θα γίνει στην Ανδρο
Στην υπογειοποίηση των γραμμών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ανδρο θα προχωρήσει ο ΑΔΜΗΕ.
Συγκεκριμένα, στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Διαχειριστή αναφέρεται ότι «σήμερα ο Υ/Σ Ανδρου τροφοδοτείται με δύο εναέριες Γ.Μ. 150kV που συνδέουν το νησί βορείως με την Εύβοια και νοτίως με τη Σύρο (μέσω Τήνου). Λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων (πολύ υψηλές ταχύτητες ανέμου) που εμφανίζονται στην περιοχή οι εναέριες γραμμές τίθενται συχνά εκτός λειτουργίας λόγω εκδήλωσης σφαλμάτων. Για την ενίσχυση της αξιοπιστίας τροφοδότησης του νησιού προγραμματίζεται η υπογειοποίηση της μίας εκ των δύο εναέριων Γ.Μ. ώστε να μειωθεί η πιθανότητα ταυτόχρονης εκδήλωσης διαταραχών στα κυκλώματα σύνδεσης του Υ/Σ που έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια τροφοδοσίας του. Το έργο που περιλαμβάνει την κατασκευή υπόγειας καλωδιακής γραμμής μήκους 20km περίπου από τον Υ/Σ Ανδρου και νότια έως το σημείο προσαιγιάλωσης προς Τήνο (Παράγκα Ανδρου) αναμένεται να ολοκληρωθεί το έτος 2024 οπότε και προτείνεται να δρομολογηθούν οι διαδικασίες για τη σταδιακή απόσυρση του τοπικού ΑΣΠ».
«Η Ανδρος διαθέτει το μεγαλύτερο σε μήκος εναέριο σύστημα μεταφοράς στις Κυκλάδες. Αυτό καθιστά το σύστημα ηλεκτροδότησης του νησιού ευάλωτο σε ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως αποδείχθηκε δυστυχώς πρόσφατα. Η Πολιτεία και ο Διαχειριστής, με γνώμονα τη θωράκιση της ηλεκτρικής τροφοδοσίας του νησιού και την ελάχιστη δυνατή όχληση των κατοίκων, προέκριναν τη λύση της υπογειοποίησης του εναέριου τμήματος. Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ έθεσε σε λειτουργία πριν από λίγες μέρες και το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο, στο τμήμα Ανδρος-Τήνος, εξασφαλίζοντας διπλό κύκλωμα τροφοδοσίας στην Ανδρο» είχε σημειώσει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης.
Γραφειοκρατία
Παρότι η κακοκαιρία πέρασε και η ηλεκτροδότηση επανήλθε στο σύνολο των νοικοκυριών που βρέθηκαν χωρίς φως και θέρμανση, η Μήδεια έφερε στην επιφάνεια όλα τα κακώς κείμενα της γραφειοκρατίας. Από την μία ο κανονισμός για την αρμοδιότητα της διαδικασίας κλαδέματος των δέντρων κατά μήκος των καλωδίων που δεν έχει τροποποιηθεί από το 1967 και από την άλλη, οι αρμόδιοι φορείς που αρνούνται να αναλάβουν τις όποιες ευθύνες τους αναλογούν.
Τι, όμως, δείχνουν τα απολογιστικά στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ για την κακοκαιρία που έπληξε τη χώρα; Περί τα 100.000 νοικοκυριά έμειναν χωρίς ρεύμα σε όλη τη χώρα. Πρόκειται συγκεκριμένα για περιοχές στα βόρεια προάστια της Αθήνας, στη Βόρεια Εύβοια, στα Ιωάννινα και στα νησιά των Σποράδων.
Μαρίνα Ξυπνητού
Πηγή: eleftherostypos.gr