Σταδιακή πτώση κατέγραψε η τιμή της βενζίνης κατά την διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου του 2024 με βάση τα στατιστικά στοιχεία που παρουσιάζονται στο δελτίο επισκόπησης τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Από 1,90 ευρώ που κόστιζε τον Μάϊο, η τιμή της αμόλυβδης στα πρατήρια υγρών καυσίμων έπεσε στο 1,80 τον Αύγουστο ενώ σήμερα η μέση τιμή του λίτρου στην Θεσσαλονίκη έχει μειωθεί κατά 1 ευρώ φτάνοντας το 1,70 ενώ σε πολλά πρατήρια καταγράφονται και τιμές κάτω από 1,65.
Η λιανική τιμή της βενζίνης διαμορφώνεται σε χαμηλότερα επίπεδα εξαιτίας αρκετών παραγόντων όπως εξηγούν οι πρατηριούχοι. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται και η μειωμένη ζήτηση που καταγράφεται κυρίως στην Κίνα αλλά και σε αρκετές άλλες χώρες του κόσμου το τελευταίο διάστημα, γεγονός που έχει επηρεάσει σημαντικά τις χρηματιστηριακές διακυμάνσεις οι οποίες καθορίζουν τις τιμές της αγοράς.
«Τσιμπάει» ξανά η τιμή της βενζίνης
«Κομβικό παράγοντας σχετικά με την διαμόρφωση των τιμών στα καύσιμα αποτελούν σίγουρα οι περίοδοι αναταραχών και πολέμων κατά την διάρκεια των οποίων υπάρχει μια χρηματιστηριακή διακύμανση που επηρεάζει σημαντικά την διαμόρφωση των τιμών» σύμφωνα με τον Πρόεδρο της ΠΟΠΕΚ Θεμιστοκλή Κιουρτζή.
«Τις τελευταίες ημέρες ωστόσο τα διυλιστήρια έχουν αρχίσει να αυξάνουν και πάλι τις τιμές τους» επισημαίνει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων. «Ήδη εδώ και δύο μέρες οι τιμές των καυσίμων έχουν αυξηθεί κατά 0,02 ευρώ, γεγονός που θα αποτυπωθεί στις τσέπες των καταναλωτών από την ερχόμενη εβδομάδα».
Αυξημένη κατανάλωση
Κατά το πρώτο φετινό επτάμηνο, η κατανάλωση βενζίνης (σε κυβικά μέτρα) αυξήθηκε κατά 2,1% και του ντίζελ κίνησης κατά 4,5%, με αποτέλεσμα η συνολική ζήτηση για καύσιμα κίνησης να κλείσει στο +3,4%, με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) και του Υπουργείου Ανάπτυξης,
Αντίθετα, κάμψη παρατηρήθηκε στο ντίζελ θέρμανσης -5% εξ’ αιτίας του πολύ θερμού φετινού χειμώνα που επικράτησε στη χώρα (αλλά και στα Βαλκάνια γενικότερα). Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η κατανάλωση του Ιουλίου κινήθηκε και αυτή ανοδικά: +2% για τις βενζίνες, +3,5% για το diesel και αθροιστικά +2,8% για τα καύσιμα κίνησης.
Αν και δεν υπάρχουν ακόμη επίσημα στοιχεία για την κατανάλωση του Αυγούστου, παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν ότι κινήθηκε σαφώς ικανοποιητικά.
Μειωμένη η τιμή στο πετρέλαιο θέρμανσης
Με βάση τα σημερινά δεδομένα η φετινή τιμή εκκίνησης για την διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης προς τους καταναλωτές θα είναι μειωμένη κατά 0,50 ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι με τους ενδιαφερόμενους να το αγοράζουν περίπου στο 1 ευρώ το λίτρο σε σχέση με το 2023 που κόστιζε 1,50 ευρώ.
«Βασικό ρόλο για την διαμόρφωση των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης παίζουν οι καιρικές συνθήκες. Λόγω του ήπιου χειμώνα που βιώσαμε πέρσι, καταγράφηκε μια μείωση στην ζήτηση πετρελαίου θέρμανσης η οποία άγγιξε το 10%» τονίζει στο makthes.gr ο Θεμιστοκλής Κιουρτζής.
Επιδότηση πετρελαίου θέρμανσης στην «αντλία» ζητά για μια ακόμα χρονιά η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εμπόρων Υγρών Καυσίμων. «Με τον τρόπο αυτό η τιμή στην αντλία θα μειωθεί αρκετά, ανακουφίζοντας άμεσα τους καταναλωτές οι οποίοι θα ωφεληθούν χωρίς να περιμένουν την επιστροφή κάποιου ποσού . Η ενδεχόμενη τιμή έναρξης με τα σημερινά δεδομένα θα ήταν γύρω στα 0,90 ευρώ ανά λίτρο.
Αντιδρούν οι πρατηριούχοι
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν για ακόμη μια φορά οι πρατηριούχοι ολόκληρης της χώρας σχετικά με την εφαρμογή του συστήματος «ΗΦΑΙΣΤΟΣ». Οι ίδιοι προειδοποιούν ότι αν η κυβέρνηση δεν προχωρήσει στην παύση λειτουργίας του μέτρου θα υπάρχει προβληματική διακίνηση στα καύσιμα με τους ίδιους να είναι διατεθειμένοι ακόμα και να μην προχωρήσουν στην διανομή πετρελαίου μέχρι να ικανοποιηθεί το αίτημά τους.
«Εφόσον η πολιτεία κατάλαβε ότι το συγκεκριμένο μέτρο δεν μπορεί στην ουσία να περιορίσει την παραβατικότητα μέσω της επιβολής υπέρογκων προστίμων, περιμένουμε να τηρηθεί η δέσμευση για την κατάργηση του» αναφέρει ο Θεμιστοκλής Κιουρτζής. «όμως πρέπει να σταματήσουν να μπαίνουν πρόστιμα στα πρατήρια χωρίς λόγο. Είμαστε υπέρ της νομιμότητας όμως ζητάμε να περιοριστεί αυτή η τεράστια γραφειοκρατία με την οποία έχουν επιβαρυνθεί τα πρατήρια» αναφέρει.
Makthes.gr