Απάντηση στη συνέντευξη που έδωσε στο Top Channel ο Γιώτης Βασιλειάδης, πρώτος επιλεχθείς από το ΔΣ του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης για την θέση της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, με ψήφους 8-1 υπέρ του, σε σχέση με του υπόλοιπους συνυποψήφιούς του.
Γιώτη,
Δεν σου εύχομαι καλή θητεία στην νέα θέση που ανέλαβες, πρώτον επειδή ακόμα δεν την ανέλαβες, εκκρεμεί η έγκριση από το ΥΠΠΟ, και δεύτερον επειδή δεν θα προσποιηθώ ότι χαίρομαι για αυτή την, στα πρόθυρα, ανάληψη.
Και δεν χαίρομαι, όχι επειδή είμαι χαιρέκακος άνθρωπος, αλλά επειδή ξέρω και το ξέρεις κι εσύ, ότι δεν βγήκες πρώτος μετά από έντιμο διαγωνισμό, με τους συνυποψήφιούς σου, που είναι συνάδερφοί μου.
Εδώ η συνέντευξη
Και το ξέρω, επειδή εσύ μου το είπες τα Χριστούγεννα του 2019, όταν σε συνάντησα στην πλατεία, ότι το ΔΣ σε θέλει για Καλλιτεχνικό Διευθυντή και οι υπάλληλοι ήδη σε φωνάζουν «κ. Διευθυντά μου», θυμάσαι τα ακριβή σου λόγια;
Και καλά κάνουν και σε θέλουν, μόνο που η επιθυμία όλων σας σκοντάφτει πάνω στο νόμο, που λέει ότι η θέση της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης ενός ΔΗΠΕΘΕ, δηλ. ενός δημόσιου φορέα που χρηματοδοτείται από τον δημόσιο κορβανά, ανατίθεται στον καταλληλότερο, μετά από πανελλαδικό διαγωνισμό, όπου όλοι οι υποψήφιοι καταθέτουν τα προσόντα τους και τις προτάσεις τους.
Και τώρα θα μου πεις ότι το ΔΣ θεώρησε εσένα ως καταλληλότερο, αλλά θα σου απαντήσω ότι και ο Πήτερ Μπρουκ να κατέθετε υποψηφιότητα, πάλι εσένα θα επέλεγε το συγκεκριμένο ΔΣ, το ξέρεις και το ξέρω και το ξέρει και το ΔΣ και το ξέρει όλη η θεατρική πόλη και το ξέρουν οι φίλοι μας οι δημοσιογράφοι που σου πήραν τη συνέντευξη, βοά όλη η Κοζάνη εδώ και δύο χρόνια που τρέχει αυτή η υπόθεση, το επαληθεύουν τόσο τα περσινά όσο και τα φετινά αποτελέσματα.
Άλλωστε, με την παρορμητικότητα που σε διακρίνει, το είπες φανερά στη συνέντευξη (στο 5:44 σύμφωνα με το βίντεο): «Βασιλειάδη, έκανες τόσο θόρυβο για να αναλάβεις»!
Γιατί άραγε έκανες τόσο θόρυβο για να αναλάβεις; Ο υποψήφιος με καταγωγή από την Τρίπολη πχ, είχε τη δυνατότητα να κάνει τόσο θόρυβο για να αναλάβει;. Ο υποψήφιος με καταγωγή από την Αλεξανδρούπολη; Όχι βέβαια, γιατί οι υποψήφιοι που δεν είναι ντόπιοι, είχαν ως όπλα τους μόνο τα προσόντα τους και τις ικανότητές τους και όχι τις γνωριμίες τους, προκειμένου να πραγματοποιήσουν την επιθυμία τους!
Το ξέρεις καλά ότι κάνατε – και χρησιμοποιώ εσκεμμένα δεύτερο πληθυντικό – δύο απανωτούς προσχηματικούς διαγωνισμούς μέσα σε λιγότερο από ενάμισι χρόνο, καλώντας υποψήφιους από όλη τη χώρα, για να τους κοροϊδέψετε και να τους απαξιώσετε, γιατί δεν μπορούσατε να παρακάμψετε απροκάλυπτα τη νομοθεσία.
Εγώ ακόμα γελάω με το πόσο μπερδεύτηκαν οι Σύμβουλοι πέρσι στο μέτρημα των μορίων και αιφνιδίασαν τους ίδιους τους τους εαυτούς, φέρνοντας αποτέλεσμα διαφορετικό από το προσχεδιασμένο. Γι’ αυτό αποφασίστηκε φέτος να γίνει η επιλογή με μυστική ψηφοφορία; Για να μην ξαναμπερδευτούν στην αριθμητική; Τραγέλαφος! Τραγέλαφος!
Δεν θα σχολιάσω τα λοιπά φληναφήματα στη συνέντευξη, περί λαϊκού θεάτρου, περί θεάτρου ανταποδοτικού κλπ, νεοφιλελεύθερα χαϊδολογήματα στα αυτιά του ταλαιπωρημένου φορολογούμενου. Χρειάζομαι δεκαπέντε σελίδες να αναλύσω και να εξηγήσω, γιατί πρόκειται περί φληναφημάτων και δεν είναι αυτός ο στόχος μου. Θα θυμίσω μόνο στον ταλαιπωρημένο φορολογούμενο ότι η επιλογή των στελεχών σε δημόσιους φορείς, σε φορείς δηλαδή που χρηματοδοτεί ο ίδιος από τους φόρους του, επιβάλλεται από το Σύνταγμα να γίνονται αξιοκρατικά, κάτι που καταφανώς δεν έγινε στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, και τώρα προσπαθείτε να δικαιολογήσετε τα αδικαιολόγητα με σοφιστείες. Θα αναφερθώ μόνο στις πιο κραυγαλέες και πιο εξοργιστικές από αυτές που επιστράτευσες, για να μας πείσεις για τις καλές σου προθέσεις.
Ξεκινάω από τη «μεγαλοψυχία» σου να έχεις την πόρτα ανοιχτή σε όσους σε αμφισβητούν. Δεν έχεις καταλάβει ή κάνεις ότι δεν έχεις καταλάβει ότι δεν αμφισβητώ εσένα ή την υποψηφιότητά σου, αμφισβητώ και καταγγέλλω τον τρόπο που επέλεξες να διαχειριστείς την υποψηφιότητά σου, σε βάρος των συναδέρφων του κλάδου μου. Ο νόμος μπορεί να σου δίνει την δυνατότητα να διεκδικήσεις τη θέση, αλλά η δυνατότητα διεκδίκησης δεν συνεπάγεται ότι θα την πάρεις, αν άλλοι συνυποψήφιοι πληρούν ικανοποιητικότερα τις προϋποθέσεις από εσένα. Ο νόμος ορίζει τη βάση, όχι το ταβάνι, μην μπερδεύεσαι και μη μπερδεύεστε.
Να πληροφορήσω επίσης τη «μεγαλοψυχία» σου ότι ούτε εγώ ούτε οι άλλοι συντοπίτες συνάδερφοί μου βρήκαμε ποτέ την πόρτα του ΔΗΠΕΘΕ κλειστή από κανέναν από τους προηγούμενους Καλλιτεχνικούς Διευθυντές. Αυτό βέβαια δεν οφείλεται στην εντοπιότητά μας, αλλά στη δυνατότητα που μας έδιναν τα προσόντα μας να εργαστούμε σε έναν επαγγελματικό οργανισμό, που δρούσε στον τόπο μας.
Πού βασίζεσαι για να λες ότι πρέπει να χαιρόμαστε, επειδή ανοίγει ο δρόμος για τους ντόπιους ως προς την ανάληψη της θέσης του Καλλιτεχνικού Διευθυντή στο ΔΗΠΕΘΕ, επειδή τοποθετήθηκε ένας ντόπιος; Διαγωνισμός εντοπιότητας γίνεται ή διαγωνισμός προσόντων και αξιοκρατίας; Σε ενημερώνω λοιπόν, για να μην έχεις αυταπάτες, ότι την πόρτα για την ανάληψη της θέσης της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης στο ΔΗΠΕΘΕ σε ντόπιους καλλιτέχνες, δεν την ανοίγεις εσύ που αναλαμβάνεις (κάτσε να δούμε) πρώτος, αλλά η ικανότητα και τα προσόντα τους! Η εντοπιότητα δεν είναι προσόν για την ανάληψη θέσεων ευθύνης, εν έτει 2021! Και μιας και ανέφερες στη συνέντευξη ότι το ΔΗΠΕΘΕ είναι και επιχείρηση, σκέφτομαι πόσο θα γελούσαν με το κριτήριο της εντοπιότητας τα μέλη των ΔΣ των μεγάλων, διεθνών επιχειρήσεων, που επιλέγουν τους συνεργάτες τους σε θέσεις ευθύνης από τα καλύτερα βιογραφικά, ανά τον κόσμο!
Ως προς την αδιαμφισβήτητη επένδυσή σου στα ντόπια ερασιτεχνικά σχήματα, να θυμίσω ότι δεν είσαι ο μόνος που έφτιαξες τοπικές ομάδες. Οι περισσότεροι επαγγελματίες του θεάτρου φτιάξαμε ή κληθήκαμε να δουλέψουμε σε ήδη υπάρχουσες ερασιτεχνικές ομάδες και γνωρίζουμε πολύ καλά τη δυναμική και τη σημασία τους. Ωστόσο ούτε εσύ που το έκανες κατά βάση στο νομό Κοζάνης ούτε οι υπόλοιποι που το κάναμε και σε άλλους νομούς ανά τη χώρα, διαθέτουμε καμιά αυθεντία ή πρωτοκαθεδρία ως προς αυτό, άλλωστε πληρωνόσουν για την παροχή αυτής της υπηρεσίας, όχι;
Όσο για τα σχέδια σου για το ΔΗΠΕΘΕ τι από αυτά που περιγράφεις δεν έγινε από τους προηγούμενους Καλλιτεχνικούς Διευθυντές; Οι περιοδείες στα χωριά με μεγάλες παραγωγές με αναγνωρίσιμους ηθοποιούς που πρώτη – πρώτη έκανε η Νικολάου; Το θεάτρο στις πλατείες και στα χωριά το χειμώνα που έκαναν και Καραχισαρίδης και Δημοπούλου; Το άνοιγμα με δασκάλους – θεατρολόγους σε ομάδες παιδιών και εφήβων που έκαναν όλοι οι Καλλιτεχνικοί Διευθυντές; Πώς εμφανίζεσαι ως Μεσσίας, θεωρώντας ότι εσύ που είσαι ντόπιος μπορείς να βρεις λύσεις, ενώ οι υπόλοιποι καλλιτέχνες (που μόνος σου παραδέχεσαι ότι έχουν περισσότερα προσόντα από σένα), δεν μπορούν να σκεφτούν όλα αυτά που είναι εκ των ων ουκ άνευ και έχουν ήδη γίνει, εδώ και πολλά χρόνια; Οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους υποψήφιους μπορούν να διεκδικήσουν με αξιώσεις την Καλλιτεχνική Διεύθυνση και σε άλλο ΔΗΠΕΘΕ, πλην αυτού της Κοζάνης. Εσύ, εκτός Κοζάνης, μπορείς;
Οι επαγγελματίες του κλάδου έχουμε σπουδάσει, έχουμε κάνει μεταπτυχιακά, έχουμε επενδύσει σε σεμινάρια, έχουμε παλέψει με όλες μας τις δυνάμεις σε ένα απαιτητικό και ανταγωνιστικό τοπίο, έχουμε μείνει άνεργοι, απλήρωτοι, έχουμε δουλέψει σε διαφορετικές πόλεις, σε διαφορετικά μέσα (θέατρο, κινηματογράφο, τηλεόραση), σε παραστάσεις επιτυχημένες και αποτυχημένες, γιατί αυτή είναι η δουλειά μας! Και θα υπερασπιστούμε με κάθε νόμιμο τρόπο τις σπουδές μας, τη γνώση μας για το θέατρο, που δεν έχει τοπικά στεγανά, τα οράματά μας για έναν πολιτισμό για όλους, που ξέρουμε πώς να τον δημιουργήσουμε καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον. Θα υπερασπιστούμε με κάθε νόμιμο τρόπο τις λίγες δημόσιες θέσεις εργασίας του κλάδου από όλους όσοι, παρότι ισχυρίζονται το αντίθετο, δεν καταλαβαίνουν ποια είναι τα όρια ανάμεσα στον ερασιτεχνισμό και τον επαγγελματισμό. Και, όχι, δεν είναι μόνο ότι «ο ερασιτέχνης δεν μπορεί να κάνει 6 και 7 ώρες πρόβα και να αφήσει την επιχείρησή του, για να πάει περιοδεία», αλλά και ότι δεν μπορεί να αναλαμβάνει θέσεις ευθύνης, που εκ του νόμου προορίζονται για τους επαγγελματίες του κλάδου. Γι’ αυτό «έκανες τόσο θόρυβο για να αναλάβεις», Γιώτη, γιατί ξέρεις ότι είναι κάτι που με αντικειμενικά κριτήρια, δεν δικαιούσαι.
Πριν κλείσω (προς το παρόν), να σου κοινοποιήσω μια λεπτομέρεια, που μάλλον σου διαφεύγει: επειδή βλέπω ότι υπογράφεις ως μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (να σου ομολογήσω ότι μου φαίνεται εξαιρετικά αστείο κάποιος να υπογράφει με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα, για να επαληθεύσει την καλλιτεχνική του ταυτότητα) κάνε έναν έλεγχο στην Ε.Ε.Σ., γιατί για κάποιο λόγο δεν συμπεριλαμβάνεσαι στον, εδώ και κάποια χρόνια, επικαιροποιημένο κατάλογο των μελών της ανά την επικράτεια. Σε έψαχνα, για να σε ενημερώσω για τις πρόσφατες εκλογές στην Π.Ο.Θ.Α. και το όνομά σου δεν υπάρχει πουθενά! Δεν είναι τίποτα, ένα απλό τηλεφώνημα στη γραμματεία και μια ρύθμιση συνδρομών.
Μαρία Βαρδάκα
Σκηνοθέτης – Θεατρολόγος – Δραματουργός