Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ κατέθεσε στη Βουλή την με αριθμ. 3699/3-3-2022 ΕΡΩΤΗΣΗ , με θέμα, «Να μην παραδοθούν οι βοσκήσιμες εκτάσεις της περιοχής Ασκίου του Δήμου Βοίου της ΠΕ Κοζάνης για κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων».
Η απάντηση που δόθηκε από το υπουργείο Ενέργειας και των αρμόδιων υπηρεσιών στην παραπάνω ερώτηση για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών στην περιοχή Εράτυρας- Γαλατινής , αποκαλύπτει το μέγεθος της καταστροφής της περιοχής μας.
Αποδεικνύεται ότι η υλοποίηση αυτών των έργων κινείται στον αντίποδα των αναγκών και των δικαιωμάτων των κατοίκων της περιοχής, πως ο ενεργειακός σχεδιασμός με κριτήριο το κέρδος και την καπιταλιστική ανάπτυξη είναι αντιλαϊκός.
Σε απάντηση της σχετικής Ερώτησης που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων από τους ανωτέρω
αναφερόμενους Βουλευτές, κοινοποιούμε:
Tο υπ’ αρ. πρωτ. 21790/1088/28-3-2022 έγγραφο της Δ/νσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας &
Εναλλακτικών Καυσίμων/ΥΠΕΝ.
To με α.π. 24930/9-3-2022 έγγραφο της Δ/νσης ΠΕ.ΧΩ. Δ. Μακεδονίας.
Επισημαίνουμε ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, υλοποιώντας το νέο Εθνικό Σχέδιο
για την Ενέργεια και το Κλίμα, έχει προχωρήσει σε μία σειρά από θεσμικές παρεμβάσεις, προκειμένου
να επιτευχθεί με ορθολογικό τρόπο ο φιλόδοξος στόχος, ο οποίος έχει τεθεί για τις ΑΠΕ.
Υπογραμμίζουμε ότι η ανάπτυξή τους πραγματοποιείται με όρους και ασφαλιστικές δικλείδες προστασίας
των ιδιαίτερων φυσικών οικοσυστημάτων της Χώρας και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, αλλά και
χωρίς να επηρεάζει αρνητικά την αναπτυξιακή φυσιογνωμία των περιοχών όπου εγκαθίστανται.
Παρότι θεωρούμε ότι το υφιστάμενο, περιβαλλοντικού και χωροταξικού χαρακτήρα, θεσμικό
πλαίσιο είναι επαρκές για τη διασφάλιση της περιβαλλοντικά ορθολογικής ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ, το
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μεριμνά για τον συνεχή εκσυγχρονισμό του.
Ήδη είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες, αφενός για την αναθεώρηση του υφιστάμενου Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τις ΑΠΕ, αφετέρου για τη θεσμική θωράκιση των προστατευόμενων περιοχών της Χώρας.
Ο Υπουργός
Κωνσταντίνος Σκρέκας
Απάντηση στην υπ’ αρ. 3699/03.03.2022 Ερώτηση των βουλευτών κ.κ. Λ. Στολτίδη και Γ. Δελή με θέμα «Να μην παραδοθούν οι βοσκήσιμες εκτάσεις της περιοχής Ασκίου, στις Τ.Κ. Γαλατινής και Εράτυρας του Δήμου Βοΐου της Π.Ε. Κοζάνης για κατασκευή φωτοβολταϊκών»
Σχετικά: Η υπ’ αριθμ. 3699/03.03.2022 ερώτηση των βουλευτών κ.κ. Λ. Στολτίδη και Γ. Δελή
Σε απάντηση της ερώτησης του θέματος που κατατέθηκε στη Βουλή από τους βουλευτές κ.κ. Λ. Στολτίδη
και Γ. Δελή, και όσον αφορά σε θέματα αρμοδιότητας της υπηρεσίας μας, θέτουμε υπόψη σας τα
ακόλουθα:
Η αξιοποίηση του εγχώριου δυναμικού ΑΠΕ αποτελεί εθνικό ενεργειακό στόχο, καθώς συμβάλλει τόσο
στη διαφοροποίηση του εθνικού ενεργειακού μίγματος όσο και στην ασφάλεια του ενεργειακού
εφοδιασμού, ενώ ταυτόχρονα ενισχύει και την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.
Σύμφωνα με την Οδηγία 2009/28/ΕΚ, για την Ελλάδα ο στόχος της διείσδυσης των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας το 2020 έχει τεθεί στο 18%, ενώ με τον ν. 3851/2010 ορίστηκε στο 20%.
Από τα στοιχεία της 5ης Έκθεσης Προόδου του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τις ΑΠΕ (NREAP) προκύπτει ότι το 2018 το μερίδιο των ΑΠΕ διαμορφώθηκε στο 18,05% της τελικής ακαθάριστης κατανάλωσης ενέργειας,
ενώ το μερίδιο των ΑΠΕ επί της τελικής ακαθάριστης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας διαμορφώθηκε
στο 25,99%.
Στο πλαίσιο της ενσωμάτωσης της νέας ευρωπαϊκής Οδηγίας 2018/2001 για την προώθηση της χρήσης
από ανανεώσιμες πηγές, τα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, δεσμεύονται ότι το μερίδιο
της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας θα ανέρχεται σε
τουλάχιστον 32% για το 2030, στόχος που για τα ελληνικά δεδομένα έχει συμπεριληφθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), το οποίο δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ (Β’ 4893/31.12.2019).
Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση αναθεώρησε το στόχο για τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική
κατανάλωση ενέργειας μέχρι το έτος 2030 από το 31% που είχε δηλωθεί στο αρχικό σχέδιο ΕΣΕΚ σε
τουλάχιστον 35% μέχρι το έτος 2030.
Βάσει των ανωτέρω στόχων, για την επίτευξη, με το βέλτιστο οικονομικά τρόπο, των ενεργειακών στόχων του 2030 εκτιμάται ότι θα χρειαστεί να εγκατασταθούν μέχρι το 2030, επιπλέον των λειτουργούντων
σταθμών, περίπου 9.000 MW νέων έργων ΑΠΕ. Σε επίπεδο τεχνολογίας αυτό εκτιμάται ότι θα επιτευχθεί
από νέους αιολικούς και φωτοβολταϊκούς σταθμούς (περίπου 8.100 MW), ενώ λιγότερο από το 10% της
προβλεπόμενης νέας εγκατεστημένης ισχύος θα αφορά έργα των υπολοίπων τεχνολογιών ΑΠΕ (βλέπε
Πίνακας 9: Εξέλιξη εγκατεστημένης ισχύος μονάδων ΑΠΕ για ηλεκτροπαραγωγή, σελ. 55514 ΦΕΚ Β’
4983/2019).
Για την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί με τον ΕΣΕΚ, δημοσιεύτηκε προσφάτως ο ν. 4685/2020
“Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών
2018/844 και 2019/692 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις.” (ΦΕΚ
Α’ 92/07.05.2020). Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου, η διαδικασία της περιβαλλοντικής
αδειοδότησης στην Ελλάδα, παρά τις τροποποιήσεις που έχουν επέλθει στη νομοθεσία, εξακολουθεί να
αποτελεί χρονοβόρα διοικητική διαδικασία και ως εκ τούτου σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα για την
προώθηση των επενδύσεων.
Ο ν. 4685/2020 (κεφάλαιο Α’) συντομεύει, απλουστεύει και εκσυγχρονίζει, στο πλαίσιο της ενωσιακής νομοθεσίας, τη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, εισάγοντας ένα ταχύτερο, ασφαλέστερο και αποτελεσματικότερο πλαίσιο αδειοδότησης.
Στο πλαίσιο της απλοποίησης και επιτάχυνσης της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, με την Υπουργική
Απόφαση υπ’ αρ. ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/74463/4562/29.07.2020 (ΦΕΚ Β’ 3291/2020) τροποποιήθηκε το ισχύον
κανονιστικό πλαίσιο κατάταξης σταθμών Α.Π.Ε. στις κατηγορίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης, με
αύξηση των σχετικών ορίων ισχύος εξαίρεσης από περιβαλλοντική αδειοδότηση και υπαγωγής σε
Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμέυσεις, όπου αυτό κρίθηκε σκόπιμο, ανά τεχνολογία Α.Π.Ε.
Επιπλέον, ο ν. 4685/2020 (κεφάλαιο Β’) εισάγει ένα διαφανές αποτελεσματικό και απλοποιημένο
πλαίσιο, που εκσυγχρονίζει και επιταχύνει την Α’ φάση αδειοδότησης έργων ΑΠΕ, την άδεια παραγωγής,
αντικαθιστώντας την με την Βεβαίωση Παραγωγού η οποία προκύπτει σε μεγάλο βαθμό μέσα από την
αυτοματοποιημένη διαδικασία του νέου Ηλεκτρονικού Μητρώου Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας από
ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ (ΗΜΠΗΕ ΑΠΕ-ΣΗΘΥΑ).
Στόχος της αντικατάστασης, είναι η δραστική μείωση του χρόνου, με στόχο να ευθυγραμμιστεί η Ελλάδα με την ευρωπαϊκή οδηγία που επιτάσσει ολοκλήρωση της αδειοδότησης των ΑΠΕ σε διάστημα δύο ετών για την πλειονότητα των έργων και τριών ετών σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η απελευθέρωση δεσμευμένων εκτάσεων που δεν αξιοποιούνται και η αξιολόγηση εκκρεμών αιτήσεων, με σεβασμό στους περιορισμούς χωροθέτησης και στα θέματα τα οποία άπτονται στους τομείς της εθνικής ασφάλειας και της δημόσιας υγείας. Σε δεύτερο χρόνο θα απλοποιηθούν τα επόμενα στάδια της αδειοδοτικής διαδικασίας, μέχρι και το τελευταίο που είναι οι
Άδειες Εγκατάστασης και Λειτουργίας.
Σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο αδειοδότησης σταθμών Α.Π.Ε., τίθενται συγκεκριμένα κριτήρια και
λαμβάνονται υπόψη όλες οι σχετικές παράμετροι για την εγκατάστασή τους, μεταξύ των οποίων
περιβαλλοντικές και χωροταξικές. Ειδικότερα, το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου
Ανάπτυξης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΕΠΧΣΑΠΕ) που ισχύει από το 2008 (Αρ. Απ.
49828/2464/12.11.2008, ΦΕΚ Β’ 2464/3.12.2008) δίνει κατευθύνσεις για τη ρύθμιση των ζητημάτων
χωροθέτησης και εγκατάστασης έργων Α.Π.Ε., λαμβάνοντας υπόψη τις πιθανές επιπτώσεις τους στο
φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
Συγκεκριμένα, το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο προβλέπει κριτήρια χωροθέτησης σταθμών, ελάχιστες αποστάσεις εγκατάστασης από περιοχές περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος και στοιχείων πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ προσδιορίζονται ρητά περιοχές αποκλεισμού και ζώνες ασυμβατότητας για ορισμένες κατηγορίες σταθμών.
Ειδικότερα όσον αφορά στις εγκαταστάσεις εκμετάλλευσης της ηλιακής ενέργειας, όπως είναι οι
φωτοβολταϊκοί σταθμοί, στο άρθρο 17 του ισχύοντος ΕΠΧΣΑΠΕ προβλέπονται ειδικοί όροι χωροθέτησης όπως περιοχές προτεραιότητας και ζώνες αποκλεισμού.
Σημειώνεται ότι δεν έχει τεθεί όριο στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σταθμών σε βοσκότοπους.
Με την με Α.Π. ΥΠΕΝ/ΔΧΩΡΣ/58726/926/16-06-2021 (ΑΔΑ: 9Δ4Ι4653Π8-7ΛΑ) Απόφαση του Υπουργού
και Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, συγκροτήθηκε Επιτελική Επιτροπή Συντονισμού και
Παρακολούθησης της μελέτης για την αξιολόγηση και αναθεώρηση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου
για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Ε.Χ.Π. Α.Π.Ε.) (Β’ 2605/2021). Στόχος της αναθεώρησης είναι η
ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας, που θα προσδώσει νέες αναπτυξιακές δυνατότητες σε πολλά πεδία
δραστηριότητας και η διασφάλιση δημιουργίας βιώσιμων εγκαταστάσεων αιολικής και ηλιακής
ενέργειας μέσω της αρμονικής ένταξής τους στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον και στο τοπίο.
Η περιβαλλοντική αδειοδότηση λαμβάνει χώρα, μετά τη χορήγηση αδειών παραγωγής ( ή Βεβαίωσης
Παραγωγού) από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), με την υποβολή Μελέτης Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) στην αρμόδια περιβαλλοντική αρχή και την Έγκριση των σχετικών Περιβαλλοντικών
Όρων (Ε.Π.Ο.) για την εγκατάσταση και λειτουργία. Σύμφωνα με τη σχετική διαδικασία, εφόσον ο
φάκελος της Μ.Π.Ε. κριθεί πλήρης, η Μ.Π.Ε. διαβιβάζεται στα οικεία Περιφερειακά Συμβούλια για
δημοσιοποίηση και ενημέρωση του κοινού καθώς και στις συναρμόδιες Υπηρεσίες για κατάθεση των
απόψεών τους, συμπεριλαμβανομένων και των υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, σύμφωνα με
την κείμενη νομοθεσία.
Η οριστική απόφαση της Διοίκησης για την υλοποίηση των προτεινόμενων
έργων, λαμβάνεται μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης με το κοινό και τις Υπηρεσίες και με την
έκδοση ή μη των Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων των έργων.
Στη συνέχεια της διαδικασίας αδειοδότησης των έργων Α.Π.Ε., μετά την έκδοση της Απόφασης Ε.Π.Ο.
ακολουθεί η χορήγηση των αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας. Τα θέματα χορήγησης των ανωτέρω
αδειών ρυθμίζονται λεπτομερώς με τις διατάξεις του άρθρου 8 του ν.3468/2006 (ΦΕΚ Α’ 129), όπως
ισχύει. Ήδη στο ΥΠΕΝ σχεδιάζεται η απλοποίηση της Β’ φάσης αδειοδότησης που αφορά στη διαδικασία
χορήγησης Αδειών Εγκατάστασης και Λειτουργίας.
Επιπλέον, προς το σκοπό της προστασίας της αγροτικής γης υψηλής παραγωγικότητας από την αυξημένη
εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων, σας ενημερώνουμε ότι με το άρθρο 24 του ν. 4643/2019
«Απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και στήριξη των
Α.Π.Ε. και λοιπές διατάξεις.», (ΦΕΚ Α’ 193) τροποποιήθηκε η παρ. 6 του άρθρου 56 του ν. 2637/1998
(ΦΕΚ Α’ 200) και εισήχθη ειδικό πλαίσιο εγκατάστασης φωτοβολταϊκών σταθμών σε αγροτική γη υψηλής
παραγωγικότητας.
Κατ’ εφαρμογή του εκδόθηκε η υπ ́αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/74123/2971/29.07.2020
Κοινή Υπουργική Απόφαση «Καθορισμός του μέγιστου ορίου συνολικής ισχύος φωτοβολταϊκών σταθμών
σε αγροτική γη εντός του οποίου είναι επιτρεπτή η εγκατάσταση φωτοβολταϊκού σταθμού ≤ 1 MW σε
αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας σε MW ανά Περιφερειακή Ενότητα και προσδιορισμός των
ενεργειών των αρμόδιων υπηρεσιών με βάση την παρ. 6 του άρθρου 56 του ν. 2637/1998 (Α’ 200) όπως
τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 24 του ν. 4643/2019 (Α ́ 193) και ισχύει» (ΦΕΚ Β’ 3149).
Με βάση τα ανωτέρω, προκύπτει ότι έχει διαμορφωθεί το γενικό πλαίσιο χωροθέτησης και αξιολόγησης
των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των έργων Α.Π.Ε. σε κάθε περιοχή της χώρας, και έχουν δοθεί οι
κατευθύνσεις για την εναρμόνιση όλων των τοπικών ή υπερτοπικών χωροταξικών σχεδίων που θα
ορίζουν λεπτομερώς τις βέλτιστες περιοχές χωροθέτησης των έργων, όπως ορίζεται στο άρθρο 21 του
ΕΠΧΣΑΠΕ.
Στόχος είναι η ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας, που θα προσδώσει νέες αναπτυξιακές
δυνατότητες σε πολλά πεδία δραστηριότητας, παράλληλα με τη διατήρηση της φυσιογνωμίας και την
προστασία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος.
Σχετικά με τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς στην αναφερόμενη στην ερώτηση του θέματος, και σύμφωνα
με τα από 22.03.2022 στοιχεία του γεωπληροφοριακού συστήματος της ΡΑΕ (διαθέσιμα στην ιστοσελίδα
https://geo.rae.gr/), στο Δήμο Βοΐου κατέχουν άδεια παραγωγής ή βεβαίωση παραγωγού,
φωτοβολταϊκοί 35 σταθμοί συνολικής ισχύος 894 MW, οι οποίοι θα εγκατασταθούν σε έκταση 27.026
στρεμμάτων.
Όσον αφορά σε ειδικότερα θέματα περιβαλλοντικής αδειοδότησης και χωροταξικής πολιτικής, αρμόδιες
να απαντήσουν είναι η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειoδότησης και η Διεύθυνση Χωροταξικού
Σχεδιασμού αντίστοιχα.
O Προϊστάμενος της Διεύθυνσης
Δημήτριος Αντωνόπουλος