Αιτούμαστε να συμπεριληφθεί στην ημερήσια διάταξη της επόμενης συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβούλιου Κοζάνης το παραπάνω θέμα για συζήτηση και λήψη σχετικής απόφασης.
Τα τελευταία χρόνια, μετά τις πρωτοβουλίες του Δήμου Κοζάνης, δραστηριοποιείται στο αεροδρόμιο η εταιρεία εκπαίδευσης πιλότων πολιτικής αεροπορίας Egnatia Aviation, προσδίδοντάς του προστιθέμενη αξία, αλλά κυρίως αφήνοντας ένα πολύ θετικό αποτύπωμα στην περιοχή και ιδιαίτερα στην πόλη της Κοζάνης.
Παράλληλα και μετά τα προβλήματα που παρατηρούνται στις εμπορικές πτήσεις σύνδεσης της Κοζάνης με την Αθήνα, αναδεικνύεται με έντονο τρόπο πλέον η ανάγκη για τον επαναπροσδιορισμό της χρήσης του αεροδρομίου μας και η διεκδίκηση για την περαιτέρω αξιοποίησή του. Πιστεύουμε πως είναι ευκαιρία να καταθέσουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση για την αναβάθμιση και αξιοποίηση του αεροδρομίου της Κοζάνης, η υλοποίηση της οποίας θα δώσει πολύ σημαντικά οφέλη στην περιοχή μας.
Εκτιμούμε πως δεν θα πρέπει η όποια διεκδίκηση να περιοριστεί μόνον στην συνέχιση των υφιστάμενων επιβατικών πτήσεων, δεδομένου ότι και λόγω της διαφαινόμενης εξόδου από την λιγνιτική δραστηριότητα, πρέπει να εκμεταλλευτούμε κάθε διαθέσιμη αναπτυξιακή δυνατότητα.
Η συνεχής μείωση της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου Κοζάνης και η απουσία προτάσεων και σχεδιασμού από τις πολιτικές ηγεσίες των περασμένων ετών για αναβάθμιση ή διατήρηση του ρόλου του,έχει οδηγήσει το αεροδρόμιο της Κοζάνης σε μια σταδιακή απαξίωση. Ο Κρατικός Αερολιμένας Κοζάνης «Φίλιππος» είναι κατασκευασμένος σε σημείο τέτοιο που μπορεί να παίξει κομβικό ρόλο για τη Βόρεια Ελλάδα με την Ευρώπη και τα Βαλκάνια δημιουργώντας μια υπεραξία για την περιοχή και την αεροπορία στη χώρα.
Η σημερινή εικόνα του αεροδρομίου Κοζάνης
Ο Κρατικός Αερολιμένας Κοζάνης «Φίλιππος» (συντομογραφίες: IATA: KZI, ICAO: LGKZΥΠΑ: ΚΑΚΖΦ) βρίσκεται στη θέση Πετρανά, 4 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά από την πόλη της Κοζάνης, σε υψόμετρο 634 μέτρα και λειτουργεί από το 1950. Το εμβαδόν των κτιριακών του εγκαταστάσεων είναι 400 τ.μ. Είχε δημιουργηθεί μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο για να εξυπηρετεί στρατιωτικές πτήσεις, ενώ στην ίδια θέση λειτούργησε στρατιωτικό αεροδρόμιο κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι εγκαταστάσεις που διαθέτει είναι υποτυπώδεις και δεν εξυπηρετούν μεγάλα αεροσκάφη. Την ιδιοκτησία του έχει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και χειριστής του είναι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Διαθέτει έναν ασφάλτινο διάδρομο προσαπογειώσεων με κατεύθυνση 14/32 και μήκος 1.822 μέτρα, ο οποίος έχει να συντηρηθεί από το 1970 (!) και οι υπόλοιπες υποδομές συντηρούνται στοιχειωδώς. Να σημειωθεί πως το αεροδρόμιο διαθέτει παράλληλο τροχόδρομο, ο οποίος είναι ανενεργός εδώ και χρόνια και επαρκή έκταση για την ανάπτυξη νέων εγκαταστάσεων για όποιον επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί. Μέρος των πρώην στρατιωτικών εγκαταστάσεων χρησιμοποιεί το εποχικό «απόσπασμα πυροσβεστικής». Στο αεροδρόμιο εργάζονται έξι μόνιμοι υπάλληλοι της Πολιτικής Αεροπορίας και τρεις συμβασιούχοι εταιρίας handling. Τα τελευταία χρόνια τα δρομολόγια βρίσκονται υπό καθεστώς άγονων γραμμών και η εταιρία που εξυπηρετεί τρεις φορές την εβδομάδα με επιβατικές πτήσεις είναι η Astra Airlines. Το αεροδρόμιο παρουσιάζει μια από τις χαμηλότερες επιβατικές κινήσεις στη χώρα.
Με αυτά τα δεδομένα μπορούμε να κινηθούμε στους εξής άξονες:
Το αεροδρόμιο Κοζάνης
– να γίνει Κέντρο Γενικής Αεροπορίας
– να προσελκύσει Σχολές Εκπαίδευσης Πιλότων και να καταστεί οργανωμένο Κέντρο Εκπαίδευσης Χειριστών και Μηχανικών Αεροσκαφών και
– να αναπτύξει μηχανισμούς και υποδομές προκειμένου να γίνει αεροπορική πύλη εισόδου της χώρας στη Γενική Αεροπορία.
Το αεροδρόμιο της Κοζάνης ως Κέντρο Γενικής Αεροπορίας
Η Γενική Αεροπορία στην Ελλάδα ήταν πάντα το «παραπαίδι» της Πολιτικής Αεροπορίας και αντιμετωπίζεται σε αρκετές περιπτώσεις από την ΥΠΑ με «υποτιμητικό» τρόπο. Κι όμως χρόνο με το χρόνο και με δειλά βήματα οι ιδιοκτήτες των αεροσκαφών Γενικής Αεροπορίας προσπαθούν να κρατήσουν το «χόμπι» τους και τα καταφέρνουν παρά τις αντιξοότητες και την οικονομική κρίση. Ωστόσο η είσοδος της «Fraport» στην εγχώρια αεροπορική αγορά έκανε ακόμη πιο δύσκολη την κίνηση των υπερελαφρών και ελαφρών αεροσκαφών στα ελληνικά αεροδρόμια, προκάλεσε προβλήματα στην εκπαίδευση των χειριστών στις σχολές, ταυτόχρονα όμως μεγάλωσε την αναγκαιότητα εύρεσης μιας «βάσης» στη χώρα, η οποία θα εξυπηρετεί σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα τα αεροσκάφη γενικής αεροπορίας.
Αυτή την αναγκαιότητα εισέπραξε ο Δήμος Κοζάνης κατά την προηγούμενη Δημοτική θητεία και τώρα πρέπει να διεκδικήσουμε την δημιουργία Κέντρου Γενικής Αεροπορίας στο αεροδρόμιο Κοζάνης, το οποίο θα εξυπηρετεί, από την Ανατολή μέχρι και δύο ώρες μετά τη Δύση του ηλίου αεροσκάφη, παρέχοντάς τους όλες εκείνες της απαραίτητες υποδομές και λειτουργίες σύμφωνα πάντα με τις διαδικασίες και τη σχετική νομοθεσία. Ειδικά όσον αφορά στη Βόρεια Ελλάδα, η Κοζάνη μπορεί να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των χειριστών και ιδιοκτητών υπερελαφρών και ελαφρών αεροσκαφών και να δημιουργηθεί το πρώτο αεροδρόμιο στη χώρα που να τους εξυπηρετεί.
Το Κέντρο Γενικής Αεροπορίας μπορεί να λειτουργήσει ως:
– Αεροδρόμιο στάθμευσης και διανυκτέρευσης αεροσκαφών
– Αεροδρόμιο στάσης για ανεφοδιασμού αεροσκαφών γενικής αεροπορίας
– Αεροδρόμιο εισόδου στη χώρα αεροσκαφών γενικής αεροπορίας
– Αεροδρόμιο διοργάνωσης αγώνων αεροσκαφών και αεροπορικών εκδηλώσεων
Το αεροδρόμιο Κοζάνης ως Κέντρο Εκπαίδευσης Χειριστών Αεροσκαφών
Το αεροδρόμιο της Κοζάνης όμως, μπορεί να προσελκύσει και σχολές εκπαίδευσης πιλότων που λειτουργούν στη χώρα και αυτήν τη στιγμή είτε αντιμετωπίζουν πρόβλημα στέγασης λόγω επέκτασης των δραστηριοτήτων τους είτε πρόβλημα αναζήτησης στέγης λόγω της εισόδου της αύξησης των τελών της «Fraport».
Ήδη τα αποτελέσματα και τα οφέλη με την παρουσία της Egnatia Aviation είναι πολύ θετικά και ελπιδοφόρα για την περιοχή. Είναι κρίσιμο να μπορέσει να αναβαθμιστεί το αεροδρόμια ώστε να παρέχει τις ανάλογες υπηρεσίες.
Ζητάμε
1. Το Δημοτικό Συμβούλιο να υιοθετήσει την παραπάνω πρόταση και ο Δήμος Κοζάνης να θέσει ως προτεραιότητα την παραπάνω στρατηγική.
2. Να ενημερωθούν άμεσα και να συνδράμουν στην παραπάνω προσπάθεια και άλλοι τοπικοί φορείς (περιφέρεια, επιμελητήρια, βουλευτές κ.λ.π.)
3. Να γίνουν εκ μέρους του Δημάρχου Κοζάνης όλες οι ενδεδειγμένες κινήσεις ώστε το αίτημα του Δήμου Κοζάνης να προωθηθεί σε όλους τους αρμόδιους και εμπλεκόμενους φορείς.
Συνημμένο: Πρόσφατο άρθρο μας σχετικά με την αξιοποίηση του Αεροδρομίου.
Για την Δημοτική Κίνηση ‘Κοζάνη Τόπος να ζεις’
Λευτέρης Ιωαννίδης