Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε, καταρχάς, η τραγωδία, η οποία συμβαίνει αυτές τις ώρες εδώ στην Αττική, δεν μπορεί να μας αφήνει ασυγκίνητους κι όχι μόνο αυτό, αλλά είναι όντως οριακή η στιγμή για όλους μας και για μένα προσωπικά, να συμμετέχουμε σε αυτή τη διαδικασία.
Συντρέχουμε και συμπάσχουμε σε αυτή τη τραγωδία, η οποία φαίνεται να είναι μια Νέμεσι ,της στρεβλής ιστορίας ανάπτυξης του τόπου μας.
Για να κλείσουμε όμως τη διαδικασία κι όσο γίνεται πιο σύντομα, θα προσπαθήσω να είναι σύντομος και εγώ.
Η υπέρ-απόδοση του πλεονάσματος που συζητάμε σήμερα, οφείλεται σε τρία βασικά πράγματα.
Καταρχήν, οφείλεται στην ρεαλιστική διάρθρωση του προϋπολογισμού που εμείς καταθέσαμε σε συμφωνία με τους θεσμούς πέρυσι τέτοια εποχή.
Το δεύτερο είναι ότι αυτό το προϋπολογισμό τον διαχειριστήκαμε με εντιμότητα και χρηστότητα, με αυταπάρνηση και με έμπνευση στα δύσκολα του σημεία.
Το τρίτο είναι πως είχαμε υιοθετήσει σε αυτό τον προϋπολογισμό στοχευμένες πολιτικές, οι οποίες διαφεύγαν της διαχείρισης και στοχεύανε στο μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας, πάντα μέσα στα στενά περιθώρια που άφηνε η δημοσιονομική προσαρμογή. Πετύχαμε λοιπόν πλεονάσματα και πέρυσι, αλλά και φέτος πάνω από 3%, υπερπλεονάσματα δηλ.,διότι η συμφωνία ήταν για 1,75% εφέτος.
Σε αντίθεση λοιπόν με τις προηγούμενες κυβερνήσεις της ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, οι οποίες σε όλους τους προϋπολογισμούς τους έπεφταν έξω. Δραματικά έξω και χρειαζόταν συνήθως και δεύτερες και τρίτες διορθώσεις, εντός των χρήσεων των προϋπολογισμών, για να προσαρμόζονται σε αυτά τα οποία οι ίδιες συμφωνούσαν με τους θεσμούς.
Είχαν πάντα έναν σταθερό στόχο, τις περικοπές στα εισοδήματα των εργαζομένων και στο ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου.
Το χειρότερο βέβαια αυτής της υπόθεσης είναι ότι αυτό συνέβαινε σε χρονιές που τα συμφωνηθέντα πλεονάσματα ήταν πολύ μικρά ακόμα της τάξης του 1% και 1,5%. Αυτό που μας είχαν επιφυλάξει για τα επόμενα,τα 3 χρόνια που μας πέρασαν δηλ.,ήταν πλεονάσματα 4,5%, καταλαβαίνετε που θα φτάναμε. Σκεφτείτε τι μας περίμενε.
Έδωσαν επίσης και τότε κοινωνικό μέρισμα χωρίς να έχουν διαμορφωθεί πλεονάσματα και τα χρέωναν πάντα στον επόμενο προϋπολογισμό, ή στις διορθώσεις που θα έκαναν εντός του έτος, μιάς και ούτως ή άλλως το είχαν δεδομένο το ότι ήταν εκτός συμφωνιών.
Το πιο περίεργο όμως από όλα είναι και μου έκανε μεγάλη εντύπωση αγαπητοί συνάδελφοι, είναι το γεγονός ότι ενώ κόπτονται αυτά τα κόμματα ότι είναι τα κόμματα της ανάπτυξης, της επιχειρηματικότητας, τα κόμματα που έχουν λύσεις και ρόλους για την επιχειρηματικότητα, δεν μας είπανε ούτε ένα παράδειγμα για το που να στοχεύσει αυτό το υπερ-πλεόνασμα,το οποίο εμείς το προτείνουμε έτσι.Τι να στοχεύσουμε όσον αφορά τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας. Δεν άκουσα ούτε ένα παράδειγμα,μιά γραμμούλα προς τούτο.
Η υπερ απόδοση του πλεονάσματος, προέρχεται:
Kαταρχήν από την μείωση της ανεργίας, η οποία έχει μειωθεί από το 27% στο 20%. Άρα τα έσοδα στον ασφαλιστικό τομέα είναι σημαντικά και είναι μαζί με την καταπολέμηση τηςαδήλωτης εργασίας ,της τάξης των 450 εκατ. ευρώ.
Η εθελουσία δήλωση των αδήλωτων εισοδημάτων,στην οποία εμείς προχωρήσαμε, έχει αποφέρει έσοδα, περίπου 400 εκατ. ευρώ στο προϋπολογισμό και έχει επιφέρει δηλωθείσες οικονομικές πράξεις περίπου 4 δις.
Επίσης έχει φέρει πρόσθετα έσοδα η καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
Αυτό που δεν έχει φέρει τα αναμενόμενα έσοδα και είναι μείον, είναι τα έσοδα από την φορολογική μας πολιτική, εκεί υπάρχει υστέρηση. Δηλαδή το επιχείρημα της αντιπολίτευσης,πώς παίρνουμε φόρους, για να τους διανείμουμε με αυτόν τον διαφορετικό τρόπο, δεν ισχύει πολύ απλά γιατί η φορολογία δεν συνέβαλε στο υπερπλεόνασμα, ενώ συνέβαλαν τα προηγούμενα που σας είπα.
Στο υπερπλεόνασμα συνέβαλε επίσης και κάτι πολύ σημαντικό. Είναι η πολιτική διάσταση του θέματος, που προέρχεται από το πλεόνασμα της δικής μας χρηστής και έντιμης διαχείρισης στα δημοόσια πράγματα.
Συζητάμε λοιπόν για ένα κοινωνικό μέρισμα της τάξεως του 1,4 δις ευρώ.
Εμείς προτείνουμε να δεχτούμε τα 700 εκ. περίπου ,να είναι προς τους εργαζομένους, τους άνεργους και τους χαμηλοσυνταξιούχους, με στοχευμένα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια,αυτήν την φορά.
Τα 350 εκατ. να είναι επιστροφές των αδίκως καταβληθέντων ασφαλιστικών εισφορών στον τομέα της υγείας, που κατέβαλαν οι εργαζόμενοι τα πέντε τελευταία χρόνια.
Τα 350 εκατ. θα είναι προς τη ΔΕΗ για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας.
Με στόχο οι τιμές των ΥΚΩ να διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα. Αυτή θα έλεγα ότι είναι η κύρια αναπτυξιακή διάσταση σε αυτό το μείγμα του μερίσματος που επιδιώκουμε.
Διότι υπήρχε μία διαχρονική στρέβλωση, δήθεν κοινωνικών πολιτικών διάφορων δημόσιων φορέων, σε βάρος πάντα της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού. Εμείς είμαστε αυτοί, οι οποίοι διορθώνουμε αυτή την πολιτική,κάνοντας ακριβώς επιλογή υπέρ του κοινωνικού συνόλου.
Ταυτόχρονα, σε μια δύσκολη για την επιχείρηση περίοδο, τη στηρίζουμε έμπρακτα και συγκεκριμένα.
Και το σημαντικότερο, αυτήν την περίοδο συγκροτείται για την επιχείρηση η πρόταση για την αποεπένδυση στους λιγνίτες. Είναι, πραγματικά, μια δύσκολη εποχή για την επιχείρηση και είναι μια δύσκολη υπόθεση για μας, γιατί πρέπει να προσαρμοστούμε στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που απαιτεί την αποεπένδυση κατά 40% της ΔΕΗ.
Με αυτόν το τρόπο, δίνεται μια απάντηση πως είμαστε παρόντες για την ανάγκη διατήρησης των κοινών αγαθών και την υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος, πάντα υπέρ του κοινωνικού συνόλου.
Η αναπτυξιακή διάσταση της στόχευσης των πλεονασμάτων αλλά και του προϋπολογισμού είναι ένα διαρκές ζητούμενο για εμάς. Το 2018 πιστεύουμε ότι θα είναι η χρονιά σταθμός σε αυτήν την προοπτική.
Το μέλλον είναι εδώ. Το μέλλον είμαστε εμείς και θα το κερδίσουμε.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ