Για τις δυνατότητες της Ελλάδας να πρωταγωνιστήσει διεθνώς στον κλάδο των συνδυασμένων μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) αναφέρεται ο Υφυπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Παπαδόπουλος, σε συνέντευξή του στο mononews.gr. Ένα σημαντικό εργαλείο που μπορεί να χρησιμοποιήσει η χώρα μας τόσο σε εθνικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο για να αυξήσει ακόμα περισσότερο τη θέση της ως logistics hub είναι ο σιδηρόδρομος.
Η ΕΡΓΟΣΕ έχει ήδη προκηρύξει τον διαγωνισμό αξίας 4,7 δισ. ευρώ για τη διασύνδεση έξι μεγάλων λιμένων με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Επιπλέον, ο ΟΣΕ έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ με στόχο να δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία στην εθνική οικονομική δραστηριότητα μέσω της μεταποίησης εισαγόμενων εμπορευμάτων.
Όσον αφορά διαγωνισμούς που αφορούν τα logistics στην Ελλάδα, ο Υφυπουργός επισημαίνει το Υπουργείο τροποποίησε τη σύμβαση για το Θριάσιο Πεδίο Ι μετά από σκληρή διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να μην «παγώσει» και ακόμα χειρότερα να υπάρξει δημοσιονομική διόρθωση. Επίσης, «τρέχει» και ο διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ. Επιπλέον, ετοιμάζεται, με τη συνδρομή του ΤΑΙΠΕΔ, και ένα νέο project που έχει στόχο τη μετεγκατάσταση εταιριών logistics από τον Ελαιώνα στη Φυλή σε οικόπεδο που βρίσκεται κοντά σε κεντρικές οδικές αρτηρίες, όπως η Αττική και Εθνική Οδός, καθώς και τον σιδηρόδρομο.
Ακολουθεί αναλυτικά η συνέντευξη:
Η Ελλάδα αποτελεί πρόσφορο έδαφος για επενδύσεις logisitics. Ποιες επενδύσεις δρομολογούνται, σε τι στάδιο βρίσκονται και πως θα επηρεάσουν την εθνική οικονομία;
Η Ελλάδα βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων και είναι εθνική μας υποχρέωση να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες που υπάρχουν για να αναδείξουμε τη χώρα μας σε ένα διεθνές κέντρο συνδυασμένων μεταφορών και εφοδιαστικής αλυσίδας.
Με αυτό το σκεπτικό, η κυβέρνηση του Κωνσταντίνου Μητσοτάκη ακολουθεί ένα Σχέδιο Δράσης που εκπονείται από το Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.
Βασικοί μας στόχοι είναι:
- η αύξηση του διερχόμενου φορτίου και η παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας,
- η μείωση του αρνητικού περιβαλλοντικού αντίκτυπου των μεταφορών και
- ο ψηφιακός μετασχηματισμός των μεταφορών με εισαγωγή τεχνολογιών Πληροφοριών, που θα συνεισφέρουν στη διοίκηση των εταιρειών, τη διαχείριση του στόλου και τον έλεγχο του φορτίου.
Πρώτο βήμα για την προσέλκυση νέων εμπορευμάτων είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου συνδυασμένων μεταφορών στο Θριάσιο, το οποίο θα συνδέεται με τα λιμάνια του Πειραιά και της Ελευσίνας, το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Στην τροποποίηση της σύμβασης που έγινε τον Μάρτιο, προβλέπεται ότι το Εμπορευματικό και Διαμετακομιστικό Κέντρο θα περιλαμβάνει αποθήκες και κτήρια υποστήριξης επιφάνειας 235.000 τετραγωνικών μέτρων, αλλά και νέες σιδηροδρομικές υποδομές για τη σύνδεση με το τρένο.
Η κυβέρνηση πέτυχε μετά από δύσκολη διαπραγμάτευση να διπλασιάσει το εφάπαξ αντάλλαγμα, αλλά και το ετήσιο τίμημα στο δημόσιο. Η επένδυση θα φτάσει τα 200 εκατ. ευρώ, θα δημιουργηθούν έως και 5 χιλιάδες θέσεις εργασίας και επιπλέον, δρομολογείται ο διαγωνισμός για τον νέο Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμού και Σταθμό Διαλογής, το ΘΡΙΑΣΙΟ ΙΙ.
Ταυτόχρονα, στη Δυτική Αττική, προωθείται η μετεγκατάσταση περίπου 350 εταιρειών logistics από τον Ελαιώνα στη Φυλή, σε οικόπεδο που γειτνιάζει με την Αττική Οδό, την Εθνική Οδό και τον σιδηρόδρομο. Ο διαγωνισμός έχει ανατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ και το σχέδιο εγκρίθηκε από την Κυβερνητική Επιτροπή Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας.
Η συγκέντρωση των επιχειρήσεων σε αυτά τα Κέντρα θα δημιουργήσει οικονομίες κλίμακας για τις επιχειρήσεις και ταυτόχρονα, θα αναβαθμίσει το αστικό περιβάλλον, που επιβαρύνεται σήμερα από τη δραστηριότητα του κλάδου σε πολλά σημεία.
Όσον αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό, ειδικά στις Οδικές Εμπορευματικές Μεταφορές, στο Ελλάδα 2.0 έχει ληφθεί μέριμνα για την επένδυση στα ασύρματα δίκτυα πέμπτης γενιάς (5G) στους έξι (6) ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους.
Πώς προχωρούν οι επενδύσεις στις σιδηροδρομικές εμπορικές μεταφορές; Ήδη τρέχει ο διαγωνισμός της ΕΡΓΟΣΕ για τη διασύνδεση λιμένων με το σιδηρόδρομο και ο ΟΣΕ επιδιώκει να κάνει το ίδιο με τις ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ.
Ο κλάδος της εφοδιαστικής προσφέρει ήδη το 1/10 του ΑΕΠ, αλλά το ποσοστό αυτό πρέπει να διευρυνθεί και για να γίνει αυτό απαιτούνται καλύτερες υποδομές.
Χρειάζεται, λοιπόν, πρώτα απ΄ όλα, να συνδεθεί το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο με τα μεγάλα λιμάνια, τις Βιομηχανικές Περιοχές και τα Εμπορευματικά Κέντρα.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής έχει δρομολογήσει έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. € σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ, το τρένο να φτάσει στα λιμάνια της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Αλεξανδρούπολης, του Λαυρίου και της Ραφήνας.
Ταυτόχρονα, η σύνδεση του σιδηρόδρομου με τις ΒΙΠΕ θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη μεταποίηση των εμπορευμάτων που φτάνουν στην Ελλάδα, προκειμένου να δημιουργηθεί προστιθέμενη αξία στην οικονομική δραστηριότητα. Αυτός είναι ο σκοπός του Μνημονίου Αμοιβαίας Κατανόησης και Συνεργασίας που υπέγραψε ο ΟΣΕ με την ΕΤΒΑ και η συνεργασία αυτή εξελίσσεται θετικά.
Εξίσου σημαντικός είναι και ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΣΕ, όπου έχει περιληφθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, με έργα όπως η εγκατάσταση γρήγορου ίντερνετ στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, αλλά και ψηφιακών υπηρεσιών ενημέρωσης του κοινού.
Όλες μας οι προσπάθειες έχουν κοινή συνισταμένη να προωθήσουμε εκείνες τις μεταρρυθμίσεις που θα διασφαλίσουν ότι η εφοδιαστική αλυσίδα θα παραμείνει ένας δυναμικός και διαρκώς αναπτυσσόμενος δείκτης της εθνικής οικονομίας.
Σε τι στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση των ΣΒΑΚ και ποια τα μέτρα του Υπουργείου για την επιτάχυνσή τους;
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι το βασικό όχημα μέσω του οποίου θα υποστηρίζονται οικονομικά οι αστικές παρεμβάσεις στην επόμενη προγραμματική περίοδο.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει διαμορφώσει ένα φιλικό θεσμικό πλαίσιο για την εκπόνηση των ΣΒΑΚ, η οποία είναι υποχρεωτική για Δήμους άνω των 30.000 κατοίκων και εκείνους που εξυπηρετεί ο ΟΑΣΑ και ο ΟΣΕΘ, αλλά και για όλες τις Περιφέρειες.
Με βάση μελέτη που διενήργησε το Υπουργείο για να διαπιστώσει την πρόοδο σε αυτό το πεδίο, αυτή τη στιγμή, το 1/3 των Δήμων δραστηριοποιείται στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
Βρισκόμαστε, λοιπόν, σε ένα πολύ καλό σημείο, αλλά πρέπει να προσπαθήσουμε ακόμη περισσότερο ώστε να ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή ακόμη περισσότερων Δήμων, αλλά και να εξασφαλίσουμε την εφαρμογή των σχεδίων.
Οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης χρειάζονται περισσότερη εξωτερική υποστήριξη για να καταρτίσουν τα σχέδια και ευκολότερη πρόσβαση σε κονδύλια, με δεδομένο ότι το συνολικό κόστος των έργων ΣΒΑΚ που έχουν ήδη υπολογισθεί τα επόμενα χρόνια, από 37 Δήμους, αγγίζουν τα 1,5 δισ. ευρώ.
Η σημερινή κυβέρνηση έχει την πολιτική βούληση να υποστηρίξει αυτή την προσπάθεια και οφείλουμε να συνεργαστούμε όλοι οι φορείς προκειμένου να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής στις πόλεις μας.
O φιλόδοξος στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για κλιματική ουδετερότητα επιταχύνει τις διαδικασίες για τη στροφή στην ηλεκτροκίνηση. Ποια βήματα κάνει σε αυτή την κατεύθυνση το Υπουργείο;
Ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την ατμοσφαιρική ρύπανση και σε αυτό το πλαίσιο ακολουθείται μια ευρωπαϊκή πολιτική που προωθεί εναλλακτικές μορφές καυσίμων όπως η ηλεκτροκίνηση.
Η επιλογή αυτή δεν είναι σημερινή και μάλιστα, ως Υφυπουργός Μεταφορών το 2014 είχαμε πρωτοστατήσει στη θέσπιση ενός πλαισίου για να δημιουργηθεί δίκτυο φορτιστών, χωρίς δυστυχώς, να υπάρχει ανάλογη συνέχεια από την κυβέρνηση που ακολούθησε.
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον λαμβάνοντας ουσιαστικές πρωτοβουλίες, όπως το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2020 και μέσα σε έναν χρόνο, οι ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων υπερτριπλασιάστηκαν από 1.083 το 2020 σε 3.594 το 2021.
Το δίκτυο των φορτιστών περιλαμβάνει περίπου 1.200 σημεία και είμαστε πεπεισμένοι ότι μέσω των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, οι Δήμοι και οι Περιφέρειες θα αδράξουν την ευκαιρία να ενταχθούν σε προγράμματα για την αγορά φορτιστών και γιατί όχι, ηλεκτροκίνητων οχημάτων για τις τοπικές υπηρεσίες.
Όσον αφορά στην υποστήριξη των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει διαμορφώσει τους κανόνες λειτουργίας των συνεργείων και ετοιμάζεται το πλαίσιο για τους τεχνίτες ηλεκτροκίνησης.
Αυτό το πλέγμα δράσεων ενθαρρύνει την ηλεκτροκίνηση, η οποία, όπως συμβαίνει με κάθε νέα τεχνολογία, όσο αυξάνεται η διείσδυσή της θα γίνεται και περισσότερο προσιτή οικονομικά στους χρήστες.
Κύριε Παπαδόπουλε, προεδρεύετε της κυβερνητικής επιτροπής για την οδική ασφάλεια, ποιες δράσεις σκοπεύετε να αναλάβετε για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας;
Ίσως για πρώτη φορά, η χώρα μας διαθέτει μια εθνική στρατηγική για την οδική ασφάλεια με ένα θεσμικό όργανο που αποτελείται από έξι υπουργεία και συνεδριάζει σε ανώτατο επίπεδο, ακριβώς για να υπάρχει ενιαίος συντονισμός και να προχωράμε ταυτόχρονα σε όλα τα επίπεδα.
Προτεραιότητα αποτελεί σήμερα η εκπόνηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας, με την επιστημονική υποστήριξη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, η οποία και προβλέπεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2022.
Το Νέο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας για την περίοδο 2021 – 2030 αποσκοπεί στη μείωση των θυμάτων από τροχαία ατυχήματα κατά 50% έως το τέλος της δεκαετίας και θα αποτελέσει, ουσιαστικά, τον οδικό χάρτη επάνω στον οποίο θα στηριχτεί αυτή η συλλογική προσπάθεια.
Σε αυτή την κατεύθυνση, δρομολογούνται σημαντικές δράσεις που αφορούν στον νέο νόμο για την Οδική Ασφάλεια και τις Βελτιώσεις του ΚΟΚ, στο Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας,που θα μας παρέχει δεδομένα υψηλής ακρίβειας, στην Εθνική Επικοινωνιακή Πολιτική Οδικής Ασφάλειας και στη Νέα Διαδικασία Επιβολής και Είσπραξης Προστίμων.
Η βελτίωση του επιπέδου Οδικής Ασφάλειας συνεπάγεται την προστασία της ζωής όλων μας και αυτό είναι το ύψιστο αγαθό που έχουμε χρέος να διαφυλάξουμε ως εκπρόσωποι της πολιτείας.